سفارش ساخت ربات فارکس و ساخت ربات معامله گر بورس و ساخت ربات معاملاتی و طراحی ربات تریدر و ربات فارکس رایگان و برنامه نویسی ربات فارکس و آموزش ساخت اکسپرت فارکس و ساخت ربات معامله گر با پایتون و دانلود ربات معامله گر فارکس و خرید ربات تریدر فارکس و ربات فارکس خودکار و ربات معامله گر بورس رایگان و آموزش ساخت ربات معامله گر فارکس و دانلود ربات معامله گر بورس ایران و ربات معامله گر آلپاری و ربات فارکس برای اندروید و طراحی ربات متاتریدر و برنامه نویسی ربات متاتریدر و طراحی ربات فارکس و برنامه نویسی ربات فارکس

پرایس اکشن چیست؟

پرایس اکشن چیست؟
  • پرایس اکشن چیست و بر چه اصولی استوار است؟
  • الگوهای اصلی در پرایس اکشن چه چیزهایی هستند؟
  • پرایس اکشن چه مزایا و معایبی دارد؟

پرایس اکشن چیست؟

قبلاً در مقاله «نظریه داو در تحلیل تکنیکال» گفتیم که این نظریه بر چند اصل استوار است. یکی از مهمترین این اصول آن است که همه عوامل بنیادی خودشان را در نمودار قیمت نشان می‌دهند. این اصل پایه روشی برای تحلیل است که به پرایس اکشن (Price Action) شهرت دارد.

با این توضیح درمی‌یابیم که پرایس اکشن روشی است کاملاً تکنیکال که از نمودار قیمت و تاریخچه آن کمک می‌گیرد. معروف است که در پرایس اکشن سؤال اصلی تحلیلگر این نیست که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. بلکه او از خودش می‌پرسد چرا این اتفاق می‌افتد؟

در روش پرایس اکشن خبری از ابزارها و اندیکاتورها نیست. یک تحلیلگر پرایس اکشن تلاش می‌کند رفتار معامله‌گران و به‌تبع آن رفتار قیمت را به‌دور از سوگیری‌های ذهنی بررسی کند و براساس آن تصمیم بگیرد. برای یادگیری کامل و اصولی پرایس اکشن پیشنهاد میکنیم در دوره پرایس اکشن آکادمی ره‌آورد شرکت کنید.

معمولاً معامله‌گران پرایس اکشن (Price Action Trader) روی نمودار ۳ تا ۶ ماهه گذشته تمرکز می‌کنند و یک شعار اساسی دارند: «نمودار خود را ساده نگه دار!».


برچسب ها: ربات آربیتراژ و ربات آربیتراژ قطعا سودده و  ثبت نام ربات آربیتراژ و سفارش ساخت ربات فارکس و ساخت ربات معامله گر بورس و ساخت ربات معاملاتی و طراحی ربات تریدر و ربات فارکس رایگان و برنامه نویسی ربات فارکس و آموزش ساخت اکسپرت فارکس و ساخت ربات معامله گر با پایتون و دانلود ربات معامله گر فارکس و خرید ربات تریدر فارکس و ربات فارکس خودکار و ربات معامله گر بورس رایگان و آموزش ساخت ربات معامله گر فارکس و دانلود ربات معامله گر بورس ایران و ربات معامله گر آلپاری و ربات فارکس برای اندروید و ربات سود ده فارکس و ربات سود ده بورس ایران و اکسپرت سود ده فارکس و اکسپرت سود ده بورس ایران


آنها معتقدند استفاده از ابزارهای زیاد نه‌تنها کمکی به معامله‌گر نمی‌کند، بلکه خیلی مواقع با گیج کردن او مانع تصمیم‌گیری‌های درست می‌شود. این موضوع تا حدی پیش می‌رود که به نمودارهایی که این معامله‌گران استفاده می‌کنند نمودارهای برهنه یا نمودار معاملات پاک گفته می‌شود. همانطور که گفته شد در این نمودارها خبری از اندیکاتور و ابزارهای دیگر نیست.

تاریخچه پرایس اکشن

«ریچارد وایکاف» اولین کسی بود که روش پرایس اکشن را مطرح کرد. او این نظریه را براساس اصول اقتصاد و علوم اجتماعی بنیان گذاشت. نظریه وایکاف نه‌تنها از نظر تکنیکالی درست به نظر می‌رسید، به‌نوعی بر رفتارشناسی معامله‌گران هم استوار بود. به همین دلیل مورد استقبال قرار گرفت.

اصول اولیه پرایس اکشن

یک پرایس اکشن تریدر باید اصول اولیه استفاده از نمودارها را بداند. اصولی مثل حمایت، مقاومت و خطوط روند.

سطوح حمایت و مقاومت

سطوح مقاومت و حمایت محدوده‌هایی هستند که قیمت در مواجهه با آنها واکنش نشان می‌دهد. این سطوح پس از آنکه می‌شکنند می‌توانند به یکدیگر تبدیل شوند.

فرض کنید انتظار داریم که قیمت از محدوده هزار تومان بالاتر نرود. دلیلمان هم این است که در گذشته هر بار قیمت به این سطح برخورد کرده‌است بیش از آن رشد نکرده و به سمت پایین نزول کرده‌است. پس محدوده هزار تومان برای این سهم یک محدوده مقاومتی است.

