سفارش ساخت ربات فارکس و ساخت ربات معامله گر بورس و ساخت ربات معاملاتی و طراحی ربات تریدر و ربات فارکس رایگان و برنامه نویسی ربات فارکس و آموزش ساخت اکسپرت فارکس و ساخت ربات معامله گر با پایتون و دانلود ربات معامله گر فارکس و خرید ربات تریدر فارکس و ربات فارکس خودکار و ربات معامله گر بورس رایگان و آموزش ساخت ربات معامله گر فارکس و دانلود ربات معامله گر بورس ایران و ربات معامله گر آلپاری و ربات فارکس برای اندروید و طراحی ربات متاتریدر و برنامه نویسی ربات متاتریدر و طراحی ربات فارکس و برنامه نویسی ربات فارکس

نحوه تغییر کارگزار ناظر

کارگزار ناظر کیست؟ فرقش با کارگزاری چیست؟

برای کسانی که قصد ورود به بازار بورس را دارند؛ امکان خرید و فروش مستقیم سهام وجود ندارد؛ لذا باید از این فرآیند از طریق نهادهای مالی به نام کارگزاری صورت گیرد. بنابراین اولین گام برای هر سرمایه‌گذار پس از ثبت‌نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی، انتخاب یک کارگزاری مناسب و معتبر به عنوان کارگزار ناظر است. در واقع کارگزار ناظر وظیفه‌ی برقراری ارتباط بین سرمایه‌گذار و سایر عوامل بازار سرمایه را برعهده دارد. پس از خرید سهام، کلیه اطلاعات و جزئیات مربوط به آن، در اختیار کارگزار ناظر قرار می‌گیرد. امروزه به دلیل پیچیدگی سازوکارهای بازارهای مالی، وجود کارگزاری‌ها بیش از پیش اهمیت یافته است. گاهی سرمایه‌گذار به دلایلی مانند ارائه خدمات ضعیف، سرعت پایین معاملات، کارمزد بالا و… تصمیم می‌گیرد تا کارگزار ناظر خود را تغییر دهد. در این مقاله تلاش می‌کنیم تا شما را با مراحل تغییر کارگزار ناظر آشنا کنیم. برای کشب اطلاعات کامل پیشنهاد میکنیم مقاله آموزش بورس را مطالعه نمایید.

کارگزار ناظر کیست؟

همانطور که گفتیم، افرادی که قصد ورود به بازار بورس را دارند، نمی‌توانند سهام مورد نظر خود را به صورت مستقیم خرید و فروش کنند. برای انجام این فرآیند باید یک کارگزاری معتبر را انتخاب کنند تا واسطه‌ی بین آنها و سایر عوامل بازار بورس باشد. هیچ محدودیتی در تعداد کارگزاری‌های انتخاب شده برای هر فرد وجود ندارد؛ یعنی هر فرد می‌تواند به طور هم‌زمان در چند کارگزاری حساب داشته باشد و معاملات خود را توسط آنها انجام دهد.

نکته مهمی که در رابطه  با کارگزاری‌ها  باید به آن اشاره کرد این است که اگر قصد خرید یک سهم را دارید، می‌توانید از طریق هر کدام از کارگزاری‌هایی که در آن حساب کاربری دارید، سفارش خرید خود را ثبت کنید؛ اما طبق قوانین جدید سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین سازمان سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه، فروش سهام یک شرکت تنها از طریق کارگزار ناظر امکان‌پذیر است.

در حقیقت کارگزار ناظر همان کارگزاری است که سرمایه‌گذار به واسطه‌ی آن، سهم مورد نظر

خود را از بازار خریداری می‌کند.

کارگزاری‌ها چه خدماتی را ارائه می‌دهند؟

کسانی که قصد تغییر کارگزار ناظر را دارند باید با کلیه خدماتی که توسط کارگزار جدید ارائه می‌شود، آشنایی داشته باشند و سپس نسبت به تغییر کارگزاری اقدام کنند.

