سفارش ساخت ربات فارکس و ساخت ربات معامله گر بورس و ساخت ربات معاملاتی و طراحی ربات تریدر و ربات فارکس رایگان و برنامه نویسی ربات فارکس و آموزش ساخت اکسپرت فارکس و ساخت ربات معامله گر با پایتون و دانلود ربات معامله گر فارکس و خرید ربات تریدر فارکس و ربات فارکس خودکار و ربات معامله گر بورس رایگان و آموزش ساخت ربات معامله گر فارکس و دانلود ربات معامله گر بورس ایران و ربات معامله گر آلپاری و ربات فارکس برای اندروید و طراحی ربات متاتریدر و برنامه نویسی ربات متاتریدر و طراحی ربات فارکس و برنامه نویسی ربات فارکس

مدیریت ذهن با تفکر و خلاقیت

مدیریت ذهن با تفکر و خلاقیت
  • برای سرمایه‌گذاری بهتر است صندوق طلا بخریم یا سکه و طلا؟
  • مزایای خرید صندوق طلا چیست؟
  • معایب صندوق طلا چیست؟
  • مقایسه صندوق طلا با طلای فیزیکی و سکه

 

برای سرمایه‌گذاری بهتر است صندوق طلا بخریم یا سکه و طلا؟

در این مطلب قصد داریم به مقایسه دو کلاس دارایی مختلف یعنی صندوق سرمایه گذاری در طلا و طلای فیزیکی بپردازیم. به‌زبان ساده خرید طلا و سکه سودآورتر است یا اینکه در بورس صندوق طلا بخریم. پیش از هر چیز بیایید کمی با صندوق طلا آشنا شویم.


قبلاً به‌طور مفصل درباره انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری صحبت کرده‌ایم. صندوق طلا یکی از انواع صندوق های سرمایه گذاری کالایی است. به‌طورکلی صندوق را می‌توان آیینه‌شده‌ی یک کلاس دارایی روی تابلوی بورس در نظر گرفت. صندوق طلا مشخصاً روی اوراق مبتنی بر طلا سرمایه گذاری می‌کند. بنابراین وقتی شما چنین دارایی را از بورس می‌خرید درست مثل این است که به طلافروشی بروید و گوشواره و گردنبند یا سکه بخرید! البته تفاوت‌هایی هم وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

مزایای خرید صندوق طلا چیست؟

  • نگهداری کم‌خطر: طلای فیزیکی همیشه یک نگرانی همراه خود دارد و آن نحوه نگهداری ایمنش است. ولی در صندوق طلا چنین دغدغه‌ای وجود نخواهد داشت.
  • کارمزد کمتر: کارمزد خرید طلا چیزی حدود یک تا دو درصد قیمت آن است. درحالی‌که کارمزد خرید واحدهای صندوق طلا حدوداً بین ۱/۰ تا ۱۵/۰ درصد است. یعنی تقریباً یک‌دهم کارمزد خرید طلای فیزیکی.
  • خرید با سرمایه‌های خیلی کوچک: قیمت سکه بهار آزادی در روز نگارش این مقاله، ۱۱,۵۰۰,۰۰۰ تومان و قیمت ربع سکه هم در همین روز، ۳,۵۰۰,۰۰۰ تومان است. ولی واحدهای صندوق های طلا را می‌توانید با حداقل ۵۰۰,۰۰۰ تومان بخرید.
  • نقدشوندگی بالا: صندوق های طلا معمولاً خیلی راحت در بورس خرید و فروش می‌شوند. ضمن‌آنکه وجود بازارگردان‌ها هم این روند را تسهیل کرده است و اگر بخواهید واحدهای صندوق طلای خود را به‌فروش برسانید بعید است بیش از پنج دقیقه زمان نیاز داشته باشید.
  • قابلیت نوسان‌گیری: طلا هم مثل بقیه دارایی‌ها همیشه در حال نوسان قیمت است. حرفه‌ای‌های بورس از این موقعیت برای کسب سود بیشتر استفاده می‌کنند. البته این کار برای کسانی که تجربه‌ی زیادی در بازار سرمایه ندارند به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

معایب صندوق طلا چیست؟

ریسک‌هایی که صندوق طلا را تهدید می‌کند، همان ریسک‌هایی است که قیمت طلا و دلار را تهدید می‌کند و تفاوتی با طلای فیزیکی ندارد.

مقایسه صندوق طلا با طلای فیزیکی و سکه

صندوق‌های طلا برای آنکه ریسک سرمایه گذاری را بکاهند بخشی از منابع خود را اوراق قرضه، اوراق مشتقه و سپرده‌های با درآمد ثابت سرمایه‌ گذاری می‌کنند. آنها با این کار در تلاشند تا ریسک خرید صندوق را نسبت‌به طلای فیزیکی هم کمتر کنند. ولی باید در نظر داشته باشید که درنهایت بازدهی طلای فیزیکی و سکه تفاوت زیادی با صندوق طلا ندارد.

در تصویر زیر نمودار قیمت طلای ۱۸ عیار را با سه صندوق طلای معروف بازارِ سرمایه یعنی «گوهر»، «زر» و «طلا»، در یک سال گذشته را مقایسه کرده‌ایم. همانطور که می‌بینید روند قیمتی آنچنان تفاوتی ندارد. در بعضی مواقع قیمت طلای فیزیکی مقدار کمی از قیمت صندوق ها پیش می‌افتد و بعضی مواقع قیمت صندوق ها از طلای فیزیکی پیشی می‌گیرد. ولی حتی زمان‌هایی که رشد قیمت طلای فیزیکی از صندوق ها بیشتر است، هزینه‌ی کارمزد معامله‌ی آن باعث می‌شود تا صندوق به‌صرفه‌تر به‌نظر برسد.

نکته بسیار مهم : قیمت صندوق های طلا براساس قیمت معامله‌ی آنها در بازار در نظر گرفته شده است و نه برمبنای NAV صندوق.

جمع‌بندی

خرید طلا یکی از روش‌های سرمایه گذاری مرسوم و پرطرفدار است. ولی دغدغه‌ها و معایبی دارد که عمده‌ی آنها به نگهداری فیزیکی آنها برمی‌گردد. ولی خرید صندوق طلا به‌جای خرید فیزیکی آن می‌تواند این دغدغه را از بین ببرد. ضمن‌آنکه با توجه به مقایسه نرخ کارمزد در این دو روش، همچنین نقدشوندگی و امکان خرید با سرمایه‌ی کمتر در صندوق های طلا، خرید آنها سودآورتر و راحت‌تر از خرید طلای فیزیکی خواهد بود.

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • امتیاز دادن به دوره فقط مخصوص خریداران محصول می باشد.

*
*

19 − 13 =

طراحی ربات سفارشی