سفارش ساخت ربات فارکس و ساخت ربات معامله گر بورس و ساخت ربات معاملاتی و طراحی ربات تریدر و ربات فارکس رایگان و برنامه نویسی ربات فارکس و آموزش ساخت اکسپرت فارکس و ساخت ربات معامله گر با پایتون و دانلود ربات معامله گر فارکس و خرید ربات تریدر فارکس و ربات فارکس خودکار و ربات معامله گر بورس رایگان و آموزش ساخت ربات معامله گر فارکس و دانلود ربات معامله گر بورس ایران و ربات معامله گر آلپاری و ربات فارکس برای اندروید و طراحی ربات متاتریدر و برنامه نویسی ربات متاتریدر و طراحی ربات فارکس و برنامه نویسی ربات فارکس

سرمایه‌گذاری چیست؟

تفاوت پس انداز و سرمایه گذاری؛ کدام بهتر است؟
  • سرمایه‌گذاری چیست؟
  • روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران و جهان کدام است؟
  • بهترین بازارهای مالی برای سرمایه‌گذاری چیست؟
  • سرمایه‌گذاری چه مزایایی دارد؟
  • سرمایه‌گذاری موفق چه ملزوماتی دارد؟

 

سرمایه‌گذاری چیست؟

سرمایه‌گذاری عبارت است از تبدیل وجوه مالی به یک یا چند نوع دارایی که برای مدتی در زمان آتی نگهداری خواهد شد. بنابراین، انجام این کار، مستلزم مدیریت ثروت سرمایه‌گذاران است. این ثروت شامل مجموع درآمد فعلی و ارزش فعلی درآمدهای آتی است؛ بنابراین ارزش فعلی و مفهوم بهره مرکب می‌تواند نقش مهمی را در این فرایند داشته باشد.

انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران

اگر قصد سرمایه‌گذاری دارید، با توجه به گستردگی بازارهای مالی و نقدشوندگی هر یک و با در نظر گرفتن میزان ریسک‌پذیری و دید سرمایه‌گذاری خودتان می‌توانید این کار را به روش‌های مختلفی انجام دهید.

بانک

افتتاح حساب پس‌انداز بلندمدت و دریافت سود بانکی، یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری با پول کم است که از دیرباز در بین مردم محبوبیت داشته‌است. البته اگر سرمایه شما زیاد هم باشد و فرد ریسک‌پذیری نباشید، پس‌انداز در بانک، روش مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

بورس

سرمایه‌گذاری در بورس روش دیگری است که با ریسک زیادی همراه بوده و ورود به این بازار، مستلزم کسب دانش و تخصص تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال است.

صندوق

صندوق‌های درآمد ثابت و صندوق‌های ETF از دیگر روش‌های سرمایه‌گذاری هستند. صندوق سهامی یا صندوق ETF نسبت به صندوق درآمد ثابت سوددهی بیشتری دارد اما از آنجایی که متأثر از نوسانات بورس است، با ریسک بیشتری نیز همراه است. اما صندوق‌های درآمد ثابت سود کمتری به همراه داشته و برای افراد ریسک‌ناپذیر مناسب هستند.


خرید طلا و سکه از دیگر روش‌های سرمایه‌گذاری است که عمدتاً با سوددهی همراه است. اما همان‌طور که در مقاله «دلار، ارز دیجیتال یا طلا بخریم؟» بیان کردیم، فراموش نکنید که موقع خرید طلا و سکه، دید بلندمدت داشته‌باشید تا سود قابل قبولی نصیبتان شود. همچنین، صندوق سرمایه‌گذاری طلای کیان نیز جایگزین مناسبی برای خرید طلای فیزیکی است.

خودرو

بسیاری از افراد روش خرید و فروش خودرو را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند. مثلا می‌توانید خودرو را از طریق ثبت نام کردن و به صورت اقساطی بخرید و به نرخ آزاد بفروشید و از این اختلاف قیمت سود ببرید.

مسکن

بازار مسکن نیز از جمله بازارهایی است که علاقمندان خاص خود را دارد و بجز برهه‌هایی که مسکن با رکود مواجه می‌شود، عمدتاً با سوددهی همراه است.

اوراق

اوراق شامل اوراق مشارکت، اسناد خزانه اسلامی، صکوک و اوراق بدهی از جمله انواع اوراق بهادار هستند که خرید آنها از روش‌های سرمایه‌گذاری کم‌ریسک محسوب می‌شود.

