سفارش ساخت ربات فارکس و ساخت ربات معامله گر بورس و ساخت ربات معاملاتی و طراحی ربات تریدر و ربات فارکس رایگان و برنامه نویسی ربات فارکس و آموزش ساخت اکسپرت فارکس و ساخت ربات معامله گر با پایتون و دانلود ربات معامله گر فارکس و خرید ربات تریدر فارکس و ربات فارکس خودکار و ربات معامله گر بورس رایگان و آموزش ساخت ربات معامله گر فارکس و دانلود ربات معامله گر بورس ایران و ربات معامله گر آلپاری و ربات فارکس برای اندروید و طراحی ربات متاتریدر و برنامه نویسی ربات متاتریدر و طراحی ربات فارکس و برنامه نویسی ربات فارکس

طلا و سکه بخریم یا نه؟

طبق گزارش شورای جهانی طلا، تقاضای خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی در سال ۲۰۲۳ قوی و پایدار بوده است

سرمایه‌گذاری در طلا و سکه یکی از روش‌های سنتی سرمایه‌گذاری است که از گذشته تا امروز مرسوم بوده است. نقدشوندگی بالا از جمله ویژگی‌هایی است که باعث جذابیت این نوع سرمایه‌گذاری شده است. از سوی دیگر این روش سرمایه‌گذاری معایبی دارد که باید مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرد. از جمله معایب آن می‌توان به نوسانات شدید این بازار تحت تاثیر عوامل مختلف داخلی و جهانی اشاره کرد. به عنوان مثال طی چند سال اخیر با شروع کرونا، قیمت طلا با رشد قابل توجهی همراه بوده، در حالیکه اخیرا به دلیل افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، نرخ جهانی طلا با کاهش زیادی مواجه شده است. در این مقاله تلاش می‌کنیم تا مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در طلا، تحلیل‌های صورت گرفته در رابطه با قیمت طلا و عوامل تاثیرگذار بر قیمت آن را مطرح کنیم تا تشخیص دهیم چه زمانی سرمایه‌گذاری در این بازار، سودده خواهد بود. اگرچه علاوه بر تحلیل‌های جهانی باید به داخلی هم توجه داشته باشیم.

برای سرمایه‌ گذاری در طلا روش‌های مختلفی وجود دارند که در ادامه به سه مورد از این روش‌ها اشاره می‌کنیم:

۱. خرید و فروش فیزیکی طلا

یکی از روش‌های رایج سرمایه‌گذاری در طلا، خرید فیزیکی طلا است. در این روش شما با مراجعه به طلافروشی، به صورت مستقیم طلا را خریداری کرده و از آن نگهداری می‌کنید. این روش نقدشوندگی بسیار بالایی دارد. از معایب این روش هم می‌توان به هزینه اجرت، نوسانات قیمت طلا و ریسک نگهداری و جابجایی طلا( مفقود یا دزیده شدن) اشاره کرد.

۲. خرید گواهی سپرده طلا

طلا از جمله کالاهایی است که در بورس کالا و در قالب گواهی سپرده، معامله می‌شود. خرید گواهی سپرده طلا، به منزله در اختیار داشتن خود سرمایه و دارایی است؛ یعنی می‌توانید هر زمان که به سرمایه خود نیاز داشتید، برای فروش گواهی سپرده خود اقدام کنید. در این روش، از خطرات گم شدن طلا یا خرید طلا و سکه تقلبی در امان خواهید بود.

 

۳. خرید واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری در طلا

یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری در طلا، خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا است. همانطور که می‌دانید برای ورود به هر بازاری، کسب دانش و مهارت کافی، امری ضروری است. افرادی که آگاهی کامل از بازار طلا و عوامل موثر بر قیمت آن ندارند؛ می‌توانند با خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سپردن سرمایه خود به افراد متخصص، ریسک معاملات خود را کاهش داده و بیشترین بازدهی را از بازار طلا کسب کنند. تفاوت این روش با روش‌های بالا در پایین‌تر بودن نقدشوندگی آن است؛ یعنی پس از ثبت سفارش فروش، دو روز طول می‌کشد تا پول به حساب شما واریز شود، اما در مقابل مزایای دارد که با توجه به آنها می‌توان از ریسک نقدشوندگی چشم‌پوشی کرد. از جمله این مزایا می‌توان به امکان سرمایه‌گذاری با پول کم، کامزد کم‌تر نسبت به خرید فیزیکی طلا و ضمانت بانک مرکزی از صندوق طلا اشاره کرد.

