برای انجام معاملات امن و آسان در بازار بورس اوراق بهادار و بورس کالا، تنها دریافت کد معاملاتی بورس و کد معاملات برخط (آنلاین) کافی نیست؛ بلکه انتخاب یک کارگزار خبره در بورس اوراق بهادار و کالا، از عوامل تاثیرگذار در کسب تجربه خرید و فروشهای مطمئن در بازار سرمایه به شمار میآید.
قصد داریم در این مطلب (که از بلاگ کارگزاری آگاه نقل قول شده) نکات سودمندی را در اختیار شما سرمایهگذاران محترم قرار دهیم تا امکان انتخاب یک کارگزار مناسب و کارآمد را برایتان سهل نماید.
تماس و واتس آپ اکسپرت سفارشی: ۰۷۷۳۳۴۳۳۲۱۱ – ۰۹۹۲۹۱۶۹۳۰۷
اگر شما از افرادی هستید که به تازگی وارد بازار سرمایه (در بخش خرید و فروش سهام شرکتهای بورسی و فرابورسی) شدهاید و یا به دنبال تغییر کارگزار خود در معاملات اوراق بهادار هستید، پیشنهاد میکنیم مطلب پیش رو را تا انتها بخوانید تا با استفاده از نکاتی که در ادامه خواهد آمد و در نظر گرفتن فاکتورهای اساسی، بتوانید به راحتی کارگزار خود را از میان کارگزاران موجود انتخاب نمایید.
در وهله اول باید توجه داشته باشید که سرمایهگذاری در بازار بورس اوراق بهادار یا بازار فرابورس نیاز به کسب اطلاعات در ابعاد مختلفی دارد، بنابراین اگر تمایل دارید در این حوزه به فعالیت بپردازید، لازم است اطلاعات کافی به دست آورید.
همانطـور که برای پسانداز و سرمایهگذاری در بانکها، نیاز به افتتاح حساب و دریافت شماره حساب بانکی از شعب یکی از بانکها داریم؛ برای سرمایهگذاری و شروع انجام معاملات در بازار بورس اوراق بهادار نیز نیازمند مراجعه به شعب یکی از کارگزاریها و اخذ کد معاملاتی (کد بورسی، کد سهامداری) هستیم.
چنانچه در مطلب “نحوهی اخذ کد سهامداری و کد معاملات برخط (آنلاین) در کارگزاریهای بورس اوراق بهادار” ذکر شد که برای دریافت کد معاملاتی، می توانید با در دست داشتن مدارک شناسایی شامل شناسنامه و کارت ملی، به یکی از کارگزاران رسمی بورس اوراق بهادار تهران مراجعه کنید و نسبت به اخذ کد معاملاتی خود اقدام نمایید.
خرید و فروش سهام شرکتهای بورسی در بازار فقط توسط کارگزاران رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار امکانپذیر است و شما نمیتوانید بهطور مستقیم اقدام به خرید و فروش سهام یک شرکت در بازار بورس یا فرا بورس کنید. در واقع کارگزار واسط و حلقه ارتباطی شما و بازار بورس (اوراق بهادار، کالا و یا انرژی) است و عملاً معاملات سهام به واسطه کارگزار انجام میشود.
کارگزاران در انجام معاملات نقش نماینده خریدار یا فروشنده را ایفا میکنند. کد معاملاتی نیز نشاندهنده هویت شما در بازار بورس اوراق بهادار تهران بوده و شما در این بازار با کدمعاملاتی خود شناخته میشوید. بنابراین به عنوان یک سرمایهگذار برای معامله در بازار بورس نیاز به دریافت کد معاملاتی (کد بورسی یا همان کد سهامداری) از یک کارگزار رسمی دارید.
در حال حاضر دهها کارگزاری متفاوت وجود دارد که برای گرفتن کد سهامداری میتوانید به شعب یکی از این کارگزاریها در شهر محل سکونت خود مراجعه کنید. معمولاً سرمایهگذاران و فعالان همیشگی بازار بورس با کارگزار معینی کار میکنند. حال سوال مهم این است که چگونه میتوان کارگزار خود را بر اساس معیارهای مختلف انتخاب کرد؟
در ابتدا لازم است فهرست و مشخصات کارگزاران فعال دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار را مورد مطالعه قرار داد.
