سفارش ساخت ربات فارکس و ساخت ربات معامله گر بورس و ساخت ربات معاملاتی و طراحی ربات تریدر و ربات فارکس رایگان و برنامه نویسی ربات فارکس و آموزش ساخت اکسپرت فارکس و ساخت ربات معامله گر با پایتون و دانلود ربات معامله گر فارکس و خرید ربات تریدر فارکس و ربات فارکس خودکار و ربات معامله گر بورس رایگان و آموزش ساخت ربات معامله گر فارکس و دانلود ربات معامله گر بورس ایران و ربات معامله گر آلپاری و ربات فارکس برای اندروید و طراحی ربات متاتریدر و برنامه نویسی ربات متاتریدر و طراحی ربات فارکس و برنامه نویسی ربات فارکس

سامانه کدال چیست؟ معرفی گزارش های کدال برای سهامداران

سامانه کدال چیست؟ معرفی گزارش های کدال برای سهامداران
  • چه گزارش‌های مالی در سامانه کدال قرار می‌گیرند؟
  • نحوه مشاهده گزارش‌ها در سامانه کدال چگونه است؟
  • نحوه مشاهده اطلاعیه‌های کدال در سایت ره‌آورد

 

سامانه کُدال یا سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران، مخفف عبارت Comprehensive Database Of All Listed Companies به معنای پایگاه اطلاعات جامع شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس است. این سامانه در واقع یک سامانه الکترونیکی است که با اقتباس از سامانه‌های اطلاع‌رسانیِ دیگر بورس‌های جهان راه‌اندازی شده‌ و مرجع کامل اطلاعات شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس محسوب می‌شود. از آنجایی که سرمایه‌گذاری در بورس مستلزم مطالعه صورت‌های مالی و ترازنامه شرکت‌ها است، لذا استفاده از سامانه کدال، امری ضروری است.

 

سامانه codal.ir چیست؟

هدف اصلی از راه‌اندازی سامانه codal.ir، فراهم کردن پایگاه داده اطلاعات مالی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس است تا سرمایه‌گذاران بتوانند به راحتی به اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت‌های سهامی فعال در بورس دسترسی پیدا کنند و مجبور نباشند برای به دست آوردن اطلاعات هر شرکت بورسی، به یک سایت مجزا مراجعه کنند. لازم به ذکر است که تمامی شرکت‌هایی که نماد آنها در سازمان بورس درج شده، جزء ناشران بورسی بوده و ملزم به انتشار گزارش‌های مصوب سازمان بورس هستند.

 

چه اطلاعاتی در سامانه کدال قرار می‌گیرند؟

گزارش‌های متنوعی با کاربردهای خاص در سامانه کدال منتشر می‌شوند که عبارتند از :

 

صورت‌های مالی میان‌دوره و پایان‌دوره

مطابق الزامات سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت‌های بورسی ملزم هستند تا صورت‌های مالی خود را به همراه جزئیات در بازه‌های زمانی ۳ ماهه منتشر کنند. بنابراین، گزارشی تحت عنوان اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای ۳، ۶ و ۹ ماهه از شرکت‌ها و همچنین، گزارش سال مالی شرکت‌ها که پس از ۱۲ ماه ارائه می‌شوند، از طریق سامانه کدال در اختیار عموم فعالان بازار سرمایه قرار می‌گیرد.

 

گزارش‌های ماهیانه

از دیگر اطلاعات مهم و حیاتی که از سال ۱۳۹۵ توسط سازمان بورس برای تمامی شرکت‌های سهامی دارای مجوز فعالیت در بورس الزامی شد، گزارش ۱ ‌ماهه از فروش شرکت‌ها بوده‌است. در این گزارش، شرکت‌ها آمار فروش خود و یا ارائه خدمات انجام شده طی یک ماه گذشته را همراه با حجم و نرخ فروش و در نهایت ارزش ریالی فروش کل، ارائه می‌کنند تا شفافیت اطلاعاتی در خصوص شرکت‌های بورسی افزایش یابد.


برچسب ها: ربات آربیتراژ و ربات آربیتراژ قطعا سودده و  ثبت نام ربات آربیتراژ و سفارش ساخت ربات فارکس و ساخت ربات معامله گر بورس و ساخت ربات معاملاتی و طراحی ربات تریدر و ربات فارکس رایگان و برنامه نویسی ربات فارکس و آموزش ساخت اکسپرت فارکس و ساخت ربات معامله گر با پایتون و دانلود ربات معامله گر فارکس و خرید ربات تریدر فارکس و ربات فارکس خودکار و ربات معامله گر بورس رایگان و آموزش ساخت ربات معامله گر فارکس و دانلود ربات معامله گر بورس ایران و ربات معامله گر آلپاری و ربات فارکس برای اندروید و ربات سود ده فارکس و ربات سود ده بورس ایران و اکسپرت سود ده فارکس و اکسپرت سود ده بورس ایران


