سفارش ساخت ربات فارکس و ساخت ربات معامله گر بورس و ساخت ربات معاملاتی و طراحی ربات تریدر و ربات فارکس رایگان و برنامه نویسی ربات فارکس و آموزش ساخت اکسپرت فارکس و ساخت ربات معامله گر با پایتون و دانلود ربات معامله گر فارکس و خرید ربات تریدر فارکس و ربات فارکس خودکار و ربات معامله گر بورس رایگان و آموزش ساخت ربات معامله گر فارکس و دانلود ربات معامله گر بورس ایران و ربات معامله گر آلپاری و ربات فارکس برای اندروید و طراحی ربات متاتریدر و برنامه نویسی ربات متاتریدر و طراحی ربات فارکس و برنامه نویسی ربات فارکس

الگوی فنجان و دسته چیست؟

الگوی فنجان و دسته چیست؟

الگوهای قیمتی یکی از مباحث مهم در تحلیل تکنیکال است که متاسفانه گاهی به دلیل نداشتن مهارت، به درستی تشخیص داده نمی‌شود. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که تحلیل تکنیکال تنها به دنبال پیدا کردن الگوهای قیمتی در نمودار قیمت است، در حالیکه این الگوها نشانه‌هایی هستند که از طریق آنها می‌توان آینده روند را پیش‌بینی کرد و بر این اساس، معاملات خود را به طور مطلوب به سرانجام رساند. همانطور که می‌دانید الگوهای قیمتی به دو دسته الگوهای ادامه‌دهنده و بازگشتی تقسیم می‌شود. در صورت شکل‌گیری الگوهای ادامه‌دهنده، انتظار می‌رود روند قبلی نمودار ادامه یابد؛ اما اگر در نمودار قیمت، شاهد یک الگوی بازگشتی باشیم، احتمال تغییر روند بسیار زیاد خواهد بود. الگوی فنجان و دسته یکی از الگوهای ادامه‌دهنده است که نام‌گذاری آن به دلیل شباهت آن با فنجان، صورت گرفته است. به این الگو، الگوی کاپ هم گفته می‌شود. در ادامه شما را با نحوه شکل‌گیری الگوی فنجان و دسته و سایر مطالب مهم مرتبط با آن آشنا می‌کنیم.

الگوی فنجان و دسته چیست؟

الگوی فنجان و دسته یک الگوی ادامه‌دهنده است که تنها در روندهای صعودی شکل گرفته و نشان‌دهنده ادامه روند صعودی خواهد بود. شکل ظاهری این الگو به صورت یک بدنه فنجان و دسته آن می‌باشد. بخشی از الگو که به شکل U و نشان‌دهنده افت شدید قیمت است؛ فنجان را تشکیل داده و بخشی که دیگر نشان‌دهنده تراکم قیمت زیر سطح مقاومت ایجادشده است؛ دسته فنجان می‌باشد.

توجه فرماییدکه معمولا از الگوی فنجان و دسته، برای تحلیل بازار در بلند مدت استفاده می‌شود. حداقل بازه زمانی تشکیل الگوی کاپ، ۷ هفته و حداکثر آن، ۶۵ هفته می‌باشد.

نحوه تشکیل بدنه فنجان

فرض کنید کنید که نمودار قیمت یک دارایی در روند صعودی قرارگرفته است. پس از مدتی به دلیل فشار عرضه، روند تغییر کرده و نمودار قیمت وارد یک روند نزولی شده و معمولا به اندازه یک سوم قیمت اولیه پایین می‌آید؛ اما توان فروشندگان به اندازه‌ای نیست که نمودار قیمت وارد یک روند نزولی شدید شود. به این ترتیب سهم وارد استراحت شده و سطح زیر فنجان تشکیل می‌شود. سپس خریداران قدرت را در دست گرفته و نمودار قیمت را از روند نزولی خارجی می‌کنند؛ لذا روند نزولی چندان دوام نمی‌آورد و مجدداً نمودار قیمت به روند صعودی خود باز می‌گردد. این جریان تا جایی ادامه پیدا می‌کند که روند نزولی نمودار تا حدود زیادی جبران شود. در پی این فعل و انفعالات، بدنه الگوی فنجان و دسته شکل می‌گیرد. این بدنه تقریباً مشابه حرف U انگلیسی است.

