سفارش ساخت ربات فارکس و ساخت ربات معامله گر بورس و ساخت ربات معاملاتی و طراحی ربات تریدر و ربات فارکس رایگان و برنامه نویسی ربات فارکس و آموزش ساخت اکسپرت فارکس و ساخت ربات معامله گر با پایتون و دانلود ربات معامله گر فارکس و خرید ربات تریدر فارکس و ربات فارکس خودکار و ربات معامله گر بورس رایگان و آموزش ساخت ربات معامله گر فارکس و دانلود ربات معامله گر بورس ایران و ربات معامله گر آلپاری و ربات فارکس برای اندروید و طراحی ربات متاتریدر و برنامه نویسی ربات متاتریدر و طراحی ربات فارکس و برنامه نویسی ربات فارکس

صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟ انواع صندوق های ایران کدامند؟

رشد ۳۴۰درصدی سرمایه ورودی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال در هفته گذشته
  • صندوق سرمایه‌گذاری چه انواعی دارند؟
  • مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟
  • چطور در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنیم؟

  

صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟ یکی از مناسب‌ترین ابزارهای سرمایه‌گذاری برای افرادی که وقت و دانش کافی برای سرمایه‌گذاری در بورس ندارند، صندوق‌‍‌های سرمایه‌گذاری هستند. یک صندوق سرمایه‌گذاری، با توجه به نوع آن، مجموعه‌ای از سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار است. می‌توانید آن را به صورت شرکتی در نظر بگیرید که در آن، افراد مختلف، پول‌های خود را روی هم می‌گذارند و در سبدی از اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند.

 

مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری چیست؟

 

سهولت سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها نیاز به صرف زمان و دانش تخصصی بازار سرمایه ندارد و همه افراد جامعه می‌توانند به راحتی در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند. بدین منظور تنها کافی است برای صندوق‌های ETF از پنل کارگزاری خود و برای صندوق‌های غیر قابل معامله در بورس نیز از طریق سایت همان صندوق اقدام کنید.

امکان سرمایه‌گذاری با پول کم

 

صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری را می‌توان گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری با پول کم در بازار سرمایه دانست. برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به پول زیادی نیاز ندارید و در بسیاری از صندوق‌های بازار با ۵۰۰ هزار تومان نیز امکان‌ سرمایه‌گذاری را خواهیدداشت.

 

عدم نیاز به دانش سرمایه‌گذاری

برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها به هیچ‌وجه نیاز نیست که با روش‌های تحلیل بازار آشنا باشید. گروهی از افراد خبره مدیریت این صندوق‌ها را بر عهده داشته و به جای سرمایه‌گذاران صندوق، شرایط را تحلیل کرده و اوراق بهادار مختلف را خرید و فروش می‌کنند.

 

تنوع سرمایه‌گذاری در اوراق

صندوق‌ها همواره تعداد زیادی از انواع اوراق بهادار را تحت مالکیت خود دارند و سبد دارایی‌های آنها بسیار متنوع است. بر اساس همین تنوع نیز میزان ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها متفاوت است. این تنوع باعث می‌شود که ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق به نحو مطلوبی مدیریت شود.

 

تنوع ریسک‌پذیری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند. با توجه به ترکیب دارایی هر نوع صندوق‌، ریسک سرمایه‌گذاری در آن‌ صندوق نیز متفاوت خواهدبود. بنابراین، افراد با ریسک‌پذیری بالا، افراد با ریسک‌پذیری متوسط و افراد ریسک‌گریز همگی می‌توانند در انواع صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

 

حصول بازدهی مورد انتظار

در دسته‌بندی کلی صندوق‌ها از ریسک زیاد به ریسک کم، به ترتیب می‌توان به صندوق‌‌ با درآمد ثابت، صندوق مختلط و صندوق سهامی اشاره کرد. از آنجایی که ریسک و بازدهی با یکدیگر رابطه مستقیم دارند، در واقع با افزایش سطح ریسک‌پذیری، بازدهی مورد انتظار سرمایه‌گذاری نیز افزایش می‌یابد.

 

مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها

مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط افراد حرفه‌ای انجام می‌شود. بنابراین، سرمایه‌گذاران از تحلیل و رصد مداوم بازار بی‌نیاز می‌شوند. در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ریسک و بازده به نحو مطلوبی کنترل شده و مدیریت دارایی به صورت کاملاً حرفه‌ای انجام می‌شود.

