سفارش ساخت ربات فارکس و ساخت ربات معامله گر بورس و ساخت ربات معاملاتی و طراحی ربات تریدر و ربات فارکس رایگان و برنامه نویسی ربات فارکس و آموزش ساخت اکسپرت فارکس و ساخت ربات معامله گر با پایتون و دانلود ربات معامله گر فارکس و خرید ربات تریدر فارکس و ربات فارکس خودکار و ربات معامله گر بورس رایگان و آموزش ساخت ربات معامله گر فارکس و دانلود ربات معامله گر بورس ایران و ربات معامله گر آلپاری و ربات فارکس برای اندروید و طراحی ربات متاتریدر و برنامه نویسی ربات متاتریدر و طراحی ربات فارکس و برنامه نویسی ربات فارکس

بررسی جایگاه فناوری بلاک چین در متاورس

بررسی جایگاه فناوری بلاک چین در متاورس

شرکت فیس‌بوک با معرفی فناوری متاورس و تغییر نام خود به متا، خبر از یک تحول بزرگ در دنیای فناوری داد؛ تحولی که به عقیده بسیاری از تحلیل‌گران، با ظهور فناوری‌هایی مانند اینترنت قابل مقایسه است.

بدون شک ایجاد چنین محیطی بدون حضور فناوری‌های نوظهور نظیر بلاک چین و ارزهای دیجیتال، امکان‌پذیر نخواهد بود. در این مقاله به بررسی جایگاه فناوری بلاک چین در متاورس می‌پردازیم و جنبه‌های مختلف این دنیای مجازی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.


۱ فناوری متاورس چیست؟
۲ متاورس چه ویژگی‌ هایی دارد؟
۳ تصورات نادرست در مورد متاورس
۴ متاورس چگونه کار می‌‌‌کند؟
۵ در متاورس چه کارهایی می‌‌توان انجام داد؟
۶ آیا فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال نقش کلیدی در دنیای متاورس دارند؟
۷ آیا لازم است که نگران پیشرفت فناوری متاورس باشیم؟
۸ آیا فناوری متاورس ابتکار شرکت فیس‌ بوک است؟
۹ به غیر از فیس‌بوک، چه کسانی قادر به ایجاد متاورس خواهند بود؟
۱۰ آینده متاورس
۱۱ سخن پایانی

فناوری متاورس چیست؟

 

در جولای سال ۲۰۲۱ مارک زاکربرگ فاش کرد که شرکت معروف وی یا همان فیسبوک، قصد توسعه کسب‌ و کاری جهت ایجاد یک فضای مجازی بزرگ برای کار، سرگرمی و حتی تعاملات اجتماعی به نام متاورس را دارد. در پی این بیانیه، فیسبوک در ۲۸ اکتبر سال ۲۰۲۱ نام خود را به متا تغییر داد.

این روزها نام فناوری «متاورس» (Metaverse) به عنوان یک تحول بزرگ در زندگی آنلاین آینده بسیار به گوش می‌رسد؛ با این حال به نظر می‌رسد که درک و تفسیر هر شخص از این فناوری با دیگران متفاوت است! اصطلاح متاورس برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ در یک رمان علمی تخیلی مشهور به نام Snow Crash توسط نویسنده توانای آن یعنی نیل استفنسون (Neal Stephenson) خلق شد.

در این کتاب متاورس دنیای مجازی و خیالی توصیف شده که مردم می‌توانند با استفاده از فناوری فیبر نوری در یک شبکه جهانی به آن متصل شوند. بنابراین در عصر حاضر، می‌توان این فناوری را به عینک‌های واقعیت مجازی (VR) یا واقعیت افزوده (AR) نسبت داد.

کلمه «متا» (Meta) در لغت به معنای بی‌کران است و اغلب اشاره به جهان هستی دارد. در کنار توصیف قبلی، برخی معتقدند که متاورس یک جهان مجازی خواهد بود که در آن کاربران می‌توانند به گشت‌وگذار پرداخته و با دیگران تعامل داشته باشند.

به عنوان مثال، در این تفسیر متاورس شامل جهانی دارای ساختمان، پارک و تمام المان‌های دیگر به صورت مجازی است که توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری آن‌ها را ایجاد کرده‌اند. این فضا ممکن است دارای قسمت‌های شهری، طبیعی و حتی بخشی برای شکار و نبرد بازیکنان با یکدیگر باشد.

از سوی دیگر، همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد تا توجه و علاقه همه به سمت چنین دنیایی جلب شود. با گسترش فرهنگ دورکاری و استفاده از اینترنت برای کار و تحصیل، مردم به دنبال روش‌هایی برای اجرایی کردن این تعاملات هستند.

مارک زاکربرگ در جولای سال ۲۰۲۱ فاش کرد که شرکت معروف وی یا همان فیسبوک، قصد توسعه کسب‌ و کار خود و ایجاد یک فضای مجازی بزرگ برای کار، سرگرمی و حتی تعاملات اجتماعی است.

در پی این بیانیه، فیسبوک در ۲۸ اکتبر سال ۲۰۲۱ نام خود را به متا تغییر داد. این تغییر بدون شک نشان از تعهد و جدیت بالای این شرکت برای توسعه پروژه جاه‌طلبانه متاورس دارد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی جایگاه فناوری بلاک چین در دنیای متاورس بپردازیم و نقش ارزها، توکن‌ها، کیف‌های دیجیتال و در حالت کلی نحوه تعامل دنیای ارزهای دیجیتال با فناوری متاورس را برای شما شرح دهیم.

