سفارش ساخت ربات فارکس و ساخت ربات معامله گر بورس و ساخت ربات معاملاتی و طراحی ربات تریدر و ربات فارکس رایگان و برنامه نویسی ربات فارکس و آموزش ساخت اکسپرت فارکس و ساخت ربات معامله گر با پایتون و دانلود ربات معامله گر فارکس و خرید ربات تریدر فارکس و ربات فارکس خودکار و ربات معامله گر بورس رایگان و آموزش ساخت ربات معامله گر فارکس و دانلود ربات معامله گر بورس ایران و ربات معامله گر آلپاری و ربات فارکس برای اندروید و طراحی ربات متاتریدر و برنامه نویسی ربات متاتریدر و طراحی ربات فارکس و برنامه نویسی ربات فارکس

ارز دیجیتال تتر چیست؟

ارز دیجیتال تتر چیست؟

اگر در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کرده‌اید، حتما از تتر (Tether) در معاملات خود استفاده کرده یا حداقل نام آن را شنیده‌اید. در این مقاله قصد داریم در خصوص تتر، کاربردهای آن در بازار ارزهای دیجیتال، اخبار پیرامون آن و… صحبت کنیم. پس اگر می‌خواهید همه‌چیز را درباره تتر بدانید تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

تتر (Tether) چیست؟

تتر با نماد USDT نمایش داده می‌شود. تتر یک استیبل کوین (Stable Coin) است که ارزشی معادل با یک دلار آمریکا دارد. به‌عبارت‌دیگر، هر ارز دیجیتال تتر توسط یک دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود‌.

استیبل کوین‌ها، کوین‌هایی پایدار و دارای ثبات قیمتی هستند که توسط دلار آمریکا یا ارزهای فیات دیگر، ارزهای دیجیتال، طلا، کالاهای باارزش دیگر و… پشتیبانی می‌شوند. مهم‌ترین مزیت استیبل کوین‌ها، تأمین نقدینگی کاربران و کاهش دادن ضررها در نوسانات بازار است. به‌عبارت‌دیگر، این کوین‌ها در بازارهای نزولی، راه فراری برای معامله‌گران ایجاد می‌کنند تا بتوانند بدون تبدیل کردن دارایی‌های خود به پول فیات، از آنها استفاده کنند.

در بین استیبل کوین‌های مختلف، مزیت‌ها و کاربردهای فراوان تتر، این ارز دیجیتال را به محبوب‌ترین استیبل کوین بازار رمزارزها تبدیل کرده‌است. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنیم در دوره ارز دیجیتال آکادمی ره‌آورد شرکت نمایید.


برچسب ها: ربات آربیتراژ و ربات آربیتراژ قطعا سودده و  ثبت نام ربات آربیتراژ و سفارش ساخت ربات فارکس و ساخت ربات معامله گر بورس و ساخت ربات معاملاتی و طراحی ربات تریدر و ربات فارکس رایگان و برنامه نویسی ربات فارکس و آموزش ساخت اکسپرت فارکس و ساخت ربات معامله گر با پایتون و دانلود ربات معامله گر فارکس و خرید ربات تریدر فارکس و ربات فارکس خودکار و ربات معامله گر بورس رایگان و آموزش ساخت ربات معامله گر فارکس و دانلود ربات معامله گر بورس ایران و ربات معامله گر آلپاری و ربات فارکس برای اندروید و ربات سود ده فارکس و ربات سود ده بورس ایران و اکسپرت سود ده فارکس و اکسپرت سود ده بورس ایران


تاریخچه ارز تتر

شرکت آیفینکس (Ifinex) شرکت بنیان‌گذار صرافی بیتفینکس (Bitfinex) در هنگ‌‌کنگ است. این صرافی، یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین صرافی‌های ارز دیجیتال در دنیا است که ژان لوییس واندر ولد (Jean-Louis van der velde) مدیرعامل آن است. او به همراه استوارت هوگنر (Stuart Hoegner) وجیانکارلو دوازینی (Giancarlo Devasini) شرکتی با نام Tether Limited را در هنگ کنگ تأسیس کرد که صادرکننده توکن‌های تتر است. همچنین در With Paper تتر، از کریگ سلارس (Craig Sellars)، بروک پیریس (Brock Pierce) و ریو کالینس (ReeveCollins)، به‌عنوان بنیان‌گذاران و توسعه‌دهندگان استیبل کوین تتر نام برده شده است.

