سفارش ساخت ربات فارکس و ساخت ربات معامله گر بورس و ساخت ربات معاملاتی و طراحی ربات تریدر و ربات فارکس رایگان و برنامه نویسی ربات فارکس و آموزش ساخت اکسپرت فارکس و ساخت ربات معامله گر با پایتون و دانلود ربات معامله گر فارکس و خرید ربات تریدر فارکس و ربات فارکس خودکار و ربات معامله گر بورس رایگان و آموزش ساخت ربات معامله گر فارکس و دانلود ربات معامله گر بورس ایران و ربات معامله گر آلپاری و ربات فارکس برای اندروید و طراحی ربات متاتریدر و برنامه نویسی ربات متاتریدر و طراحی ربات فارکس و برنامه نویسی ربات فارکس

معرفی مهم‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال

معرفی مهم‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال برای افرادی مناسب است که که تمایل دارند با ورود به بازارهای مالی، از طریق معاملات کوتاه‌مدت، به سوددهی قابل توجهی دست یابند. ابزارهای تحلیل تکنیکال این امکان را برای شما فراهم می‌کند که با بررسی تغییرات قیمت و حجم معاملات در نمودار، روند آتی قیمت را پیش‌بینی کرده و بهترین نقطه برای ورود یا خروج را تشخیص دهید. توجه کنید که برای تحلیل یک دارایی لزومی ندارد از همه ابزارها استفاده کنید، بلکه می‌توانید با انتخاب یک استراتژی قوی و به کارگیری ابزارهای متناسب با آن، به یک تحلیل مطلوب دست پیدا کنید. اگرچه استفاده از ابزارها در کنار هم، به شما کمک می‌کند که با اطمینان بیشتری برای معامله، تصمیم‌گیری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنیم مقاله آموزش تحلیل تکنیکال را مطالعه نمایید.

 


ابزارهای معامله در تحلیل تکنیکال

ابزارهای معامله در تحلیل تکنیکال، ابزارهایی هستند که برای خرید یا فروش یک دارایی، به معامله‌گران، سیگنال خرید یا فروش می‌دهند. به کمک این ابزارها می‌توان الگوهای قیمتی را تشخیص داد و روند قیمت را پیش‌بینی کرد. در ادامه به معرفی مهم‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال می‌پردازیم.

سطوح حمایت و مقاومت استاتیک و داینامیک

سطوح حمایت و مقاومت استاتیک به سطوحی گفته می‌شود که در گذشته شکل گرفته‌اند اما در طول زمان، مقدار ریالی آنها تغییر نکرده و ممکن است مجددا به عنوان حمایت یا مقاومت قوی عمل کنند. مشخص کردن سطوح حمایت و مقاومت از مباحث ابتدایی تحلیل تکنیکال است که از اهمیت بالایی برخوردار است. برای رسم این سطوح، کافی است کف‌ها یا قله‌های تشکیل‌شده در زمان‌های مختلف را به کمک یک خط افقی به هم متصل کنیم. توجه کنید که در رسم این خطوط باید سایه‌ کندل‌ها نیز در نظر گرفته شود.

سطوح حمایت و مقاومت داینامیک، به سطوحی گفته می‌شود که در طول زمان و با توجه به شرایط بازار، مقدار ریالی آنها تغییر می‌کند. برای رسم این سطوح باید کف‌ها یا قله‌های قیمتی را به هم متصل کنید. تفاوت سطوح داینامیک با سطوح استاتیک در این است که قله‌ها و کف‌های سطوح داینامیک در دوره‌های زمانی مختلف، تغییر می‌کنند؛ در حالی که در سطوح استاتیک، این قله‌ها و کف‌ها در دوره‌های زمانی مختلف، یکسان هستند. سطوح حمایت و مقاومت داینامیک به صورت خطوط مورب رسم شده و می‌توانند صعودی یا نزولی باشند.

به‌طور کلی، اعتبار سطوح حمایت و مقاومت، به تعداد نقاط برخورد، مدت زمانی که قیمت در این سطوح باقی مانده و میزان حجم معاملات در این سطوح، بستگی دارد. هرچه تعداد و میزان این پارامترها افزایش یابد، اعتبار سطح بیشتر خواهد شد. نکته قابل توجه دیگر این است که اگر این سطوح روی اعداد رند شکل گیرد، معمولا از اعتبار بیشتری برخوردار خواهند بود.

