سفارش ساخت ربات فارکس و ساخت ربات معامله گر بورس و ساخت ربات معاملاتی و طراحی ربات تریدر و ربات فارکس رایگان و برنامه نویسی ربات فارکس و آموزش ساخت اکسپرت فارکس و ساخت ربات معامله گر با پایتون و دانلود ربات معامله گر فارکس و خرید ربات تریدر فارکس و ربات فارکس خودکار و ربات معامله گر بورس رایگان و آموزش ساخت ربات معامله گر فارکس و دانلود ربات معامله گر بورس ایران و ربات معامله گر آلپاری و ربات فارکس برای اندروید و طراحی ربات متاتریدر و برنامه نویسی ربات متاتریدر و طراحی ربات فارکس و برنامه نویسی ربات فارکس

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک چیست؟

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک چیست؟
  • بازده صندوق‌ سرمایه‌گذاری مشترک چقدر است؟
  • ارکان صندوق سرمایه‌گذاری مشترک چه هستند؟
  • کارمزد صندوق سرمایه‌گذاری مشترک چقدر است؟

 

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک یک نهاد مالی است که منابع مالی دریافتی از سرمایه‌گذاران را در سبدهای متنوعی از انواع اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کند. این صندوق‌‌ها برای سرمایه‌گذاران این امکان را فراهم می‌کنند تا با سرمایه اندک خود در مجموعه‌ای متنوع از اوراق بهادار سرمایه‌گذاری کرده و ریسک معاملات خود را به حداقل برسانند.

در واقع، مدیران حرفه‌ای این صندوق‌ها به نمایندگی از سرمایه‌گذاران صندوق، با برخورداری از دانش و تجربه زیادی که در زمینه سرمایه‌گذاری دارند، سبدی متنوع از انواع اوراق بهادار را تشکیل داده و تلاش می‌کنند تا بیشترین بازدهی را برای صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ایجاد کرده و ریسک معاملات را کاهش دهند. امروزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک یکی از جذاب‌ترین ابزارهای سرمایه‌گذاری به شمار می‌روند.


مفاهیم و اصطلاحات صندوق‌ سرمایه‌گذاری مشترک

در این بخش، مهم‌ترین اصطلاحات رایج در صندوق‌های سرمایه‌گذاری را بیان می‌کنیم:

۱. واحد سرمایه‌گذاری (unit)

در بازار سهام، حجم معاملات بر اساس تعداد سهم‌های خرید و فروش‌شده، محاسبه می‌شود. در حالی که در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، حجم معاملات، مبتنی بر خرید و فروش واحدهای سرمایه‌گذاری است. به عنوان مثال، اگر قیمت هر واحد از صندوق، معادل ۱۰۰۰۰ تومان باشد، شما برای خرید ۱۰۰ واحد، باید مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰ تومان را به صندوق پرداخت کنید.

۲. صدور واحد سرمایه‌گذاری

زمانی که سرمایه‌گذار قصد خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق را داشته باشد، اصطلاحاً باید درخواست صدور واحد را به مدیر صندوق ارائه دهد. سپس، با ارائه سایر مدارک و پرداخت وجه، مدیر صندوق اقدام به صدور واحد برای سرمایه‌گذار می‌کند. در واقع، در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مفهوم خرید و صدور در کنار هم قرار می‌گیرند.

۳. ابطال واحد سرمایه‌گذاری

زمانی که سرمایه‌گذار قصد فروش واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق را داشته باشد، اصطلاحاً باید درخواست ابطال واحد را به مدیر صندوق ارائه دهد تا مدیر صندوق بعد از دریافت فرم‌ها و مدارک لازم، اقدام به ابطال واحد کرده و وجوه مربوط به ابطال واحدها را به حساب سرمایه‌گذار واریز کند. به عبارتی، در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مفهوم ابطال و فروش در کنار هم قرار می‌گیرند.

۴. ارزش خالص دارایی‌ها (NAV)

برای محاسبه ارزش خالص دارایی‌های صندوق سرمایه‌گذاری مشترک، باید بدهی‌های صندوق را از دارایی‌های آن کم کرده و بر تعداد واحدهای صندوق، تقسیم کنید. این مقدار ثابت نبوده و به صورت روزانه و با تغییر هر یک از پارامترهای واحدهای صندوق، بدهی‌های صندوق و دارایی‌های صندوق، تغییر خواهدکرد. در معاملات سهام، معیار خرید و فروش، قیمت روز سهم است در حالی که در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مبنای معاملات، NAV صندوق است.