نحوه تشکیل دسته فنجان

پس از تشکیل بدنه فنجان، نوبت به دسته آن می‌رسد. در الگوی فنجان و دسته، دسته نقش مهمتری دارد؛ زیرا آخرین مرحله  تثبیت الگو، تشکیل دسته می‌باشد. همانطور که گفتیم پس از جبران روند نزولی نمودار، بدنه فنجان کامل شده و پس از آن شاهد یک مقاومت در سطح قیمت قبلی(لبه سمت چپ فنجان)  هستیم؛ لذا مجدد شاهد یک روند نزولی آغار می‌شود، با این تفاوت که این بار روند نزولی کوتاه‌مدت خواهد بود و معمولا نسبت به روند نزولی قبل، تراکم بیشتری خواهد داشت. بنابراین با سرعت بیشتری به روند صعودی بازمی‌گردد. با شروع روند صعودی، رفته رفته، دسته فنجان با شکست مقاومت قبلی، تشکیل می‌شود. پس از تشکیل الگوی فنجان و دسته، انتظار می‌رود نمودار به روند صعودی خود ادامه دهد.

الگوی فنجان و دسته بیانگر چیست؟

الگوی فنجان و دسته یک سیگنال مثبت برای خرید است. این الگو نشان دهنده برتری قدرت خریداران نسبت به فروشندگان بوده و مانع از نزولی شدن روند بازار می‌شود. با توجه به نمودار این الگو مشاهده می‌کنید که پس از تشکیل بدنه فنجان، تعداد کندل‌های نزولی به شدت کاهش یافته و کندل‌های مثبت تقویت می‌شوند. این موضوع از لحاظ روانشناسی بازار بیانگر سیگنال صعودی شدن سریع بازار است؛ لذا پس از مشاهده الگوی فنجان و دسته، باید آماده خرید باشید.

پارامترهای مهم در تشخیص الگوی فنجان و دسته

برای تشخیص الگوی فنجان و دسته بررسی پارامترهای زیر بسیار حائز اهمیت است:

طول فنجان(زمان تشکیل الگو)

الگوهایی که فنجان‌های طویلی دارند و کف فنجان در آنها گردتر است، نسبت به الگوهایی که کف فنجان در آنها تیز و به شکل V می‌باشد، اعتبار بیشتری دارند. در واقع تشکیل فنجان در این الگو مدت زمان بیشتری طول کشیده و باعث افزایش اعتبار الگو شده است.

عمق فنجان

عمق یا ارتفاع فنجان باید یک مقدار معقول باشد. در صورت عمیق بودن الگو نمی‌توان از آن به عنوان یک الگوی معتبر استفاده کرد. همچنین باید از اعتماد به الگوهایی که دارای دسته‌های عمیق هستند، پرهیز کنید. عمق دسته حداکثر باید تا نیمه بالایی فنجان ادامه داشته باشد.

فاصله دسته تا مقاومت قبلی

همانطور که گفتیم پس از تشکیل بدنه فنجان، نوبت به تشکیل دسته می‌رسد. هر چه فاصله بین نقطه‌ی شروع دسته و مقاومت قبلی(لبه سمت چپ فنجان) کمتر باشد، اعتبار الگو بیشتر است. مهم‌ترین بخش این الگو، ایجاد یک شکست در ناحیه دسته است. هرچه فاصله دسته و مقاومت قبلی بیشتر باشد، این شکست باید قوی‌تر باشد.

حجم معاملات

حجم معاملات در بدنه فنجان به این صورت است که در اولین روند نزولی که سمت چپ فنجان تشکیل می‌شود، حجم معاملات روند کاهشی دارد. پس از پایان روند نزولی و تشکیل کف الگو، حجم‌ها ثابت می‌مانند. در نهایت با آغاز روند صعودی و شکل‌گیری سمت راست فنجان، میزان حجم معاملات افزایش خواهد یافت.