 این مطلب را حتماً بخوانید: تعریف حمایت و مقاومت استاتیکی و داینامیکی

کانال‌ها

زمانی که قیمت یک دارایی، بین دو خط حمایت و مقاومت موازی قرار گیرد، یک کانال قیمتی تشکیل می‌شود. بسته به فشار عرضه و تقاضا و جهت حرکت قیمت، کانال‌ها می‌توانند صعودی، نزولی یا افقی باشند. تحلیلگران تکنیکال، از کانال‌ها برای تشخیص شکست قیمتی استفاده می‌کنند. شکست قیمتی زمانی اتفاق می‌افتد که نمودار قیمت، خط مقاومت یا حمایت کانال را بشکند و به سمت خارج از کانال حرکت کند.

همان‌طور که گفتیم، کانال از دو خط مقاومت و حمایت تشکیل شده‌است. معمولاً اگر نمودار قیمت به خط حمایت برخورد کند، قیمت افزایش یافته و رو به بالا حرکت می‌کند و اگر به خط مقاومت برخورد کند، منجر به کاهش قیمت و حرکت نزولی آن می‌شود. به عبارتی باید در صورت برخورد با سقف کانال، درموقعیت فروش قرار گرفته و در صورت برخورد با کف کانال، وارد موقعیت خرید شوید. البته این در صورتی است که شکست اتفاق نیافتد.

اندیکاتورها

اندیکاتورها ابزاری هستند که بر روی نمودار قیمت رسم می‌شوند و به کمک محاسبات ریاضی و بر اساس قیمت و حجم معاملات، اطلاعاتی مانند روند قیمت، شتاب قیمت و… را در اختیار معامله‌گران بازارهای مالی قرار می‌دهند. از این ابزار به عنوان تایید نهایی استفاده می‌شود و بهتر است  به تنهایی از آن برای خرید و فروش، استفاده نکنید. مهم‌ترین و پرکابردترین اندیکاتورها عبارتند از:

اندیکاتور میانگین‌متحرک (Moving Average)

اندیکاتور “میانگین‌متحرک”، از قیمت به عنوان داد‌ه‌ استفاده می‌کند و بر اساس دوره زمانی که برای آن تعریف می‌شود، میانگینی از قیمت‌های گذشته را در آن بازه زمانی، ارائه می‌دهد. سپس اعداد بدست آمده را به صورت خطوط منحنی بر روی نمودار نمایش می‌دهد. در واقع میانگین متحرک، دنباله‌روی روند قیمت است و حرکتی مشابه نمودار قیمت دارد. این اندیکاتور انواع مختلفی دارد که از پرکابردترین آنها می‌توان میانگین‌متحرک ساده(Simple Moving Average) و میانگین‌متحرک نمایی(Exponential Moving Average) اشاره کرد.

 این مطلب را حتماً بخوانید: با اندیکاتورهای میانگین متحرک ساده و نمایی آشنا شوید

در میانگین‌متحرک ساده، قیمت‌های در یک دوره زمانی با هم جمع شده و بر تعداد روزهای دوره تقسیم می‌شود.(توجه کنید که این دوره می‌تواند روزانه، ساعتی یا دقیقه‌ای تعریف شود). انتقادی که به این اندیکاتور وارد شده این است که تاثیر همه روزهای دوره‌ به یک اندازه است. در حالی که در میانگین‌متحرک نمایی این مشکل برطرف شده و در محاسبات به قیمت‌های روزهای پایانی دوره، وزن بیشتری داده شده است.

یکی از روش‌های کاربردی در استفاده از میانگین متحرک، استفاده از چند میانگین متحرک در دوره‌های زمانی مختلف است. به این معنا که اگر میانگین متحرک کوتاه‌‌مدت، میانگین متحرک بلند‌مدت را از پایین به بالا قطع کند، روند صعودی و اگر از بالا به پایین قطع کند، روند نزولی خواهد شد.

 

در تصویر بالا خط آبی و بنفش و صورتی به ترتیب میانگین متحرک‌های ۴، ۹ و ۱۸ روزه هستند. در نقاطی که میانگین متحرک ۴روزه، ۹روزه، ۱۸روزه به ترتیب از بالا به پایین قرار گرفته‌اند، شاهد روند صعودی هستیم. همچنین، در نقاطی که این ترتیب برعکس شده، یعنی میانگین متحرک ۱۸روزه، ۹روزه و ۴ روزه به ترتیب از بالا به پایین قرار گرفته اند، روند نزولی آغاز شده است.