نقدشوندگی مناسب

بر خلاف سهام که ممکن است برای فروش آن صف‌های سنگینی ایجاد شود و سهامداران نتوانند سرمایه خود را نقد کنند، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نقدشوندگی بالایی دارند. سرمایه‌گذاران هر صندوق به راحتی می‌توانند سرمایه خود را از صندوق خارج کرده و به وجه نقد تبدیل کنند.

 

واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری

مجموع همه دارایی سرمایه‌گذاران، دارایی صندوق را شکل می‌دهد. برای اینکه سهم هر فرد از این دارایی مشخص شود و نیز، ورود و خروج به صندوق آسان باشد، مجموعه دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری به بخش‌هایی به نام «واحد» یا «یونیت» تقسیم می‌شود که قیمتی معادل صد هزار تومان یا کمی بیشتر دارد.

هر فرد می‌تواند یک یا چند واحد صندوق را خریداری کند. هنگام خروج نیز می‌تواند یک یا چند یا همه واحدهای خود را بفروشد. بنابراین، با راه‌اندازی صندوق‌ها، امکان سرمایه‌‌گذاری با مبالغ اندک نیز برای افراد وجود دارد. در صورتی که سرمایه‌گذاران نیاز به وجه نقد نیز داشته‌باشند، نیازی به خروج همه سرمایه خود از صندوق نداشته و می‌توانند بدون آنکه به میزان بازدهی آسیبی وارد شود، به میزان نیاز خود، از آن برداشت کنند.

 

انواع صندوق سرمایه‌گذاری از منظر نوع خرید و فروش

صندوق‌های سرمایه‌گذاری از نظر چگونگی سرمایه‌گذاری در آنها به دو دسته تقسیم می‌شوند : دسته اول مبتنی بر صدور و ابطال و دسته دوم، صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) هستند.

برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال، می‌توانید به یکی از شعب صندوق مورد نظر خود مراجعه حضوری کنید یا اینکه به صورت آنلاین و با استفاده از درگاه اینترنتی صندوق و یا با استفاده از اپلیکیشن اختصاصی صندوق مربوطه، به خرید و فروش واحدهای آن بپردازید.

اما صندوق ETF، صندوقی است که خرید و فروش واحدهای آن از طریق سامانه معاملاتی آنلاین کارگزاری‌ها امکان‌پذیر است. این صندوق‌ها با نماد مربوط به خود در تابلوی معاملاتی مانند معامله سهام عادی، قابل خرید و فروش هستند.

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری

 

صندوق با درآمد ثابت

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، بازدهی معقول با حداقل ریسک ممکن را نصیب سرمایه‌گذاران خود می‌کنند. مدیران این صندوق‌ها، منابع مالی حاصل از فروش واحدهای صندوق را عمدتاً به خرید اوراق بهادار کم‌ریسکی مانند اوراق خزانه، اوراق مشارکت و اوراق اجاره اختصاص می‌دهند تا بتوانند سود قابل قبولی برای سرمایه‌گذاران محقق کنند.

 

صندوق شاخصی

صندوق‌های شاخصی با هدف پیروی از یکی از  شاخص‌های بورس ایجاد می‌شوند. این صندوق ها در تلاش هستند تا پرتفوی خود را مشابه آن شاخص تشکیل دهند. به همین دلیل می‌توان گفت که نوساناتی شبیه به آن شاخص خواهند داشت. این صندوق‌ها از ریسک مدیریت بسیار کم و هزینه‌های مدیریتی کم برخوردار هستند.

 

صندوق سهامی

عمده دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی در سهام شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری می‌شود. استفاده از این صندوق‌ها ریسک بالایی به همراه دارد؛ زیرا همراه با نوسانات بورس، قیمت واحدهای این صندوق نیز نوسان کرده و بازدهی آنها نیز بیش از هر چیز دیگری، متأثر از شرایط کلی بازار سرمایه است.

 

صندوق مختلط

حدود نیمی از دارایی این صندوق‌ها در اوراق با درآمد ثابت و نیم دیگر در سهام سرمایه‌گذاری می‌شود. بنابراین، میزان ریسک و بازدهی صندوق‌های مختلط، مابین صندوق‌های با درآمد ثابت و صندوق‌های سهامی است. این صندوق‌ها مزایای بازده بالای سهام و ریسک کم اوراق با درآمد ثابت را توأمان دارند.