برچسب ها: ربات آربیتراژ و ربات آربیتراژ قطعا سودده و  ثبت نام ربات آربیتراژ و سفارش ساخت ربات فارکس و ساخت ربات معامله گر بورس و ساخت ربات معاملاتی و طراحی ربات تریدر و ربات فارکس رایگان و برنامه نویسی ربات فارکس و آموزش ساخت اکسپرت فارکس و ساخت ربات معامله گر با پایتون و دانلود ربات معامله گر فارکس و خرید ربات تریدر فارکس و ربات فارکس خودکار و ربات معامله گر بورس رایگان و آموزش ساخت ربات معامله گر فارکس و دانلود ربات معامله گر بورس ایران و ربات معامله گر آلپاری و ربات فارکس برای اندروید و ربات سود ده فارکس و ربات سود ده بورس ایران و اکسپرت سود ده فارکس و اکسپرت سود ده بورس ایران


۵. پذیره‌نویسی

قبل از تشکیل صندوق و به منظور جمع‌آوری منابع مالی، کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در صندوق را دارند، می‌توانند فرم‌های پذیره‌نویسی را تکمیل کرده و به همراه سایر مدارک به مدیر صندوق ارائه دهند. در این صورت، از طریق پذیره‌نویسی، هر واحد از صندوق را به قیمت اسمی آن خریداری و در صندوق سرمایه‌گذاری کرده‌اند. لازم به ذکر است که پس از تشکیل صندوق، هر واحد از آن را باید به قیمت روز خریداری کنید که این قیمت بر اساس ارزش دارایی‌های صندوق تعیین می‌شود.

ارکان صندوق سرمایه‌گذاری مشترک

برای تشکیل هر صندوق سرمایه‌گذاری مشترک، ارکانی در اساسنامه تعریف می‌شود که با فراهم کردن شرایط اجرایی و نظارتی، به بهبود عملکرد صندوق، کمک می‌کند. این ارکان عبارتند از:

۱. مجمع صندوق

مجمع صندوق مهم‌ترین رکن صندوق‌ است و زمانی رسمیت پیدا می‌کند که دارندگان حداقل نصف به علاوه یک واحد سرمایه‌گذاری ممتاز که حق رأی دارند، در آن حضور پیدا کنند. مجمع صندوق وظیفه‌ی تعیین مدیر، متولی، ضامن و حسابرس را بر عهده دارد. همچنین، موظف است این ارکان را جهت تأیید، به سازمان بورس معرفی کند.

۲. مدیر صندوق

مدیر صندوق در واقع رکن اجرایی صندوق است که در بازار سرمایه تخصص داشته و باید کلیه‌ی گزارشات پیش‌بینی‌شده و اطلاعات به‌دست آمده را در اختیار متولی، حسابرس و سازمان بورس قرار دهد. همچنین، باید اطلاعاتی که در بخش اطلاع‌رسانی اساسنامه ذکر می‌شود را از طریق سایت صندوق، به اطلاع عموم برساند. مدیر صندوق یک گروه حداقل سه نفره را تحت عنوان گروه مدیرانِ سرمایه‌گذاری، معرفی می‌کند که به نمایندگی از او، تصمیم‌گیری‌های لازم جهت سرمایه‌گذاری را در چهارچوب قوانین، اتخاذ کند.

۳. مُتِوَلی صندوق

متولی صندوق توسط مجمع صندوق انتخاب شده و به عنوان رکن نظارتی صندوق شناخته می‌شود. هویت متولی در امیدنامه و سایت هر صندوق قابل مشاهده است. از مهم‌ترین وظایف متولی صندوق می‌توان به معرفی حسابرس به مجمع صندوق، نظارت بر نحوه عملکرد مدیر و ضامن و نیز، تأیید حساب‌های بانکی که توسط مدیر افتتاح شده، اشاره کرد. متولی همچنین، هر گونه دعوی که توسط سرمایه‌گذاران علیه صندوق مطرح شود را پیگیری می‌کند.

