سفارش ساخت ربات فارکس و ساخت ربات معامله گر بورس و ساخت ربات معاملاتی و طراحی ربات تریدر و ربات فارکس رایگان و برنامه نویسی ربات فارکس و آموزش ساخت اکسپرت فارکس و ساخت ربات معامله گر با پایتون و دانلود ربات معامله گر فارکس و خرید ربات تریدر فارکس و ربات فارکس خودکار و ربات معامله گر بورس رایگان و آموزش ساخت ربات معامله گر فارکس و دانلود ربات معامله گر بورس ایران و ربات معامله گر آلپاری و ربات فارکس برای اندروید و طراحی ربات متاتریدر و برنامه نویسی ربات متاتریدر و طراحی ربات فارکس و برنامه نویسی ربات فارکس

زنجیره تولید کاشی و سرامیک

زنجیره تولید کاشی و سرامیک

بررسی صنعت کاشی و سرامیک در ایران و جهان

طی سال‌های اخیر، صنعت کاشی و سرامیک مورد توجه کشورهای زیادی در جهان قرار گرفته‌اند. در این میان، ایتالیا، اسپانیا و ترکیه رتبه‌های اول تا سوم تولید و صادرات کاشی در جهان را به خود اختصاص دادند. در حال حاضر نیز چین به عرصه رقابت این صنعت وارد شده و توانسته جایگاه سوم را در میان تمام کشورها به خود اختصاص دهد. تا قبل از سال ۱۳۳۹، تولید کاشی در ایران علی‌رغم پیشینه ۱۰ هزارساله آن، همچنان به صورت دستی و سنتی انجام می‌گرفت.

از سال ۱۳۳۹ با افتتاح کارخانه کاشی ایرانا، تولید کاشی به صورت صنعتی و با به‌کارگیری ماشین‌آلات جدید در کشورمان شروع شد. تا سال ۱۳۶۸ ظرفیت تولید کاشی و سرامیک در کشورمان به ۲۰ میلیون متر مربع رسید و پس از آن نیز با توسعه بیشتر این صنعت، در پایان سال ۱۳۸۱ ظرفیت تولید کاشی و سرامیک در کشور به ۱۱۰ میلیون مترمربع افزایش یافت. هم‌زمان با این افزایش ظرفیت تولید کاشی و سرامیک، صنایع جانبی تولید مواد اولیه مورد نیاز صنعت کاشی و سرامیک نیز رشد قابل قبولی داشتند و اکنون درصد بالایی از این مواد در داخل کشور تولید می‌شود.

وجود منابع کافی انرژی و مواد اولیه در داخل کشور و بازارهای مناسب در کشورهای مجاور، نیازهای اولیه برای رشد و پویایی صنعت کاشی و سرامیک در ایران را فراهم می‌کند. لازم به ذکر است که سابقه فرهنگی ایران در تولید کاشی با طرح‌های زیبا و سنتی نیز باعث به‌وجود آمدن زمینه فرهنگی تولید کاشی شده‌است. از آنجایی که زیبایی کاشی در طرح و نقوش آن نهفته است، سابقه فرهنگی ایران می‌تواند به قابلیت محوری تولید کاشی و سرامیک در کشورمان تبدیل ‌شود. برای درک کامل مفاهیم مربوطه پیشنهاد میکنیم مقاله آموزش تحلیل بنیادی را مطالعه نمایید.


برچسب ها: ربات آربیتراژ و ربات آربیتراژ قطعا سودده و  ثبت نام ربات آربیتراژ و سفارش ساخت ربات فارکس و ساخت ربات معامله گر بورس و ساخت ربات معاملاتی و طراحی ربات تریدر و ربات فارکس رایگان و برنامه نویسی ربات فارکس و آموزش ساخت اکسپرت فارکس و ساخت ربات معامله گر با پایتون و دانلود ربات معامله گر فارکس و خرید ربات تریدر فارکس و ربات فارکس خودکار و ربات معامله گر بورس رایگان و آموزش ساخت ربات معامله گر فارکس و دانلود ربات معامله گر بورس ایران و ربات معامله گر آلپاری و ربات فارکس برای اندروید و ربات سود ده فارکس و ربات سود ده بورس ایران و اکسپرت سود ده فارکس و اکسپرت سود ده بورس ایران


مراحل فرآیند تولید کاشی و سرامیک

در حال حاضر دو روش برای ساخت محصولات کاشی و سرامیک در دنیا مطرح است که تفاوت این دو روش، در نحوه خشک کردن و پخت کاشی است. در روش اول، پخت به صورت دوآتشه (Double Firing)  است که در این روش، پس از خشک کردن کاشی در خشک‌کن، کاشی یک بار تحت حرارت بالا در کوره پخته می شود و سپس، لعاب به آن اضافه شده و در مرحله بعد، برای پخت مجدد به داخل کوره می‌رود.

