سفارش ساخت ربات فارکس و ساخت ربات معامله گر بورس و ساخت ربات معاملاتی و طراحی ربات تریدر و ربات فارکس رایگان و برنامه نویسی ربات فارکس و آموزش ساخت اکسپرت فارکس و ساخت ربات معامله گر با پایتون و دانلود ربات معامله گر فارکس و خرید ربات تریدر فارکس و ربات فارکس خودکار و ربات معامله گر بورس رایگان و آموزش ساخت ربات معامله گر فارکس و دانلود ربات معامله گر بورس ایران و ربات معامله گر آلپاری و ربات فارکس برای اندروید و طراحی ربات متاتریدر و برنامه نویسی ربات متاتریدر و طراحی ربات فارکس و برنامه نویسی ربات فارکس

اندیکاتور MACD

برچسب ها: ربات آربیتراژ و ربات آربیتراژ قطعا سودده و ثبت نام ربات آربیتراژ و سفارش ساخت ربات فارکس و ساخت ربات معامله گر بورس و ساخت ربات معاملاتی و طراحی ربات تریدر و ربات فارکس رایگان و برنامه نویسی ربات فارکس و آموزش ساخت اکسپرت فارکس و ساخت ربات معامله گر با پایتون و دانلود ربات معامله گر فارکس و خرید ربات تریدر فارکس و ربات فارکس خودکار و ربات معامله گر بورس رایگان و آموزش ساخت ربات معامله گر فارکس و دانلود ربات معامله گر بورس ایران و ربات معامله گر آلپاری و ربات فارکس برای اندروید و ربات سود ده فارکس و ربات سود ده بورس ایران و اکسپرت سود ده فارکس و اکسپرت سود ده بورس ایران

MACD مخفف عبارت Moving average convergence divergence است که به معنای همگرایی (Convergence) و واگرایی (Divergence) میانگین متحرک است. در محاسبات اندیکاتور MACD نیز مانند اندیکاتور RSI از میانگین متحرک استفاده می‌شود. اندیکاتور MACD ابزاری است برای شناسایی میانگین‌های متحرک که نشان‌دهنده یک روند جدید صعودی یا نزولی است.

 

معامله‌گران با استفاده از اندیکاتور MACD توانایی شناسایی فرصت‌های مناسب معامله‌گری و تحلیل بازار سرمایه را به‌دست می‌آورند. همچنین، به کمک اندیکاتور MACD می‌توان روند صعودی یا نزولی سهم را مشخص کرد و از فرصت‌های احتمالی در بازار نیز استفاده کرد. به منظور آشنایی هرچه بیشتر با این مفهوم پیشنهاد میکنیم در دوره تحلیل تکنیکال ره‌آورد آکادمی شرکت نمایید.


جرالد اپل (Gerald Appel) در اواخر دهه هفتاد بیان کرد که اندیکاتور MACD یا نوسانگر همگرایی و واگرایی میانگین متحرک یکی از ساده‌ترین و مؤثرترین اندیکاتورهای حرکتی در دسترس است. اندیکاتور MACD اندیکاتورهای پیرو روند را با تفریق میانگین متحرک طولانی‌تر از میانگین متحرک کوتاه‌تر، به نوسانگر حرکتی تبدیل می‌کند.

نتیجه این فرایند در این دو عبارت به نحو احسن قابل ارائه است : دنبال کردن روند و مومنتوم. اندیکاتور MACD زمانی که میانگین متحرک به خط صفر همگرا می‌شود، آن را قطع کرده و یا نسبت به آن واگرا می‌شود، در بالا و پایین خط صفر نوسان می‌کند.

معامله‌کنندگان می‌توانند تقاطع خطوط سیگنال، نقاط تقاطع با خط میانی و واگرایی‌ها را به منظور تولید سیگنال جستجو کنند. به دلیل نامحدود بودن MACD، این اندیکاتور نمی‌تواند به طور خاص برای شناسایی سطوح اشباع خرید و فروش مفید واقع شود.