۴. ضامن صندوق

ضامن صندوق نیز توسط مجمع انتخاب شده و از طریق امیدنامه به عموم معرفی می‌شود. زمانی بحث ضمانت در صندوق مطرح می‌شود که در صورت ابطال واحدهای صندوق، وجه نقد کافی برای پرداخت‌ موجود نباشد. وجود ضامن در صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختیاری است و امروزه به دلیل احتمال کمِ بروز مشکل نقدینگی و هزینه‌هایی که به سرمایه‌گذاران از بابت تعیین ضامن تحمیل می‌شود، رکن ضامن نقدشوندگی وجود ندارد.

۵. حسابرس

از دیگر ارکان نظارتی صندوق، حسابرس است که توسط متولی و از بین مؤسسات حسابرس که مورد تأیید سازمان بورس هستند، معرفی می‌شود. دوره‌ی زمانی مأموریت حسابرس، توسط مجمع صندوق مشخص می‌شود و وی پس از آن، موظف به تقبل و انجام مسئولیت‌های مندرج در اساسنامه خواهدشد.

۶. کارگزاران صندوق

مدیران صندوق به منظور انجام فعالیت‌های مربوط به خرید و فروش اوراق بهادار، از کارگزارانی کمک می‌گیرند که مورد تأیید سازمان بورس و اوراق بهادار هستند که علاوه بر وظایف معمول، باید به وظایفی که در اساسنامه به آنها محول شده نیز عمل کنند.

 

تاریخچه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ایران و جهان

فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری از سال ۱۸۸۲، هم‌زمان با تأسیس اولین شرکت سرمایه‌گذاری توسط “ویلیام اول” آغاز شد. اما اولین صندوق سرمایه‌گذاری که به صورت صندوق‌های سرمایه‌گذاری امروزی فعالیت خود را آغاز کرد، در سال ۱۹۲۴ میلادی و در شهر بوستون آمریکا تشکیل شد. عملکرد این صندوق‌ها از آن زمان تا امروز کاملاً موفقیت‌آمیز بوده و تعداد آنها همواره روند صعودی داشته‌است.

امروزه بیش از ۸۰ میلیون نفر در آمریکا، در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند و بسیاری از افراد، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مشترک را به سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس، ترجیح می‌دهند. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. تاریخچه صندوق سرمایه‌گذاری در ایران نیز به اواخر سال ۱۳۸۶ برمی‌گردد که در این مقطع زمانی، ۷ صندوق سرمایه‌گذاری، پذیره‌نویسی کردند تا از فروردین و اردیبهشت سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را آغاز کنند.

صندوق‌ سرمایه‌گذاری مشترک چقدر بازدهی دارد؟

 

بر اساس بررسی‌های انجام شده، عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری متأثر از ۶ عامل است که عبارتند از:

  • میزان رشد ارزش دارایی‌های صندوق
  • نقدینگی موجود در صندوق
  • میزان صدور واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق
  • میزان ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق
  • میزان تصاحب واحدهای صندوق توسط اشخاص حقیقی و حقوقی
  • نرخ رشد شاخص بازار سرمایه

موارد ذکر شده‌ی فوق، بر میزان بازدهی صندوق اثرگذار است؛ لذا اگر قصد سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری را دارید، باید صندوق‌های موجود در بازار را بر اساس معیارهای بالا با یکدیگر مقایسه کنید تا بهترین انتخاب را به لحاظ میزان بازدهی داشته باشید.

 

ویژگی‌های صندوق‌ سرمایه‌گذاری مشترک

از مهم‌ترین ویژگی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. جایگزین مناسب برای خرید مستقیم سهام

افرادی که آشنایی کافی با بازار سهام ندارند، می‌توانند واحدهای صندوق‌ سرمایه‌گذاری مشترک را خریداری کنند. در این صورت، به عنوان مالک سهام شرکت‌هایی شناخته می‌شوند که توسط صندوق خریداری شده‌است؛ لذا هر یک از آنها به نسبت سهمی که از صندوق دارند، در سود و زیان حاصل از نوسانات قمیت اوراق بهادار موجود در سبدهای صندوق، سهیم هستند.

