شرکت Quake Capital بهعنوان یک شتابدهنده استارتاپی با انتشار مطلبی در مدیوم دلایل شکست استارت آپ ها را بیان کرده است. این شتابدهنده از سویی هیجانِ کارآفرینان جوان و ساعتها کار تحقیقاتیشان را میبیند و از سوی دیگر استارتاپ هایی را مشاهده میکند که به دلایلی چون ضعف کار گروهی، کمبود بودجه و مشکلات کیفی از دور خارج شدهاند! کواک کپیتال دلایل عنوانشده را با بررسی و ارزیابی هزاران استارتاپ بیان کرده است؛ بنابراین با خیال راحت میتوانید به این نتایج اعتماد کنید. پیشتر گزارش دیگری از سوی CB Insight منتشرشده که بیشترین دلایل شکست استارت آپ ها معرفی میکند.
تماس و واتس آپ اکسپرت سفارشی: ۰۷۷۳۳۴۳۳۲۱۱ – ۰۹۹۲۹۱۶۹۳۰۷
مهمترین دلایل شکست استارت آپ ها
۱- بازار سنجی نادرست (۴۲%)
جالب است بدانید یکی از مهمترین دلایل شکست استارت آپ ها فقدان بازار است. کمبود تقاضا، توان لازم برای زنده ماندن در بازار را کاهش داده و با افزایش مصرف منابع منجر به شکست استارتاپ میشود. با خودتان فکر کنید که این محصولی که به بازار عرضه میکنید واقعاً نیاز حیاتی مردم است؟ آیا محصول شما مثل قرص ویتامین مفید و غیرضروری است یا مثل قرص مسکن تسکیندهندۀ درد و ضروری است؟ کمتر پیش میآید کسی سراغ قرصهای ویتامین برود. ولی با یک سردرد شدید چه کسی سراغ قرص مسکن نمیرود؟ این دو باهم زمین تا آسمان فرق دارند.
۲- کمبود بودجه (۲۹%)
بسیاری از استارت آپ ها به خاطر کمبود بودجه به مشکل میخورند. بدون تأمین بودجه نمیتوان از پسِ مدیریت و راهبری پروژه برآمد. البته مدیریت بودجه هم بحث مهمی است. ممکن است بودجه زیاد باشد ولی به خاطر مدیریت نادرست هدر برود.
۳- فقدان تیم منسجم (۲۳%)
حتماً این جمله را شنیدهاید که سختترین کار در شروع هر استارتاپی جمعکردن یک تیم منسجم است؛ تیمی که متشکل از افراد متعهد، باانگیزه و دارای تخصص و مهارت کافی باشد. این موضوع را دستکم نگیرید، ۲۳ درصد شکستها به خاطر همین موضوعِ بهظاهر ساده است.
۴- رقابت زیاد (۱۹%)
وقتی محصولی بهتر از رقبا میسازید یا ایدهای مطرح میکنید که با استقبال زیاد روبرو میشود قطعاً شرکتهای بزرگ بیکار نخواهند نشست. آنها بااعتبار و توان مالی خود میتوانند شما را کنار بزنند یا لااقل میزان اهمیت شما را کاهش دهند. البته همیشه اینطور نیست؛ بهعنوان مثال گوگل با همۀ اعتبار و تواناییاش نتوانست در دنیای پیامرسانها محبوبیت مسنجری مثل تلگرام را به دست آورد. همینطور ویندوز با سرمایهگذاری فراوان هنوز نتوانسته جستجوگرش را به جایگاهی حتی نزدیک به گوگل برساند. البته این نکته هم در نظر بگیرید که اولین بودن خود یک مزیت رقابتی است.