اندیکاتور بولینگرباند (
Bollinger Band)

اندیکاتور “بولینگر باند” از سه باند تشکیل شده است که خط وسط، معادل میانگین متحرک ساده قیمت برای بازه زمانی تعریف شده(۲۰ روزه) می‌باشد. اگر انحراف معیار را در عدد ۲ ضرب کرده و با میانگین متحرک ۲۰ روزه جمع کنیم، باند بالایی بدست می‌آید و اگر آن را از میانگین متحرک ۲۰ روزه کم کنیم، باند پایینی بدست خواهد آمد.

این اندیکاتور به تنهایی سیگنال خرید یا فروش صادر نمی‌کند بلکه تنها نواحی که در آنها اشباع خرید یا فروش رخ داده، نشان می‌دهد. در چنین شرایطی باید از سایر روش‌ها و ابزارهای تحلیلی کمک بگیرید تا بتوانید روند و نقاط حساس برای ورود یا خروج را تشخیص دهید.

همچنین به کمک این اندیکاتور می‌توانید نوسانات قیمت را بررسی کنید. به این صورت که اگر باندهای بالایی و پایینی به میانگین متحرک نزدیک شوند، یعنی نقاطی که در بولینگر باند شاهد فشردگی هستید، احتمال تغییر روند و ایجاد فرصت‌های مهم معاملاتی زیاد است.

در ادامه به معرفی چند مورد از اسیلاتورهای مهم می‌پردازیم. بارزترین تفاوت اسیلاتورها با اندیکاتورها در نحوه نمایش آنهاست. اسیلاتورها در فضایی مجزا و بالا یا پایین نمودار نمایش داده می‌شوند. در حالی که اندیکاتورها بر روی نمودار قیمت قرار می‌گیرند. علاوه بر این، اسیلاتورها این قابلیت را دارند که با نمودار قیمت، واگرایی ایجاد کنند. واگرایی نمودار و اسیلاتور یکی از مطمئن‌ترین سیگنال‌های خرید و فروش است. در حالی که اندیکاتورها این قابلیت را ندارند.


برچسب ها: ربات آربیتراژ و ربات آربیتراژ قطعا سودده و  ثبت نام ربات آربیتراژ و سفارش ساخت ربات فارکس و ساخت ربات معامله گر بورس و ساخت ربات معاملاتی و طراحی ربات تریدر و ربات فارکس رایگان و برنامه نویسی ربات فارکس و آموزش ساخت اکسپرت فارکس و ساخت ربات معامله گر با پایتون و دانلود ربات معامله گر فارکس و خرید ربات تریدر فارکس و ربات فارکس خودکار و ربات معامله گر بورس رایگان و آموزش ساخت ربات معامله گر فارکس و دانلود ربات معامله گر بورس ایران و ربات معامله گر آلپاری و ربات فارکس برای اندروید و ربات سود ده فارکس و ربات سود ده بورس ایران و اکسپرت سود ده فارکس و اکسپرت سود ده بورس ایران



اندیکاتور 
MACD

اندیکاتور “MACD” یا شاخص میانگین متحرک همگرا و واگرا، یکی از ابزارهای تحلیل تکنیکال است که قابلیت تشخیص جهت و قدرت روند قیمت را دارد. این اندیکاتور از دو خط مکدی و خط سیگنال است. همچنین تفاوت این دو خط با خطوط هیستوگرام نمایش داده می‌شود.

اگر خط مکدی، خط سیگنال را از پایین به بالا قطع کند، نشان‌دهنده افزایش قیمت و اگر از بالا به پایین قطع کند، نشان‌دهنده کاهش قیمت است. سیگنال ورود و خروج را می‌توان بر اساس جایگاه خط مکدی تعیین کرد. به عنوان مثال اگر اندیکاتور بالای صفر قرار داشته باشد و خط مکدی، خط سیگنال را از بالا به پایین قطع کند، سیگنال خروج صادر می‌شود و می‌توانید اقدام به فروش کنید. همچنین اگر اندیکاتور زیر صفر قرار گرفته باشد و خط مکدی خط سیگنال را از پایین به بالا خط سیگنال را قطع کند، سیگنال ورود صادر شده و می‌توانید برای خرید اقدام کنید.