۲. صرفه‌جویی در مقیاس

اگر قصد ورود به بازار سهام را دارید و سرمایه شما کم است، قطعاً برای شما به صرفه نیست که برای بازدهی بیشتر، هزینه‌هایی را بابت به خدمت گرفتن افراد متخصص یا استفاده از نرم‌افزارهای تحلیلگری پرداخت کنید. اما می‌توانید با سرمایه‌گذاری در صندوق‌ سرمایه‌گذاری مشترک، از این مزایا و امکانات با حداقل هزینه بهره‌مند شوید. از طرفی، مدیران صندوق با جمع‌آوری سرمایه‌های کوچک، می‌توانند منابع مالی گسترده‌ای را  جهت سرمایه‌گذاری در مجموعه‌ای متنوع از اوراق بهادار، فراهم کرده و با کاستن ریسک معاملات، بیشترین بازدهی را برای سرمایه‌گذاران صندوق، ایجاد کنند.

۳. انگیزه مدیریت صندوق برای افزایش ارزش دارایی‌ها

ساختار صندوق‌های سرمایه‌گذاری به گونه‌ای است که منافع ارکان صندوق و مدیران با رشد ارزش دارایی‌های صندوق، ارتباط مستقیم دارد. این موضوع باعث می‌شود تا انگیزه مدیران صندوق برای تشکیل بهترین سبد سرمایه‌گذاری بیشتر شده و تلاش کنند تا ارزش دارایی‌های صندوق را افزایش دهند.


مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک

برای مقایسه عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، روش‌های زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

۱. نوسانات صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به کمک نمودارهای NAV بررسی کنید. نموداری مطلوب است که روند صعودی داشته و نوسانات کمتری در آن مشاهده شود.

۲. ترکیب دارایی‌های صندوق را بررسی کنید. هر چه تنوع دارایی‌های صندوق بیشتر باشد، ریسک سرمایه‌گذاری کمتر خواهدبود.

۳. از مشاوران مالی کمک بگیرید؛ زیرا این افراد قادر به تحلیل ریسک‌ و بازدهی صندوق‌ها هستند.

 

 این مطلب را حتماً بخوانید: صندوق سرمایه‌گذاری چیست و انواع آن کدامند؟

کارمزد و هزینه‌های صندوق سرمایه‌گذاری مشترک

به طور کلی، کارمزد و هزینه‌های صندوق سرمایه‌گذاری مشترک، در سه قالب زیر قابل تعریف هستند:

۱. کارمزد ارکان

هزینه‌هایی است که به عنوان کارمزد به ارکان اجرایی و نظارتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری پرداخت می‌شود. این هزینه‌ها مستقیماً از محل دارایی‌های صندوق پرداخت می‌شود.

۲. هزینه‌های دوره‌ای

هزینه‌هایی است که از محل دارایی‌های صندوق و به صورت دوره‌ای پرداخت می‌شود و شامل موارد زیر است:

  • هزینه حسابرس
  • هزینه تأسیس و تسویه
  • هزینه مجامع و عضویت در کانون
  • سایر هزینه‌ها

۳. هزینه‌های صدور و ابطال

هزینه‌هایی است که بستگی به زمان و میزان صدور و ابطال واحدهای صندوق دارد. بر خلاف موارد بالا، این هزینه‌ها مستقیماً به سرمایه‌گذار تحمیل می‌شود که می‌تواند با انتخاب روش درست سرمایه‌گذاری (ممانعت از صدور و ابطال‌های هیجانی)، این هزینه ‌را به حداقل برساند.

 

سازوکار نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک

نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک از دو طریق صورت می‌گیرد:

نظارت درونی که بر عهده‌ی مدیر صندوق بوده و مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر است:

  • نظارت بر روند اجرایی، دریافت‌ها و پرداخت‌ها
  • نظارت بر عملکرد کار‌گزاران
  • نظارت بر متولی و حسابرس

نظارت بیرونی که بر عهده سازمان بورس و‌ اوراق بهادار بوده و از دو طریق زیر انجام می‌شود:

  • به کمک نرم‌افزارها
  • با مراجعه حضوری


سود صندوق سرمایه‌گذاری مشترک از کجا به‌دست می‌آید؟

سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک از سه طریق زیر به‌دست می‌آید:

۱. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک معمولاً سود حاصل از خرید و فروش سهام یا بهره‌ای که از اوراق مشارکت به‌دست می‌آید را سالانه بین سرمایه‌گذاران تقسیم می‌کنند.

۲. با بالارفتن ارزش سهام یا سایر اوراق بهادار موجود در صندوق، ارزش خالص دارایی‌های صندوق افزایش یافته و سرمایه‌گذاران می‌توانند دارایی خود را با سود بیشتر به فروش برسانند. معمولاً صندوق‌ها این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنند که به جای دریافت سود، میزان دارایی خود را در صندوق افزایش دهند.