این استیبل کوین در ژوئیه سال ۲۰۱۴ با عنوان Real coin راه‌اندازی و عرضه شد و پس از گذشت مدت‌زمانی کوتاه و در نوامبر همان سال، به تتر تغییر نام پیدا کرد. در فوریه سال ۲۰۱۵، صرافی بیتفینکس ارز تتر را به پلتفرم خود اضافه کرده و معاملات این استیبل کوین آغاز شد.

این ارز دیجیتال توسط شرکت Tether Limited صادر شده و از طریق صرافی بیتفینکس عرضه می‌شود و سپس در دسترس معامله‌گران قرار خواهد گرفت. پس از راه‌اندازی و عرضه تتر با پشتوانه دلاری و با نام USDT، شرکت Ifinex تصمیم به عرضه توکن‌های دیگری گرفت:

  • توکن EURT که بر پایه ارزش یورو صادر شد و پشتوانه‌ای معادل با یک یورو دارد.
  • Tether Gold که بر پایه ارزش طلا صادر شد و پشتوانه‌ای معادل با یک اُنس طلا دارد.
  • CHNT که بر پایه ارزش یوان چین صادر شد و پشتوانه‌ای معادل با یک یوان دارد.

اما هیچ‌یک از آنها به اندازه USDT معروف و پرکاربرد نشدند.

 

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، ارزش استیل کوین‌ها وابسته به ارزش یک دارایی باارزش مانند طلا، نفت و… یا یک ارز فیات مانند دلار، یورو، یوان و… است. ارز دیجیتال تتر هم از این قانون مستثنی نبوده و در ابتدای راه‌اندازی، پشتوانه دلاری داشت و ارزش آن وابسته به ارزش دلار بود. اما این وابستگی در ماه مارس سال ۲۰۱۹ تغییر پیدا کرد و طی یک به‌روز‌رسانی اعلام شد که هر تتر با ذخایری از قبیل پول نقد، ارزهای سنتی، وام‌های اعطاشده به اشخاص ثالث (شرکت‌های واسطه)، نفت خام و… پشتیبانی خواهد شد.

 این مطلب را هم بخوانید: لیست معتبرترین صرافی ارز دیجیتال

انواع تتر

ارزهای دیجیتال این قابلیت را دارند که بر روی یک یا چند بلاک‌چین، عرضه و معامله شوند. تتر هم از این قاعده مستثنی نبوده و قابلیت عرضه در بلاک‌چین‌های مختلف را دارد. با گذشت زمان و شکل‌گیری شبکه‌های ارز دیجیتال جدید، این استیبل کوین هم دچار تغییراتی شد و سعی در تطبیق خود با شرایط و بلاک‌چین‌های جدید داشت و بالاخره برای اولین بار بر روی بلاک‌چین بیت کوین و توسط لایه اُمنی (OMNI) عرضه شد. شرکت Tether Limited پس از عرضه تتر بر روی بلاک‌چین بیت کوین، تصمیم به راه‌اندازی این ارز بر روی بلاکچین ارزهای دیگری مانند اتریوم (ETH)، بایننس اسمارت چین (BSC)، ترون (TRX)، سولانا (SOL)، ایاس (EOS)، پالیگان (Matic)، الگوراند (Algorand)، فانتوم (FTM)، هکوچین (Heco)، ترا (Terra)، آربیتروم (Arbitrum)، XDai و برخی از شبکه‌های دیگر گرفت و به‌این‌ترتیب تتر در بلاک‌چین‌های گوناگون بسیاری قابل‌دسترسی شد. سرعت بالاتر و کارمزد کمتر برخی از این شبکه‌ها موجب شد که کاربرد تتر اُمنی کم شده و کمتر مورد استفاده قرار گیرد.

توجه داشته باشید که ماهیت تتری که در بلاک‌چین اتریوم عرضه شده با تتری که در بلاک‌چین ترون عرضه می‌شود، هیچ تفاوتی ندارد و تنها تفاوت آنها در مقدار کارمزد و سرعت انجام تراکنش‌های این دو شبکه است. زیرا هر بلاک‌چین، سرعت و کارمزدی مختص به خود دارد.