علاوه بر این، واگرایی مکدی و نمودار قیمت، از جمله مواردی است که می‌توان از آن برای تشخیص جهت روند و تعیین نقاط بازگشتی استفاده کرد. اگر واگرایی مثبت ایجاد شود، باید منتظر افزایش قیمت باشیم و اگر واگرایی منفی شکل بگیرد، انتظار می‌رود قیمت کاهش یابد.

اندیکاتور RSI

اندیکاتور “RSI” یا شاخص قدرت نسبی از ابزارهای تحلیل تکنیکال است که بین ۰ تا ۱۰۰ نوسان می‌کند و نواحی اشباع خرید و اشباع فروش را نشان می‌دهد. در واقع به کمک این اندیکاتور می‌توانیم جهت روند و نقاط بازگشتی را تشخیص دهیم. این اندیکاتور یکی از محبوب‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال است و نزد معامله‌گران بازارهای مالی بسیار پرکابرد است.  معمولا در اندیکاتور RSI، ناحیه بین ۷۰ تا ۱۰۰ به عنوان اشباع خرید و ناحیه بین ۰ تا ۳۰ به عنوان اشباع فروش در نظر گرفته می‌شود. هر چه RSI به ۱۰۰ نزدیکتر شود، اشباع بیشتری در خرید اتفاق افتاده و احتمال تغییر روند و کاهش قیمت، بیشتر خواهد شد. از طرفی هرچه RSI به نزدیکتر شود، اشباع در فروش بیشتر شده و احتمال تغییر روند و بالارفتن قیمت، افزایش می‌یابد.

یکی از مهم‌ترین کابردهای RSI، واگرایی با نمودار قیمت است. زمانی که بین اندیکاتور و نمودار قیمت واگرایی ایجاد ‌شود، نشان‌گر ضعف روند فعلی قیمت بوده و هشداری برای تغییر روند محسوب می‌شود.

علاوه بر موارد بالا، سطوح حمایت و مقاومت در RSI نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان مثال در روندهای صعودی، سطح ۳۰ می‌تواند به عنوان یک حمایت قوی باشد. همانطور که در روندهای نزولی، سطح ۷۰ به عنوان یک مقاومت قوی عمل می‌کند. البته این حمایت و مقاومت‌ها، صرفا استاتیک نیستند، بلکه خطوط حمایت و مقاومت داینامیک نیز می‌توانند نقش مهمی را در تشخیص روند، ایفا کنند.

 

اندیکاتور استوکستیک

اندیکاتور “استوکستیک” یا نوسانگر تصادفی، از جمله ابزارهای تحلیل تکنیکال است که با بررسی قیمت Close در یک بازه زمانی مشخص، قدرت روند را نشان می‌دهد. . این اندیکاتور نیز در محدوده ۰ تا ۱۰۰ نوسان می‌کند که ناحیه بین ۰ تا ۲۰، ناحیه اشباع فروش و ۸۰ تا ۱۰۰، ناحیه اشباع خرید، در نظر گرفته می‌شود. در استوکستیک، اندازه حرکت نسبت به قیمت بسیار حساس بوده و با نوسانات زیادی همراه است. به همین دلیل این اندیکاتور در شرایطی که بازار خنثی است، عملکرد بهتری دارد.

 این مطلب را حتماً بخوانید: چطور با استفاده از اندیکاتور استوکستیک، سهام را تحلیل کنم؟

زمانی که قصد استفاده از این اندیکاتور و معامله در نواحی اشباع خرید و فروش را دارید، روند کلی قیمت را نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر روند قیمت صعودی است و استوکستیک پایین‌تر از سطح ۲۰(ناحیه اشباع فروش) قرار گرفته و در حال حرکت به سمت بالا است، احتمال افزایش قیمت وجود دارد؛ یعنی یک سیگنال خرید احتمالی صادر شده است. همچنین در روندهای نزولی اگر استوکستیک وارد منطقه اشباع شده، باید منتظر یک سیگنال فروش باشید نه سیگنال خرید.