 این مطلب را حتماً بخوانید: آموزش بورس رایگان از صفر تا صد

فرمول محاسبه اندیکاتور MACD

خط MACD عبارت است از میانگین متحرک ۱۲-روزه منهای میانگین متحرک ۲۶-روزه. برای محاسبه میانگین‌های متحرک، از قیمت‌های پایانی استفاده می‌شود. مقادیر ۱۲، ۲۶ و ۹ تنظیمات نمونه‌ای هستند که با MACD به کار رفته‌اند، بنابراین، دیگر مقادیر، بسته به سبک معامله و اهداف ما، می‌توانند جایگزین این مقادیر شوند.

اندیکاتورMACD تماماً درباره همگرایی و واگرایی دو میانگین متحرک است. همگرایی زمانی رخ می‌دهد که میانگین‌های متحرک به سمت یکدیگر حرکت می‌کنند. واگرایی زمانی رخ می‌دهد که میانگین‌های متحرک از یکدیگر دور می‌شوند.

میانگین متحرک کوتاه‌مدت (۱۲ روزه) سریع‌تر بوده و مسئول بیشتر حرکت‌های MACD است. میانگین متحرک بلندمدت (۲۶ روزه) کندتر بوده و در قبال تغییرات قیمت سهام مسئولیت کمتری دارد. خط MACD در بالا و پایین خط صفر (که به عنوان خط میانی نیز شناخته می‌شود) نوسان می‌کند. این نقاط تقاطع، نشان‌دهنده تقاطع EMA دوازده روزه و EMA بیست و شش روزه است.

جهت حرکت MACD به مسیر میانگین متحرک بستگی دارد. MACD مثبت نشان‌دهنده این است که EMA دوازده روزه در بالای EMA بیست و شش روزه قرار دارد. این به معنای افزایش قیمت است. مقادیر منفی MACD نشان‌دهنده این است که EMA دوازده روزه در زیر EMA دوازده روزه قرار دارد. این به معنای کاهش قیمت است.

نحوه کار با اندیکاتور MACD

 

نقاط تقاطع با خط سیگنال

نقاط تقاطع با خط سیگنال، رایج‌ترین سیگنال‌های MACD هستند. خط سیگنال یک میانگین متحرک ۹-روزه از خط MACD است. یک تقاطع صعودی زمانی اتفاق می‌افتد که MACD از پایین به سمت بالا خط سیگنال را قطع کند.

تقاطع نزولی نیز زمانی اتفاق می‌افتد که MACD از بالا به سمت پایین خط سیگنال را قطع کند. تقاطعات بسته به قدرت جابجایی، ممکن است از چند روز تا چند هفته ادامه داشته باشد. اگر بخواهیم یک جهش بزرگ در مرزهای بالا و پایین رخ دهد، می‌بایست یک جابجایی بزرگ در قیمت سهام اتفاق بیفتد.

 این مطلب را حتماً بخوانید: آموزش بورس رایگان از صفر تا صد

نقاط تقاطع با خطوط میانی

نقاط تقاطع با خطوط میانی از دیگر سیگنال‌های رایج MACD هستند. تقاطع صعودی با خط میانی زمانی اتفاق می‌افتد که خط MACD به بالای خط صفر رفته و مثبت ‌شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که EMA دوازده روزه سهام بالاتر از EMA بیست و شش روزه قرار ‌گیرد. تقاطع نزولی با خط میانی نیز زمانی رخ می‌دهد که MACD به زیر خط صفر رفته و منفی ‌شود.

این اتفاق زمانی می‌افتد که EMA دوازده روزه در زیر EMA بیست و شش روزه قرار ‌گیرد. تقاطع با خط میانی بسته به قدرت روند، ممکن است به مدت چند روز یا چند ماه ادامه پیدا کند. مادامیکه یک روند صعودی پایدار وجود داشته باشد، MACD مثبت خواهد ماند. همچنین، اگر یک روند نزولی پایدار وجود داشته باشد،MACD منفی خواهد ماند.

نمودار زیر سهام شرکت داده گستر عصر نوین با نماد های وب به همراه یک تقاطع صعودی با خط میانی در تاریخ ۲۵ شهریور ۹۷ و یک تقاطع نزولی با خط میانی در تاریخ ۱۵ دی ۹۷ را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر،EMA دوازده روزه به مدت ۳ ماه در بالای EMA بیست و شش روزه قرار گرفت. این روند، یک روند قوی محسوب می‌شود.