معروف‌ترین تترهایی که بر بستر بلاکچین‌های معروف عرضه شده و قابل دسترسی هستند عبارتند از:

 

۱. تتر اُمنی (USDT OMNI)

برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ شبکه بیت کوین این امکان را فراهم کرد که توکن‌هایUSDT  بر روی این شبکه و با استاندارد OMNI عرضه شود. تراکنش‌های این شبکه، سرعت پایین و کارمزد بالایی داشت ولی تمایل کاربران به انتقال سریع تتر و پرداخت کارمزد کم، موجب شد که شرایط عرضه این استیبل کوین بر روی بلاک‌چین‌های دیگر فراهم شود‌.

آدرس تتر اُمنی شبیه به آدرس بیت کوین است و با اعداد ۱، ۳ یا bc1 آغاز می‌شود.

 

 

۲. تتر اتریوم (USDT ERC-20)

شبکه اتریوم با ایجاد قراردادهای هوشمند، توانست انقلابی بزرگ در ارزهای دیجیتال و شبکه‌های بلاک‌چین به وجود آورد. سرعت بالا و کارمزد پایین‌تر تراکنش‌های شبکه اتریوم موجب محبوبیت این شبکه در مقایسه با شبکه بیت کوین شد و شرکت Tether Limited را ترغیب کرد تا قابلیت عرضه تتر بر روی شبکه اتریوم را فراهم کند. به‌این‌ترتیب، تتر بر روی بلاک‌چین اتریوم و با استاندارERC-20 ارائه شد.

آدرس تتر اتریوم هم مشابه آدرس اتریوم است و با  ۰Xشروع می‌شود.

 

 

۳. تتر ترون (USDT TRC-20)

با گسترش شبکه اتریوم و توسعه برنامه‌های هوشمند غیر‌متمرکز در حوزه امور مالی، سرعت تراکنش‌های شبکه، کاهش و کارمزد تراکنش‌ها افزایش پیدا کرد. همین امر موجب نارضایتی کاربران شبکه اتریوم و کاهش کاربرد اتریوم شد. به دنبال این اتفاقات، سازندگان و توسعه‌دهندگان تتر تصمیم گرفتند که این ارز دیجیتال را بر بستر بلاک‌چین ترون و با استاندارد TRC-20 عرضه کنند.

ترون در آغاز پیدایش، یک توکن بر روی شبکه اتریوم بود ولی به مرور زمان، شبکه مختص به خود را به وجود آورد و در حال حاضر بلاک‌ چین مستقل خود را دارد. این شبکه دارای سرعت تراکنش بالا و کارمزد پایین‌تری است و همین امر موجب شد که معامله‌گران بسیاری را به سمت خود جذب کند تا برای انتقال تتر از آن استفاده کنند.

آدرس تتر در بلاک‌چین ترون با T شروع می‌شود.

 

 

۴. تتر بایننس و تتر بایننس اسمارت چین (USDT BEP-2 & USDT BEP-20)

صرافی بایننس توانست تا سال ۲۰۲۰ خود را به عنوان یکی از معتبرترین و بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال به اثبات برساند. این صرافی ابتدا شبکه بایننس و سپس شبکه بایننس اسمارت چین را برای گسترش استفاده از نرم‌افزارهای غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند راه‌اندازی کرد. سرعت تراکنش بالا و کارمزد پایین در این شبکه‌ها، این دو بلاک‌چین را به رقبای قدرتمند بلاک‌چین‌های معتبر دیگر تبدیل کرد. با بیشتر شدن محبوبیت شبکه بایننس و بایننس اسمارت چین، شرکت Tether Limited هم تلاش کرد تا از اعتبار این دو بلاک‌چین برای رشد سریع‌تر خود استفاده کند. لذا تعداد قابل توجهی تتر با استاندارد BEP-2 و BEP-20 را در شبکه بایننس و بایننس اسمارت چین عرضه کرد.

 

 

۵. تتر سولانا (USDT SOL)

در طی محبوبیت بلاک‌چین سولانا به عنوان سریع‌ترین و مقیاس‌پذیر‌ترین بلاک‌چین دنیا، استقبال چشمگیری از آن شد و شرکت Tether Limited هم تصمیم گرفت تا تعدادی از ارزهای دیجیتال خود را به بلاک‌چین سولانا منتقل کند.

 

نحوه تبدیل انواع تتر به یکدیگر، به چه صورت است؟

شما می‌توانید انواع تترها را به یکدیگر تبدیل کنید اما باید دقت داشته باشید که در زمان انتقال، شبکه مبدا و مقصد را درست انتخاب کنید. به‌عنوان مثال اگر تتر روی شبکه ترون داشته باشید و آن را به آدرس تتر روی شبکه اتریوم انتقال دهید، سرمایه خود را از دست خواهید داد.

