سفارش ساخت ربات فارکس و ساخت ربات معامله گر بورس و ساخت ربات معاملاتی و طراحی ربات تریدر و ربات فارکس رایگان و برنامه نویسی ربات فارکس و آموزش ساخت اکسپرت فارکس و ساخت ربات معامله گر با پایتون و دانلود ربات معامله گر فارکس و خرید ربات تریدر فارکس و ربات فارکس خودکار و ربات معامله گر بورس رایگان و آموزش ساخت ربات معامله گر فارکس و دانلود ربات معامله گر بورس ایران و ربات معامله گر آلپاری و ربات فارکس برای اندروید و طراحی ربات متاتریدر و برنامه نویسی ربات متاتریدر و طراحی ربات فارکس و برنامه نویسی ربات فارکس

نوسان گیری در بورس

نوسان گیری در بورس

نوسان گیری در بورس چیست؟

سرمایه‌گذاران بازار سرمایه روش‌ها و اهداف مختلفی برای کسب سود دارند. سود در بازار سرمایه معمولاً از دو طریق به دست می‌آید: یکی بالا رفتن ارزش سهام و دیگری سودی که شرکت بین سهامداران تقسیم می‌کند. ذات بازار بورس بر اساس تغییرات و نوسان قیمت در بازه‌های زمانی کوتاه مدت تا میان مدت و بلند مدت است. خرید و فروش در همه این بازه‌ها را می‌توان به نوعی نوسان‌گیری دانست که بازه آن‌ها متفاوت است. اما چیزی که در بازار سرمایه از آن با نام نوسان‌گیری یاد می‌شود، منظور نوسان‌گیری در کوتاه مدت است.


تماس و واتس آپ اکسپرت سفارشی: ۰۷۷۳۳۴۳۳۲۱۱ – ۰۹۹۲۹۱۶۹۳۰۷

برچسب ها: سفارش ساخت ربات فارکس و ساخت ربات معامله گر بورس و ساخت ربات معاملاتی و طراحی ربات تریدر و ربات فارکس رایگان و برنامه نویسی ربات فارکس و آموزش ساخت اکسپرت فارکس و ساخت ربات معامله گر با پایتون و دانلود ربات معامله گر فارکس و خرید ربات تریدر فارکس و ربات فارکس خودکار و ربات معامله گر بورس رایگان و آموزش ساخت ربات معامله گر فارکس و دانلود ربات معامله گر بورس ایران و ربات معامله گر آلپاری و ربات فارکس برای اندروید و طراحی ربات متاتریدر و برنامه نویسی ربات متاتریدر و طراحی ربات فارکس و برنامه نویسی ربات فارکس


برای آشنایی با نوسان گیری، ابتدا باید با تعریف نوسان در بازار سرمایه آشنا شویم. منظور از اصطلاح نوسان در بازار بورس تغییراتی است که در زمان کم یا اصطلاحاً کوتاه مدت در قیمت سهام رخ می‌دهد. افرادی که استراتژی آن‌ها کوتاه مدت است، معمولاً از این نوسان‌ها استفاده می‌کنند و خرید و فروش خود را بر اساس نوسان‌ها انجام می‌دهند. اصطلاحاً به این افراد نوسان‌گیر می‌گویند. استراتژی افراد مختلف در نوسان گیری، به میزان ریسک پذیری و مقدار سرمایه آن‌ها بستگی دارد.

روش های نوسان گیری

برای نوسان ‌گیری حتماً باید تجربه و دانش کافی داشته باشید. دلیل این امر ان است که ریسک نوسان ‌گیری بسیار زیاد است و اگر افراد غیرحرفه‌ای به انجام این کار اقدام کنند، احتمالاً دچار زیان‌ می‌شوند.

یکی از ابزارها یا به عبارت بهتر، مهارت‌های لازم برای نوسان‌گیری، تحلیل تکنیکال یا فنی است. در تحلیل تکنیکال، بیشتر با نمودارها سر و کار داریم و طبق تحلیل آن‌ها، در بازه‌های کوتاهی سهمی را می‌خریم و پس از چند درصد افزایش قیمت، آن را می‌فروشیم.