الگوهای قیمتی

از بررسی نمودار قیمت در طول زمان، مشاهده شده است که پس از تشکیل اشکالی در نمودار قیمت، دارایی واکنش‌های خاصی از خود نشان داده است. به این اشکال، ” الگوهای قیمتی” گفته می‌شود که در طول زمان تکرار می‌شوند و همین قابلیت باعث حساس شدن معامله‌گران نسبت به شکل‌گیری این الگوها شده است. تحلیلگران از این الگوها برای تشخیص ادامه روند یا نقاط بازگشتی استفاده می‌کنند. توجه فرمایید که اساس شکل‌گیری این الگوها، ترسیم خطوط روند است. در واقع با رسم خطوط حمایت و مقاومت، این الگوها بر روی نمودار شکل می‌گیرند.

الگوهای قیمتی به طور کلی به دو دسته الگوهای “ادامه‌دهنده” و “بازگشتی” تقسیم می‌شوند. الگوهای ادامه‌دهنده، نشان‌دهنده یک وقفه کوتاه در روند بازار هستند و پس از تشکیل این الگوها و شکست آنها، روند قبلی بازار ادامه خواهد یافت. در حالیکه پس از تشکیل الگوهای بازگشتی، روند بازار تغییر خواهد کرد. در ادامه تلاش می‌کنیم به مهم‌ترین الگوهای کلاسیک اشاره کنیم.

 این مطلب را حتماً بخوانید: انواع الگوهای ادامه‌دهنده در تحلیل تکنیکال


الگوی مثلث 
(Triangle)    

الگوی مثلث از دو خط روند متقاطع تشکیل شده و در دسته الگوهای ادامه دهنده قرار می‌گیرد.  به طور کلی این الگوها به سه دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.


الگوی مثلث متقارن

این الگو از دو خط روند همگرا تشکیل شده است که شیب یکی از آنها ، مثبت و شیب دیگری، منفی است. در واقع ضلع بالایی مثلث، به عنوان مقاومت و ضلع پایینی، به عنوان حمایت عمل می‌کند. این الگو می‌تواند از ضلع بالایی یا پایینی شکسته شود. اگر در روند نزولی، شکست از ضلع پایینی اتفاق بیافتد، روند نزولی ادامه پیدا می‌کند. همچنین در روندهای صعودی، اگر ضلع بالایی مثلث، توسط نمودار قیمت شکسته شود، روند صعودی ادامه می‌یابد.

الگوی مثلث صعودی

این الگو از یک خط تقریبا افقی به عنوان ضلع بالایی و یک خط روند با شیب مثبت، به عنوان ضلع پایینی تشکیل شده است. الگوی مثلث افزایشی معمولا در روندهای صعودی تشکیل می‌شود و پس از شکست ضلع بالایی مثلث، روند صعودی قیمت ادامه خواهد یافت.

الگوی مثلث نزولی

ضلع پایینی این الگو از یک خط تقریبا افقی و ضلع بالایی آن از یک خط روند با شیب منفی، تشکیل شده است. این الگو معمولا در روندهای نزولی تشکیل می‌شود و پس از شکست ضلع پایینی توسط نمودار قیمت، روند نزولی ادامه خواهد یافت.

 


الگوی گُوِه

الگوی “گُوِه” از دو خط روند تشکیل شده که شیب آنها در یک راستا است؛ یعنی شیب هر دو مثبت یا منفی است. این الگو می‌تواند صعودی یا نزولی باشد. اگر شیب هر دو خط روند، مثبت باشد، الگوی گوه صعودی و اگر منفی باشد، الگوی گوه نزولی تشکیل می‌شود. این الگو می‌تواند در دسته الگوهای ادامه‌دهنده یا بازگشتی قرار گیرد. این موضوع بستگی به روندی دارد که الگو در آن شکل می‌گیرد.

الگوی جفت قله و جفت دره

معمولاً الگوی “جفت قله” پس از یک روند صعودی قوی و با شکل‌گیری دو قله قیمتی در کنار هم، تشکیل می‌شود. این الگو در دسته الگوهای بازگشتی قرار می‌گیرد و پس از تشکیل آن، باید منتظر تبدیل روند صعودی به نزولی باشیم. در واقع با شکل‌گیری الگوی جفت قله در روندهای صعودی،  سیگنال احتمالی فروش صادر می‌شود.

الگوی “جفت دره” نیز پس از یک روند نزولی قوی و با تشکیل دو دره در کنار هم و در پایین‌تر سطح قیمتی، شکل می‌گیرد. پس از تشکیل این الگو باید منتظر تغییر روند نزولی به روند صعودی باشیم. در واقع شکل‌گیری این الگو در روندهای نزولی، سیگنال احتمالی خرید صادر می‌کند.