ارز

خرید و فروش ارزهایی چون یورو و دلار، از دیگر روش‌های سرمایه‌گذاری است که طرفداران خاص خود را دارد. بازار ارز بسیار پرریسک است و از جمله ریسک‌های آن می‌توان به افزایش درخواست خرید به هنگام مسافرت‌های زیارتی وسیاحتی اشاره کرد. همچنین، حضور دلالان نیز بر نوسانات این بازار بسیار موثر است. اما با سرمایه‌گذاری با دید بلندمدت، ریسک بازار ارز کاهش پیدا می‌کند.

راه‌اندازی کسب و کار

سرمایه‌گذاری تنها به خرید یک کالا و نگهداری آن و فروش در زمان مناسب ختم نمی‌شود. شما می‌توانید کسب و کار خودتان را راه‌اندازی کنید و سرمایه‌تان را در جهت تقویت و رونق آن صرف کنید.

سبدگردانی اختصاصی

شرکت‌های سبدگردان به عنوان نماینده سرمایه‌گذاران و به نام شخص سرمایه‌گذار، به سرمایه‌گذاری در بورس می‌پردازند و سبدگردانی اختصاصی یعنی سبدگردان برای هر شخص متناسب با ویژگی‌های آن شخص، سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد.

انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در جهان

فارکس

اگر به قوانین معامله در بازارهای جهانی اشراف کامل داشته‌باشید، فعالیت در بازار ارزهای جهانی فارکس، روش مناسبی برای سرمایه‌گذاری است. به دلیل نامحدود بودن نوسان قیمت‌ها در فارکس، امکان کسب سود نامحدود از این بازار برایتان وجود دارد.

ارز دیجیتال

بیت کوین، لایت کوین، اتریوم، ریپل و بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال، گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری هستند که علاوه بر سوددهی زیاد، از امنیت بالایی نیز برخوردار هستند. فقط توجه داشته‌باشید که تا مهارت و دانش کافی در حوزه ارز دیجیتال کسب نکرده‌اید، وارد این بازار نشوید.

مسکن

یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری که به ویژه در سالهای اخیر شاهد آن هستیم، خرید ملک و مسکن در کشورهای دیگر است. بسیاری از ایرانیان با خرید ملک در کشورهای مجاور، علاوه بر حفظ سرمایه خود، ارزش افزوده نیز کسب می‌کنند.

تنوع در سرمایه‌گذاری

اکنون که با روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری چه در کشورمان و چه به صورت بین‌المللی آشنا شدید، لازم است توجه کنید که هیچ وقت تمام سرمایه خود را در یک روش صرف نکنید. زیرا همیشه این امکان وجود دارد که هر یک از بازارهای مالی با نوسانات پیش‌بینی نشده‌ای مواجه شود. بنابراین، اگر در سرمایه‌گذاری خود تنوع ایجاد کنید، می‌توانید ریسک خود را به حداقل برسانید.

بهترین بازارهای مالی برای سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۱

خرید اوراق، طلا، سکه، از دیجیتال، ملک، ارز، سبدگردانی اختصاصی و بسیاری روش‌های دیگر که در بالا اشاره کردیم، روش‌های سرمایه‌گذاری متنوعی هستند که شما با توجه به میزان ریسک و نقدشوندگی هر یک از این بازارها و همچنین، با در نظر گرفتن میزان ریسک‌پذیری خودتان، می‌توانید بازار هدف خود را انتخاب کنید.

ارکان مهم سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری فارغ از مبلغ آن، در زندگی همه افراد امری ضروری است. اما فردی که چنین قصدی دارد، در وهله اول باید اهداف خود را مشخص کند، شرایط خود را بسنجد و همچنین، شرایط موضوع سرمایه‌گذاری خود را نیز ارزیابی کند تا بتواند به نتیجه مطلوب دست پیدا کند. در ادامه، مهم‌ترین فاکتورهای اثرگذار بر سرمایه‌گذاری را بررسی می‌کنیم.

میزان ریسک‌پذیری

میزان بازدهی یک سرمایه‌گذاری با میزان ریسک‌پذیری شخص سرمایه‌گذار ارتباط‌ مستقیم دارد. به عنوان مثال، صندوق‌های درآمد ثابت روشی کم‌ریسک برای سرمایه‌گذاری تلقی می‌شوند اما سرمایه‌گذاری در بورس، روشی پرریسک محسوب می‌شود. بنابراین، باید با توجه به میزان تحمل ریسکتان اقدام به انتخاب زمینه مناسب سرمایه‌گذاری کنید.