یک کارگزاری خوب باید:

  • امکان معامله‌ی سهام، حق تقدم و کلیه‌ی اوراق بهادار موجود در بورس و فرابورس را برای سرمایه‌گذار فراهم کند.
  • شرایط لازم برای معامله انواع اوارق بدهی مانند اوراق مشارکت، اوراق اجاره و… را فراهم کند.
  • خدمات لازم برای معامله در بورس کالا، بورس انرژی و… را ارائه دهد.
  • به مشتریان خود برای سرمایه‌گذاری مشاوره داده و اطلاعات تحلیلی لازم را در اختیار آنها قرار دهد.
  • فعالیت‌های مربوط به بازارگردانی را انجام دهد.
  • یک پنل معاملاتی پرسرعت و بدون اشکال را در اختیار مشتریان خود قرار دهد.
  • انواع تسهیلات و اعتبارات معاملاتی را به مشتریان خود ارائه دهد.

 

 این مطلب را هم بخوانید: آموزش تحلیل بنیادی از صفر تا صد

دلایل تغییر کارگزار ناظر

امروزه با ورود افراد جدید به بازار سرمایه، تعداد سهامداران افزایش یافته و این امر باعث ایجاد اختلال در ارائه خدمات کارگزاری‌ها به مشتریان شده است. به طوری که گاهی این اختلالات منجر به خسارات مالی سنگین سهامداران شده و آنها را وادار کرده تا کارگزاری خود را تغییر دهند. البته تنها سرعت پایین ثبت سفارش و معاملات دلیل تغییر کارگزاری نمی‌باشد. یکی از مهم‌ترین دلایل تغییر کارگزاری، پرداخت مالیات است. بسیاری از کارگزاری‌ها با فراهم ساختن شرایط تخفیفی برای مالیات، باعث ترغیب سرمایه‌گذاران در تغییر کارگزاری شده‌اند. مثلا در برخی از کارگزاری‌ها، با  فعالیت در باشگاه یا شرکت در مسابقات می‌توانید تا ۲۵ درصد از تخفیف در مالیات بهره‌مند شوید. از دیگر دلایل تغییر کارگزاری می‌توان به پشتیبانی ضعیف، نداشتن خدمات اعتبار معاملاتی، نرم‌افزار معاملاتی با رابط کاربری ضعیف و… اشاره کرد.

چگونه کارگزار ناظر در هر نماد را شناسایی کنیم؟

در سیستم معاملاتی سابق، سرمایه‌گذاران می‌توانستند از طریق هر کارگزاری، سهام خریداری شده خود را به فروش برسانند؛ اما پس از راه‌اندازی سیستم معاملاتی جدید و تصویب قانون یکسان بودن کارگزار خریدار و فروشنده، سهامداران تنها از طریق کارگزار ناظر نماد معاملاتی مورد نظر خود می‌توانند برای فروش سهم اقدام کنند. بنابراین شناخت کارگزاری ناظر برای نمادهای معاملاتی بسیار مهم است. برای شناسایی کارگزار ناظر هر نماد می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • استفاده از سامانه‌ی وضعیت دارایی سهامداران (IPS)

در این سامانه می‌توانید آخرین میزان دارایی‌های سهام و دارایی‌های قابل معامله‌ی خود را مشاهده کنید. همچنین کلیه‌ی اطلاعات مربوط به کارگزار ناظر هر نماد معاملاتی شما قابل رؤیت است.

  • مراجعه به پرتفوی سپرده‌گذاری سامانه معاملاتی

با مراجعه به پرتفوی سپرده‌گذاری سامانه معاملاتی می‌توانید کلیه‌ی اطلاعات مربوط به کارگزار ناظر نماد معاملاتی مد نظر را مشاهده کنید. اگر سپرده شما در آن نماد صفر شود؛ یعنی کارگزار ناظر شما، کارگزاری دیگری است.

