سفارش ساخت ربات فارکس و ساخت ربات معامله گر بورس و ساخت ربات معاملاتی و طراحی ربات تریدر و ربات فارکس رایگان و برنامه نویسی ربات فارکس و آموزش ساخت اکسپرت فارکس و ساخت ربات معامله گر با پایتون و دانلود ربات معامله گر فارکس و خرید ربات تریدر فارکس و ربات فارکس خودکار و ربات معامله گر بورس رایگان و آموزش ساخت ربات معامله گر فارکس و دانلود ربات معامله گر بورس ایران و ربات معامله گر آلپاری و ربات فارکس برای اندروید و طراحی ربات متاتریدر و برنامه نویسی ربات متاتریدر و طراحی ربات فارکس و برنامه نویسی ربات فارکس

نسبت PE چیست؟ [PE بالا بهتر است یا پایین]

نسبت PE چیست؟ [PE بالا بهتر است یا پایین]
  • نسبت P/E چیست و انواع آن کدام است؟
  • نسبت P/E گروه چیست و چه کاربردی دارد؟
  • کاربرد P/E در تحلیل سهام چگونه است؟

 

مفهوم نسبت P/E چیست؟

نسبت P/E که مخفف عبارات Price/EPS است، یکی از مفاهیم پرکاربرد تابلوخوانی محسوب می‌شود. کلمه price  به معنی قیمت و کلمه EPS نیز به معنای سود هر سهم است. نسبت P/E اصطلاحاً نسبتِ قیمت به درآمد نیز خوانده می‌شود.

نسبت P/E در واقع انتظارات سرمایه‌گذاران از بازدهی آینده یک سهم را نشان می‌دهد. به این معنا که یک سرمایه‌گذار به ازای n ریال بازدهی که قرار است کسب کند، حاضر است چند ریال پرداخت کند. برای یادگیری دقیق و اصولی این موضوع پیشنهاد میکنیم در دوره تحلیل بنیادی آکادمی ره آورد شرکت کنید.


برچسب ها: ربات آربیتراژ و ربات آربیتراژ قطعا سودده و  ثبت نام ربات آربیتراژ و سفارش ساخت ربات فارکس و ساخت ربات معامله گر بورس و ساخت ربات معاملاتی و طراحی ربات تریدر و ربات فارکس رایگان و برنامه نویسی ربات فارکس و آموزش ساخت اکسپرت فارکس و ساخت ربات معامله گر با پایتون و دانلود ربات معامله گر فارکس و خرید ربات تریدر فارکس و ربات فارکس خودکار و ربات معامله گر بورس رایگان و آموزش ساخت ربات معامله گر فارکس و دانلود ربات معامله گر بورس ایران و ربات معامله گر آلپاری و ربات فارکس برای اندروید و ربات سود ده فارکس و ربات سود ده بورس ایران و اکسپرت سود ده فارکس و اکسپرت سود ده بورس ایران


مثالی از نسبت P/E در بورس

فرض کنید شرکتی در حال حاضر ۴۰۰ تومان قیمت دارد و EPS یا سودی که برای سال جاری پیش‌بینی کرده، برابر با ۸۰ تومان است. برای محاسبه P/E این شرکت قیمت روز سهام آن شرکت را بر سود آن تقسیم می‌کنیم:   ۵  = ۸۰ / ۴۰۰.

در اینجا نسبت P/E برابر ۵ به این معنا است که سرمایه‌گذاران بورس حاضر هستند به ازای هر ۱ ریال سودی که این شرکت دارد، ۵ ریال پرداخت کنند.

تفسیر دیگری که برای P/E وجود دارد، این است که اگر P/E برابر ۵ باشد، یعنی ۵ سال زمان می‌برد تا سرمایه شما از طریق بازدهی‌های به‌دست آمده، به شما برگردد.

 

انواع نسبت P/E

 

سه نوع نسبت P/E وجود دارد که تفاوتشان در نوع سود استفاده‌شده در مخرج کسر است :

۱. P/E دنباله‌رو

رایج‌ترین روش محاسبه نسبت P/E ، P/E دنباله دار است که از تقسیم قیمت روز سهم بر EPS تحقق‌یافته ۱۲ ماهه گذشته سهم به‌دست می‌آید. P/E دنباله‌دار سابقه سهم را نشان می‌دهد و برای پیش‌بینی آینده سهم استفاده نمی‌شود.

 این مطلب را حتماً بخوانید:  EPS چیست؟

۲. P/E برآوردی

نسبت P/E برآوردی از تقسیم قیمت روز سهام بر EPS پیش‌بینی شده به‌دست می‌آید که به آن P/E پیش‌بینی نیز می‌گویند و برای تحلیل‌های آینده شرکت و ارزش‌گذاری سهام از آن استفاده می‌شود.