پس از مشاهده اسامی و مشخصات کلی کارگزاریها (که تعداد آنها در حال حاضر ۱۰۷ مورد است) باید در جستجوی پاسخ این سوال بود که:
کدام کارگزاری خدمات مورد نظر من را بهتر تامین خواهد کرد و این کارگزاری طبق گزارش رتبه بندی سازمان بورس و اوراق بهادار، در چه جایگاهی قراردارد؟ بنابراین ۲ موضوع کلی مورد نظر است:
۱- ارائه خدمات مورد نیاز سرمایهگذار توسط کارگزاری
۲- کسب رتبه قابل قبول توسط کارگزاری در بررسیهای صورتگرفته و آمارهای منتشره از سوی سازمان بورس اوراق بهادار
برای روشن شدن مطلب، نکات مورد نظر در هر یک از موضوعهای مذکور را مورد بررسی قرار میدهیم:
۱- ارائه خدمات مورد نیاز سرمایهگذار توسط کارگزاری
الف) ارائه خدمات در حوزههای مختلف (جامعیت کارگزار)
ب) دسترسی سرمایهگذار به کارگزار
پ) تخفیف کارمزد و ارائه خدمات اعتباری
ت) سامانه معاملات برخط (آنلاین)
ث) تحلیل، مشاوره و آموزش
ج) خدمات پشتیبانی
چ) صندوقهای سرمایهگذاری
الف) ارائه خدمات در حوزههای مختلف (جامعیت کارگزار)
برخی از کارگزارها فقط در یک حوزه خاص (مثلاً بورس اوراق بهادار، بورس کالا یا بورس انرژی) به ارائه خدمات مشغول هستند. بنابراین چنانچه شما تمایل به خرید و فروش سهام شرکتها داشته باشید نمیتوانید از یک کارگزار صرفاً بورس کالا خدماتی دریافت نمایید. یا اگر تصمیم به معامله در بورس کالا داشته باشید، نمیتوانید از کارگزاری صرفاً بورس اوراق بهادار کمک بخواهید و نیاز خواهید داشت در هر حوزه به کارگزاری مراجعه نمایید که امکان ارائه خدمات مربوطه را داشته باشد.
علاوه بر این درنظر بگیرید که ممکن است به عنوان یک سرمایهگذار در بورس اوراق بهادار، علاوه بر دریافت خدماتی از قبیل انجام معاملات حضوری و آنلاین بورس اوراق بهادار، نیاز به خدمات اضافه تر همچون مشاوره یا سبدگردانی نیز داشته باشید. در این صورت اگر کارگزاری شما فاقد مجوزهای لازم از سازمان بورس و اوراق بهادار باشد، نمیتوانید خدمت مورد نظر را از این کارگزاری دریافت نمایید.
بنابراین لازم است کارگزاری را انتخاب نمایید که مجوزهای لازم را برای ارائه خدمات در حوزههای مختلف داشته باشد. پیشنهاد میکنیم پیش از هر اقدامی، اطلاعات موجود و مجوزهایی را که کارگزاران تا پایان سال ۱۳۹۴ از سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ کردهاند را مشاهده و بررسی نمایید تا امکان انتخاب کارگزاری که از جامعیت کافی برخوردار است، آسانتر شود.
همانطور که در ابتدا گفته شد، به غیر از مجوزهای دریافتی توسط کارگزاران موارد دیگری هم وجود دارد که در انتخاب شما نقش مهمی خواهند داشت و درد ادامه به بیان آن خواهیم پرداخت.
ب) دسترسی سرمایهگذار به کارگزاری
شاید از اولین سوالاتی که برای یک سرمایهگذار، بخصوص هموطنان خارج از تهران، ممکن است ایجاد شود این است که “کدام کارگزاری در محل سکونت من شعبه دارد؟” برای پاسخ این سوال لازم است به سایت کارگزاریها مراجعه کرده و لیست نزدیکترین شعب کارگزاریها را استخراج کنید.