در روش دوم که تک‌آتشه (Single Firing) نامیده می‌شود، فرآیند پخت اول حذف شده و کاشی پس از خشک شدن در خشک‌کن، به لعاب آغشته شده و بعد به کوره پخت می‌رود. در روش دوم، عملیات پخت سریع‌تر از روش اول انجام می‌شود؛ اما در روش پخت دوآتشه، انعطاف‌پذیری کاشی‌ها بیشتر است. در روش پخت تک آتشه می بایست کارخانجات تولیدی روش پیچیده تری را در پیش بگیرند و درصورت عدم آشنایی با مراحل تولید، متحمل خسارات زیادی خواهندشد. انعطاف‌پذیری کاشی‌ها تا اندازه‌ای مهم است که بسیاری از تولیدکنندگان کاشی، از روش دوآتشه استفاده می‌کنند. 

آماده‌سازی مواد اولیه

بدنه کاشی‌ها از مواد اولیه مختلفی ساخته می‌شود که این مواد، از معادن مختلف و در شرایط مختلفی برداشت می‌شوند. این مواد شامل مواد اولیه پلاستیک (عمدتاً خاک رُس)، پُرکننده یا فیلر و گداز آورها (اکسید پتاسیم، سدیم، کلسیم و منیزیم ) هستند. لازم به ذکر است که منظور از مواد اولیه پلاستیکی، خواص پلاستیسه خاک رس است. گداز آورها برای پایین آوردن نقطه ذوب مواد اولیه به کار می‌روند.

در مرحله اول آماده‌سازی، باید دانه‌های درشت و سخت خرد شده و به مواد ریزتری تبدیل شوند. در مرحله بعد نیز مواد اولیه گردآوری‌شده با هم آسیاب می‌شوند. آسیاب مواد اولیه در سیلندرهای مخلوط‌کن که حاوی مواد اولیه خردشده و آب است، انجام می‌شود.

 

آماده‌سازی پودر ابتدایی کاشی

پس از اینکه در مرحله آماده‌سازی، مواد اولیه آسیاب شدند، باید از محلول دوغابی که ایجاد شده، پودر ابتدایی کاشی را تهیه کرد. این فرآیند توسط دستگاهی به نام اسپری درایر انجام می‌شود. دوغاب توسط پمپ از مخزن به دستگاه اسپری درایر منتقل می‌شود و در این دستگاه‌ها دوغاب در هوا اسپری شده و با برخورد با هوای گرم، خشک شده و به شکل گرانول‌های نرم قابل فرم‌دهی روی نوار نقاله‌ی زیر دستگاه ریخته می‌شود.

 

پِرِس پودر و شکل‌دهی کاشی

در این مرحله، پودر نرمی که از دستگاه اسپری درایر خارج شده در قالب‌ها ریخته شده و تحت‌فشار قرار می‌گیرد. (در نظر داشته باشید که مواد پودری تهیه شده در این مرحله هنوز %۵ رطوبت دارند)

 

خشک‌کردن کاشی سرامیک

بعد از پرس کردن مواد اولیه، حالا کاشی‌های ابتدایی باید به بخش خشک‌کردن بروند تا رطوبت باقی‌مانده، از آنها جدا شود.

 

لعاب‌کاری و اصلاح ظاهر محصول

در این مرحله پس از آماده‌سازی محلول لعاب، این محلول توسط دستگاه روی کاشی‌ها ریخته می‌شود. در اصل، کاشی توسط نوار نقاله حرکت داده شده و لعاب از بالا بر روی آن ریخته می‌شود.

پخت کاشی نهایی

در نهایت و پس از انجام لعاب‌کاری، کاشی وارد مرحله پخت نهایی می‌شود. پخت کاشی در این مرحله به شفافیت، درخشندگی و بالابردن استحکام کاشی‌ها کمک می‌کند. بعد از اتمام مرحله پخت، کاشی نهایی آماده استفاده است.

 

از زمان قدیم به محصولی که از مخلوط آب، دوغاب و خاک به دست می‌آمد و توسط حرارت، خشک و سخت می‌شد، سرامیک می‌گفتند.

سرامیک‌ها به چهار دسته تقسیم می‌شوند :

  • سرامیک‌های دیرگداز
  • سرامیک‌های زمخت
  • سرامیک‌های ظریف
  • سرامیک‌های ویژه و تکنیکی

در بین این چهار دسته، فرآورده‌های زیر بیشترین استفاده را دارند :

  • ظروف خانگی سرامیکی
  • سرامیک‌های بهداشتی و ساختمانی
  • کاشی‌ها
  • عایق‌های الکتریکی

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • امتیاز دادن به دوره فقط مخصوص خریداران محصول می باشد.

*
*

پنج − 1 =

طراحی ربات سفارشی