 

صندوق طلا

عمده دارایی این صندوق‌ها به سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر سکه‌ طلا تخصیص پیدا می‌کند. بازدهی صندوق طلا تقریبا مشابه بازدهی سکه طلا بوده و ریسک سرمایه‌گذاری در آن نیز بالا است. در حال حاضر تنها ۴ صندوق مبتنی بر طلا در کشور وجود دارد که عبارتند از : صندوق طلای کیان (گوهر)، صندوق لوتوس، صندوق زر و صندوق مفید.

 

صندوق نیکوکاری

صندوق‌های نیکوکاری یکی از شیوه‌های نیکوکاری در جامعه هستند. این صندوق‌ها ضمن حفظ اصل سرمایه، به سرمایه‌گذاری مولد می‌انجامد و به توسعه بازار سرمایه و نیز بازار کسب و کار در جامعه کمک می‌کند. عواید این صندوق‌ها به صورت هدفمند صرف نیازمندان واقعی جامعه می‌شود.


برچسب ها: ربات آربیتراژ و ربات آربیتراژ قطعا سودده و  ثبت نام ربات آربیتراژ و سفارش ساخت ربات فارکس و ساخت ربات معامله گر بورس و ساخت ربات معاملاتی و طراحی ربات تریدر و ربات فارکس رایگان و برنامه نویسی ربات فارکس و آموزش ساخت اکسپرت فارکس و ساخت ربات معامله گر با پایتون و دانلود ربات معامله گر فارکس و خرید ربات تریدر فارکس و ربات فارکس خودکار و ربات معامله گر بورس رایگان و آموزش ساخت ربات معامله گر فارکس و دانلود ربات معامله گر بورس ایران و ربات معامله گر آلپاری و ربات فارکس برای اندروید و ربات سود ده فارکس و ربات سود ده بورس ایران و اکسپرت سود ده فارکس و اکسپرت سود ده بورس ایران


صندوق بازارگردانی

صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازارگردانی به‌منظور خرید و فروش اوراق بهادار با در نظر داشتن تعهدات بازارگردانی آن اوراق، مطابق با امیدنامه صندوق تأسیس شده‌اند. هدف بازارگردان متعادل نگه‌داشتن سهم است و از به‌وجود آمدن صف‌های خرید و فروش جلوگیری می‌کند تا قیمت سهم را به سمت قیمت ذاتی آن سوق دهد.

 

صندوق صندوق‌ها

این صندوق‌ها در ترکیبی از صندوق‌های سهامی، درآمد ثابت و صندوق‌های ETF سرمایه‌گذاری می‌کنند. به بیان دیگر، خرید واحدهای یک صندوق سرمایه‌گذاری در صندوق، همانند سرمایه‌گذاری در چند صندوق در یک زمان است که ضمن پایین آوردن ریسک، امکان کسب بازدهی مناسب را نیز برای سرمایه‌گذار فراهم می‌کند.

 

صندوق تأمین مالی

صندوق‌های تأمین مالی به‌منظور انجام پروژه مورد نظر خود در چارچوب اساسنامه و با رعایت مقررات، یک شرکت سهامی خاص به نام «شرکت پروژه» تأسیس می‌کند که آن شرکت، پس از تکمیل و آغاز مرحله بهره‌برداری، تبدیل به یک شرکت سهامی عام شده و در بورس یا خارج از بورس پذیرش و قابل معامله می‌شود.

 

در کدام صندوق سرمایه‌گذاری کنیم؟

برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها، در ابتدا باید شناختی نسبت به روحیات خود داشته باشید. به عنوان مثال، اگر فردی با روحیه ریسک‌پذیری بالایی بوده و به دنبال کسب بازدهی بالا نیز هستید، بهتر است در صندوق‌های سهامی سرمایه‌گذاری کنید. در مقابل، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت نیز برای افراد ریسک‌گریز و خواهان سود ثابت، مناسب است.

برای انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری مناسب، پس از انتخاب نوع صندوق، می‌بایست به مقایسه بازدهی، عملکرد، بازه تقسیم سود و میزان دارایی صندوق‌های یک دسته‌بندی بپردازید. بدین منظور به سایت fipiran.com مراجعه کرده و از سربرگ صندوق‌ها، نوع صندوق مورد نظر خود را انتخاب کرده و در جدول ظاهر شده، صندوق‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید.

 

ارزش خالص دارایی (NAV) صندوق‌های سرمایه‌گذاری

یکی از اصطلاحات پرکاربرد مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری، (Net Asset Value) NAV یا ارزش خالص دارایی است. بخشی از دارایی‌های صندوق که به سهام شرکت‌ها اختصاص ‌یافته‌است، با نوسانات روزانه سهام، بالا و پایین می‌رود. علاوه بر این، سود سهام تقسیم‌‌شده توسط شرکت‌ها نیز به منابع صندوق اضافه می‌شود. این سود، ارزش دارایی‌های صندوق و ارزش واحدهای خریداری شده را نیز افزایش می‌دهد.