این فرایند برای دسته فنجان هم حائز اهمیت است. با شروع روند نزولی و تشکیل سمت چپ دسته، حجم‌ها کاهشی شده و پس از پایان این روند نزولی و تشکیل سمت راست دسته، شاهد روند افزایشی در حجم معاملات خواهیم بود. حجم معاملات در نقطه شکست نیز به شدت افزایش می‌یابد.


برچسب ها: ربات آربیتراژ و ربات آربیتراژ قطعا سودده و ربات آربیتراژ گودا و ربات آربیتراژ قودا و ربات آربیتراژ ghooda , ثبت نام ربات آربیتراژ و سفارش ساخت ربات فارکس و ساخت ربات معامله گر بورس و ساخت ربات معاملاتی و طراحی ربات تریدر و ربات فارکس رایگان و برنامه نویسی ربات فارکس و آموزش ساخت اکسپرت فارکس و ساخت ربات معامله گر با پایتون و دانلود ربات معامله گر فارکس و خرید ربات تریدر فارکس و ربات فارکس خودکار و ربات معامله گر بورس رایگان و آموزش ساخت ربات معامله گر فارکس و دانلود ربات معامله گر بورس ایران و ربات معامله گر آلپاری و ربات فارکس برای اندروید و ربات سود ده فارکس و ربات سود ده بورس ایران و اکسپرت سود ده فارکس و اکسپرت سود ده بورس ایران


نکات مهم در مورد الگوی فنجان و دسته

برای به‌کارگیری هر الگوی قیمتی، یک سری  نکات مهم وجود دارد که توجه به آنها لازمه‌ی تحلیلگری است. یک تحلیلگر زمانی می‌تواند به نتیجه مطلوب برسد که آشنایی کاملی با این نکات داشته باشد. در همین راستا به چند مورد از نکات مهم در مورد الگوی فنجان و دسته اشاره می‌کنیم:

  • تاثیر قدرت خریداران در شکل‌گیری الگو دسته و فنجان

قدرت بالای خریداران، از مهم‌ترین نکاتی است که در رابطه با الگوی کاپ باید به آن توجه کرد. در واقع این قدرت خریداران است که مانع ایجاد روندهای نزولی سنگین می‌شود. معمولاً با تشکیل بدنه فنجان در این الگو، تعداد کندل‌های نزولی کاهش یافته و تضعیف این کندل‌ها در نمودار آشکار خواهد شد. قدرت بالای خریداران، یک نشانه قوی برای پیش‌بینی تشکیل الگوی فنجان و دسته است.

  • تعیین زمان مناسب برای ورود به کمک الگوی فنجان و دسته

معمولا در مورد هر الگوی قیمتی این سوال مطرح می‌شود که بهترین نقطه برای ورود یا خروج به سهم را چگونه تشخیص دهیم؟ در رابطه با الگوی فنجان و دسته، بسیاری از تحلیلگران معتقدند که بهترین نقطه برای ورود، زمانی است که بدنه فنجان به طور کامل و نیمی از دسته فنجان هم تشکیل شده باشد. البته برخی نیز معتقدند که بهتر است منتظر بمانیم تا دسته فنجان، به طور کامل تشکیل شده، سپس وارد شویم. دیدگاه گروه دوم تا حدودی محتاطانه است و از طرفی باید به این نکته هم توجه کرد که ممکن است تا آن زمان، فرصت ورود به سهم و کسب سود از دست رفته باشد.  با این حال هر معامله‌گری می‌تواند بر اساس استراتژی معاملاتی و میزان ریسک‌پذیری خود، برای انتخاب نقطه ورود مناسب تصمیم‌گیری کند.