واگرایی‌ها

واگرایی زمانی اتفاق می‌افتد که MACD از حرکت قیمت سهام فاصله بگیرد. واگرایی صعودی زمانی اتفاق می‌افتد که یک سهم به کف پایین‌تر (lower low) برسد اما MACD کف بالاتری (higher low) را شکل ‌دهد. کف پایینی در نمودار سهام، روند کاهشی موجود را تأیید می‌کند، اما کف بالایی در MACD سیر نزولی کمتری را نشان می‌دهد.

علیرغم کاهش، مادامیکه MACD در محدوده منفی باقی بماند، حرکت نزولی همچنان بر حرکت صعودی غلبه دارد. کاهش سرعت مومنتوم نزولی گاهی می‌تواند حاکی از یک روند برگشتی یا افزایش قیمت قابل توجه باشد. واگرایی‌های نزولی در یک روند صعودی قوی، رایج بوده و واگرایی‌های صعودی نیز اغلب هنگامی رخ می‌دهند که یک روند نزولی قوی وجود داشته باشد.

نمودار زیر، سهام شرکت ایران خودرو با نماد خودرو را با ۳ واگرایی نزولی تا ابتدای سال ۹۹ نشان می‌دهد. توجه کنید که این نمودار چگونه به سری سقف‌های بالاتر ادامه می‌دهد. مادامیکه MACD مثبت باشد، حرکت صعودی از حرکت نزولی قوی‌تر است.

نحوه ترسیم اندیکاتور MACD در وبسایت ره‌آورد

به منظور ترسیم اندیکاتور MACD در سایت ره‌آورد، ابتدا وارد سایت شوید و پس از جستجوی یک نماد، به قسمت نمودار پیشرفته رفته و از کادر بالای نمودار ، Indicator را انتخاب کنید.

سپس،MACD را تایپ کرده و آن را انتخاب کنید.

تنظیمات اندیکاتور MACD

پس از رسم نمودار پیشرفته و افزودن MACD به آن، می‌توانید از قسمت Setting، تنظیمات آن را تغییر دهید. تنظیمات اندیکاتور MACDشامل دو بخش Inputs و Style است.

Inputs : اندیکاتور MACD از دو خط MACD و خط Signal تشکیل شده‌است. خط MACD معمولا از تفریق دو میانگین متحرک کوتاه مدت و بلندمدت محاسبه می‌شود. میانگین متحرک کوتاه‌مدت، سریع‌تر بوده و مسئول بیشتر حرکت‌های MACD است. میانگین متحرک بلندمدت، کندتر بوده و در قبال تغییرات قیمت سهام مسئولیت کمتری دارد.

معمولا مبنای محاسبه میانگین متحرک بر حسب قیمت بسته شدن (Close) است. ولی برای تغییر آن، می‌توان از گزینه Source استفاده کرد. برای تغییر دوره زمانی خط سیگنال هم می‌توان از گزینه SignalLength استفاده کرد. تنظیمات MACD معمولا به طور پیش‌فرض به ترتیب، ۱۲، ۲۶، Close، ۹ انتخاب می‌شوند.

Style : همچنین، تغییر رنگ و نوع خطوط MACD، Signal و نمودار هیستوگرام، از قسمت Style امکان‌پذیر است. است.

اندیکاتور MACD در سهام

نمودار زیر سهام شرکت صنعتی بهپاک را به همراه میانگین متحرک ۱۲-روزه (به رنگ سبز)، میانگین متحرک ۲۶-روزه (به رنگ قرمز) و MACD در پنجره اندیکاتور نشان می‌دهد. ۴ نقطه تقاطع با خط سیگنال مشاهده می‌شوند : دو نقطه در بالا و دو نقطه در پایین آن.

فلش‌های سبز رنگ در تاریخ‌های ۱۳۹۷/۲/۲۲ و ۱۳۹۷/۵/۲۴ نشان‌دهنده آغاز افزایش قیمت هستند زیرا خط MACD از پایین به سمت بالا خط سیگنال را قطع کرده‌است. فلش‌های قرمز رنگ در تاریخ ۱۳۹۷/۴/۶ و ۱۳۹۷/۷/۱۱ نشان‌دهنده آغاز ریزش قیمت هستند زیرا خط MACD از بالا به سمت پایین خط سیگنال را قطع کرده‌است.