تهیه فهرستی کامل از شعب کارگزاران فعال، کار سختی است. چراکه تعداد کارگزاریها وشعب آن ممکن است در بازههای زمانی مختلف کاهش یا افزایش یابد. با ذکر این نکته که بهترین مرجع برای اطلاع از شعب فعال هر کارگزاری، مراجعه به سایت آن کارگزاری است، فهرستی از شعب کارگزاریهای موجود در این صفحه در اختیار شما قرار گرفته است.
علاوه بر این برای اطلاع از شعب هر کارگزاری در محل سکونت خود میتوانید به صفحه مربوط به شعب شرکتهای کارگزاری شهرستانها، در سایت کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار مراجعه نمایید. باتوجه به اینکه صفحه مذکور نیز ممکن است با تاخیر به روزرسانی شود، بار دیگر توصیه میشود برای اطمینان از وجود نزدیکترین شعبه به محل سکونت خود، از سایت کارگزاری مورد نظر استفاده کنید.
اصولاً کارگزارانی که به دنبال ارائه خدمات وسیعتری به مشتریان خرد هستند، شعب بیشتری در سطح کشور دایر میکنند. دقت نمایید که مشتریان خرد به معنای همه سهامداران یا سرمایهگذاران حقیقی است که اقدام به فعالیت در بورس مینمایند.
در مقابل، مشتریان حقوقی وجود دارند که عموماً حسب روابط یا ضوابط با کارگزاران خاصی کار میکنند. از منظر مشتریان حقیقی، کارگزار با تمرکز بر مشتریان حقیقی در اولویت باید باشد زیرا کارگزار متمرکز بر مشتریان حقوقی احتمالاً خدمات با کیفیتی به مشتریان حقیقی ارائه نخواهد کرد. تعدد شعب کارگزار نیز نشانهای بر این موضوع است.
فراموش نکنید که کارگزاران برای ارائه خدمات به مرور زمان به سمت الکترونیکی شدن پیش میروند. لذا انتظار میرود اهمیت این فاکتور به مرور زمان کمتر شود.
پ) تخفیف کارمزد و ارائه خدمات اعتباری
مورد حائز اهمیت بعدی که توسط اغلب سرمایهگذاران در انتخاب کارگزار مد نظر قرارمیگیرد، تخفیف کارمزد و ارائه خدمات اعتباری (تخصیص اعتبار) است. همانطور که میدانید طبق قوانین سازمان بورس و اوراق بهادار، کارگزاران بابت خدماتی که به شما میدهند در هنگام خرید و فروش اوراق بهادار مبلغی را به عنوان کارمزد دریافت مینماید (از مبلغی که به عنوان کارمزد در هر خرید با فروش کسر میشود ۰٫۰۰۴آن، کارمزد کارگزاری است).
برخی کارگزاران با توجه به استراتژیهای سازمانی و گروه مشتریان خود، بخشی از این کارمزد را به عنوان تخفیف به مشتریان خود عودت میدهند که بهطور معمول این تخفیف در اختیار مشتریان بزرگ قرار میگیرد. البته چنانچه گفته شد، اعمال تخفیف کارمزد بر اساس استراتژی و رویه کارگزاریها متفاوت است و ممکن است برخی کارگزاریها هیچ تخفیف کارمزدی برای مشتریان خود در نظر نگیرند و یا برعکس آن، برخی کارگزاریها طبق یک روش مشخص این تخفیف را در اختیار تمام مشتریان خود قرار دهد.
تخصیص اعتبار نیز همانند تخفیف کارمزد یک فرآیند درون سازمانی برای کارگزاریها محسوب میشود. یعنی ممکن است در برخی کارگزاریها وجود داشته باشد یا برای برخی مشتریان در نظر گرفته شود. اعتبار در واقع وجهی است که با ساز و کاری مشخص به امانت در اختیار مشتری قرار میگیرد تا وی اقدام به خرید سهام نموده و پس از زمان مشخص، وجه تخصیص داده شده را تسویه نماید.
اما برحسب استراتژی برخی کارگزاریها، دوخدمت مذکور در اختیار تمام مشتریان (حقیقی و حقوقی) حسب گردش معاملاتی، قرارمیگیرد. به طور غالب، کارگزاران دارای باشگاه مشتریان، برنامه مدونی برای ارائه تخفیف یا اعتبار به همه مشتریان دارند.