۳. گاهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری از طریق فروش اوراق بهاداری که قیمت آن افزایش یافته است، سودی کسب می‌کنند که اکثر صندوق‌ها، این سود را بین سرمایه‌گذاران تقسیم می‌کنند.


سود صندوق سرمایه‌گذاری مشترک چگونه محاسبه می‌شود؟

سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، وابسته به سودهای تقسیمی سالانه، تغییر ارزش کل دارایی‌های صندوق و قیمت تمام‌شده سرمایه‌گذاری اولیه بوده

 مراحل سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک چگونه است؟

برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ابتدا باید با مراجعه به سایت‌های معتبر، لیست صندوق‌ها به همراه آدرس و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنید. پس از انتخاب صندوق مورد نظر، باید به صورت اینترنتی یا با مراجعه حضوری، فرم‌ها و مدارک لازم را تکمیل کرده و به مدیر صندوق ارائه دهید.

پس از درخواست صدور واحد و پرداخت وجه از سوی شما، مدیر صندوق موظف است پس از تأیید مدارک، واحدهای سرمایه‌گذاری را برای شما صادر کند. توجه فرمایید که اگر سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها، تا قبل از شروع فعالیت آنها باشد، شما هر واحد را از طریق پذیره‌نویسی و به قیمت اسمی خریداری می‌کنید. در حالیکه اگر پس از شروع فعالیت صندوق، درخواست صدور واحد را صادر کنید، باید هر واحد صندوق را به قیمت روز خریداری کنید که این قیمت به ارزش دارایی‌های روز صندوق بستگی دارد.

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک

۱. صندوق با درآمد ثابت

صندوق‌های با درآمد ثابت، حداقل ۷۰ درصد از دارایی خود را به خرید اوراق با درآمد ثابت اختصاص می‌دهند. این صندوق‌ها با سرمایه‌گذاری در سبد متنوعی از اوراق با درآمد ثابت، سپرده‌های بانکی و مقدار کمی سهام، برای کسانی مناسب است که ریسک‌گریز بوده و نیاز به درآمد جاری دارند. پرداخت سود این صندوق‌ها در دوره‌های از پیش تعیین‌شده انجام می‌شود که این دوره‌ها معمولاً یک یا سه ماهه هستند. صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت کیان یکی از صندوق‌های درآمد ثابت مطمئن است که از ابتدای تأسیس تاکنون، ۲۵۹/۳ درصد بازدهی داشته‌است.

 

 این مطلب را حتماً بخوانید: آشنایی با صندوق درآمد ثابت، مزایا و معایب آن

۲. صندوق سرمایه‌گذاری در سهام

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، حداقل ۷۰ درصد از سرمایه خود را در سهام، سرمایه‌گذاری می‌کنند. این صندوق‌ها بسیار تحت تأثیر نوسانات بازار سهام بوده و سرمایه‌گذاری در آنها از ریسک بالایی برخوردار است. سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی برای افرادی جذاب است که به دنبال سرمایه‌گذاری در بورس هستند اما زمان کافی برای این کار ندارند. بازدهی این صندوق‌ها نسبت به صندوق‌های درآمد ثابت بیشتر است؛ به ویژه در مواقعی که بورس در وضعیت مطلوبی قرار دارد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری آوای سهام کیان و آهنگ سهام کیان از جمله صندوق‌های سهامی مطمئن هستند که از ابتدای تأسیس تاکنون به ترتیب بازدهی قابل قبولی داشته‌اند.

۳. صندوق سرمایه‌گذاری مختلط

این صندوق‌ها، حداکثر ۶۰ درصد از سرمایه خود را به سرمایه‌گذاری در سهام و حداقل ۴۰ درصد آن را به اوراق با درآمد ثابت اختصاص می‌دهند. میزان ریسک و بازدهی این صندوق‌ها بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و سهامی قرار می‌گیرد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط، به دلیل داشتن سهام در سبد دارایی خود، بازدهی بیشتری داشته، از طرفی به دلیل وجود اوراق با درآمد ثابت در سبد دارایی، ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهند. بسیاری از این صندوق‌ها دارای ضامن نقدشوندگی هستند و به کسانی توصیه می‌شود که پذیرای ریسک متوسط هستند.