الگوی سر و شانه

الگوی سروشانه در دسته الگوهای بازگشتی قرار می‌گیرد. این الگو معمولا پس از یک روند صعودی و با تشکیل سه قله شکل می‌گیرد که قله دوم از دو قله دیگر بزرگتر است. به قله اول و سوم به ترتیب، شانه چپ و شانه راست و به قله دوم، سر گفته می‌شود. پس از تشکیل این الگو در روندهای صعودی، باید منتظر کاهش قیمت و شروع روند نزولی باشیم.

الگوی “سروشانه معکوس” نیز عکس الگوی سروشانه بوده و معمولا در روندهای نزولی تشکیل می‌شود. پس از تشکیل این الگو در روندهای نزولی، باید منتظر شروع یک روند صعودی و افزایش قیمت باشیم.

 

الگوی پرچم

الگوی “پرچم” از جمله الگوهای ادامه‌دهنده است که از دو بخش “میله پرچم” و “بدنه پرچم” تشکیل شده است. این الگو به دو نوع پرچم صعودی و پرچم نزولی تقسیم می‌شود.

 

 این مطلب را هم بخوانید: آموزش پرایس اکشن از صفر تا صد رایگان

 

الگوی پرچم صعودی، زمانی تشکیل می‌شود که بازار پس از یک روند صعودی قوی، وارد یک روند نزولی با شتاب کمتر شود. پس از تشکیل این الگو و شکست آن، انتظار می‌رود روند صعودی ادامه یابد.

الگوی پرچم نزولی هم زمانی تشکیل می‌شود که بازار پس از یک روند نزولی قوی، وارد یک روند صعودی با شتاب کمتر شود. پس از تشکیل این الگو و شکست آن، انتظار می‌رود روند نزولی ادامه یابد.


الگوی فنجان و دسته

الگوی “فنجان و دسته” معمولا در روندهای صعودی شکل می‌گیرد و باعث ایجاد یک وقفه کوتاه مدت در روند صعودی بازار می‌شود. این الگو در دسته الگوهای ادامه‌دهنده قرار می‌گیرد و پس از  تشکیل آن، روند صعودی بازار ادامه خواهد یافت.

الگوی مستطیل

الگوی “مستطیل” از ساده‌ترین الگوهای پرایس اکشن است و زمانی که قیمت در حال تثبیت است، تشکیل می‌شود. در واقع از نوسان قیمت دارایی بین دو سطح حمایتی و مقاومتی، قله‌ها و دره‌هایی تشکیل می‌شود که از متصل کردن آنها به هم الگوی مستطیل شکل می‌گیرد. الگوی مستطیل می‌تواند از بالا یا پایین شکسته شود. به همین دلیل این الگو هم می‌تواند یک الگوی برگشتی و هم یک الگوی ادامه‌دهنده باشد.

نکته قابل توجه در رابطه با الگوهای کلاسیک این است که سیگنال‌های صادر شده توسط این الگوها قطعی نبوده و باید در کنار ابزارها از این الگوها کمک بگیرید تا به نتیجه مطلوب برای معامله دست پیدا کنید.

 این مطلب را هم بخوانید: آموزش تحلیل بنیادی از صفر تا صد

 

پرایس اکشن

پرایس‌اکشن یک روش تحلیلی است که تنها به بررسی نمودار قیمت می‌پردازد و به کمک آن، روند آتی قیمت را پیش‌بینی می‌کند. اندیکاتورها و الگوها، پیچیدگی‌هایی دارند که ایجاب می‌کند برای استفاده از آنها، تخصص و مهارت‌های لازم را کسب کنید. در حالی که نمودارهای پرایس‌اکشن بسیار خلوت و ساده هستند و امکان استخراج اطلاعات بیشتر را برای شما فراهم می‌کنند. از مهم‌ترین مزایای این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرایس اکشن این امکان را فراهم می‌سازد تا سریع‌تر به اطلاعات دست پیدا کنید.
  • اطلاعات کامل و یکپارچه در اختیار معامله‌گران قرار می‌گیرد.
  • بسیاری از اشتباهات ناشی از به‌کارگیری سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال به کمک این روش، برطرف می‌شود.

