سفارش ساخت ربات فارکس و ساخت ربات معامله گر بورس و ساخت ربات معاملاتی و طراحی ربات تریدر و ربات فارکس رایگان و برنامه نویسی ربات فارکس و آموزش ساخت اکسپرت فارکس و ساخت ربات معامله گر با پایتون و دانلود ربات معامله گر فارکس و خرید ربات تریدر فارکس و ربات فارکس خودکار و ربات معامله گر بورس رایگان و آموزش ساخت ربات معامله گر فارکس و دانلود ربات معامله گر بورس ایران و ربات معامله گر آلپاری و ربات فارکس برای اندروید و طراحی ربات متاتریدر و برنامه نویسی ربات متاتریدر و طراحی ربات فارکس و برنامه نویسی ربات فارکس

شاخص دلار چیست ؟

اهمیت تحلیل شاخص دلار

گاهی مشاهده می شود که ابهامات و درک نادرستی از شاخص ارزها در بین معامله گران و تحلیلگران تازه کار بازار فارکس وجود دارد. در این نوشتار سعی شده است به زبانی ساده به این سوال پاسخ داده شود که شاخص دلار چیست . ابتدا لازم است توضیحی از چگونگی ارزش گذاری و ماهیت تغییرات ارزها ارائه شود.

علت تغییرات قیمت هر ارز یا کالایی را عرضه و تقاضای آن واحد پولی یا کالا تعیین می کند. برای مثال در مواقعی سرمایه گذاری ها به سمت طلا سوق پیدا می کند و هعین عامل باعث افزایش قیمت طلا می شود. یا زمان هایی که بحران اقتصادی یا مشکلات سیاسی و امنیتی گسترده در یک کشور رخ می دهد تقاضا برای سرمایه گذاری در آن کشور کاهش و واحد پولی یا ارز آن کشور هم کاهش می یابد.

اما شاخص دلار چیست ؟

شاخص دلار معیاری برای بیان میزان تغییرات قیمتی دلار آمریکا در قیاس با سبدی از مهمترین ارزهای بین المللی است که مهمترین شرکای تجاری آمریکا هستند. این سبد میانگینی وزنی از شش ارز مهم است که متعلق به ۲۴ کشور دنیا هستند. ( ۱۹ کشور اروپایی با واحد ارزی یورو بعلاوه پنج کشور دیگر. )

این سبد ارزی با درصدهای وزنی آن به قرار زیر است:

یورو Euro با وزن ۵۷٫۶ درصد، ین ژاپن Japanese Yen با وزن ۱۳٫۶ درصد، پوند انگلیس British Pound Sterling با وزن ۱۱٫۹ درصد، دلار کانادا Canadian Dollar با وزن ۹٫۱ درصد، کرون سوئد Swedish Krona با وزن ۴٫۲ درصد و فرانک سوئیس Swiss Franc با وزن ۳٫۶ درصد.

ارزهای موجود در این سبد یکبار در ابتدای سال ۱۹۹۹ میلادی و هنگامی که ارزهای چندین کشور اروپایی در قالب واحد پولی یورو جمع شدند مورد بازنگری قرارگرفت. همچنین امروزه اعتقاد بر این است که با توجه به اینکه کشورهایی مانند چین، کره جنوبی، مکزیک و برزیل جزو شرکای تجاری مهم آمریکا محسوب می شوند ولی ارز آن ها دخالتی در شاخص دلار آمریکا ندارد، زمان بازنگری مجدد در سبد ارزی شاخص دلار آمریکا فرا رسیده است.

شروع محاسبه شاخص دلار آمریکا که به اختصاص به شکل USDX یا DXY نیز بیان می شود از ماه مارس سال ۱۹۷۳ می باشد و در ابتدای محاسبه این میزان به صورت ۱۰۰ است.

گاهی بعضی دوستان تازه کار از مفهوم سبد ارزی شاخص دلار آمریکا برداشت اشتباهی همانند سبد دارایی دارند و به اشتباه تصور می کنند که افزایش ارزش این سبد موجب افزایش ارزش دلاری می شود ولی این موضوع کاملا برعکس است!

پیش از این و در مقدمه عنوان کردیم که ارزش هر ارز در مقابل ارز دیگر بیان می شود. به عبارت دیگر افزایش ارزش یورو موجب کاهش ارزش دلار می شود و بالعکس. بنابراین توجه داشته باشید که افزایش ارزهای موجود در این سبد ارزی موجب کاهش شاخص دلار آمریکا می شود.

برای مثال وقتی شاخص دلار عدد ۱۲۰ است، نشان از رشد ۲۰ درصدی ارزش دلار در برابر ارزهای موجود در این سبد نسبت به سال شروع شاخص دلار ( ماه مارس ۱۹۷۳ میلادی ) است. به عبارت دیگر کاهش متوسط ارزهای این سبد به میزان ۲۰درصد در مقایسه با دلار.

امیدواریم که توضیحات کافی داده باشیم و سوال شما در مورد این که به طور کلی شاخص دلار آمریکا چیست برطرف شده باشد. در مقاله بعدی در مورد اهمیت تحلیل شاخص دلار آمریکا توضیحاتی را ارئه خواهیم داد.

توجه داشته باشید که می توانید با عضو شدن در کانال تلگرام ما به محض انتشار مقالات آموزشی مطلع شوید و همچنین در ابتدای هرروز تحلیل های پرایس اکشنی زوج ارزهای مختلف و همچنین طلا را به رایگان دریافت کنید.


تماس و واتس آپ اکسپرت سفارشی: ۰۷۷۳۳۴۳۳۲۱۱ – ۰۹۹۲۹۱۶۹۳۰۷

برچسب ها: سفارش ساخت ربات فارکس و ساخت ربات معامله گر بورس و ساخت ربات معاملاتی و طراحی ربات تریدر و ربات فارکس رایگان و برنامه نویسی ربات فارکس و آموزش ساخت اکسپرت فارکس و ساخت ربات معامله گر با پایتون و دانلود ربات معامله گر فارکس و خرید ربات تریدر فارکس و ربات فارکس خودکار و ربات معامله گر بورس رایگان و آموزش ساخت ربات معامله گر فارکس و دانلود ربات معامله گر بورس ایران و ربات معامله گر آلپاری و ربات فارکس برای اندروید


 

طراحی ربات سفارشی