کسب و کار، فعالیتی برای خلق پول و ثروت است که میتواند به شخص و حتی تمام جامعه منفعت برساند. به زبان سادهتر، هر فعالیتی که در آن تولید محصول، خرید کالا و ارائه خدمات – با هدف فروش و کسب سود – جریان داشته باشد را کسب و کار میگویند. این نوع فعالیت همواره در دورههای مختلف زندگی انسان و به اشکال مختلف وجود داشته است. ایجاد کسب و کار را میتوان در شمار نخستین کارهای اجتماعی انسان به حساب آورد. در گذشته، اکثر فعالیتهای تجاری بر پایه داد و ستد یا مبادله کالا به کالا بودهاند. اکنون آن شیوهها به گونهای جدیدتر و تکامل یافتهتر در حال انجام هستند.
تماس و واتس آپ اکسپرت سفارشی: ۰۷۷۳۳۴۳۳۲۱۱ – ۰۹۹۲۹۱۶۹۳۰۷
آیا ابزارهای لازم برای ایجاد کسب و کار موفق را میشناسید؟
برای اینکه بتوانیم در هر کسب و کاری موفق شویم، باید دانش خود را افزایش دهیم. داشتن اطلاعات کافی در مورد نحوه انجام دادن کار، از داشتن محل و ابزار مناسب برای فعالیت نیز مهمتر است. هدف از راه اندازی هر کسب و کار، رسیدن به درآمد و سودی معقول است تا مدیر یک تجارت بتواند علاوه بر پرداخت دستمزدها، فعالیت تجاری خود را گسترش دهد. بازار، چیزی شبیه به یک اقیانوس است. گاهی پیشبینی طوفانهای پیش رو به کاری مشکل تبدیل میشود. عاقلانهترین راه برای عبور از طوفانهای بازار، پیش بینی کردن مشکلها و داشتن برنامه کاری مشخص است. انجام ندادن این دو کار، زمینههای شکست بسیاری از کسب و کارهای نوپا را فراهم کرده است.
برآورد هزینهها از اولین کارها به هنگام شروع هر کسب و کاری به شمار میروند. تعیین شخصیتهای کلیدی کسب و کارمان همانند چیدن مهرههای یک شطرنج است. باید هر کس را با توجه به تواناییها و مهارتهایش جایگذاری کنیم. یادتان باشد، یک سرباز، هیچگاه نمیتواند وظایف وزیر را به درستی انجام دهد. آخر کار خود را همان اول ببینید و قبل از آغاز تجارتتان، منافع و درآمدی که از این راه به دست میآورید را تخمین بزنید. شناسایی بازار و مشتری، فاز بعدی در راه اندازی کسب و کارمان محسوب میشود. انجام این کار، مسیر موفقیت کاری ما را بسیار هموارتر میکند.
کسب و کار خود را چه زمانی شروع کنیم؟
زمان، بحث برانگیزترین موضوع در مورد هر کسب و کاری است. بسیاری از صاحبان کسب و کار نمیدانند که چه زمانی برای شروع کارشان مناسب است؟ در گذشته، افراد نوع کارشان را با توجه به زمانی که در آن بودند، تنظیم میکردند. مثلا اگر در فصل زمستان بودند، به فروختن خرمالو و پرتقال روی میآوردند و اگر در بهار بودند، نوباریهای این فصل را در حجره خود میگذاشتند. اکنون هم عده زیادی با توجه به زمان و فصلها، نوع کسب و کارشان را تغییر میدهند. تشخیص نیازهای مشتریان و تامین آن مهمترین اقدامی است که باید به هنگام شروع کسب و کارتان انجام دهید. شاید مجبور شوید برای جمع آوری این اطلاعات، چندین ماه زمان بگذارید اما به قول معروف، جنگ اول، به از صلح آخر است. کسب درآمد مهم است اما آگاهی از نیازهای مردم از آن نیز مهمتر است.