متاورس چه ویژگی‌ هایی دارد؟

محبوب‌ترین ایده‌های متاورس از داستان‌های علمی تخیلی نشأت می‌گیرند. از این دید، متاورس یک دنیای اینترنتی بدون حد و مرز است که می‌تواند دنیای واقعی را بر روی یک بستر مجازی نمایش دهد. در نتیجه، می‌توان ویژگی‌های فناوری متاورس را به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

  • زنده و همزمان: متاورس بر خلاف رویدادهای از پیش برنامه‌ریزی شده که به صورت مستقل رخ می‌‌دهند. در واقع می‌توان گفت رویدادهای متاورس، ماهیتی کاملاً زنده و واقعی دارند. به عبارت دیگر گذر زمان و روند پیش روی این جهان مجازی، دقیقاً مشابه با دنیای واقعی ما است.
  • ماهیت پایدار و جاری: در فناوری متاورس چیزی به نام آغاز مجدد، مکث و پایان، وجود نخواهد داشت و همه چیز تا ابد به صورت جاری و روان ادامه پیدا می‌کند.
  • قابلیت دسترسی به صورت مجزا و همزمان: هر کاربر در هر نقطه از جهان می‌تواند در بخشی از دنیای متاورس حضور داشته باشد و در یک رویداد، مکان و یا فعالیت خاص مشارکت داشته باشد.
  • دارای اقتصاد کارآمد: افراد و مشاغل حاضر در این دنیا قابلیت ایجاد، کسب مالکیت، سرمایه‌گذاری و خرید و فروش دارند. هر یک از این فعالیت‌ها به خودی خود ارزش‌آفرین بوده و سایرین قادر به تشخیص این ارزش هستند.
  • تجربه منحصربه‌فرد: متاورس یک تجربه آمیخته با دنیای فیزیکی، شبکه‌ها، رویدادهای عمومی، خصوصی و همچنین پلتفرم‌های باز و بسته را به صورت همزمان به ارمغان آورده است.
  • مشارکت فراگیر مردم سراسر جهان: فناوری متاورس پر از محتوا و تجربیاتی است که هر کدام از شرکت‌کنندگان به نوبه خود ایجاد کرده‌اند. برخی از این کاربران خواستار فعالیت سازمان یافته و در کنار یکدیگر هستند. در حالی که برخی از آن‌ها فعالیت مستقل را ترجیح می‌دهند.
  • بستری برای ایجاد یک همکاری بی‌سابقه: می‌توان انتظار داشت که متاورس یک پلتفرم با قابلیت‌های متفاوت و بی‌سابقه برای همکاری بین اعضای خود به وجود آورد. فناوری متاورس با استفاده از اقلام و دارایی‌های دیجیتال، محتوا و سایر قابلیت‌های تعاملی، ظرفیت‌ باور نکردنی و بسیار بالایی برای ایجاد تعامل و همکاری بین افراد جوامع دارد.

تصورات نادرست در مورد متاورس

بر خلاف تصور اکثریت مردم فناوری متاورس نه یک بازی آنلاین، نه یک پارک مجازی و نه یک بستر برای جلسات آنلاین است. در واقع مواردی که گفته شد در متاورس حضور خواهند داشت؛ اما به تنهایی قادر به وصف تمام قابلیت‌های این جهان نیستند.

تمام ویژگی‌های معرفی شده در بخش قبلی جزئی از متاورس هستند؛ اما هیچ یک از آن‌ها به تنهایی نمی‌توانند جلوه کاملی از این فناوری باشند.

در دهه‌های اخیر شاهد ظهور و گسترش بازی‌های رایانه‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی و آنلاین بوده‌ایم؛ اما چیزی که فناوری متاورس ارائه می‌دهد در مقایسه با فناوری‌های این چنینی کاملا متفاوت است.

جهان بازی همانند دنیای متاورس شامل یک جهان مجازی است که به صورت کامل توسط توسعه‌دهندگان طراحی و ساخته شده است. با این حال چنین جهان‌هایی تنها هدفشان، سرگرم کردن کاربران است.

هرچند که برخی از قابلیت‌های جهان‌ مجازی بازی‌ها نظیر نمایش کاربران با استفاده از آواتارهای خاص، وجود سیستم‌‌های خاص مهارتی، تجربه‌ای از سرگرمی، مکان‌هایی برای جمع شدن دور هم و تعامل با سایرین نیز در متاورس وجود خواهد داشت؛ اما همه این موارد در کنار هم برای تشکیل جهان بزرگی که در حال توسعه است، کافی نخواهد بود.

به لطف فناوری واقعیت مجازی، امروزه قادر به تجربه یک جهان متفاوت و مجازی در مکانی فیزیکی هستیم؛ اما تنها احساس حضور در جهانی دیگر برای فناوری متاورس کافی نیست.

با این وجود احتمالاً فناوری Metaverse نیز دارای بخش‌های سرگرمی و حتی مکانیزم بازی‌وار سازی یا همان gamification خواهد بود. البته تمام بخش‌های آن شامل بازی و سرگرمی نمی‌شود و تنها بر روی هدف خاصی متمرکز نشده است.

به همین دلیل می‌توان گفت که متاورس محدود به یک واقعیت مجازی یا بازی رایانه‌ای نیست. اگر علاقه‌مند به آشنایی و کسب اطلاعات بیشتری درباره بازی‌های پرطرفدار متاورس هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله معرفی محبوب ترین بازی ‌های متاورس را مطالعه کنید.

در نهایت بر خلاف مکان‌هایی نظیر دیزنی ‌لند، متاورس به صورت متمرکز برنامه‌ریزی نشده و نمی‌تواند فقط یک پارک موضوعی مجازی باشد.

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • امتیاز دادن به دوره فقط مخصوص خریداران محصول می باشد.

*
*

4 × یک =

طراحی ربات سفارشی