لذا بسیار ضروریست پیش از انتخاب کارگزار، به عنوان یک سرمایهگذار حقیقی از وجود باشگاه مشتریان در کارگزار خود مطمئن شوید. بهترین روش برای اطلاع از استراتژی کارگزاریها در زمینه ارائه اینگونه خدمات، مراجعه به سایت آنها است. همانطور که گفته شد در غالب موارد این خدمات در قالب باشگاه مشتریان، عرضه و در اختیار عموم قرار میگیرد.
در این بخش نیز پیشنهاد میشود کارگزرای را انتخاب کنید که خدمات مذکور را با روشی مشخص در اختیار همه مشتریان قرار میدهد. چه شما یک مشتری خرد با حجم سرمایه کم باشید یا یک مشتری کلان با حجم سرمایه زیاد؛ چه در مرکز استان باشید یا در نقاط دوردست، ضروری است که خدمات مورد نیاز خود را در قالبی معین و عادلانه دریافت نمایید.
ت) سامانه معاملات برخط (آنلاین)
رایان هم افزا – عمومیبا گسترش استفاده از رایانه و جایگزینی روشهای نوین و الکترونیک به جای روشهای سنتی و دستی در دنیا، نیاز به ابداع روش جدیدی برای انجام معاملات در بازار بورس اوراق بهادار احساس شد. از این رو ثبت سفارش (اعم از خرید و فروش)، دریافت گردش حساب، بررسی سبد دارایی، درخواست واریز وجه و سایر امور مربوط به خرید و فروش سهام، که پیشتر بهصورت حضوری انجام میشد، از طریق معاملات آنلاین (برخط) میسر شد. سامانه معاملات آنلاین که توسط کارگزاریها در اختیار مشتریان قرار میگیرد، یکی از وجوه تمایز بین آنان به شمار میرود و انتخاب کارگزاری که یک نرمافزار معاملات آنلاین مناسب را برای انجام معاملاتی امن و آسان در اختیارتان قراردهد، یکی از نکات مهم و اساسی خواهد بود. در حال حاضر اصلیترین نرمافزارهای موجود که کارگزاریها برای خرید و فروش آنلاین سهام در اختیار مشتریان خود قرار میدهند به شرح زیر است:
تدبیرپرداز – عمومی
آسا – اختصاصی آگاه
فارابیکسو – اختصاصی فارابی
صحرا – نسبتاً عمومی
داتکس – اختصاصی پاسارگاد
هر کدام از این نرمافزارها ویژگیهای خاص خود را دارند که با یک جستجوی ساده میتوان به برخی از قابلیتهای این نرمافزارها پی برد. میتوانید با کلیک بر روی نام هر نرمافزار، توضیحاتی را درخصوص آن نرمافزار مطالعه کنید.
توجه داشته باشید که تعدادی از نرمافزارهای آنلاین موجود اختصاصی هستند؛ به این مفهوم که به کارگزاری خاصی تعلق دارند و تنها مشتریان آن کارگزاری امکان استفاده از نرمافزار را دارند. علاوه بر این تعدادی از کارگزاریها علاوه بر نسخه تحت ویندوز سامانه آنلاین خود، با ارائه نسخه اندروید و یا iOS آن، توانستهاند در جلب رضایت مشتریان موفقتر از سایرین ظاهر شوند.
برای اطلاع از اینکه نرمافزار مورد استفاده هر کدام از کارگزاریها چیست، فهرستی از کارگزاران و نرمافزار آنلاین مورد استفاده آنها به همراه نرم افزار موبایل در فایل اکسل زیر ذکر شده است که در اختیار شما قرار میگیرد.
تماس و واتس آپ اکسپرت سفارشی: ۰۷۷۳۳۴۳۳۲۱۱ – ۰۹۹۲۹۱۶۹۳۰۷
ث) تحلیل، مشاوره و آموزش
بی شک یکی از نیازهای سرمایهگذاران در بورس اوراق بهادار، استفاده از خدمات مشاورهای است؛ این خدمات از نحوه کدگیری، چگونگی انجام معاملات و استفاده از سامانههای مربوطه گرفته تا تحلیل سهام شرکتها و مشاوره درخصوص خرید و فروش، همه و همه جزو نیازهای شما در امر سرمایهگذاری محسوب میشود.