هدف از سرمایه‌گذاری

هدف شما از سرمایه گذاری نیز فاکتور مهمی است که در انتخاب روش سرمایه‌گذاری، اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال، اگر شخصی با هدف کسب سود قصد سرمایه‌گذاری داشته‌باشد، عملکردش متفاوت با شخصی خواهد بود که با هدف حفظ دارایی اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند.

نرخ سود سرمایه‌گذاری

برخی از روش‌های سرمایه‌گذاری، سوددهی بیشتری نسبت به دیگر روش‌ها دارند اما در عین حال، ریسک بیشتری نیز به سرمایه‌گذار تحمیل می‌کنند. به عنوان مثال، سپرده‌گذاری در بانک روشی کم‌ریسک است که سود حاصل از آن نیز نسبت به بورس که روشی بسیار پرریسک است، کمتر است.

نقدشوندگی

نقدشوندگی به معنای این است که مبلغ سرمایه‌گذاری خود را به چه قیمت و با چه سرعتی می‌توانید به پول نقد تبدیل کنید. میزان نقدشوندگی رکن مهمی است که می‌تواند در انتخاب روش سرمایه‌گذاری اثرگذار باشد. به عنوان مثال، سپرده بانکی نقدشوندگی بالایی دارد اما فروش ملک و زمین فرایند زمان‌بری داشته و ممکن است ماه‌ها به طول بینجامد.

شرایط مالی سرمایه‌گذار

از دیگر ارکان مهم در سرمایه‌گذاری، در نظر گرفتن شرایط مالی سرمایه‌گذار است. به عنوان سرمایه‌گذار به خاطر داشته باشید که هیچ گاه بر روی کل دارایی خود ریسک نکنید، بلکه با برآورد اقساط ماهیانه و مخارج روزانه و کسر این هزینه‌ها از میزان درآمد ماهیانه خود، مبلغ باقیمانده را صرف سرمایه‌گذاری کنید تا در تأمین هزینه‌های روزانه خود دچار مشکل نشوید.

سن سرمایه‌گذار

سن و سال فرد نیز یکی از ارکان مهم سرمایه‌گذاری است. مثلاً شخصی را در نظر بگیرید که در سن ۲۵ سالگی و در اوج ریسک‌پذیری و تجربه هیجان، به امید کسب سود بیشتر، قصد سرمایه‌گذاری دارد. در نقطه مقابل، فردی ۶۵ ساله را در نظر بگیرید که پس از بارنشسته شدن، با هدف حفظ سرمایه خود، اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، رویکرد این دو نفر با یکدیگر بسیار متفاوت خواهد بود.

کسب دانش سرمایه‌گذاری

عامل مهم دیگری که پیش از سرمایه‌گذاری می‌بایست مدنظر قرار دهید، کسب دانش کافی در خصوص هر یک از بازارها جهت فعالیت در آن بازار است. به عنوان مثال، جهت فعالیت در بورس، ابتدا باید با نحوه دریافت کد بورسی را فرا بگیرید. همچنین، شرکت در دوره‌های آموزشی ره‌آورد آکادمی نیز می‌تواند در این زمینه بسیار راهگشا باشد.

زمان

سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت هر یک استراتژی‌های خاص خود را می‌طلبد. اگر تحمل بلوکه شدن دارایی خود در مدت زمان طولانی را ندارید، انتخاب روش‌های بلندمدت، بزرگ‌ترین اشتباهی است که می‌توانید مرتکب شوید. همچنین، انتظار کسب سود هنگفت در کوتاه‌مدت نیز انتظار نابجایی است. بنابراین، می‌بایست فاکتور زمان را نیز در سرمایه‌گذاری خود لحاظ کنید تا به نتیجه دلخواهتان برسید.

با توجه به قدرت ریسک‌پذیری‌مان کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟

اگر ریسک‌پذیری بالایی دارید، می‌توانید پول خود را در حوزه ارزهای دیجیتال، خرید و فروش ارز و همچنین فعالیت در بورس و صندوق‌های سهامی سرمایه‌گذاری کنید. اما اگر فرد محتاطی هستید که ریسک‌پذیری کمی دارید، می‌توانید از صندوق‌های درآمد ثابت، سپرده‌گذاری بانک و خرید ملک برای سرمایه‌گذاری استفاده کنید.