یکی دیگر از مواردی که برای نوسان‌ گیری مورد توجه قرار داده می‌شود، بازار و جو حاکم بر آن است. نوسان‌ گیر همواره باید اخبار بازار را رصد کند. گاهی یک خبر یا حتی شایعه، می‌تواند سبب رشد یا افت قیمت یک گروه شود. در این مواقع، نوسان‌گیران در موقعیت مناسب، سهام مرود نظر را خریده و پس از رسیدن به سود مورد نظر، آن را می‌فروشند.

از دیگر مواردی که نوسان‌گیرها بر اساس آن عمل می‌کنند، اطلاعات پنهان شرکت‌ها است. گاهی ممکن است اطلاعاتی مانند افزایش سود، افزایش سرمایه و… پیش از اعلام عمومی شرکت‌ها از آن‌ها درز کند و موجب رشد ارزش سهام شود. در این شرایط، نوسان‌گیرها قبل از رشد قیمت، سهام را خریداری کرده و در قیمت‌های بالاتر می‌فروشند.

بازه‌های مختلفی برای درصد سود نوسان‌ گیری بیان می‌شود؛ مثلاً ۳ تا ۱۰ درصد یا ۵ تا ۱۵ درصد. برخی یک روز تا سه روز و یک هفته، حتی یک ماه را بازه نوسان ‌گیری در نظر می‌گیرند. در ادامه، یکی از روش‌های عملی را به زبان ساده معرفی می‌کنیم که نوسان‌گیر‌ها از آن استفاده می‌کنند.

 

البته گاهی کسانی در بورس موج ایجاد کرده و دیگران را تحریک می‌کنند تا سوار آن شوند. بدین صورت که برخی مواقع، سهامدار سهامی را می‌خرد و پس از آن، با ایجاد جوّ موجی را ایجاد می‌کند تا قیمت آن بالاتر رود. حال ممکن است این سهم، دلایل اقتصادی و منطقی برای افزایش نداشته باشد. در این شرایط، سهامداران خرد ناآگاه اسیر موج شده و بر آن سوار می‌شوند. پس از آن، سهامداری که موج را ایجاد کرده، ظرف مدت کوتاهی به سود مورد نظر خود می‌رسد و این سهامداران خرد هستند که دچار ضرر و زیان می‌شوند. پر واضح است که چنین نحوه تجارتی طبق هیچ معیاری صحیح نیست و رفتاری ناهنجار و مخرب به حساب می‌آید.

مثالی از مراحل نوسان گیری

در این بخش یک مثال از نوسان گیری را بیان می‌کنیم. فرض کنید پس از تحلیل و بررسی لازم، سهمی را برای نوسان گیری انتخاب کرده‌ایم. حال یک فرایند خرید و یک فرایند فروش برای سهم داریم. بنا به استراتژی خود می‌توانید اعداد و درصدهای این مثال را تغییر دهید.

فرایند خرید سهم این‌گونه است: ابتدا اولین قیمت را برای خرید سهم در پایین‌ترین قیمت مجاز قرار می‌دهیم. اگر خرید اول انجام نشود، قیمت قبلی را یک درصد بالا برده و دومین سفارش خرید را می‌گذاریم. اگر سفارش‌های خرید اول و دوم انجام نشود، یک درصد دیگر به قیمت خرید اضافه می‌کنیم و سومین سفارش خرید را می‌گذاریم. چنانچه موفق به خرید شدیم، باید برای فروش سهم تلاش کنیم.

برای فروش سهم نیز به این صورت عمل می‌کنیم: برای سفارش فروش، ۲۵ درصد سهم را در قیمت خرید به علاوه ۳ درصد، ۳۰ درصد از سهم را در قیمت خرید به علاوه ۳٫۵ درصد و ۴۵ درصد را در بالاترین قیمت مجاز روزانه قرار می‌دهیم. در نتیجه، نوسان گیری با میانگین سود ۳٫۸ درصد و پس از کسر کارمزد معاملات، با سود خالص ۲٫۶ درصد خواهد بود.

نکته ۱: سهامی را که برای نوسان‌گیری روزانه انتخاب می‌کنیم، معمولاً در فاز استراحت بوده و نوسان قیمت آن متعادل است. بنابراین، نگهداری آن برای سود بیشتر با ریسک همراه خواهد بود.