در زیر سهام شرکت نیرو محرکه با نماد خمحرکه را با یک واگرایی نزولی در بازه زمانی سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۵ ملاحظه می‌کنید. این سهم یک سقف بالاتر تشکیل داد، اما خط MACD از سقف قبلی خود پایین‌تر آمد. MACDبا یک واگرایی نزولی به سمت پایین رفته و در اوایل سال ۹۵ خط سیگنال را از بالا به سمت پایین قطع کرد. پس از قیمت به شدت کاهش یافته‌است.

اندیکاتور MACD در ارز دیجیتال

در نمودار زیر ارزدیجیتال بیت کوین را ملاحظه می‌کنید که در تاریخ ۱ اکتبر ۲۰۲۱ خط MACD خط signal را به صورت صعودی قطع کرد و پس از قیمت شروع به رشد کرد. این سیگنال با مثبت شدن خط MACD تأیید شده‌است. در تاریخ ۱۲ نوامبر ۲۰۲۱ بین نمودار قیمت و اندیکاتور MACDI واگرایی نزولی تشکیل شده‌است که سیگنال‌دهنده فروش است. تقاطع نزولی خط MACD با خط Signal تأییدکننده این سیگنال است.

در نمودار زیر ارز دیجیتال اتریوم را به همراه اندیکاتور MACD ملاحظه می‌کنید. تقاطع نزولی خط MACD با خط Signal در تاریخ ۱۶ می ۲۰۲۱ سیگنال نزولی صادر کرده‌است. واگرایی ایجاد شده بین نمودار قیمت و این اندیکاتور در تاریخ ۲۲ جولای ۲۰۲۱ نشان‌دهنده ضعف روند نزولی است و سیگنالی جهت رشد قیمت است. نقاطع صعودی خط MACD با خط Signal تأییدکننده این سیگنال است.

اندیکاتور MACD-Histogram

اندیکاتور MACD-Histogram تفاوت میان MACD و میانگین متحرک ۹-روزه‌اش یعنی خط سیگنال را نمایش می‌دهد. زمانی که خط MACD در بالای خط سیگنال خود قرار گیرد، هیستوگرام مثبت و زمانی که خط MACD در زیر خط سیگنال خود قرار گیرد، هیستوگرام منفی است.

جمع‌بندی

اندیکاتورMACD تماماً درباره همگرایی و واگرایی دو میانگین متحرک است. تنظیمات استاندارد برای MACD، تفاوت میان EMAهای ۱۲-دوره‌ای و ۲۶-دوره‌ای است. همگرایی زمانی رخ می‌دهد که میانگین‌های متحرک به سمت یکدیگر حرکت می‌کنند. واگرایی زمانی رخ می‌دهد که میانگین‌های متحرک از یکدیگر دور می‌شوند. نقاط تقاطع با خط سیگنال و خطوط میانی و همچنین، واگرایی نمودار قیمت و خط MACD، رایج‌ترین سیگنال‌های اندیکاتور MACD هستند.

معرفی فیلترها

به منظور استفاده بهینه و سرعت بخشیدن به تحلیل از طریق اندیکاتور MACD و همچنین، یافتن فرصت‌های مناسب خرید و فروش، نرم‌افزار ره‌آورد ۳۶۵ امکانی را در اختیارتان قرار می‌دهد که بتوانید به کمک تعریف شروط مدنظر خود، سهم‌های مناسب را بیابید. به منظور استفاده از این امکان، وارد قسمت فیلتر سایت ره‌آورد شده و پس از انتخاب اندیکاتور MACD از قسمت جستجو در شرطها، شرط مد نظر خود را انتخاب نمایید.

خط مکدی – MACD Value

با انتخاب این شرط شما می‌توانید از گزینه‌های بزرگتر مساوی، بزرگتر، مساوی، کوچکتر یا مساوی، کوچکترو بین، محدوده مد نظر خود را انتخاب کنید. به عنوان مثال، برای یافتن سهم‌هایی که قیمت آنها در روند صعودی قرار دارد، می‌توان از گزینه بزرگتر یا مساوی صفر استفاده کرد.

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • امتیاز دادن به دوره فقط مخصوص خریداران محصول می باشد.

*
*

7 − پنج =

طراحی ربات سفارشی