۴. صندوق سرمایه‌گذاری در طلا

بسیاری از افراد برای حفظ ارزش  سرمایه خود، اقدام به خرید طلا و سکه می‌کنند اما همواره با خطراتی مانند گم شدن یا دزدیده شدن طلا و سکه، مواجه هستند. به کمک صندوق‌ سرمایه‌گذاری طلا، دیگر نیازی به نگهداری از سکه و طلا ندارید. همچنین، می‌توانید با سرمایه‌ا‌ی اندک، در سکه و طلا سرمایه‌گذاری کنید و هر زمان که نیاز به وجه نقد داشتید، سرمایه خود را با قیمت روز سکه یا طلا دریافت کنید.

این صندوق‌ها باید حداقل ۷۰ درصد از دارایی خود را در گواهی سپرده کالایی سکه طلا، حداکثر ۲۰ درصد از آن را در اوراق مشتقه مبتنی بر طلا و مابقی را در اوراق بهادار با درآمد ثابت، سرمایه‌گذاری کنند. در واقع، این صندوق‌ها جایگزینی برای خرید فیزیکی طلا هستند. از جمله مطمئن‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا، می‌توان به صندوق سرمایه‌گذاری طلای کیان اشاره کرد که از از اواخر سال ۹۶ تاکنون توانسته بیش از ۶۱۹ درصد، بازدهی داشته‌باشد.

۵. صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF)

صندوق سرمایه‌گذاری ETF، از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری بوده که از دارایی‌های متنوعی تشکیل شده‌است. این دارایی‌ها شامل انواع اوراق بهادار و دارایی‌های فیزیکی است. تفاوت اساسی این صندوق‌ها با سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، در این است که نحوه معامله واحدهای ETF، مشابه معاملات سهام است؛ یعنی واحدهای این صندوق در طول روزهای معاملاتی، قابل معامله است. بنابراین، میزان عرضه و تقاضا و شرایط بازار بورس، بر قیمت واحدهای این صندوق‌ها تأثیر‎گذار است. از طرفی، خرید و فروش واحدهای این صندوق‌ها در بازار، به نقدشوندگی آنها کمک می‌کند تا جایی که رکن ضامن از این صندوق‌ها حذف شده و رکن جدیدی تحت عنوان بازارگردان، زمینه نقدشوندگی را در این صندوق‌ها فراهم می‌سازد.

۶. صندوق سرمایه‌گذاری پروژه

صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه، صندوق‌هایی هستند که با جمع‌آوری سرمایه‌های خُرد، منابع مالی لازم جهت راه‌اندازی پروژه‌هایی که دارای توجیه اقتصادی هستند را فراهم می‌سازند. این پروژه‌ها شامل پروژه‌های صنعتی، معدنی، پتروشیمی و نفت می‌شود.

۷. صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه

هدف از تشکیل این صندوق‌ها، تأمین منابع مالی جهت سرمایه‌گذاری در کسب‌و‌کارهای کوچکی است که پتانسیل رشد بالایی دارند. در واقع، این صندوق‌ها به تأمین مالی کارآفرین‌ها و شرکت‌های کوچک می‌پردازند. سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، جزء سرمایه‌گذاری‌های پرریسک محسوب شده و در صورت موفقیت کسب‌وکار مربوطه، بازدهی بالایی به همراه خواهدداشت.

۸. صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری

این صندوق‌ها با اهداف نیکوکارانه خاصی مانند حمایت از فعالیت‌های ورزشی و کودکان بی‌سرپرست تشکیل می‌شوند. منابع مالیِ جمع‌آوری‌شده از طریق این صندوق‌ها در بخش‌های مندرج در امیدنامه، سرمایه‌گذاری شده و سود حاصل از آن برای اهداف نیکوکارانه صرف می‌شود. البته سرمایه‌گذاران می‌توانند بخشی از سودهای حاصل از سرمایه‌گذاری را نیز برای خود در نظر بگیرند.

۹. صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی

یکی از انواع صندوق‌های تخصصی است که به منظور ایجاد تعادل در بازار و افزایش قابلیت نقدشوندگی، تشکیل می‌شود. در واقع، این نوع صندوق سرمایه‌گذاری مشترک، با بازارگردانی سهام یک شرکت سهامی متعلق به یک صنعتِ مشخص، از قیمت سهام آن شرکت در برابر نوسانات شدید بازار، محافظت می‌کند.