در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین الگوهای پرایس‌اکشن اشاره می‌کنیم:


الگوی چکش (
Pin Bar Hammer)

الگوی چکش از یک کندل تشکیل شده است که دارای بدنه کوچک و دنباله(سایه) بلند است. اگر این دنباله در بالای کندل، بلندتر باشد، الگوی چکش، نزولی و اگر در پایین کندل بلندتر باشد، الگوی چکش، صعودی خواهد بود. پس از تشکیل الگوی چکش صعودی، انتظار می‌رود روند قیمت صعودی شود. همچنین با شکل‌گیری الگوی چکش نزولی، باید منتظر روند نزولی برای قیمت باشیم.

الگوی کندل داخلی (Inside Bar)

الگوی کندل داخلی از دو کندل تشکیل شده است که کندل دوم در محدوده کندل اول، تشکیل شده و از آن خارج نمی‌شود. به عبارتی کندل دوم نسبت به کندل اول کوچکتر بوده و کف بالاتر و سقف پایین‌تری دارد.  این الگوها جزو الگوهای بازگشتی هستند و پس از آن شاهد یک حرکت قوی در بازار هستیم.

الگوی کندل خارجی (Engulfing)

الگوی “کندل خارجی” از دو کندل تشکیل شده و می‌تواند صعودی یا نزولی باشد. در حالت صعودی، کندل اول نزولی و کندل دوم صعودی و بزرگتر از کندل اول است. در حالت نزولی هم کندل اول صعودی و کندل دوم نزولی و بزرگتر از کندل اول است. . این الگو در دسته الگوهای بازگشتی قرار می‌گیرد و پس از آن باید منتظر تغییر روند باشیم.

الگوی کندل بازگشتی کلیدی (Key Reversal Bar)

الگوی “کندل بازگشتی کلیدی ” از دو کندل تشکیل شده و می‌تواند صعودی یا نزولی باشد. در حالت صعودی الگو، کندل دوم که صعودی است، پایین‌تر از قیمت Low کندل قبلی، باز شده و بالاتر از قیمت High کندل قبلی، بسته می‌شود. همچنین در حالت نزولی الگو، کندل دوم که نزولی است، بالاتر از قیمت High کندل قبلی، باز شده و پایین‌تر از قیمت Low کندل قبلی، بسته می‌شود. این الگو هم در دسته الگوهای بازگشتی قرار می‌گیرد و منجر به تغییر روند خواهد شد.

الگوی کندل خسته (Exhaustion Bar)

الگوی “کندل خسته” زمانی تشکیل می‌شود که گروهی از فعالان بازار پس از در دست گرفتن بازار به مدت طولانی، خسته شده و گروه دیگر وارد عمل شوند. به عنوان مثال زمانی که خریداران پس از مدتی خسته می‌شوند و فروشندگان وارد عمل می‌شوند، احتمال تشکیل این الگو زیاد است. نکته قابل توجه در تشکیل الگو، ایجاد” گپ” یا “شکست” است. در واقع تشکیل الگو با گپ همراه است. حالت صعودی این الگو با ایجاد گپ در پایین کندل قبلی تشکیل شده و با قدرت به سمت بالا حرکت می‌کند تا نزدیک کندل قبلی و در قیمت High خود بسته شود. حالت نزولی این الگو با ایجاد گپ در بالای کندل قبلی تشکیل شده و به سمت پایین حرکت می‌کند تا نزدیک کندل قبلی و در قیمت Low خود بسته شود.

فیبوناچی

ابزارهای”فیبوناچی” از ابزارهای پرطرفدار در تحلیل تکنیکال است که به کمک آن می‌توان ببازگشت یا ادامه روند را تحلیل کرد. در واقع ابزارهای فیبوناچی به صورت سطوح مقاومت و حمایت هستند که در قالب ابزارهای مختلف، رسم می‌شوند. در ابزارهای فیبوناچی، توجه به “درصدها” بسیار مهم است. فیبوناچی شامل طیف گسترده‌ای است که در ادامه به مهم‌ترین ابزارهای فیبوناچی اشاره می‌کنیم.

 این مطلب را هم بخوانید: آموزش بورس رایگان از صفر تا صد

 


فیبوناچی اصلاحی 
(Fibonacci Retracement)

“فیبوناچی اصلاحی” یکی از مهم‌ترین ابزارهای فیبوناچی است که به کمک آن می‌توان پایان یک موج اصلاحی را تخمین زد و نقاط مناسب برای ورود را بدست آورد. سطوح مهم در این نوع از ابزار فیبوناچی شامل پنج سطح (۶/۲۳درصد)، (۲/۳۸درصد)، (۵۰درصد)، (۸/۶۱درصد) و (۶/۷۸درصد)  است. در واقع در این سطوح، احتمال پایان اصلاح و شروع موج صعودی، زیاد است.