 

پیش‌بینی نرخ جهانی طلا در سال ۲۰۲۳

هر ساله بازار شمش لندن با برگزاری یک نظر سنجی که توسط تعداد زیادی از متخصصان سرمایه‌گذاری از شرکت‌های معتبر، صورت می‌گیرد؛ جهت‌گیری قیمت فلزات گران‌بها از جمله طلا را می‌سنجد. مطابق آخرین گزارش منتشرشده توسط این سازمان، در سال ۲۰۲۲ قیمت فلزات گران‌بها نه تنها رشدی نخواهد داشت بلکه با کاهش قیمت نیز همراه خواهد بود. بر اساس این نظر سنجی، ۳۴ نفر از کارشناسان حاضر، میانگین قیمت طلا را برای سال ۲۰۲۲ حدود ۱۸۰۲ دلار پیش‌بینی کرده‌اند که این رقم نسبت به میانگین سال ۲۰۲۱ تنها ۰.۲ افزایش یافته است. همچنین حداکثر و حداقل قیمت طلا را در این سال، ۲۲۸۰ و ۱۵۰۰ دلار تخمین زده‌اند. در ادامه تلاش می‌کنیم با بررسی گزارشات ارائه شده برای قیمت جهانی فلزات گران‌بها، سناریوهایی برای سرمایه‌گذاری در طلا و سکه را برای سرمایه‌گذاران ایرانی مطرح کنیم.

 این مطلب را حتماً بخوانید: آموزش بورس رایگان از صفر تا صد


برچسب ها: ربات آربیتراژ و ربات آربیتراژ قطعا سودده و  ثبت نام ربات آربیتراژ و سفارش ساخت ربات فارکس و ساخت ربات معامله گر بورس و ساخت ربات معاملاتی و طراحی ربات تریدر و ربات فارکس رایگان و برنامه نویسی ربات فارکس و آموزش ساخت اکسپرت فارکس و ساخت ربات معامله گر با پایتون و دانلود ربات معامله گر فارکس و خرید ربات تریدر فارکس و ربات فارکس خودکار و ربات معامله گر بورس رایگان و آموزش ساخت ربات معامله گر فارکس و دانلود ربات معامله گر بورس ایران و ربات معامله گر آلپاری و ربات فارکس برای اندروید و ربات سود ده فارکس و ربات سود ده بورس ایران و اکسپرت سود ده فارکس و اکسپرت سود ده بورس ایران


مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت جهانی طلا

بر اساس آخرین گزارش بازار شمش لندن، در سال ۲۰۲۲، سه عامل مهم روی قیمت طلا تاثیرگذار است که عبارتند از:

اولین مورد، سیاست‌های پولی است که توسط فدرال رزرو تعیین می‌شود. به عنوان مثال، تعیین سیاست انقباضی توسط این نهاد، قیمت طلا را کاهش می‌دهد. حدود ۳۶ درصد از کارشناسان معتقدند که در سال ۲۰۲۳ افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، روی قیمت طلا اثر منفی خواهد گذاشت. به نظر برخی از متخصصان صنعت، در حالت عادی، طلا و نرخ بهره رابطه عکس دارند. با افزایش عملکرد، اقتصاد یک کشور قوی خواهد شد. در پی یک اقتصاد قوی، تورم ایجاد خواهد شد. در چنین شرایطی می‌توان از طلا به عنوان سپری در مقابل تورم استفاده کرد؛ اما وقتی نرخ بهره افزایش می‌یابد، سرمایه‌گذاران بیشتر تمایل به سرمایه‌گذاری‌های با درآمد ثابت دارند که ریسک کمتری نسبت به سرمایه‌گذاری در طلا دارند.

مورد دوم، عامل تورم است. اقتصاددانان معتقدند که ارزش پول یک کشور در اثر تورم، کاهش می‌یابد. از سوی دیگر اگر تورم به شکل کنترل شده شکل گیرد، می‌تواند نشانه اقتصاد قوی یک کشور باشد. در شرایط تورمی، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند به جای نگهداری پول نقد، برای خرید طلا اقدام کنند زیرا  طلا از ثبات بیشتری برخوردار است. در چنین مواقعی در پی افزایش تقاضا برای خرید طلا، قیمت آن افزایش می‌یابد. بنابراین می‌توان گفت که قیمت طلا با تورم رابطه مستقیم دارند.

 

 

مورد سوم به عملکرد بازار سرمایه اشاره دارد. در صورتی که بازار سرمایه در شرایط خوبی قرار گرفته باشد و بازدهی مطلوب را برای سرمایه‌گذاران فراهم کند، سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جذب می‌کند که این امر موجب خروج برخی از سرمایه‌گذاران بازار طلا به سمت بازار سرمایه خواهد شد. بنابراین کاهش تقاضا منجر به کاهش قیمت طلا می‌شود. عکس این مطلب نیز صادق است؛ یعنی با افزایش قیمت جهانی طلا، سرمایه‌گذاران زیادی جذب این بازار شده و سرمایه خود را به بازار طلا منتقل می‌کنند. با این حال نمی‌توان این دو بازار را رقیب هم دانست؛ زیرا بازار سرمایه یک بازار مستقل بوده و قیمت طلا ارتباطی به این بازار ندارد. قیمت طلا متاثر از نرخ دلار و انس جهانی است. در واقع خروج سهامداران از بازار سرمایه و انتقال پول به بازار طلا به معنای جذاب نبودن بازار سرمایه نیست. همچنین کاهش تقاضا برای خرید طلا و سکه صرفا عامل رشد بازار سرمایه نمی‌باشد. توجه فرمایید که بر خلاف سهام و اوراق قرضه، طلا یک دارایی درآمدزا نیست و از آنجا که یک دارایی فیزیکی است، نیاز به هزینه‌های نگهداری هم دارد. با این وجود در شرایطی که بازار سرمایه دچار افت می‌شود، طلا می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد.