  • دریافت گواهینامه نقل و انتقال و مطابقت آن با سپرده سهام

شما می‌توانید با مراجعه به درگاه ذینفعان بازار سرمایه، گواهینامه نقل و انتقال را دریافت کرده و کدهای کارگزار خریدار و فروشنده در این گواهینامه را با جدول شناسایی کدهای کارگزاران مقایسه کنید تا از کارگزار ناظر خود در هر نماد مطلع شوید. برای مشاهده جدول مذکور می‌توانید به سایت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه مراجعه کنید.

نکته: بر اساس آخرین اطلاعیه‌ای که توسط سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شده است، اگر کد مندرج در آخرین گواهینامه، قبل از تاریخ ۱۶/۰۹/۱۳۷۸ برابر ۶۶۶، ۷۷۷، ۸۸۸، ۹۹۹ یا ۱۱ باشد، نمی‌توان از روش سوم استفاده کرد.

 

 این مطلب را هم بخوانید: آموزش پرایس اکشن از صفر تا صد رایگان

نحوه تغییر کارگزار ناظر

همانطور که اشاره کردیم یک سرمایه‌گذار می‌تواند به دلایل مختلفی خواستار تغییر کارگزار ناظر خود باشد. بدین منظور ابتدا باید انتظاراتی که از کارگزار ناظر دارد را مشخص کرده و بر اساس آن، کارگزاری را انتخاب کند که توانایی ارائه خدمات مورد نظر او را داشته باشد. پس از ثبت نام در کارگزاری جدید، باید دارایی‌های خود را انتقال دهید. در ادامه مراحل تغییر کارگزاری را معرفی می‌کنیم:

۱. انتخاب کارگزاری مناسب

مهم‌ترین قدم برای تغییر کارگزار ناظر، انتخاب یک کارگزار جدید مناسب است؛ زیرا در صورتی که کارگزاری جدید قادر به ارائه خدمات مورد نظر معامله‌گر نباشد، باعث ایجاد حس نارضایتی در او خواهد شد. بنابراین ابتدا کلیه شرایط و خدمات مورد نیاز خود را مشخص کنید، سپس کارگزاری را انتخاب کنید که توانایی فراهم کردن شرایط و ارائه خدمات مد نظر شما را داشته باشد.

۲. ثبت‌نام در کارگزاری جدید

ثبت‌نام در کارگزاری‌ها بسته به نوع خدمات آنها به دو صورت حضوری و غیرحضوری انجام می‌شود.

در روش حضوری، فرد باید به همراه مدارک شناسایی به یکی از شعب کارگزاری مراجعه کرده و پس از تکمیل فرم‌های مربوطه و احراز هویت توسط کارگزار، در فاصله زمانی ۲۴ ساعت، نام‌کاربری و رمز ورود خود را دریافت کند.

در روش غیرحضوری، فرد باید پس از ثبت اطلاعات خود در سایت کارگزاری، برای امضای قرارداد به یکی از شعب دفاتر پیشخوان طرف قرارداد با کارگزاری مراجعه کند. پس از طی این فرآیند، نام‌کاربری و رمز عبور حداکثر به مدت یک هفته برای فرد صادر خواهد شد.

در هر دو روش حضوی و غیرحضوری، در صورتی که ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه سجام انجام شده باشد، دیگر نیازی به ثبت نام مجدد نیست. در غیر این صورت باید با مراجعه به دفاتر پیشخوان و یا به کمک نرم‌افزارهای تلفن همراه، این فرآیند را انجام دهد.