۵- قیمتگذاری نادرست (۱۸%)
فکر کردن در مورد قیمت محصول همیشه یک مسئلۀ چالشبرانگیز بوده؛ چالشی که عامل شکست ۱۸ درصد استارت آپ ها است! شما باید قیمتی به مشتری پیشنهاد دهید که هم امنیت کسب و کارتان را تضمین کند و هم رضایت مشتری را جلب نماید. برقراری توازن بین این دو گاهی سخت و عذابآور است.
۶- کیفیتِ پایین محصول (۱۷%)
برخی از بنیانگذاران به دلایل متعددی محصولی بیکیفیت به کاربر عرضه میکنند. این موضوع باعث نارضایتی مصرف کنند ها میشود و این یعنی شکست! بسیار مهم است که مشتری نهایی را بشناسید و نیازش را بهخوبی درک کنید. محصولِ خوب همیشه آن چیزی نیست که شما فکر میکنید. شاید چیزی که از نگاه شما جذاب نیست در نگاه مشتریان عین جذابیت باشد!
۷- فقدانِ مدل کسب و کار مناسب (۱۷%)
عدم وجود یک استراتژی مناسب برای کسب درآمد، تمرکزِ صرف روی یک کانال درآمدی، ناتوانی در افزایش مقیاس پروژه و سایر مسائل اینچنینی دلیل ۱۷ درصد شکستها بوده است. طرح و ایده خلاقانه شما هرچند خوب اگر مدل کسب و کار (Business Model) درستی نداشته باشد نظر سرمایهگذارها را جلب نخواهد کرد.
۸- عدم توجه به بازاریابی (۱۴%)
بسیاری از افراد فقط روی محصول تمرکز میکنند. آنها به حدی غرق در محصولِ هستند که فراموش میکنند اگر مشتری از محصول خوبِ آنها اطلاعی نیابد با شکست مواجه میشوند. شاید درگذشته که رقابت و حجم تبلیغات کم بود ساخت یک محصول خوب برای کسب درآمد کافی بود و چندان نیازی به بازاریابی نبود؛ ولی در شرایط حاضر اگر بازاریابی محصول خود را بهدرستی انجام ندهید بهراحتی در هیاهوی تبلیغاتی گم میشوید. همین موضوع ساده دلیل شکست ۱۴ درصد استارت آپ ها است.
۹- توجه نکردن به مشتری (۱۴%)
بیل گیتس جملۀ معروفی دارد:
«ناراضیترین مشتری، مهمترین منبع یادگیری است».
متأسفانه شاهد استارتاپ هایی هستیم که اهمیتی به نظرات و بازخوردهای مشتری نمیدهند. بسیاری از بنیانگذاران بهجای اینکه روی تست محصول، بهینهسازی و برآوردن نیاز مشتریان تمرکز کنند همان چیزی را که خودشان صلاح میبینند انجام میدهند. کاری هم به مشتری ندارند. این افراد سوار بر الاغ شده و حلوای خودشان را میخورند!
۱۰- زمانسنجی نادرست (۱۳%)
بیل گراس بنیانگذار Idealab که تاکنون بیش از ۱۰۰ شرکت را پرورش داده در گفتگویی در TED به بیان ۵ عامل ضروری برای موفقیت استارت آپ ها پرداخته است. وی با بررسی صدها استارتاپ دریافت که یکی از مهمترین دلایل شکست استارت آپ ها زمانسنجی درست است. او در این مورد شرکت Airbnb را مثال میزند که استارتاپ خود را زمانی راهاندازی کرد که مردم در شرایط رکورد اقتصادی قرار داشتند و نیازمند پول بودند. انتشار محصول در چنین شرایط نابی باعث شد تا مردم برای اجارۀ خانه و کسب درآمد به آن هجوم بیاورند.
افراد زیرک با نگاهِ تحلیلی به استارتاپهای شکست خورده میتوانند درسهای زیادی از آن بگیرند!
تماس و واتس آپ اکسپرت سفارشی: ۰۷۷۳۳۴۳۳۲۱۱ – ۰۹۹۲۹۱۶۹۳۰۷
دیدگاهها (0)