 

۳. P/E میانگین

نسبت P/E میانگین از تقسیم قیمت روز سهم بر میانگین سود تحقق‌یافته ۶ ماه گذشته و EPS پیش‌بینی شده ۶ ماه آینده سهم به دست می‌آید و تحلیلگر به کمک این نسبت هم از تحلیل گذشته و هم از تحلیل آینده سهم استفاده می‌کند.

 

نحوه مشاهده P/E شرکت‌ها در ره‌آورد

برای مشاهده و بررسی P/E شرکت‌های فعال در بورس و تصمیم‌گیری در خصوص ارزندگی سهام آن شرکت‌ها، پس از مراجعه به سایت ره‌آورد، نام نماد مورد نظر خود را در کادر جستجو تایپ کنید. اکنون در صفحه نماد مربوطه، نسبت P/E و P/E TTM به ترتیب در کادرهای DPS و EPS

P/E گروه چیست؟

مقایسه شرکت‌های یک صنعت، یکی از روش‌های تحلیل سهام شرکت‌ها است. منظور از P/E گروه، میانگین نسبت P/E، در بین شرکت‌های متعلق به یک صنعت مشخص است. P/E، یکی از بهترین روش‌ها برای مقایسه شرکت‌های بورسی مختلف در یک گروه است. لازم به ذکر است که P/E گروه در بین شرکت‌های بورسی و فرابورسی از یک صنعت، متفاوت است.

با مقایسه نسبت p/e شرکت‌های هم‌گروه می‌توان سهام شرکت‌هایی که از صنعت خود جا مانده‌اند و فرصت خرید محسوب می‌شوند را پیدا کرد. چنانچه P/E یک شرکت از P/E  میانگین صنعت کمتر باشد، امکان رشد آن سهم تا رسیدن به P/E صنعت وجود خواهد داشت. بنابراین، در نظر گرفتن نسبت P/E، نسبت P/E گروه و محاسبه ارزش سهم یکی از اولین قدم ها قبل از معاملات سهام است. اما خرید سهم صرفاً با اتکا به P/E اشتباه است.

 این مطلب را حتماً بخوانید: DPS چیست؟

P/E مناسب برای خرید یک سهم

بهترین نسبت P/E برای خرید سهم، P/E زیر ۱۰ بوده و هر چه این نسبت در سهمی پایین‌تر باشد، بهتر است. اگر P/E سهمی زیر ۵ باشد، خیلی بهتر بوده و این سهم، سهمی بنیادی محسوب می‌شود.

نسبت P/E بالا، نشان می‌دهد قیمت سهم در مقایسه با درآمد آن بالا بوده و سهم، بالاتر از ارزش ذاتی خود در حال معامله است.

نسبت P/E پایین، نشان می‌دهد قیمت سهم در مقایسه با درآمد آن پایین بوده و سهم پایین‌تر از ارزش ذاتی خود در حال معامله است.

زمانی که شرکتی با P/E متعادل را انتخاب می‌کنیم، انتظار رشد و پیشرفت شرکت در آینده را معقول ارزیابی کرده و به احتمال زیاد به سود مورد نظر خود می‌رسیم. از طرفی، می‌توانیم احتمال بیشتری بدهیم که حتی زمانی که کل بازار ریزشی و منفی است، سهام ما کاهش قیمت و ریزش بسیار کمتری داشته‌؛ نسبت به شرکتی که P/E بالایی دارد.

 

نسبت P/E بالا بهتر است یا پایین؟

شرکت‌هایی با نسبت P/E پایین، اغلب سهام ارزشمندی محسوب می‌شوند. به این معنا که کمتر از ارزش ذاتی خود در حال معامله هستند. این قیمت پایین، باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران برای خرید آن ترغیب شوند. شرکت‌هایی با نسبت P/E بالا نیز شرکت‌های در حال رشد محسوب می‌شوند. این نسبت بالا، نشان می‌دهد که شرکت در آینده رشد و عملکرد مثبتی خواهد داشت.

اما نسبت P/E بالا، یک عیب دارد و آن این است که سهم های در حال رشد، اغلب نوسانات بالایی دارند و این اتفاق، فشار زیادی را بر شرکت‌ها وارد می‌کند؛ زیرا باید علت ارزش‌گذاری بالای خود را توجیه کنند. به همین دلیل، سرمایه‌گذاری در سهام با رشد بیشتر، یک سرمایه‌گذاری ریسکی تلقی می‌شود.

