سفارش ساخت ربات فارکس و ساخت ربات معامله گر بورس و ساخت ربات معاملاتی و طراحی ربات تریدر و ربات فارکس رایگان و برنامه نویسی ربات فارکس و آموزش ساخت اکسپرت فارکس و ساخت ربات معامله گر با پایتون و دانلود ربات معامله گر فارکس و خرید ربات تریدر فارکس و ربات فارکس خودکار و ربات معامله گر بورس رایگان و آموزش ساخت ربات معامله گر فارکس و دانلود ربات معامله گر بورس ایران و ربات معامله گر آلپاری و ربات فارکس برای اندروید و طراحی ربات متاتریدر و برنامه نویسی ربات متاتریدر و طراحی ربات فارکس و برنامه نویسی ربات فارکس

واژگونی وظایف

واژگونی وظایف

غالباً انتظارات سرمایه‌­گذاران در بازار سرمایه به مرور زمان از یک سهم تغییر می‌کند و سطوح حمایت و سطوح مقاومت قیمت نیز بالأخره شکسته خواهد شد. محدوده‌­ای که تا مدت‌­ها به عنوان سطح مقاومت شناخته می‌شد، ممکن است روزی شکسته شده و قیمت به بالای آن نفوذ کند؛ بالعکس، محدوده‌­ای که تا مدت­ها به عنوان سطح حمایت شناخته می‌شد نیز ممکن است شکسته شده و قیمت به زیر آن نفوذ کند.

نکته­ حائز اهمیت این است که با شکسته شدن یک سطح مقاومت و تثبیت قیمت در بالای آن، از آن پس این سطح به عنوان یک سطح حمایت پذیرفته می­‌شود. با شکسته شدن یک سطح حمایت و تثبیت قیمت در زیر آن نیز از آن پس این سطح به عنوان یک سطح مقاومت عمل می­کند. این پدیده، واژگونی وظایف (Reversal) نام دارد. برای کسب اطلاعات کامل پیشنهاد میکنیم مقاله آموزش تحلیل تکنیکال را مطالعه نمایید.و

در نمودار فوق متعلق به نماد شبندر در بازه زمانی روزانه، ملاحظه می‌­کنید که پس از شکست سطح حمایت و تثبیت قیمت در زیر آن (تشکیل یک abc نزولی و شکست خط روند اصلاح کوتاه‌­مدت صعودی نشان داده شده با رنگ آبی)، قیمت مجدداً به این سطح بازگشت اما نتوانست آن را بشکند.


برچسب ها: ربات آربیتراژ و ربات آربیتراژ قطعا سودده و  ثبت نام ربات آربیتراژ و سفارش ساخت ربات فارکس و ساخت ربات معامله گر بورس و ساخت ربات معاملاتی و طراحی ربات تریدر و ربات فارکس رایگان و برنامه نویسی ربات فارکس و آموزش ساخت اکسپرت فارکس و ساخت ربات معامله گر با پایتون و دانلود ربات معامله گر فارکس و خرید ربات تریدر فارکس و ربات فارکس خودکار و ربات معامله گر بورس رایگان و آموزش ساخت ربات معامله گر فارکس و دانلود ربات معامله گر بورس ایران و ربات معامله گر آلپاری و ربات فارکس برای اندروید و ربات سود ده فارکس و ربات سود ده بورس ایران و اکسپرت سود ده فارکس و اکسپرت سود ده بورس ایران


زیرا سطحی که قبل از شکست، نقش حمایت را در مقابل حرکت قیمت ایفا می­‌کرد و مانع ریزش قیمت می­‌شد، از این پس به عنوان سطح مقاومت در مقابل حرکت قیمت عمل کرده و مانع افزایش آن می‌شود. دلیل این نوع رفتار قیمت این است که وقتی در ابتدا قیمت به سطح حمایت خود نزدیک می‌­شود، عده ­ای از سرما­یه­‌گذاران به تصور افزایش قیمت بر اساس رفتار گذشته آن و بدون صبر و تأمل برای تثبیت، اقدام به خرید و معامله در جهت روند صعودی می‌کنند؛ اما قیمت به دلیل فشار فروش و روند بلندمدت نزولی، به پایین سطح حمایتی نفوذ کرده و عده‌­ای از خریداران مأیوس را مجبور به خروج از معامله با ضرر می‌­کند.