حالا اگر قیمت این محدوده را بشکند و بیش از آن رشد کند همین محدوده تبدیل به یک محدوده حمایت می‌شود که انتظار داریم قیمت از آن کمتر نشود. البته حمایت‌ها و مقاومت‌ها همیشگی نیستند. بلکه باید آنها را در یک تایم‌فریم زمانی مشخص بررسی کرد.

خطوط روند

یک ضرب‌المثل انگلیسی هست که می‌گوید «چاقویی که در حال افتادن است را نگیر!». تریدرها از این ضرب‌المثل استفاده می‌کنند تا نشان دهند که چقدر مهم است که یک معامله‌گر روند قیمت را شناسایی کند و به‌اصطلاح با آن دوست شود. یکی از اصولی که هر تریدری باید بیاموزد این است که سعی نکند با روند بازار بجنگد. بلکه باید به آن تن بدهد.

خطوط روند از اتصال کف‌ها و سقف‌های قیمتی ساخته می‌شوند. به‌این‌ترتیب نقاط احتمالی برگشت روند را مشخص می‌کنند. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که معامله‌گر می‌تواند بلافاصله بعد از تشخیص شکسته شدن روند تصمیم به خرید یا فروش بگیرد.

مزایای پرایس اکشن

پرایس اکشن رایگان است و هیچ ابزار اضافه‌ای هم نیاز ندارد.

در هر بازار و موقعیتی کاربرد دارد و مخصوص یک بازار خاص نیست. بنابراین معامله‌گران سهام ارزهای دیجیتال یا حتی فارکس و کالا می‌توانند از آن استفاده کنند.

از هر روش دیگری سریع‌تر است. شما در این روش نیازی به اطلاعات گذشته ندارید و خبری هم از تأخیر قیمتی نیست.

اگر قبول کنیم که طبق نظریه داو همه‌چیز در قیمت خودش را نشان می‌دهد می‌توانیم پرایس اکشن را یک روش همه‌جانبه بدانیم که اصول تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی و روانشناسی بازار در آن لحاظ شده‌است.

معایب پرایس اکشن

تایم فریمی که معامله‌گر انتخاب می‌کند روی تشخیص او تأثیر زیادی می‌گذارد. بنابراین خیلی مواقع پیش می‌آید که دو معامله‌گر از نگاه به یک نمودار دو نتیجه کاملاً متضاد بگیرند. در چنین شرایطی حتماً یکی از آنها در معامله خود شکست خواهد خورد. فرض کنید یک سهم یا ارز دیجیتال چند روز متوالی نزولی باشد، اما همان ارز در چند ماه متوالی صعودی بوده‌است. تصور کنید در این حالت اینکه بازه زمانی را هفته در نظر بگیریم یا ماه چقدر می‌تواند روی نتایج تاثیر بگذارد!

عیب دیگر پرایس اکشن آن است که الگوها همیشه بلافاصله درست از آب درنمی‌آیند. بیشتر مواقع لازم است تا تحلیلگر برای گرفتن تأیید از الگو به آن فرصت کافی را بدهد. البته فراموش نکنید که در هیچ روشی نمی‌توان به نتیجه تحلیل‌ها اطمینان صد درصد داشت.

الگوهای پرایس اکشن

پرایس اکشن بر ساده‌سازی نمودارها و روندهای قیمتی استوار است. تریدرهای پرایس اکشن به‌جای استفاده از هزاران ابزار و اندیکاتور از نوسانات قیمت الگوهای نموداری حجم معاملات و اطلاعات دیگر بازار استفاده می‌کنند. شاید مزیت اصلی پرایس اکشن را بتوان در دو موضوع دانست: اول ساده بودن آن و دوم اینکه تقریباً در هر بازاری قابل استناد است.

قیمت مبنای اصلی داده‌های پرایس اکشن است. شمع‌های ژاپنی هم یکی از قالب‌هایی هستند که بیش از هر روش دیگری در نمودارهای قیمت طرفدار دارند. به‌این‌ترتیب می‌توان از الگوهایی در کندل‌ها استفاده کرد تا تشخیص روندها ساده‌تر شود.

مجموعه ره‌آورد این امکان را فراهم کرده که کاربران با شرکت در دوره آموزش پرایس اکشن بتوانند دانش کافی در این زمینه کسب کنند.

جمع‌بندی

پرایس اکشن یکی از پرطرفدارترین روش‌های معامله‌گری در همه بازارهای مالی است. این روش بر اصول اقتصاد و رفتارشناسی معامله‌گران استوار است و در تحلیل‌های آن از اندیکاتورها و ابزارهای تحلیل مختلف استفاده نمی‌شود. درواقع در پرایس اکشن تأکید بر ساده‌سازی نمودارها و بعد تصمیم‌گیری است.

پرایس اکشن اگرچه مزایای زیادی مثل سریع و رایگان بودن را داراست، ولی معایب آن هم قابل چشم‌پوشی نیستند. معایبی که بیشتر به انتخاب تایم‌فریم‌ها برمی‌گردد و می‌تواند تحلیل‌ها را تا حد زیادی دستخوش تغییر کند.

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • امتیاز دادن به دوره فقط مخصوص خریداران محصول می باشد.

*
*

دوازده − 2 =

طراحی ربات سفارشی