۳. انتقال دارایی و تغییر کارگزار ناظر

آخرین مرحله در تغییر کارگزار ناظر، انتقال دارایی است. برای انجام این کار، دو روش وجود دارد:

  • خالی کردن حساب کاربری

خالی کردن حساب کاربری یک روش سنتی است که استفاده از آن چندان توصیه نمی‌شود. در این روش، سرمایه‌گذار کلیه‌ی دارایی سهام خود در کارگزاری اول را به فروش رسانده و پس از ثبت درخواست دریافت وجه، دارایی خود را پس از ۴۸ ساعت، به صورت نقد دریافت می‌کند. سپس با شارژ حساب کاربری خود در کارگزاری جدید، می‌تواند برای خرید سهام جدید اقدام نماید.

توجه فرمایید که فروش دارایی در کارگزاری اول و خرید سهام در کارگزاری جدید، باعث می‌شود که سرمایه‌گذار کارمزد سنگینی را پرداخت کند. علاوه بر این ممکن است قیمت سهم در فاصله زمانی که در کارگزاری اول به فروش می‌رسد و مجدد از طریق کارگزاری جدید خریداری می‌شود؛ افزایش یابد که این امر موجب زیان سرمایه‌گذار خواهد شد. در نتیجه این روش به دلیل ریسک بالا، مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار نمی‌گیرد.

 

دلایل عدم تایید درخواست تغییر کارگزار ناظر

پس از ثبت درخواست تغییر کارگزار ناظر می‌توانید به بخش گزارش تغییر ناظر مراجعه کرده و وضعیت درخواست خود را پیگیری کنید. این درخواست ممکن است به یکی از دلایل زیر با خطا مواجه شود:

  • نداشتن دارایی در نماد مورد نظر

زمانی که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پیامی مبنی بر عدم دارایی در سهام مورد نظر برای کد بورسی شما ارسال می‌کند، این پیام برای شما نمایش داده می‌شود. علت این پیام می‌تواند یکی از دلایل زیر باشد:

  • سهام خود را در کارگزاری دیگری به فروش رسانده‌اید. برای مشاهده گردش سهام خود می‌توانید به سامانه آنلاین وضعیت دارایی سهامداران مراجعه کنید.
  • دارایی شما به کد بورسی غیرفعال شما تعلق گرفته است. پس از اطمینان از کد بورسی ثبت شده در درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه، در صورت لزوم باید درخواست تجمیع کد دهید.
  • فریز بودن سهم

در صورتی که به صورت اعتباری، سهامی را خریداری کنید، کارگزار ناظر می‌تواند سهام شما را فریز کند؛ یعنی مشتری صرفا از طریق همین کارگزاری می‌تواند سهام خود را به فروش برساند و امکان تغییر کارگزار ناظر برای این سهام فریزشده وجود ندارد.

  • بدهکاری مشتری

در صورتی که به هر دلیلی به کارگزاری ناظر بدهکار باشید؛ شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه، امکان تغییر کارگزار ناظر را به شما نمی‌دهد.


برچسب ها: ربات آربیتراژ و ربات آربیتراژ قطعا سودده و  ثبت نام ربات آربیتراژ و سفارش ساخت ربات فارکس و ساخت ربات معامله گر بورس و ساخت ربات معاملاتی و طراحی ربات تریدر و ربات فارکس رایگان و برنامه نویسی ربات فارکس و آموزش ساخت اکسپرت فارکس و ساخت ربات معامله گر با پایتون و دانلود ربات معامله گر فارکس و خرید ربات تریدر فارکس و ربات فارکس خودکار و ربات معامله گر بورس رایگان و آموزش ساخت ربات معامله گر فارکس و دانلود ربات معامله گر بورس ایران و ربات معامله گر آلپاری و ربات فارکس برای اندروید و ربات سود ده فارکس و ربات سود ده بورس ایران و اکسپرت سود ده فارکس و اکسپرت سود ده بورس ایران