بنابراین، بهتر است پس از محاسبه نسبت P/E یک شرکت، در مورد برنامه‌های آتی آن شرکت و احتمال رشد و پیشرفت آن تحقیق کنیم تا بهترین تصمیم را در خصوص سرمایه‌گذاری در آن شرکت اتخاذ کنیم.

 این مطلب را حتماً بخوانید:  تفاوت های EPS و DPS چیست؟

آیا نسبت‌ P/E یک شرکت به تنهایی برای تحلیل ارزش‌گذاری شرکت کافی است؟

نسبت P/E یک شرکت به تنهایی قابل تفسیر نبوده و می‌بایست آن را با P/E گروهی که در آن قرار دارد مقایسه کرد. معمولا P/E یک شرکت به سمت P/E گروه خود حرکت می‌کند. نسبت P/E یک ابزار مناسب برای ارزش‌گذاری شرکت سهامی است، ولی به تنهایی برای تحلیل شرکت‌ها کافی نیست. بهتر است برای خرید سهام علاوه بر استفاده از این نسبت کاربردی، ابزارهای بیشتری را نیز مورد استفاده قرار دهید.

 

P/E فوروارد چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

معمولاً نسبت P/E بعد از انتشار گزارش‌های فصلی محاسبه می‌شود که به آن P/E دنباله رو می‌گویند. اگر برای محاسبه سود هر سهم از سود ۱۲ ماه گذشته استفاده شود، به آن P/E گذشته نگر یا TTM گفته می‌شود. همچنین، اگر برای محاسبه این نسبت از سود پیش بینی ۱۲ ماهه پیش رو استفاده شود، به آن P/E برآوردی یا Forward گفته می‌شود.

 

یکی از روش های پیچیده برای محاسبه P/E محاسبه آن به روش پیشرو است. زیرا باید علاوه بر قیمت سهم و سود هر سهم، به نرخ تورم، نرخ بهره بانکی، نرخ رشد سود نیز توجه کرده و در محاسبات لحاظ کرد. از آنجایی که نسبت P/E یکی از روش‌های ارزش‌گذاری است، پس از محاسبه عوامل مذکور، آن را در نسبت سود پیش‌بینی شده ضرب کرده و ارزش شرکت محاسبه می‌شود.

 این مطلب را حتماً بخوانید: تحلیل بنیادی چیست؟

کاربرد P/E در تحلیل یک سهم

با استفاده از نسبت P/E می‌توان میزان ارزنده بودن سهام یک شرکت را تشخیص داد. بدین صورت که اگر قیمت به‌دست آمده با استفاده از نسبت P/E سهم بیشتر از قیمت تابلوی سهم باشد، سهم ارزنده بوده و در غیر این صورت، سهم گران است و ممکن است در آینده قیمت آن افت کند.

برای محاسبه ارزش سهم می‌توان P/E و EPS پیش‌بینی شده برای شرکت را در هم ضرب کرد تا ارزش سهم به دست آید :

ارزش سهم = P/E * EPS

همچنین، نسبت P/E میزان سودآوری شرکت در آینده را نیز نشان می‌دهد. رشد یک شرکت به معنای سودآوری بیشتر است. اگر P/E یک شرکت بسیار بیشتر از میانگین بازار یا صنعت خود باشد، به این معنا است که انتظارات بازار از این سهم در آینده زیاد است و سهامداران انتظار بازدهی بالایی دارند. در صورتی که این انتظارات برآورده نشود، امکان سقوط زیاد قیمت سهم وجود دارد.

از نسبت P/E همچنین، می‌توان برای مقایسه و تحلیل سهام شرکت‌های یک صنعت استفاده کرد. با مقایسه نسبت P/E شرکت‌های هم‌گروه، می‌توان سهام شرکت‌هایی که از صنعت خود جا مانده‌اند را پیدا کرد که این خود یک فرصت خرید محسوب می‌شود. چنانچه P/E شرکت از P/E میانگین صنعت کمتر باشد، امکان رشد سهم تا رسیدن به P/E صنعت وجود خواهد داشت.

 

جمع‌بندی

با استفاده از نسبت P/E می‌توان میزان ارزنده بودن سهام یک شرکت را تشخیص داد. اگر P/E یک شرکت بسیار بیشتر از میانگین P/E صنعت آن شرکت باشد، به این معنا است که سهامداران انتظار بازدهی بالایی از آن سهم دارند و در صورتی که این انتظارات برآورده نشود، امکان سقوط زیاد قیمت سهم وجود دارد. برای یادگیری بیشتر این مفهوم پیشنهاد میکنیم مقاله آموزش تحلیل بنیادی را مطالعه نمایید.

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • امتیاز دادن به دوره فقط مخصوص خریداران محصول می باشد.

*
*

9 + شش =

طراحی ربات سفارشی