با توجه به بودجه‌مان کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟

اگر ریسک‌پذیری بالایی دارید، می‌توانید پول خود را در حوزه ارزهای دیجیتال، خرید و فروش ارز و همچنین فعالیت در بورس و صندوق‌های سهامی سرمایه‌گذاری کنید. اما اگر فرد محتاطی هستید که ریسک‌پذیری کمی دارید، می‌توانید از صندوق‌های درآمد ثابت، سپرده‌گذاری بانک و خرید ملک برای سرمایه‌گذاری استفاده کنید.

با بودجه کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟

اگر سرمایه شما کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان است، می‌توانید آن را در خرید طلا، گواهی سپرده سکه، ارز، صندوق و اوراق سرمایه‌گذاری کنید.

با بودجه بین ۱۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟

با سرمایه بین ۱۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان می‌توانید به خرید و فروش خودرو، ارز دیجیتال و فعالیت در بورس بپردازید.

با بودجه بالای ۱ میلیارد تومان کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟

خرید و فروش مسکن چه در ایران و چه در کشورهای مجاور و راه‌اندازی کسب و کار از جمله فعالیت‌هایی هستند که با سرمایه بیشتر از ۱ میلیارد تومان می‌توانید انجام دهید.

ملزومات یک سرمایه‌گذاری موفق

برای اینکه سرمایه‌گذاری موفقی داشته‌باشید، می‌بایست ملزوماتی را رعایت کنید که عبارتند از :

کسب دانش سرمایه‌گذاری

از ملزومات سرمایه‌گذاری موفق، کسب دانش، تخصص و مهارت کافی برای حضور در بازار مورد نظر است.

دید بلندمدت یا کوتاه‌مدت

صبور بودن و برخورداری از دید سرمایه‌گذاری بلندمدت، از دیگر ملزومات سرمایه‌گذاری موفق است. استراتژی بلندمدت، ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد.

بررسی میزان ریسک بازار

پیش از سرمایه‌گذاری در هر بازاری، میزان ریسک آن بازار را ارزیابی کنید تا میزان ریسک‌پذیری خود را با آن تطبیق دهید و در صورت تمایل، وارد آن بازار شوید.

شناسایی بازار مناسب

تمامی بازارهای مالی را بررسی کنید و عملکرد آنها را از گذشته تا به امروز تحلیل کنید و ببینید میزان بازدهی آنها چقدر بوده‌است. سپس، به بازار مدنظر خود ورود کنید.

نقدشوندگی

نقدشوندگی نیز از مهم‌ترین ملزومات سرمایه‌گذاری است. به عنوان مثال، پس از فروش سهام در بورس، حداکثر تا دو روز کاری بعد، پول به حساب شخص واریز شده و به این ترتیب، بورس نسبتاً از نقدشوندگی بالایی برخوردار است.

چرا باید پولمان را سرمایه‌گذاری کنیم؟

همه انسان‌ها دائماً در حال تلاش برای بهبود رفاه و شرایط اقتصادی زندگی خود هستند و برای دستیابی به چنین شرایطی، اهدافی برای خود در نظر می‌گیرند. به عنوان مثال، ممکن است فردی قصد خرید مسکن یا ماشین یا لوازم منزل داشته‌باشد یا بخواهد برای مواردی چون ازدواج فرزندان خود پس‌انداز کند. در تمامی این موارد، برنامه‌ریزی و انتخاب روش مناسب سرمایه‌گذاری، بسیار مهم است.

فرض کنید سه شخص B، A و C که درآمد ماهانه یکسانی دارند، قصد داشته‌باشند در هر ماه، یک میلیون تومان از درآمد خود را برای خرید کنار بگذارند. شخص C درآمد ماهیانه خود را پس‌انداز می‌کند. شخص B درآمد خود را در یک سپرده بانکی با بازدهی سالانه ۱۸ درصد سرمایه‌گذاری می‌کند. شخص A درآمد خود را در یک صندوق سرمایه‌گذاری با متوسط بازدهی سالانه ۳۰ درصد، سرمایه گذاری می‌کند.

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، با اینکه این سه نفر درآمد ماهانه یکسانی دارند، اما در پایان ۱۰ سال، سرمایه شخص A تقریبا ۶ برابر سرمایه شخص C و ۲ برابر سرمایه شخص B شده‌است. این مثال به خوبی نشان می‌دهد که نحوه برخورد هر شخص با درآمد خود، می‌تواند نقش بسیار مهمی در وضعیت مالی آینده او ایفا کند. بنابراین، برای تضمین آینده مالی خود، باید ضمن داشتن یک منبع درآمد مناسب، برنامه‌ریزی هدفمندی نیز برای درآمد خود انجام دهید.