بنابراین، دارایی‌های هر صندوق به صورت روزانه ارزش‌گذاری می‌شود. اگر بدهی‌های صندوق را از دارایی‌های آن کم کنیم، ارزش خالص دارایی صندوق به‌دست می‌آید. با تقسیم این عدد بر تعداد واحدهای صندوق، می‌توانیم ارزش خالص هر یک از واحدها یا NAV را به‌دست بیاوریم. در سایت مربوط به هر صندوق، به صورت روزانه سه نوع NAV به شرح زیر گزارش می‌شود :

 NAV صدور: ارزش هر واحد صندوق را نشان می‌دهد. در واقع، NAV صدور، وجهی است که باید بابت خرید هر واحد در صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال، پرداخت شود.

NAV ابطال: وجهی است که پس از انصراف از سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال، به ازای هر واحد به سرمایه‌گذار پرداخت می‌شود.

NAV آماری: در شرایط خاصی، مدیران صندوق‌ها می‌توانند قیمت برخی از سهم‌های موجود در سبد سرمایه‌گذاری خود را تعدیل کنند. به ارزش خالص دارایی گزارش‌شده در این حالت، NAV آماری گفته می‌شود.

 

چگونه در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنیم؟

هنگامی که شما در صندوقی سرمایه‌گذاری می‌کنید، در واقع اقدام به خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق مورد نظرتان می‌کنید. به عمل خرید واحدهای سرمایه‌گذاری در یک صندوق، «صدور» و به عمل فروش واحدها «ابطال» گفته می‌شود. قیمت صدور و ابطال واحدها در صندوق‌های سرمایه گذاری بر مبنای ارزش خالص هر واحد سرمایه‌گذاری یا NAV آن محاسبه می‌شود.

برای شروع معاملات در صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال لازم است در ابتدا به وب سایت صندوق مورد نظر خود مراجعه کنید و درباره نحوه خرید، فروش و میزان بازدهی آن اطلاعات لازم را به دست آورید. سپس با مراجعه حضوری به نمایندگی‌ها و شعب صندوق و طی کردن مراحل احراز هویت، اقدام به صدور یا ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق مورد نظر خود کنید.
واحدهای صندوق ETF را می‌توان مانند سهام و در ساعات معاملات بورس، در بازار خرید و فروش کرد. برای این کار، داشتن کد بورسی الزامی است. در ساعات معاملات بازار سرمایه و با جستجوی نماد صندوق مورد نظر خود، می‌توانید به هر میزان که تمایل دارید واحدهای صندوق دلخواه خود را بخرید یا بفروشید.

 

قیمت صدور و ابطال در صندوق‌های سرمایه‌گذاری چیست؟

قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های غیرقابل معامله، ۲ الی ۳ روز کاری بعد مشخص می‌شود. به همین دلیل، هنگامی ‌که افراد برای سرمایه‌گذاری به یک صندوق مراجعه می‌کنند، از آن می‌خواهند تعداد واحد مشخصی را برایشان صادر کند. پس از گذشت ۳ روز و مشخص شدن قیمت، صندوق، واحدها را صادر می‌کند.

با توجه به تغییر همیشگی قیمت واحدها، میان مبلغ پرداخت ‌شده و مبلغ واحدهای خریداری ‌شده، مابه‌التفاوتی وجود خواهد داشت که صندوق، آن را به‌حساب فرد بازگشت می‌دهد. هنگام فروش نیز، پس از ارائه درخواست فروش واحد، دو روز زمان نیاز است تا قیمت واحدها مشخص شده و واحدهای فرد سرمایه‌گذار، فروخته شده یا ابطال شود.

 

جمع‌بندی

صندوق سرمایه‌گذاری ETF و صندوق غیرقابل معامله در بورس سازوکار خرید و فروش متفاوتی دارند. هنگام سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها، به NAV یا ارزش خالص دارایی آنها توجه کنید. صندوق با درآمد ثابت، صندوق سهامی، صندوق مختلط، صندوق شاخصی، صندوق طلا همگی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند.

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • امتیاز دادن به دوره فقط مخصوص خریداران محصول می باشد.

*
*

بیست + 14 =

طراحی ربات سفارشی