۱۰. صندوق سرمایه‌گذاری شاخصی

این صندوق‌ها منابع مالی جمع‌آوری شده از سرمایه‌گذاران را به گونه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کنند که عملکردی دقیقاً مشابه با یکی از شاخص‌های بازار سرمایه (معمولاً شاخص کل) داشته باشد. به عنوان مثال، اگر سهمی ۳ درصد از یک شاخص را تشکیل دهد، مدیر صندوق به تبعیت از آن شاخص، ۳ درصد از دارایی صندوق را به خرید آن سهم، اختصاص می‌دهد.

 

 این مطلب را حتماً بخوانید: همه چیز درباره صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاخصی

 

۱۱. صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان

سرمایه‌گذاری در زمین و مسکن یکی از روش‌های جذاب سرمایه‌گذاری است که نیازمند سرمایه‌ی زیادی بوده و فراهم کردن این سرمایه کار آسانی نیست. صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان، به شما کمک می‌کنند تا با سرمایه‌های اندک نیز در پروژه‌های عظیم ساختمانی شرکت کرده و از سودهای حاصل از این پروژه‌ها، بهره‌مند شوید.

 


مزایای صندوق سرمایه‌گذاری مشترک

از جمله مهم‌ترین مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. مدیریت حرفه‌ای

مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری، کاملاً حرفه‌ای بوده و در بازار سرمایه متخصص هستند. آنها با نرم‎افزارهای موجود در بازار آشنایی کامل دارند و همین موضوع باعث می‌شود که بهترین سبد دارایی را برای صندوق تشکیل دهند.  صندوق‌های سرمایه‌گذاری با توجه به منابع مالی که در اختیار دارند، قادر هستند چنین مدیرانی را به خدمت بگیرند تا بیشترین بازدهی را برای سرمایه‌گذاران صندوق به ارمغان آورند.

۲. نقدشوندگی بالا

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هر سرمایه‌گذاری، قابلیت نقدشوندگی است. با توجه به وجود رکن ضامن در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ریسک نقدشوندگی کاهش یافته و سرمایه‌گذار می‌تواند در هر زمانی که تصمیم گرفت، درخواست ابطال هر تعداد از واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری خود را صادر کرده و پس از کسر هزینه‌ها، سرمایه خود را با توجه به قیمت روزِ ارزش خالص دارایی‌های صندوق، به صورت نقدی دریافت کند.

۳. تنوع‌بخشی به سبد دارایی‌ها

چیدمان پرتفوی هر یک از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری متناسب با قوانینی  است که بر آنها حاکم است. از طرفی با توجه به منابع مالی که این صندوق‌ها در اختیار دارند، قادر خواهندبود تا پرتفوی‌های متنوعی از انواع اوراق بهادار تشکیل داده و از این طریق، ریسک سرمایه‌گذاری را به حداقل برسانند.

۴. سهولت سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها نیاز به دانش و مهارت خاصی نداشته و به راحتی می‌توانید واحدهای این صندوق‌ها را خریداری کنید یا به فروش برسانید.

۵. نظارت نهادها و امنیت مالی بالا

با توجه به اعتبار بالای شرکت‌های حاضر در بورس و نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار بر تمامی معاملات صندوق‌ها و شرکت‌های بازار سرمایه، ریسک نکول سرمایه، به صفر رسیده‌است.

۶. وجود صندوق‌های متنوع برای گروه‌های مختلف

با توجه به وجود انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار، هر یک از سرمایه‌گذاران می‌توانند صندوقی را انتخاب کنند که با سلیقه و استراتژی مالی آنها در یک راستا باشد. به عنوان مثال، اگر ریسک‌گریز هستید، در صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنید.

۷. صرفه‌جویی در زمان

برای داشتن عملکرد موفق در بازار بورس، باید زمان کافی برای تحلیل بازار و اخبار مهم، صرف کنید. در حالی که با سرمایه‌گذاری در صندوق‌ سرمایه‌گذاری مشترک، می‌توانید در زمان خود صرفه‌جویی کنید.

۸. انعطاف‌پذیری سرمایه

با خریداری واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، می‌توانید حتی با سرمایه اندک خود، در یک سرمایه‌گذاری بزرگ سهیم شوید.