 این مطلب را حتماً بخوانید: آموزش سرمایه گذاری کم ریسک

تاثیر رکود اقتصادی جهانی بر قیمت طلا

تا اینجا در رابطه با پیش‌بینی قیمت طلا توسط متخصصان سرمایه برتر دنیا صحبت کردیم اما قیمت طلا از عوامل دیگری نیز تاثیرپذیر است. در شرایط فعلی، احتمال ورود جهان به رکود اقتصادی وجود دارد. این موضوع می‌تواند روی قیمت دارایی‌های مختلفی در جهان تاثیر داشته باشد. سوالی که در چنین شرایطی برای بسیاری از سرمایه‌گذاران مطرح می‌شود این است که خرید سکه و طلا در این شرایط کار درستی است؟ در ابتدا احتمال می‌رفت که رکود جهانی منجر به افزایش تقاضا برای خرید طلا شده و سرمایه‌گذاران زیادی جذب بازار طلا شوند؛ اما سیاست پولی فدرال رزرو و افزایش قابل توجه نرخ بهره، مانع از این اتفاق شد. با این سیاست‌گذاری پولی، تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف، کاهش یافت. اکثر سرمایه‌گذاران خارجی متمایل به خرید اوراق قرضه و خزانه‌داری آمریکا بودند که نرخ بهره آن افزایش یافته و نسبت به بازارهای دیگر از ریسک کمتری برخوردار بود.

قیمت طلا و سکه در ایران

در روزهای اخیر بازارهای مالی ایران از جمله بازار سکه و طلا تحت تاثیر سیگنال‌های مذاکرات وین و نرخ دلار روند افزایشی را در پیش گرفته است؛ به طوری که طی یک هفته گذشته، سکه افزایش قیمت شدیدی را تجربه کرد. کارشناسان بازارهای مالی معتقدند به دلیل نوسانات شدید دلار و وابستگی قیمت طلا به نرخ دلار، پیش‌بینی قیمت طلا امکان‌پذیر نیست. همچنین اظهار داشتند با وجود اینکه نرخ جهانی طلا رشد چشمگیری نخواهد داشت، اما قیمت سکه و طلا متاثر از نرخ ارز، طی روزهای آینده همچنان افزایش خواهد یافت.

 این مطلب را حتماً بخوانید:  چگونه حباب قیمت سکه طلا را محاسبه کنیم؟

طلا و سکه بخریم یا نه؟

بر اساس مطالب گفته شده، قیمت طلا متاثر از دو عامل قیمت انس جهانی و نرخ دلار است. با توجه به پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، تا پایان سال ۲۰۲۳ قیمت انس جهانی رشد چندانی نخواهد داشت که البته این شرایط دائمی نیست و ممکن است تحت تاثیر اتفاقات سیاسی و اقتصادی در جهان، تغییر کند. پیش‌بینی قیمت طلا بر اساس بازده دلاری انجام شده و ممکن است بر اساس بازده ریالی متفاوت باشد. در چنین شرایطی، نرخ برابری دلار و ریال می‌تواند در تعیین قیمت طلا بسیار موثر باشد. نرخ برابری دلار و ریال به عواملی چون احیای برجام و تورم گره خورده است.

در صورت احیای برجام، ممکن است پول‌های بلوکه شده به کشور بازگردد و ظرفیت صادرات و میزان ارزآوری افزایش یابد؛ لذا نرخ برابری دلار و ریال تغییرات مثبتی نخواهد داشت، حتی ممکن است دچار افت هم شود. در چنین شرایطی، طلا گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری نخواهد بود.

اما در صورت شکست برجام، ادامه سیاست‌های کلان اقتصادی نامناسب و رشد تورم، قیمت دلار  در بازار آزاد افزایش خواهد یافت. با افزایش قیمت دلار، قیمت فلزات گران‌بها از جمله طلا افزایش می‌یابد؛ لذا در چنین شرایطی طلا می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد.

جمع‌بندی

سرمایه‌گذاری در طلا همواره یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری با بازده بالا بوده که سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جذب کرده است. البته برای رسیدن به بازدهی مطلوب در این روش باید دید بلندمدت داشته باشید. با توجه به تاثیرپذیری قیمت طلا از قیمت انس جهانی و نرخ دلار، بهترین موقع برای خرید طلا زمانی است که این دو عامل در حال رشد باشند. ورود به این بازار همانند سایر بازارهای مالی، نیازمند دانش و اطلاعات کافی است. در صورتی که دانش کافی برای ورود به این بازار را ندارید و یا سرمایه شما برای خرید فیزیکی طلا کم است، می‌توانید با خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا، با سرمایه اندک خود بیشترین بازدهی را از این بازار کسب کنید.

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • امتیاز دادن به دوره فقط مخصوص خریداران محصول می باشد.

*
*

8 − دو =

طراحی ربات سفارشی