سفارش ساخت ربات فارکس و ساخت ربات معامله گر بورس و ساخت ربات معاملاتی و طراحی ربات تریدر و ربات فارکس رایگان و برنامه نویسی ربات فارکس و آموزش ساخت اکسپرت فارکس و ساخت ربات معامله گر با پایتون و دانلود ربات معامله گر فارکس و خرید ربات تریدر فارکس و ربات فارکس خودکار و ربات معامله گر بورس رایگان و آموزش ساخت ربات معامله گر فارکس و دانلود ربات معامله گر بورس ایران و ربات معامله گر آلپاری و ربات فارکس برای اندروید و طراحی ربات متاتریدر و برنامه نویسی ربات متاتریدر و طراحی ربات فارکس و برنامه نویسی ربات فارکس

سوگیری اتکا و تعدیل چیست و چه تاثیری بر سرمایه گذار دارد؟

آشنایی با سوگیری های رفتاری سرمایه گذاران

برای تخمین مقدار یک متغیر، افراد عموما فرآیند تخمین را با مبنا قرار دادن یک رقم اولیه ذهنی (نقطه اتکا بر اساس سوابق گذشته) آغاز می کنند و سپس سعی می کنند روی این رقم تعدیل مثبت یا منفی مورد نظر خود را انجام دهند، تا اطلاعات جدید حاصل شود. مطالعات متعددی نشان داده است که افراد بدون توجه به کیفیت و نحوه انتخاب نقاط اتکا دست به این کار می زنند، بنابراین قادر نیستند تعدیل لازم را به اندازه کافی انجام دهند. این تعدیل غالبا ناقص بوده و نتیجه آن سوگیرانه خواهد بود. عموما افراد در تخمین های نسبی در مقایسه با تخمین مطلق، بهتر عمل می کنند مثال زیر این موضوع را روشن می کند.

فرض کنید از شما سوال شود که جمعیت کانادا ۲۰ میلیون نفر است یا کمتر. در این فرض روشن است که پاسخ روشن است که پاسخ شما دو حالته است، یا بالای ۲۰ میلیون نفر است و یا کمتر از آن. حال اگر از شما خواسته شود که میزان جمعیت مطلق کانادا را حدس بزنید، تخمین شما به احتمال زیاد نزدیک به ۲۰ میلیون نفر خواهد بود. زیرا شما – مثل بسیاری از افراد – عموما در معرض سوگیری اتکا ناشی از پاسخ قبلی خود قرار می گیرید.

توصیف تکنیکی سوگیری اتکا و تعدیل

اتکا و تعدیل یک فرآیند روانشناختی است که روش افراد در مورد برآورد احتمالات را تحت تاثیر قرار می دهد. سرمایه گذارانی که در معرض این نوع سوگیری هستند، غالبا تحت تاثیر قیمت خرید – یا سطح دیگری از قیمت و یا شاخص قیمت – بر پایه ترجیحات فردی (نه ضابطه ای روشن) عمل می کنند و در زمان مواجهه با سوالی از این قبیل که باید این سهم را بخرم یا بفروشم؟ یا این سوال که آیا بازار قیمت این سهم را زیر ارزش ذاتی و یا بالاتر از آن برآورد کرده است؟ به نقطه اتکا متوسل می شوند.

سرمایه گذاران عقلایی با اطلاعات جدید، واقع گرایانه و بدون سوگیری برخورد می کنند و نقاط از پیش تعیین شده، مثل قیمت های خرید یا قیمت های هدف را در تصمیم گیری خود دخالت نمی دهند. اما سوگیری اتکا و تعدیل موجب می شود که سرمایه گذاران اطلاعات جدید را از پشت یک جفت لنز تاب دار مشاهده کنند. این سرمایه گذاران روی نقاط اتکا روانشناختی و نه آماری متمرکز می شوند (نقاطی که صرفا بر پایه تمایلات و ترجیحات فردی آنان قرار دارد و بیش از حد مورد توجه قرار می گیرد) به این ترتیب تصمیم گیری مالی از هنجارهای تجویز شده مکتب نئوکلاسیک یعنی منطقی بودن فاصله می گیرد.

پیشنهادات برای برطرف کردن سوگیری اتکا و تعدیل

قبل از بررسی استراتژی های ویژه در مواجهه با سوگیری اتکا و تعدیل توجه به این موضوع مهم است که شما واقعا می توانید از این رفتار به نفع خود استفاده کنید. به عنوان مثال درک این رفتار در هنگام مذاکره و چانه زنی یک امتیاز برجسته است. بسیاری از متخصصین امور مذاکره معتقدند، یکی از طرفین مذاکره می تواند با ارائه یک پیشنهاد قیمت و یا یک شرط مشخص، مذاکره را شروع کند، در این صورت پیشنهاد طرف مقابل تحت تاثیر او قرار خواهد گرفت که همان انعکاس اتکا است. برخی معتقدند حتی اگر نقطه اتکا افراطی هم باشد، این قاعده بطور نسبی جواب می دهد. بنابراین هنگام مذاکره بهتر است با پیشنهادی شروع کنیم که نسبت به موقعیت واقعی، سخت گیرانه است (البته باید از افراط پرهیز کنید.)

هنگامی که به فردی مجموعه ای از گزینه ها را ارائه می کنید، نخست گزینه هایی را بیان کنید که ترجیح می دهید طرف مقابل آن را انتخاب کند. متقابلا وقتی طرف مذاکره اولین پیشنهاد خود را ارائه می کند. فکر نکنید که این رقم نهایی است.

در عرصه سرمایه گذاری، آگاهی بهترین چاره جویی در برابر سوگیری اتکا و تعدیل است. هنگامی که به عنوان مشاور به مشتری، فروش سهم خاصی را پیشنهاد می کنید، او را ترغیب کنید که از خود بپرسد: آیا من موقعیت را بطور منطقی تجزیه و تحلیل کرده ام، یا اینکه پیشنهاد فروشی داده ام که به قیمت از پیش تعیین شده (ناشی از اتکا) دست یابم؟ هنگام پیش بینی در مورد جهت یا میزان تغییرات بازار یا اوراق بهادار از خود بپرسید: آیا تخمین عقلایی است یا اینکه تحت تاثیر قیمت های سال قبل است(اتکا)؟ این اقدامات برای مقابله با انواع سوگیری های اتکا و تعدیل که ممکن است در زمان فروش یا تخصیص مجدد دارایی بروز نماید، موثر است.


تماس و واتس آپ اکسپرت سفارشی: ۰۷۷۳۳۴۳۳۲۱۱ – ۰۹۹۲۹۱۶۹۳۰۷

برچسب ها: سفارش ساخت ربات فارکس و ساخت ربات معامله گر بورس و ساخت ربات معاملاتی و طراحی ربات تریدر و ربات فارکس رایگان و برنامه نویسی ربات فارکس و آموزش ساخت اکسپرت فارکس و ساخت ربات معامله گر با پایتون و دانلود ربات معامله گر فارکس و خرید ربات تریدر فارکس و ربات فارکس خودکار و ربات معامله گر بورس رایگان و آموزش ساخت ربات معامله گر فارکس و دانلود ربات معامله گر بورس ایران و ربات معامله گر آلپاری و ربات فارکس برای اندروید


 

طراحی ربات سفارشی