در مقابل تغییرات مقاومت نکنید
عوامل زیادی میتوانند باعث تغییر یک کسب و کار شوند اما در میان آنها تکنولوژی، بازار و جامعه بیشترین تاثیر را میگذارند. با ورود تکنولوژی جدید، کالاهای قدیمی بازار خود را از دست میدهند. چیزی شبیه به ضربالمثل «نو که آمد به بازار کهنه شود دل آزار» بر سر محصولهای جامانده از تکنولوژی میآید. چون کمتر کسی میتواند در برابر وسوسه خرید جدیدترین محصولها، مقاومت کند. در چنین شرایطی، کسب و کارها برای باقی ماندن در بازار، چارهای جز پیروی از جدیدترین تغییرات تکنولوژی ندارند.
اما جامعه به شیوه دیگری روی کسب و کارها تاثیر میگذارد. در حقیقت، خواست افراد یک جامعه، میزان عرضه و تقاضا را تعیین میکند. هر چه تقاضای یک جنس بیشتر باشد فعالیت اهالی آن کسب و کار نیز بیشتر میشود. عواملی مانند نداشتن تجربه کافی، کمبود سرمایه، نداشتن جایگاه مناسب و قراردادهای ضعیف میتوانند زمینهساز فروپاشی یک کسب و کار را ایجاد کنند. یادتان باشد، شما باید در کنار اهداف اقتصادی، هدفهای اجتماعی نیز برای کارتان در نظر بگیرید.
کسب و کار اینترنتی، سبک جدیدی از ایجاد ثروت
کسب و کار اینترنتی را میتوان تازه نفسترین سبک از تجارت به حساب آورد. در این نوع از کسب و کار، حضور فیزیکی برای انجام کارها به طور کامل حذف شده است. علاوه بر این شما برای کارتان نیازی به تهیه دفتر، مغازه یا انبار ندارید. در نتیجه میتوانید از هزینههای زیادی چشم پوشی کنید و سود خالص کار خود را به میزان چشمگیری افزایش دهید. شما میتوانید محصول خود را در تمام جهان به نمایش بگذارید و مغازهای ۲۴ ساعته ایجاد کنید که در هر ساعت از شبانه روز به مشتریان خود خدمات را ارائه میدهد.
کسب و کار اینترنتی به مکان فیزیکی نیاز ندارد اما باید بسترهای مخصوص به آن را فراهم کنید. برای شروع این کسب و کار باید یک کامپیوتر و اینترنت داشته باشید که با توجه به زندگی در قرن ۲۱، تقریبا در هر جایی میتوانید این دو ابزار را پیدا کنید.
افراد زیادی در کشور خودمان کسب و کار اینترنتی موفقی به راه انداختند. مثلا سامانه درخواست تاکسی آنلاین – اسنپ یا تپ سی – سامانه رزرو هتل و بلیط – علی بابا – کتابخانههای آنلاین – طاقچه، کتابراه، فیدیبو – نمونههایی موفق از این دست هستند. پوشش اینترنت در جهان روز به روز در حال افزایش است. اکنون بیش از ۹۰۰ میلیون نفر در دنیا از اینترنت استفاده میکنند. ۶۹ درصد این افراد در طول ۹۰ روز دستکم یک خرید اینترنتی انجام میدهند و این مساله از گستردگی و پتانسیلهای فعالیت در این بازار خبر میدهد. زمینههای زیادی برای ایجاد کسب و کار اینترنتی وجود دارند. مثلا میتوانید در ساخت اجتماعهای آنلاین، خرید و فروش، حراج کالاهای مختلف، تبلیغات اینترنتی، ارائه خدمات تخصصی، انتقال اطلاعات و اخبار، تهیه و ارائه نرمافزارهای کاربردی، فیلم و موسیقی، سرمایه گذاری و غیره فعالیت قدرتمندی داشته باشید.
نظرتان در مورد کسب و کار خانگی چیست؟
کسب و کار خانگی که به آن فعالیتی در حوزه منزل هم گفته میشود خدمتی است که در محل سکونت افراد انجام میشود. فعالیت خانگی معمولا با استفاده از امکانات و وسایل منزل ایجاد میشود و افراد خانواده، وابستگان، دوستان و آشنایان در آن مشارکت میکنند. در این فعالیت، خانواده با تولید یک محصول و سپس توزیع و فروش آن به تامین معیشت و درآمد یک خانواده یا بیشتر میپردازد.