گزارش فعالیت هیئت مدیره

هنگامی که شرکت‌ها گزارش صورت‌های مالی ۱۲ ماهه خود را منتشر می‌کنند، جهت برگزاری مجمع عمومی عادی ملزم به انتشار گزارش حسابرسی شده شرکت در سامانه کدال هستند. پس از انتشار این گزارش، اعضای هیئت‌مدیره شرکت با توجه به اتفاقات سال گذشته و وضعیت آتی، گزارش‌های مهم و حیاتی از وضعیت شرکت منتشر کرده و تمام این اطلاعات را در قالب گزارش فعالیت هیئت مدیره در سامانه کدال منتشر می‌کنند.

 

گزارش اطلاعات با اهمیت گروه الف

تا قبل از بهمن ۱۳۹۶ شرکت‌های بورسی در صورت بروز اتفاقات مهم اثرگذار بر سود سهامشان که اثر آن موجب تغییر بیش از ۲۰ درصدی در EPS شرکت می‌شد، گزارشی تحت عنوان پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتشر می‌کردند. ولی از بهمن سال ۱۳۹۶ سازمان بورس این گزارش‌ها را حذف و به جای آن تصویب کرد تا شرکت‌ها اطلاعات مهم و اثرگذار بر سود سهام خود را در گزارشی تحت عنوان افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف منتشر کرده و در آن تغییرات سود هر سهم را گزارش کنند.

 

گزارش اطلاعات با اهمیت گروه ب

شرکت‌های بورسی همچنین، اطلاعات بااهمیت دیگر را که مستقیماً موجب تغییر سود هر سهم نمی‌شوند ولی جزء اطلاعاتی است که سهامداران باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند، در گزارشی تحت عنوان افشای اطلاعات بااهمیت گروه ب منتشر می‌کنند.

 

گزارش تفسیری مدیریت

در گذشته تمامی انتظارات مدیریت در قالب گزارش پیش‌بینی درآمد هر سهم منتشر می‌شد ولی در حال حاضر، همراه با صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای، گزارشی تحت عنوان گزارش تفسیری مدیریت در دو قالب تحت وب و فایل متنی PDF منتشر می‌شود. در این گزارش، مدیریت به شرح انتظارات خود از فروش می‌پردازد.

 

آگهی دعوت به مجامع و تصمیمات

در صورت تشکیل هرگونه مجمع، الزامی است که گزارش‌هایی مبنی بر زمان و مکان برگزاری آن از ۱۰ روز قبل به اطلاع سرمایه‌گذاران برسد. این مجمع می‌تواند مجمع عادی سالیانه، افزایش سرمایه، انتخاب هیئت‌ مدیره یا هر مجمع دیگری باشد. بعد از برگزاری مجمع نیز باید گزارش‌هایی مبنی بر تصمیمات اتخاذ شده و نتایج به‌دست‌آمده از آن، به اطلاع عموم رسانده شود.

 

یادداشت‌های همراه صورت‌های مالی

بر طبق قانون سازمان بورس و اوراق بهادار، تمامی شرکت‌های بورسی ملزم هستند تا برای گزارش‌های ۶ ماهه و ۱۲ ماهه خود، گزارش حسابرسی‌شده شرکت را منتشر کنند. تمامی شرکت‌های بورسی دارای حسابرس داخلی هستند و گزارش مزبور توسط حسابرس مستقل خارج از شرکت که مورد تائید سازمان بورس هست، تهیه می‌شود. گزارش حسابرس مستقل در گزارشی تحت عنوان اطلاعات و صورت‌های مالی ۶(۱۲) ماهه منتشر می‌شود. لازم به ذکر است که عنوان اصلی این گزارش، عموماً یادداشت‌های همراه صورت‌های مالی است.

 

گزارش افزایش سرمایه

برای برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده جهت انجام افزایش سرمایه، شرکت‌ها بایستی چندین گزارش ارائه بدهند که تمامی آنها در قالب اطلاعیه‌های کدال در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد. ابتدا گزارش طرح توجیهی افزایش سرمایه در گزارشی تحت عنوان پیشنهاد هیئت‌مدیره به مجمع فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه منتشر می‌شود.

سپس، این گزارش برای حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده و پس از تأیید توسط این دو، گزارشی تحت عنوان اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی در خصوص افزایش سرمایه در کدال منتشر شده و برای سازمان بورس ارسال می‌شود. نظر سازمان بورس در گزارشی با عنوان مدارک و مستندات درخواست افزایش سرمایه در سامانه درج می‌شود. پس از طی تمامی مراحل، شرکت موظف است طی ۶۰ روز مجمع فوق‌العاده را برگزار کند.