خروج از چنین معامله­‌هایی منجر به کاهش فشار خرید می‌­شود. همچنین، پس از شکستن سطح حمایتی و تشکیل abc نزولی، فروشندگان جدیدی وارد بازار می‌شوند که این امر منجر به ریزش بیشتر قیمت می­‌شود. پس از اصلاح قیمت و بازگشت دوباره به سطح حمایت عده‌­ای از خریداران قبلی با بازگشت دوباره قیمت به محدوده خرید قبلی خود، معامله را در قیمت سر به سر (قیمتی که کارمزد خرید و فروش در آن لحاظ شده و از آن نقطه به بعد می‌­توان سود کسب کرد) یا با متحمل شدن ضرر جزئی، می‌بندند که این خود منجر به کاهش بیشتر تعداد خریداران می‌شود.

 

 این مطلب را هم بخوانید: آموزش پرایس اکشن از صفر تا صد رایگان

 

رفتار اکثر معامله­‌گران منجر به کاهش فشار خرید و افزایش فشار فروش می‌­شود؛ به همین دلیل، محدوده‌های بازگشت قیمت به سمت ناحیه حمایت (که از این پس نقش مقاومت را در مقابل حرکت قیمت ایفا می­‌کند)، در صورت تأیید، محدوده‌­های بسیار پرقدرتی برای ادامه روند نزولی محسوب می‌شوند. بنابراین، پس از بسته شدن کندل در زیر خط روند صعودی کوتاه‌­مدت که بیانگر ثبیت قیمت در زیر سطح مقاومت کنونی است، می­توان وارد معامله فروش شد.

در نمودار فوق متعلق به نماد میدکو در بازه زمانی روزانه، ملاحظه می‌­کنید که حرکت قیمت پس از شکست سطح مقاومت و تثبیت در بالای آن (تشکیل یک abc صعودی و شکست خط روند اصلاح کوتاه‌­مدت نزولی نشان داده شده با رنگ آبی)، دوباره به این سطح بازگشته ولی نتوانسته آن را بشکند.

زیرا سطح مقاومت قبلی از این پس نقش سطح حمایت را در مقابل حرکت قیمت ایفا کرده و از کاهش قیمت جلوگیری می­‌کند. همان‌طور که ملاحظه می­‌کنید، سطحی که قبل از شکست، نقش مقاومت را در مقابل حرکات قیمت ایفا کرده و مانع رشد قیمت می‌شد، از این پس به عنوان سطح حمایت در مقابل حرکات قیمت ایفای نقش کرده و از کاهش آن جلوگیری می­‌کند.

دلیل این نوع رفتار قیمت این است که وقتی در ابتدا قیمت به سطح مقاومتی خود نزدیک می‌­شود، عده‌­ای از معامله‌کنندگان به تصور کاهش قیمت، بر اساس رفتار گذشته آن و بدون صبر و تأمل برای تثبیت، به فروش و معامله در جهت روند نزولی می‌پردازند؛ اما همان‌طور که پیش از این ذکر شد، یک سطح مقاومت روزی شکسته خواهد شد و قیمت به دلیل فشار خرید، به بالای سطح مقاومتی نفوذ کرده و عده‌­ای از فروشندگان مأیوس را مجبور به خروج از معامله با ضرر می­‌کند.

 این مطلب را هم بخوانید: آموزش بورس رایگان از صفر تا صد

 

خروج از چنین معامله­‌هایی منجر به کاهش فشار فروش می­‌شود. همچنین، پس از شکست سطح مقاومت و تشکیل abc صعودی، خریداران جدیدی وارد بازار شده که این امر منجر به افزایش بیشتر قدرت خریداران می­شود. پس از اصلاح قیمت و بازگشت دوباره به سطح مقاومتی، عده ­ای از فروشندگان قبلی با بازگشت دوباره قیمت به محدوده فروش قبلی خود، معامله فروش را (در بازارهای دوطرفه) در قیمت سر به سر یا با ضرر جزئی می‌بندند که این خود منجر به کاهش بیشتر تعداد فروشندگان می‌­شود.

رفتار اکثر معامله‌­گران منجر به کاهش فشار فروش و افزایش فشار خرید می­‌شود؛ به همین دلیل، محدوده‌­های بازگشت قیمت به سمت ناحیه مقاومتی (که از این پس نقش حمایت را در مقابل حرکات قیمت ایفا می‌­کند)، در صورت تأیید، محدوده‌های بسیار پرقدرتی برای ادامه روند صعودی محسوب می‌شوند. بنابراین، پس از بسته شدن کندل در بالای خط روند نزولی کوتاه ­مدت که بیانگر تثبیت قیمت در بالای سطح حمایت کنونی است، می­‌توان وارد معامله خرید شد.