نقش کسب و کار خانگی در پیشرفت جامعه
کسب و کارهای خانگی از تاثیرگذارترین فعالیتهای اقتصادی در همه جوامع به ویژه کشورهای توسعه یافته به شمار میرود. در این نوع کسب و کار، افراد میتوانند بسیار راحتتر از شغلهای دیگر کسب درآمد کنند به همین دلیل در زمینه کاهش بیکاری کمک حال دولتها به شمار میروند. خدمات خانگی جدا از ایجاد شغل برای افراد جویای کار، به نوآوری در تولید محصول یا خدمات نیز منجر میشوند. برای ایجاد کارآفرینی در منزل به هزینه زیادی نیاز ندارید. میتوانید با یک دستگاه رایانه و اینترنت اولین شغل خانگی خود را راهاندازی کنید.
کسب و کار خانگی چه مزیتهایی دارد؟
کسب و کارهای خانگی مزیتهای مختلفی را با خود به همراه دارند. در این مورد میتوان مزیتهایی مانند عدم نیاز به اجاره مغازه، پایین بودن هزینه راه اندازی، آزادی و استقلال عمل بیشتر، ساعتهای کاری انعطافپذیر و کاهش استرس را مثال زد. مشتری، حرف اول و آخر هر کسب و کاری است. برای داشتن یک کسب و کار خانگی موفق باید سعی کنید که مشتریان دائمی زیادی برای کالا یا خدمات خود پیدا کنید.
کسب و کارهای پردرآمد در ایران را بشناسید
همه دوست دارند شغل پردرآمدی داشته باشند تا بهتر زندگی کنند. اما چه فعالیتهایی پردرآمد محسوب میشوند؟ با برنامهریزی و مدیریت درست میتوان از هر شغلی به درآمد خوبی رسید. با این حال، شغلهایی در ایران وجود دارند که پتانسیلهای درآمدی بالایی در وجودشان نهفته است. در نظر داشته باشید که کسب و کارهای پر درآمد، نیازهای اصلی مردم را هدف قرار دادهاند. برای داشتن فعالیت پردرآمد باید خود را به تخصص مجهز کنید تا در کنار داشتن علاقه و انگیزه به درآمد دلخواهتان برسید.
وقتی اسم شغلهای پر درآمد میآید بسیاری به شاخههای پزشکی، دندانپزشکی و غیره فکر میکنند اما کسب و کارهایی وجود دارند که بدون نیاز به تحصیلات عالی نیز میتوان به آنها پرداخت. فعالیت در صنعت گردشگری یکی از همین زمینهها است.
ایران جزو ۱۰ کشور برتر جهان از لحاظ برخورداری از آثار تاریخی، باستانی و سرشار از ظرفیتهای طبیعی برای گردشگری است. حتی بیابانهای ایران برای خیلی از خارجیها جذاب است و دوست دارند به ایران سفر کنند تا این بیابانها را از نزدیک ببینند. به همین دلیل، شغل راهنمای تور از فعالیتهای بسیار پردرآمد به شمار میرود. آمار گردشگران خارجی به ایران در سالهای اخیر بسیار افزایش یافته است. با کمی هوشمندی میتوانید یک استارت آپ مناسب برای راهنمایی گردشگران ایجاد کرده و علاوه بر خودتان زمینه اشتغال افراد دیگر را نیز فراهم کنید.
غیر از شغلهای بالا وکالت، فعالیت و سرمایه گذاری در بورس، کشاورزی و دامپروری، برنامه نویسی و توسعهدهنده وب، تدریس مجازی، بازاریابی، راهاندازی فروشگاه آنلاین و پرورش قارچ نیز میتواند از کسب و کارهای پردرآمد در ایران باشد.
تماس و واتس آپ اکسپرت سفارشی: ۰۷۷۳۳۴۳۳۲۱۱ – ۰۹۹۲۹۱۶۹۳۰۷