فیبوناچی گسترشی (Fibonacci Extention)

“فیبوناچی گسترشی” از ابزاری فیبوناچی است که به کمک آن می‌توان اهداف قیمتی را مشخص کرد یا میزان حرکت قیمت را پس از یک بازگشت، تخمین زد. در واقع به کمک این ابزار می‌توانید پس از عبور قیمت از آخرین سقف خود، سطوح مقاومتی جدید را شناسایی کنید.

امواج الیوت

“امواج الیوت از  ابزارهای کاربردی در تحلیل تکنیکال است که مبتنی بر الگوها، محاسبات هندسی و روانشناسی می‌باشد.  معامله‌گران از این امواج برای تشخیص الگوهای تکرارشونده‌ای که بر اساس احساسات بازار، شکل می‌گیرند، استفاده می‌کنند. در واقع در روش الیوت، حرکات قیمت و روانشناسی معامله‌گران، در کنار هم مورد بررسی قرار می‌گیرد تا با شناسایی الگوهای تکرار شونده، رفتار بازار را تشخیص دهند. به عبارتی، الیوت روند حرکت بازار را به کمک الگویی که از ۵ موج اصلی تشکیل شده، توصیف کرد. این امواج به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • امواج جنبشی که پایه‌های تشکیل‌دهنده الگو محسوب می‌شوند.
  • امواج اصلاحی که در مسیر اصلاح روند‌های جنبشی شکل می‌گیرند.

امواج الیوت شامل سه موج جنبشی و دو موج اصلاحی می‌شود که موج اول، سوم و پنجم صعودی و موج‌های دوم و چهار نزولی هستند. در صورتی که معامله‌گران این امواج را به درستی تشخیص دهند، می‌توانند در موج‌های صعودی، به سوددهی قابل توجهی دست یابند.

 

 

برای به‌کارگیری هر یک از ابزارهای تحلیل تکنیکال که در بالا به آن اشاره کردیم، نیازمند یک پلتفرم یا نرم‌افزار قوی هستید. در ادامه به معرفی یکی از شرکت‌هایی می‌پردازیم که این امکانات را برای شما فراهم می‌سازد.

وب‌سایت ره‌آورد

وب‌سایت ره‌آورد یکی از محصولات شرکت پردازش اطلاعات مالی مبنا  است که به عنوان بزرگ‌ترین بانک اطلاعات مالی و معاملاتی شناخته شده و مجموعه کاملی از ابزارهای تحلیل تکنیکال و بنیادی را به کابران ارائه می‌دهد. از جمله امکانات این وب‌سایت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فیلترینگ نمادها بر اساس پارامترهای تکنیکی و بنیادی
  • دریافت هشدارهای مشخص و لحظه‌ای برای نمادهای دلخواه
  • مشاهده نقشه بازار به همراه امکان فیلتر و  تغییر تنظیمات
  • ارائه اطلاعات مالی و معاملاتی دارایی‌های مختلف
  • ارائه بولتن‌ها، گزارشات، اخبار و ویدئوها و مقاله‌های آموزشی
  • قابلیت تعدیل نمودار قیمت به روش‌های مختلف
  • قابلیت دریافت اپلیکیشن‌های تلفن همراه برای استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال
  • ارائه جدیدترین ابزارهای تحلیل تکنیکال

 

جمع‌بندی

تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های تحلیل بازارهای مالی است که امروزه محبوبیت زیادی نزد فعالان بازارهای مالی پیدا کرده‌است. در این روش برای بررسی نمودارهای قیمت، ابزارهای متنوعی تعریف شده‌است. در این مقاله تلاش کردیم مهم‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال را معرفی کنیم تا از آنها برای توسعه استراتژی فردی استفاده کنید. به‌کارگیری درست هر یک از این ابزارها، بر اساس یک استراتژی قوی، می‌تواند به شما در کسب سودهای قابل توجه، کمک کند.

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • امتیاز دادن به دوره فقط مخصوص خریداران محصول می باشد.

*
*

چهار × یک =

طراحی ربات سفارشی