  • اهمیت تایم‌فریم مناسب برای تشخیص الگوی فنجان و دسته

الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال می‌توانند بلندمدت یا کوتاه‌مدت باشند. الگوی دسته و فنجان از جمله الگوهای بلندمدت است که هر چه زمان تشکیل الگو بیشتر باشد، اعتبار آن بیشتر خواهد شد. این الگو معمول در بازه زمانی ۱ ماه تا ۱ سال تشکیل می‌شود؛ اما در مواردی حتی حدود ۵ سال طول زمان برده تا این الگو تشکیل شود. بنابراین حتما باید تایم‌فریم مناسب هر الگو را در نظر بگیرید.

  • نشانه‌هایی برای تشخیص الگوی فنجان و دسته قوی

هر الگوی قیمتی بر اساس اجزای تشکیل‌دهنده‌اش، سیگنال‌های متفاوتی را صادر می‌کند. یک تحلیلگر ماهر باید با در نظر گرفتن جنبه‌های مختلف هر الگو، میزان قدرت سیگنال صادر شده را تشخیص دهد. در این راستا در مورد الگوی فنجان و دسته، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هرچه کف فنجان گردتر باشد، سیگنال‌های قوی‌تری صادر می‌کند.
  • اگر کف فنجان نوک‌تیز باشد، بهتر است از ورود به سهم پرهیز کنید.
  • اگر عمق فنجان خیلی کم یا خیلی زیاد باشد، سیگنال صادرشده ضعیف‌تر خواهد بود.
  • برای اینکه الگوی قدرتمندی تشکیل شود؛ باید در روندهای نزولی تشکیل الگو، حجم معاملات افزایشی و در روندهای صعودی آن، حجم معاملات نزولی باشد.
  • هر چه بازار در شرایط نقدینگی بالاتری قرار داشته باشد، اعتبار الگو بیشتر خواهد بود.
  • استفاده از سایر ابزارهای تحلیلی در کنار الگوی فنجان و دسته

برخی از تحلیلگران صرفا بر اساس مشاهده الگوهای قیمتی، اقدام به معامله می‌کنند. این اشتباه باعث می‌شود تا بدون در نظر گرفتن سایر جوانب بازار دچار گمراهی شوند. حتی اگر الگوهای قیمتی به صورت کامل و با تمام نشانه‌های مذکور تشکیل شوند، به تنهایی نمی‌توانند برای  تصمیم‌گیری در معاملات در نظر گرفته شوند. توجه فرمایید که به کارگیری سایر ابزارهای تحلیلی مانند اندیکاتورها، تحلیل بنیادی و… در کنار تشخیص الگوها می‌تواند به شما کمک کند تا با اطمینان بیشتری برای خرید و فروش اقدام کنید. در صورتی که سایر ابزارها هم تاییدکننده الگوهای قیمتی باشند، می‌توانید برای نتیجه نهایی تصمیم‌گیری کنید.

تعیین حد سود و حد ضرر در الگوی فنجان و دسته

برای تعیین حد سود در الگوی فنجان و دسته، کافیست عمق فنجان را اندازه‌گیری کنید و به همین اندازه از نقطه شکست دسته، به سمت بالا حرکت کنید. نقطه حاصل، حد سود یا قیمت هدف است.

در الگوی فنجان و دسته، حد ضرر را معمولا کمی پایین‌تر از دسته فنجان در نظر می‌گیرند.

الگوی فنجان و دسته معکوس چیست؟

الگوی فنجان و دسته معکوس هم یک الگوی ادامه‌دهنده است که از دو بخش فنجان و دسته آن تشکیل شده است. این الگو معمولا در روندهای نزولی تشکیل شده و از لحاظ شکل ظاهری، معکوس الگوی فنجان و دسته می‌باشد.

نحوه تشکیل الگوی فنجان و دسته معکوس

زمانی که قیمت در کف خود قرار گرفته، فشار خرید توسط خریداران باعث افزایش قیمت و فاصله گرفتن آن از خط حمایت می‌شود. روند صعودی سهم تا مقاومت جدید ادامه می‌یابد. سپس خریداران شناسایی سود کرده و اقدام به فروش می‌کنند. این موضوع باعث ایجاد روند نزولی در قیمت می‌شود. این روند نزولی تا خط حمایت قبلی یا نزدیکی آن ادامه می‌یابد. به این ترتیب، بدنه فنجان تشکیل می‌شود. با کاهش قیمت، مجدد خریداران اقدام به خرید کرده و باعث ایجاد یک روند صعودی کوتاه‌تر از روند صعودی قبلی می‌شوند. اما با رسیدن قیمت به نزدیکی مقاومت قبلی، مجدد روند نزولی ایجاد می‌شود. طی این فرایند، دسته فنجان نیز شکل می‌گیرد. با شکست خط حمایت، الگو کامل شده و روند قبلی ادامه می‌یابد.