ارائه مشاوره و مدیریت پرتفوی مشتریان (سبدگردانی)، از جمله خدمات دیگری است که کارگزاریها میتوانند در اختیار مشتریان خود قرار دهند. شایان ذکر است که ارائه این خدمات تنها از سوی کارگزارانی قانونی و امکانپذیر است که مجوز مربوط به خدمات مذکور را داشته باشند. لذا چنانچه کارگزاری مجوزهای مربوطه را نداشته باشد، سرمایهگذار خود موظف خواهد بود که به بررسی و تحلیل سهام و صنایع بپردازد؛ در حالی که ممکن است دانش یا تجربه کافی را در این خصوص نداشته باشد.
پس توصیه ما این است که در انتخاب کارگزار خود، دارا بودن مجوز مشاوره و سبدگردانی او را در نظر داشته باشید. در غیر این صورت ممکن است گرفتار کارگزاری شوید که بدون مجوز و مسئولیت تحلیل و مشاورهای ارائه میکند که هزینه زیان حاصل از آنرا شما خواهید پرداخت.
علاوه براین ارتقاء سطح دانش فعالان بازار سرمایه در سطوح ابتدایی تا پیشرفته نیز بخشی از حوزه فعالیت کارگزاری است که در این زمینه لازم است کارگزاری مجوز “موافقت اصولی برگزاری دورههای آموزشی” را از سازمان بورس و اوراق بهادار تهران اخذ کرده باشد.
لذا برگزاری دورههای آموزشی و نشستهای عمومی و تخصصی مولفه دیگری برای شناسایی یک کارگزاری مناسب است که میتواند بخشی دیگر از نیازهای شما را به عنوان یک سرمایهگذار بازار بورس اوراق بهادار و کالا پوشش دهد.
ح) خدمات پشتیبانی
دریافت خدمات پشتیبانی یکی دیگر از نیازهای سرمایهگذاران بازار بورس اوراق بهادار به شمار میرود. در صورت بروز مشکلات و مواجه شدن با پرسشهای متعدد فنی و عمومی، دریافت خدمات پشتیبانی برای بررسی و رسیدگی به درخواستهای شما ضروری است.
این بررسی و رسیدگی هم به لحاظ زمانی و هم به لحاظ کیفیت از اهمیت برخوردار است. پشتیبانی ممکن است به صورت مرکز تماس، تلفنی و یا اینترنتی انجام شود. ارائه خدمات پشتیبانی مربوط به سامانه آنلاین،سفارشهای تلفنی یا اینترنتی و مواردی از این قبیل نیاز به وجود متخصصین حرفهای و واجد شرایط دارد.
ج) صندوقهای سرمایهگذاری
وجود صندوقهای سرمایهگذاری (که در مطلبی جداگانه به توضیح آن پرداخته خواهد شد)، نشاندهنده توانایی و عملکرد کارگزاریها در بازار سرمایه است. با توجه به این نکته، مطالعه در وضعیت و تعداد صندوقها، بررسی عملکرد، بازده و مقایسه کمی و کیفی آنها در شرایط مختلف بازار و بازههای زمانی متفاوت، معیاری مناسب در انتخاب یک کارگزاری موفق خواهد بود.
صندوقهای سرمایهگذاری در حال فعالیت و گزارش ماهانه عملکرد آنها از طریق سایت سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شده و در دسترس همگان قرار دارد. پیشنهاد ما این است که پیش از انتخاب یا تغییر کارگزار خود، گزارشهای مذکور را مطالعه و بررسی نماید.
۲- کسب رتبه قابل قبول توسط کارگزاری در بررسیها و آمارهای منتشره از سوی سازمان بورس اوراق بهادار
مورد بعدی که میتواند به شما کمک کند تا از بین ۱۰۷ کارگزار فعال بازار سرمایه ایران، تعدادی را برای انتخاب نهایی فیلتر نمایید، رتبه بندی کارگزاران از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار است.
در پایان بررسیهای صورتگرفته برای آنکه از انتخاب خود مطمئن شوید، لازم است از جایگاه کارگزار خود در بین ۱۰۷ کارگزار فعال آگاه شوید. برای این منظور سازمان بورس و اوراق بهادار تقریباً هر ساله گزارشی از وضعیت کارگزاران ارائه میدهد که در این گزارش، کارگزاران بر اساس معیارهای مختلفی (از جمله خدماتی که در اختیار مشتریان خود قرار میدهند) تقسیمبندی شده و رتبهبندی میشوند.