ویژگی‌های سامانه کدال

  • تسریع در ارائه اطلاعات ناشران اوراق بهادار و افشای عمومی آن
  • ایجاد سازوکاری جهت تسهیل فرایند تهیه و افشای اطلاعات
  • ایجاد سازوکارهای بهینه و مناسب گزارش‌گیری و گزارشگری مبتنی بر اصول جهانی
  • فراهم کردن امکان دسترسی آسان استفاده‌کنندگان به اطلاعیه‌ها
  • فراهم آوردن امکان نظارت مؤثرتر بر نحوه ارائه و افشای اطلاعات
  • افزایش شفافیت اطلاعاتی از طریق کاهش دور زمانی تهیه تا انتشار اطلاعات و افزایش دقت در محاسبات و کنترل‌ها
  • افزایش هماهنگی واحدهای درون‌سازمانی و برون‌سازمانی و ارتقاء سطح اطلاع‌رسانی

 

سامانه تِدان چیست؟

سامانه کدال به منظور درج اطلاعات تخصصی از شرکت‌های بورسی راه‌اندازی شده‌است. اما اطلاعات درج‌شده در codal.ir به صورت کاملاً تخصصی گردآوری می‌شود و به همین دلیل، سرمایه‌گذاران مبتدی دانش لازم برای استخراج اطلاعات مورد نیاز خود را نخواهند داشت.

به همین دلیل سامانه تدان روی کار آمده تا در جهت ارائه تحلیل‌های مهم از شرکت‌ها و جمع‌آوری اخبار روز از وضعیت شرکت‌های فعال در بازار سرمایه فعالیت کند. به این ترتیب، با وجود سامانه تدان، حتی مبتدیان بازار سرمایه نیز می‌توانند اطلاعات مورد نیاز برای تحلیل داده‌های مالی را دریافت کنند.

 

نحوه مشاهده و دانلود گزارش‌ها در کدال

برای دسترسی به گزارش‌های مالی در سامانه کدال، پس از ورود به codal.ir، سربرگ «جستجوی اطلاعیه‌ها» را کلیک کنید.

 

اکنون همان‌طور که در کادر سمت راست ملاحظه می‌کنید، باید اطلاعات نماد یا شرکت مورد نظر خود را وارد کرده و دوره زمانی گزارش‌گیری را نیز مشخص کنید. حال، با کلیک بر دکمه جستجو، تمامی گزارش‌ها در قسمت سمت چپ صفحه و به ترتیب تاریخ، فهرست می‌شوند.

 

همان طور که ملاحظه می‌کنید، در مقابل هر گزارش آیکون‌های مختلفی وجود دارند که هر یک امکان خاصی را برای کاربر فراهم می‌کند.

آیکون شماره ۱ : مشاهده گزارش در داخل سامانه کدال

آیکون شماره ۲ : دانلود فایل به فرمت PDF

آیکون شماره ۳ : دانلود فایل به فرمت اکسل

آیکون شماره ۴ : دانلود پیوست‌ها و ضمائم اطلاعیه

آیکون شماره ۵ : مشاهده گزارش مورد نظر در سامانه تدان

 

نحوه مشاهده اطلاعیه‌های کدال در سایت ره‌آورد

در سایت ره‌آورد نیز امکان مشاهده ترازنامه شرکت‌ها و گزارش‌های مالی منتشر شده در سامانه کدال فراهم است. بدین منظور، پس از ورود به سایت ره‌آورد، وارد سربرگ اطلاعیه کدال شوید.

 

روش دیگر برای مشاهده اطلاعیه‌های کدال نمادهای معاملاتی، این است که نام نماد مدنظر خود را در کادر جستجو تایپ کرده و در صفحه نماد مربوطه، از سربرگ گزارشات، گزینه اطلاعیه را انتخاب کنید.

 

جمع‌بندی

سامانه کدال در واقع سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران است که در آن شرکت‌ها موظف هستند که صورت‌های مالی خود را به همراه جزئیات در بازه‌های زمانی ۳ ماهه منتشر کنند. صورت‌های مالی میان‌دوره و پایان‌دوره، گزارش‌های ماهیانه، گزارش فعالیت هیئت مدیره، گزارش اطلاعات با اهمیت گروه الف و ب، گزارش تفسیری مدیریت، آگهی دعوت به مجامع و تصمیمات، یادداشت‌های همراه صورت‌های مالی و گزارش افزایش سرمایه، از جمله گزارش‌هایی هستند که در سامانه کدال منتشر می‌شوند.

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • امتیاز دادن به دوره فقط مخصوص خریداران محصول می باشد.

*
*

3 × پنج =

طراحی ربات سفارشی