وضعیت دارایی‌ها و نحوه معامله آنها پس از تغییر کارگزار ناظر

پس از ثبت‌نام در کارگزاری جدید، می‌توانید به صورت هم‌زمان از طریق هر دو کارگزاری اقدام به خرید کنید، اما توجه داشته باشید که فروش سهام خریداری شده، تنها از طریق کارگزاری ناظر امکان‌پذیر است؛ یعنی کارگزاری که از طریق آن، سهام را خریداری کرده‌اید. اگر قصد دارید سهامی را که از طریق کارگزاری قبل خریداری کرده‌اید، از طریق کارگزاری جدید به فروش برسانید؛ باید از طریق فرآیند تغییر کاگزار ناظر اقدام کنید. بدین منظور می‌توانید از طریق گزینه تغییر کارگزار ناظر در حساب کاربری کارگزاری جدید، نام نماد را وارد کرده و با بارگزاری گواهی سهام مورد نظر، تایید لازم برای فروش سهام مذکور از طریق کارگزاری جدید را دریافت کنید. عکس این مطلب نیز امکان‌پذیر است؛ یعنی از طریق همین سازوکار می‌توانید سهامی که از طریق کارگزاری جدید خریداری کرده‌اید را از طریق کارگزاری قبل به فروش برسانید.

استفاده از چند کارگزاری این امکان را به شما می‌دهد تا به صورت هم‌زمان از مزایای هر کارگزاری بهره‌مند شوید. به عنوان مثال از یک کارگزاری برای خرید عرضه‌های اولیه استفاده کرده و معاملات آتی و سایر معاملات خود را از طریق کارگزاری دیگر انجام دهید. در صورت لزوم، برای مدیریت دارایی خود می‌توانید از گزینه تغییر کارگزار ناظر استفاده کنید.

سوالات متداول

  • کارگزار ناظر کیست؟

کارگزار ناظر به کارگزاری گفته می‌شود که سرمایه‌گذار به واسطه‌ی آن، سهام مورد نظر خود را از بازار خریداری می‌کند و فروش این سهام تنها از طریق همین کارگزاری امکان‌پذیر است.

  • چه زمانی نیاز به تغییر کارگزار ناظر داریم؟

فرض کنید سهام یک شرکت را از طریق یک کارگزاری خریداری کردید( و حتی آن را فروختید) اما پس از مدتی در کارگزاری جدید ثبت نام کردید و مجدد اقدام به خرید سهام مذکور می‌کنید. در این صورت چون کارگزار ناظر شما در این نماد، کارگزار اولی است که این نماد توسط آن خریداری شده است، سهام خریداری شده در پرتفوی کارگزاری اول نمایش داده می‌شود و فروش آن تنها از طریق کارگزار اول امکان‌پذیر است. در صورتی که قصد فروش آن را از طریق کارگزاری جدید دارید، باید کارگزار ناظر خود را تغییر دهید.

جمع‌بندی

همه کسانی که وارد بازار سرمایه می‌شوند برای انجام معاملات خود به یک کارگزار ناظر نیاز دارند. انتخاب یک کارگزاری معتبر و قوی نقش بسزایی را در معاملات شما ایفا می‌کند. امروزه به دلیل افزایش تعداد سهامداران، برخی از کارگزاری‌ها در ارائه خدمات خود دچار مشکل شدند که سهامداران زیادی را وادار به تغییر کارگزار ناظر کرد. از طرفی ایجاد شرایط خوب و ارائه خدمات قوی برخی از کارگزاری‌ها، سهامداران را ترغیب می‌کند تا کارگزاری خود را تغییر دهند. سعی کنید کارگزاری را انتخاب کنید که توانایی ارائه همه خدمات مد نظر شما را داشته باشد، اما اگر به هر دلیلی از کارگزار ناظر خود راضی نبودید می‌‌توانید از فرآیند تغییر کارگزار ناظر استفاده کنید که در این مقاله مراحل فرآیند مذکور را به شما معرفی کردیم.

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • امتیاز دادن به دوره فقط مخصوص خریداران محصول می باشد.

*
*

دو + 4 =

طراحی ربات سفارشی