نکته ۲: نوسان‌گیری را باید از طریق پلتفرم‌های آنلاین انجام دهید، زیرا کمترین درصدها در نوسانات قیمت نیز تأثیر دارند.

همان‌طور که می‌دانیم، معاملات از ساعت ۹ صبح شروع می‌شود، اما سفارش‌گیری از ساعت ۸:۳۰ آغاز می‌گردد. بنابراین، اگر قصد نوسان گیری داشته باشیم، باید در بین این دو زمان، مثلاً ۸:۴۵ به حساب آنلاین خود وارد شویم و کارهای لازم را انجام دهیم. پس از انتخاب سهم مورد نظر، می‌توانید جدول عرضه و تقاضای سهم را ببینید. شکل زیر، جدول عرضه و تقاضای یک سهم را نشان می‌دهد.

نوسان گیری در بورس

نوسان گیری در بورس

اکنون با یک مثال عددی فرایند نوسان گیری بالا را شرح می‌دهیم. فرض کنید ۱۰۰ میلیون ریال در اختیار داریم و سهمی را انتخاب کرده‌ایم که قیمت پایانی روز گذشته آن ۴۳۵۰ ریال بوده است. همچنین، حداقل قیمت امروز ۴۱۳۲ و حداکثر آن، ۴۵۶۷ ریال باشند.

با این اطلاعات می‌توانیم خرید و فروش را آغاز کنیم. ابتدا باید قیمت خرید مرحله اول را محاسبه کنیم. این قیمت برابر با کمترین قیمت ممکن سهم به علاوه ۱ درصد است. بنابراین، قیمت ۴۱۷۶ را به دست می‌آوریم. سفارش خرید را روی این قیمت می‌گذاریم. اگر نتوانستیم در این قیمت سهمی بخریم، قیمت را یک درصد بالاتر، یعنی ۴۲۲۰ قرار می‌دهیم. اگر در مرحله دوم نیز موفق به خرید نشدیم، یک درصد دیگر قیمت پایانی دیروز را بالاتر می‌بریم (۳ درصد) و سفارش را روی ۴۲۶۳ قرار می‌دهیم.

حال فرض می‌کنیم در یکی سه قیمت که بیان کردیم، سهم مورد نظر را خریده‌ایم. در ادامه، نوبت به فروش سهام در قیمت‌های بالاتر می‌رسد. سفارش فروش را به سه بخش تقسیم می‌کنیم:

  • ۲۵ درصد از حجم سهام را در قیمت خریداری شده به علاوه ۳ درصد از آن قرار داده و تاریخ سفارش را «نامحدود» تعیین می‌کنیم.
  • ۳۰ درصد از حجم سهام خریداری شده را در قیمت خریداری‌ شده به علاوه ۳٫۵ درصد و برای تاریخ نامحدود قرار می‌دهیم.
  • ۴۵ درصد از حجم سهام را در قیمت حداکثر رشد سهم روی سفارش فروش قرار می‌دهیم و تاریخ آن را نامحدود تعیین می‌کنیم.

برای انجام سفارش‌ها باید منتظر بمانیم تا سهم در قیمت تعیین شده به فروش برسد.


تماس و واتس آپ اکسپرت سفارشی: ۰۷۷۳۳۴۳۳۲۱۱ – ۰۹۹۲۹۱۶۹۳۰۷

برچسب ها: سفارش ساخت ربات فارکس و ساخت ربات معامله گر بورس و ساخت ربات معاملاتی و طراحی ربات تریدر و ربات فارکس رایگان و برنامه نویسی ربات فارکس و آموزش ساخت اکسپرت فارکس و ساخت ربات معامله گر با پایتون و دانلود ربات معامله گر فارکس و خرید ربات تریدر فارکس و ربات فارکس خودکار و ربات معامله گر بورس رایگان و آموزش ساخت ربات معامله گر فارکس و دانلود ربات معامله گر بورس ایران و ربات معامله گر آلپاری و ربات فارکس برای اندروید و طراحی ربات متاتریدر و برنامه نویسی ربات متاتریدر و طراحی ربات فارکس و برنامه نویسی ربات فارکس


 

طراحی ربات سفارشی