معایب صندوق‌های سرمایه‌گذاری

مهم‌ترین معایب صندوق‌های سرمایه‌گذاری عبارتند از:

۱. تضاد منافع

مدیریت حرفه‌ای صندوق سرمایه‌گذاری مشترک، در عین حال که  به عنوان یکی از مزایای صندوق محسوب می‌شود، یکی از معایب آن نیز به شمار می‌رود. زیرا ممکن است گاهی در جهت منافع خود تصمیماتی اتخاذ کند که به بازدهی سرمایه‌گذاران کمکی نکند.

۲. تنوع زیاد

فرض کنید یکی از دارایی‌های تشکیل‌دهنده سبد دارایی که توسط صندوق خریداری شده، سود بالایی برای صندوق ایجاد کرده‌باشد، اما به دلیل تنوع بالا، تنها بخش کوچکی از سبد صندوق را تشکیل ‌دهد؛ این موضوع باعث می‌شود که بازدهی صندوق، تغییر چندانی نداشته باشد.


سؤالات متداول در خصوص صندوق‌ سرمایه‌گذاری مشترک

۱. سازوکار صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک به چه صورت است؟

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک، سرمایه‌های خرد را از سرمایه‌گذاران جمع‌آوری کرده و به کمک سرمایه‌ی بزرگی که به‌دست می‌آورد، از مزایای یک سرمایه‌گذاری در مقیاس بزرگتر، بهره می‌برد. در واقع، مدیر صندوق به نمایندگی از سرمایه‌گذاران، سرمایه جمع‌آوری‌شده را در انواع اوراق بهادار، سرمایه‌گذاری می‌کند تا با ریسک کمتر، بازدهی بیشتری را برای آنها به بار آورد.

۲. محدوده اختیارات صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک چقدر است؟

اختیارات صندوق سرمایه‌گذاری مشترک محدود به چارچوب امیدنامه و اساسنامه‌ی صندوق است و مدیران صندوق باید بر اساس اختیارات تعیین‌شده، مدیریت سرمایه‌گذاری را بر عهده گیرد.

۳. تفاوت ETF و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک چیست؟

واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، تنها در پایان روز معاملاتی و پس از محاسبه‌ی NAV، قابل معامله است. در حالی که واحدهای صندوق‌ ETF، در طول روز معاملاتی و مشابه سهام، خرید و فروش می‌شوند. لذا نقدشوندگی ETF نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیشتر است. از دیگر مزایای ETF، معافیت مالیاتی سرمایه‌گذاری در این نوع صندوق‌ها است.

۴. چه مقدار از سرمایه خود را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاص دهیم؟

این موضوع کاملاً به سلیقه و استراتژی معامله‌گری شما بستگی دارد. اگر تمایل به خرید و فروش سهام دارید اما زمان و دانش کافی را برای این کار ندارید، می‌توانید در صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی یا مختلط، سرمایه‌گذاری کنید. در صورتی که علاقه‌مند به معاملات با ریسک پایین هستید، صندوق درآمد ثابت بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری شما است. در مجموع، بسیاری از معامله‌گران بازار بورس، قسمتی از سرمایه خود را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری که دارای سابقه درخشان هستند، اختصاص داده و از این طریق، ریسک پرتفوی معاملاتی خود را کاهش می‌دهند.

جمع‌بندی

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، از سازوکارهای مهم بازار سرمایه هستند که شرایط بازار را برای سرمایه‌گذاران مبتدی، از لحاظ میزان ریسک و بازده، مساعد‌تر می‌سازند. امروزه در بازارهای مالی دنیا، به جای خرید و فروش مستقیم سهام، در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند تا از دانش و تجربه‌ی مدیران حرفه‌ای برای بالابردن بازدهی سرمایه‌ خود، بهره‌مند شود. در واقع، مدیران این صندوق، به کمک جمع‌آوری سرمایه‌های خرد، یک منبع مالی بزرگ را فراهم کرده و با تشکیل یک سبد متنوع از انواع اوراق بهادار، ریسک معاملات را کاهش می‌دهند. در این مقاله تلاش کردیم انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به همراه مزایا و معایب آن، معرفی کنیم. شما می‌توانید بر اساس سلیقه و استراتژی معاملاتی خود، در انواع این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده و ریسک معاملات خود را به حداقل برسانید.

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • امتیاز دادن به دوره فقط مخصوص خریداران محصول می باشد.

*
*

یازده + یازده =

طراحی ربات سفارشی