رتبهبندی موجود برای کارگزاریها در ۴ عنوان “الف ، ب ، ج ، د” صورت گرفته است که رتبه “الف” بالاترین و رتبه “د” پایینترین رتبه است. علاوه بر این گروهی از کارگزاریها ممکن است با عنوانی به نام “عدم شمول رتبه بندی” معرفی شوند؛ این مورد بیانگر آن است که با توجه به معیارهای مورد نظر سازمان بورس و اوراق بهادار هنوز موفق به اخذ رتبه مورد نظر سازمان نشده اند.
طبق آخرین رتبه بندی کارگزاران اوراق بهادار مربوط به سال ۱۳۹۳ که توسط سازمان بورس و اوراق بهادار در سایت رسمی این سازمان منتشر شده است، از بین ۱۰۷ کارگزار موجود، ۵۲ کارگزار موفق به اخذ رتبه “الف” شده اند که اسامی این کارگزاران به شرح زیر است:
کارگزاری آگاه، آینده نگر خوارزمی، آبان، آراد ایرانیان (گلچین)، اردیبهشت ایرانیان، ارگ هومن، امین آوید، ایساتیس پویا، بانک اقتصاد نوین، بانک پاسارگاد، بانک تات (سهام اندیشه برتر)، بانک تجارت، بانک توسعه صادرات، بانک دی، بانک رفاه کارگران، بانک سامان، بانک سپه، بانک صادرات، بانک صنعت و معدن، بانک کارآفرین، بانک کشاورزی، بانک مسکن، بانک ملت، بانک ملی ایران، بهمن، بورس بهگزین، بورس بیمه ایران، بورسیران، پارس گستر خبره، پارس نمودگر، پارسیان، تامین سرمایه نوین، تدبیرگران فردا، تدبیرگر سرمایه، توسعه اندیشه دانا (موحدان)، توسعه سهند، توسعه فردا، حافظ، خبرگان سهام، دنیای خبره، راهنمای سرمایهگذاران، سرمایهگذاری ملی ایران، سرمایه و دانش، سهم آشنا، صبا تأمین، فارابی (عمران)، کالای خاورمیانه، مبین سرمایه، مفید، مهرآفرین، نهایت نگر و نواندیشان بازار سرمایه.
رتبهبندی کارگزاران (بورس اوراق بهادار یا کالا) در سالهای مختلف نیز در صفحه رتبهبندی شرکتهای کارگزاری مربوط به سایت سازمان بورس و اوراق بهادار قابل مشاهده است.
این اطلاعات به شما کمک خواهد نمود تا از بین ۱۰۷ کارگزاری که در بازار بورس اوراق بهادار فعالیت دارند، کارگزاری خبره، آگاه و مطمئن را برای خود انتخاب نمایید.
جمعبندی
از منظر یک مشتری حقیقی (خرد) بازار سرمایه یا سرمایهگذاران از ۱۰۰ هزار تومان تا نهایتاً چند میلیارد تومان بورس، انتخاب یک کارگزار قابل اتکا بسیار ضروری است. تمرکز استراتژی کارگزار بر مشتریان حقیقی نیز باید یکی از مهمترین فاکتورهای تصمیم گیری باشد در غیر این صورت ممکن است همواره اولویت کمتری در دریافت خدمات داشته باشید.
به طور کلی جامعیت کارگزار، دسترسی، تخفیف و اعتبار، سیستم معاملات آنلاین، صندوقهای سرمایه گذاری، مشاوره، تحلیل، پشتیبانی و آموزش از مهمترین فاکتورهای انتخاب یک کارگزار است.
همچنین با توجه به اینکه رتبهبندی سالانه سازمان بورس و اوراق بهادار کارگزاران رتبه الف را متمایز میکند، پیشنهاد میکنیم کارگزار خود را از میان آنها انتخاب کنید.
تماس و واتس آپ اکسپرت سفارشی: ۰۷۷۳۳۴۳۳۲۱۱ – ۰۹۹۲۹۱۶۹۳۰۷