سرمایه‌گذاری چه مزایایی دارد؟

سرمایه‌گذاری به شما کمک می‌کند که بودجه و هزینه‌های خود را به صورت هدفمند مدیریت کنید. همچنین، با سرمایه‌گذاری، امکان این را خواهید داشت که کارآفرینی کنید و برای سرمایه خود نیز ارزش افزوده به بار بیاورید.

سرمایه‌گذاری آنلاین

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش استفاده از اینترنت در زندگی روزمره، تمامی فعالیت‌ها به سمت توسعه در بستر وب و آنلاین شدن پیش می‌روند. سرمایه‌گذاری نیز از این امر مستثنی نبوده و از جمله سرمایه‌گذاری‌های آنلاین می‌توان به فعالیت در بورس، خرید و فروش ارزهای دیجیتال و … اشاره کرد.

سرمایه‌گذاری شخصی

سرمایه‌گذاری شخصی عبارت است از مطالعه استراتژی‌های معاملاتی، بررسی ریسک هر یک از روش‌ها، میزان سوددهی آنها و انتخاب روش متناسب با شرایط سرمایه‌گذار. به عنوان مثال، شما می‌توانید با توجه به شرایط خودتان، تصمیم بگیرید که توکن NFT بخرید یا ارز دیجیتال.

هدف از سرمایه‌گذاری

هدف سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری، عمدتاً رشد و توسعه سرمایه خود و بهره‌مندی از منافع آن در آینده است. آن ها معمولا ممکن است سرمایه خود را به مدت طولانی و طی سال‌ها و دهه‌ها نگه داشته و از سوددهی آن بهره ببرند. البته سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف دارای تعابیر مختلفی است.

سوالات متداول

بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران و جهان کدامند؟

تمامی روش‌های سرمایه‌گذاری از جمله خرید و فروش ملک، ارزهای دیجیتال، طلا، ارز، سکه و … روش‌های خوب و مناسبی هستند؛ اما به دلیل تفاوت ویژگی شخصیتی سرمایه‌گذاران، بودجه و میزان ریسک‌پذیری آنها، نمی‌توان برای همه افراد یک نسخه سرمایه‌گذاری تجویز کرد و هر کس با توجه به شرایط خود، می‌بایست روش مناسب را انتخاب کند.

سرمایه‌گذاران موفق چه ویژگی‌هایی دارند؟

واقع‌بینی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سرمایه‌گذاران موفق است. به عنوان مثال، زمانی که شما در بورس اقدام به خرید سهمی کرده‌اید که در دراز مدت روند نزولی دارد، نمی‌بایست منتظر معجزه باشید تا سهم به یکباره در روند صعودی شروع به رشد کند. بلکه باید به سرعت جلوی زیان خود را بگیرید و در اسرع وقت، تعصب را کنار گذاشته و سهام خود را بفروشید.

آیا با سرمایه‌گذاری پولمان می‌توانیم پولدار شویم؟

یکی از کارکردهای سرمایه‌گذاری این است که بودجه ما به ارزش افزوده برسد. برای این منظور، شرکت در دوره‌های آموزشی و آشنایی با روش‌های سرمایه‌گذاری مناسب، بسیار مهم است.

جمع‌بندی

خرید دلار، ارز دیجیتال و طلا از حوزه‌های محبوب سرمایه‌گذاری در سالهای اخیر محسوب می‌شوند. هر سه مورد از این دارایی‌ها به صورت جهانی ارزش‌گذاری شده و وقایع اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشورهای جهان، منجر به نوسانات این بازارها می‌شود.

آگاهی از معایب و مزایای خرید دلار، ارز دیجیتال و طلا به شما کمک می‌کند که به هنگام تصمیم‌گیری در خصوص سرمایه‌گذاری در هر یک از این بازارها، با در نظر گرفتن میزان ریسک‌پذیری، افق سرمایه‌گذاری و مقدار سرمایه خود، حوزه مناسبتان را به درستی انتخاب کنید.

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • امتیاز دادن به دوره فقط مخصوص خریداران محصول می باشد.

*
*

10 − هشت =

طراحی ربات سفارشی