تعیین حد سود و حد ضرر در الگوی فنجان و دسته معکوس

برای تعیین حد سود در الگوی کاپ معکوس، کافی است عمق فنجان را اندازه‌گیری کنید و به همان اندازه، از نقطه شکست دسته به سمت پایین حرکت کنید. توجه فرمایید که این موضوع در بازارهای دو طرفه کاربرد دارد که کسب سود از کاهش قیمت امکان‌پذیر است.

معمولا حد ضرر در الگوی کاپ معکوس را کمی بالاتر از دسته فنجان در نظر می‌گیرند.

چگونه صعودی یا نزولی بودن الگوی فنجان و دسته را تشخیص دهیم؟

با توجه به اینکه الگوی فنجان و دسته، یک الگوی ادامه‌دهنده است؛ با بررسی روند قبل و بعد از تشکیل الگو، می‌توان به صعودی یا نزولی بودن الگو پی برد. همانطور که گفتیم الگوی فنجان و دسته معمولا در روندهای صعودی و الگوی فنجان و دسته معکوس معمولا در روندهای نزولی شکل می‌گیرد. بنابراین در صورت صعودی بودن روند قبل از تشکیل الگو، یک الگوی صعودی داریم. همچنین در صورتی که روند قبل از تشکیل الگو نزولی باشد، الگوی فنجان و دسته ما نزولی خواهد بود.

سوالات متداول

الگوی فنجان و دسته یک الگوی بازگشتی است یا ادامه‌دهنده؟

الگوی فنجان و دسته یک الگوی ادامه‌دهنده است که پس از تشکیل آن، انتظار می‌رود روند قبلی نمودار ادامه یابد.

الگوی فنجان و دسته در کدام روند تشکیل می‌شود؟

معمولا الگوی فنجان و دسته در روندهای صعودی و الگوی معکوس آن در روندهای نزولی تشکیل می‌شود.

الگوی فنجان و دسته در چه بازه زمانی تشکیل می‌شود؟

این الگو معمولا در بازه‌های زمانی یک ماه تا یک سال تشکیل می‌شود اما گاهی تشکیل آن تا ۵ سال هم طول کشیده است.

الگوی فنجان و دسته چه سیگنالی به معامله‌گران می‌دهد؟

با توجه به اینکه الگوی فنجان و دسته یک ا لگوی ادامه‌دهنده است و در روندهای صعودی تشکیل می‌شود، سیگنال خرید صادر می‌کند.

حد ضرر در الگوی فنجان و دسته چگونه تعیین می‌شود؟

معمولا حد ضرر در این الگو کمی پایین‌تر از دسته فنجان تعیین می‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله در رابطه با الگوی ادامه‌دهنده فنجان و دسته به عنوان یکی از الگوهای مهم در تحلیل تکنیکال صحبت کردیم. همچنین نکاتی را برای شما بازگو کردیم که آشنایی با آنها، برای تشخیص الگوی فنجان و دسته و سنجش قدرت سیگنال آن، ضروری است. الگوی فنجان و دسته یک الگوی بلندمدت است، بنابراین برای نوسان‌گیری‌های کوتاه‌مدت کابردی ندارد. شما می‌توانید با تشخیص این الگو و در صورت صادر شدن سیگنال قوی بر اساس معیارهای ذکر شده در این مقاله، برای معاملات بلندمدت خود از آن استفاده کنید.

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • امتیاز دادن به دوره فقط مخصوص خریداران محصول می باشد.

*
*

9 − دو =

طراحی ربات سفارشی