در نمودار زیر متعلق به نماد سمگا در بازه زمانی روزانه، ملاحظه می­‌کنید که قیمت در یک روند نزولی در حال حرکت بوده‌­است. در نقطه A شاهد شکسته شدن سطح مقاومت به دلیل جذابیت خرید سهم در آن ناحیه هستیم. پس از افزایش قیمت سهم و به دلیل تغییر انتظارات سرمایه‌گذاران، برخی معامله‌­گران به دلیل بالا رفتن قیمت سهم، اقدام به فروش آن کرده و این امر منجر به بازگشت قیمت به سطح مقاومت قبلی می‌­شود.

این سطح که در گذشته نقش مقاومت را در مقابل افزایش قیمت ایفا می­کرد، پس از شکست و بازگشت دوباره قیمت به آن، مانع کاهش بیشتر قیمت شده و نقش سطح حمایتی را ایفا می‌کند. همان‌­طور که ملاحظه می­کنید، پس از تشکیل یک abc صعودی و شکست خط روند نزولی کوتاه‌­مدت آبی‌رنگ، تأییدیه صعود صادر شده و می‌­توان وارد معامله خرید شد.

در نمودار زیر متعلق به نماد خودرو در بازه زمانی ماهیانه، ملاحظه می­‌کنید که قیمت در یک روند نزولی قرار داشته و سطح مقاومت روی محدوده‌­های نشان داده­ شده، مانع افزایش قیمت شده‌­است. همان‌­طور که پیش­تر ذکر شد، یک سطح مقاومت به دلیل تغییر انتظارات سرمایه‌گذاران تا ابد سطح مقاومت باقی نمانده و بالأخره شکسته خواهد شد.

اگرچه قیمت پس از شکست سطح مقاومت خود در نقطه A به آن سطح بازگشته، اما نتوانسته آن را بشکند. بنابراین، سطح مقاومت قبلی که در نقطه A شکسته شده بود، از این پس به عنوان سطح حمایت در مقابل حرکات قیمت ایفای نقش کرده و مانع ریزش بیشتر قیمت سهم خواهد شد. در صورتی که قیمت بتواند خط روند نزولی کوتاه‌مدت آبی‌رنگ خود را شکسته و تأییدیه صعود صادر کند، می‌توان در محدوده مشخص شده اقدام به خرید سهم نمود.

 این مطلب را هم بخوانید: آموزش تحلیل بنیادی از صفر تا صد

 

همان­‌طور که تا به اینجا ملاحظه کردید، نواحی حمایت و مقاومت در برابر حرکت‌­های قیمت به صورت مانع عمل می­‌کنند. در بیشتر مواقع، این سطوح به صورت سطوح بازگشتی در بازار عمل می­‌کنند؛ به این صورت که قیمت پس از برخورد با این نواحی، در جهت مخالف حرکت قبلی تغییر مسیر می­دهد اما گاهی هم به دلیل قدرتمند بودن روند، ممکن است بتواند آن سطح را بشکند.

پس از شکست، ممکن است دو حالت اتفاق بیفتد: شکست تأیید شده و قیمت در امتداد روند قبلی به حرکت خود ادامه ­دهد و یا اینکه شکست ناموفق بوده و به بالای سطح حمایت یا به پایین سطح مقاومت بازگشته و منجر به تغییر روند ­شود. جهت بررسی مسیر آینده روند، پس از مشخص کردن سطوح حمایت و مقامت، می‌­توان رفتار قیمت را مورد بررسی قرار داد.

جمع‌بندی 

انتظارات سرمایه‌­گذاران در بازار سرمایه به مرور زمان از یک سهم تغییر کرده و سطوح حمایت و سطوح مقاومت قیمت روزی شکسته خواهد شد. اگر محدوده ­ای که تا مدت­ها به عنوان سطح مقاومت شناخته می‌شد، شکسته شده و قیمت به بالای آن نفوذ کند و یا محدوده ­ای که تا مدت‌ها به عنوان سطح حمایت شناخته می‌شد، شکسته شده و قیمت به زیر آن نفوذ کند، می‌گوییم واژگونی وظایف رخ داده‌است.

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • امتیاز دادن به دوره فقط مخصوص خریداران محصول می باشد.

*
*

یک × 3 =

طراحی ربات سفارشی