برای تبدیل تتر روی شبکه ترون به تتر روی شبکه اتریوم، کافیست در انتخاب صرافی دقت کنید. صرافی انتخابی شما باید از هر دو شبکه اتریوم و ترون پشتیبانی کند. ابتدا USDT خود را به آدرس روی شبکه ترون در بایننس انتقال داده و سپس در زمان برداشت از صرافی بایننس، آدرس مقصد را از تتر روی شبکه اتریوم انتخاب کرده و وارد کنید. به‌این‌ترتیب، صرافی بایننس تبدیل  USDT روی شبکه ترون به  USDT روی شبکه اتریوم را برای شما انجام خواهد داد.

 

 این مطلب را هم بخوانید: آموزش تحلیل بنیادی از صفر تا صد

 

نحوه کار شرکت Tether Limited  و ارز دیجیتالUSDT  چیست؟

شرکت Tether Limited برای اولین بار ارز دیجیتال تتر را بر روی بلاک‌چین بیت کوین و با استفاده از پلتفرم OMNI عرضه کرد اما به‌مرور زمان متوجه تأثیر منفی کارمزد بالای تراکنش در بلاک‌چین بیت کوین شد و تصمیم گرفت که این ارز دیجیتال را در بلاک‌چین‌های اتریوم، ایاس، ترون، الگوراند، بایننس، بایننس اسمارت چین و تعدادی از بلاک‌چین‌های دیگر عرضه کند. همان‌طور که اشاره کردیم، این استیبل کوین دارای پشتوانه دلاری است و هر واحد USDT، توسط یک دلار آمریکا که در ذخیره بانکی شرکت قرار دارد، پشتیبانی می‌شود. شرکت Tether Limited اعلام کرد که هم‌زمان با صادر کردن ارزهای جدید  USDTو عرضه آنها در صرافی‌ها، مبلغی معادل با USDTهای صادرشده، به عنوان پشتوانه دلاری آنها به ذخیره بانکی شرکت افزوده خواهد شد. بنابراین این اطمینان به کاربران و معامله‌گران داده شد که ارز دیجیتال تتر به‌طور صددرصدی به وسیله دلار پشتیبانی می‌شود که البته در این خصوص شباهتی وجود دارد که در ادامه، در خصوص آن صحبت خواهیم کرد.

اما شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید تترهایی که در صرافی‌ها مورد معامله قرار می‌گیرند چگونه تولید و عرضه می‌شوند:

شرکت Tether Limited با توجه به میزان عرضه و تقاضای بازار، USDTها را صادر کرده و در صرافی بیتفینکس عرضه می‌کند. پس از عرضه USDTها در صرافی، معامله‌گران آنها را به سایر صرافی‌ها و کیف پول‌ها منتقل می‌کنند و به‌این‌ترتیب، گردش این ارز دیجیتال آغاز می‌شود. بنابراین تولید  USDT برخلاف بیت کوین، طی فرآیند ماینینگ و استخراج اتفاق نمی‌افتد و به‌طور مستقیم توسط شرکت Tether Limited که نهادی متمرکز است انجام می‌شود. همچنین توزیع آن در صرافی بیتفینکس، یک توزیع متمرکز است. اما تراکنش‌های USDT بر بستر بلاک‌چین‌های مختلف انجام می‌شود و غیرمتمرکز است.

 

آیا تتر شبکه بلاک‌چین است؟

USDT بلاک‌چین اختصاصی ندارد و یک توکن است که توسط شرکت Tether Limited بر بستر بلاک‌چین‌های دیگر عرضه و معامله می‌شود. تتر واحد انتقال ارزش در بلاک‌چین است درحالی‌که بلاک‌چین، زیرساخت‌های فنی مورد نیاز برای انتقال تتر به وجود می‌آورد.

 

چه کسانی از استیبل کوین تتر استفاده می‌کنند؟

تتر اولین استیبل کوین بازار رمزارزها است و به همین دلیل محبوبیت بسیاری در بین معامله‌گران این بازار داشته و بیشترین حجم معاملات را در بین سایر استیبل کوین‌ها به خود اختصاص داده است.

از طرفی، هم‌زمان با گسترش تکنولوژی و افزایش تمایل افراد به سرمایه‌گذاری، بازار ارزهای دیجیتال هم به شهرت بیشتری رسید و افراد بسیاری با هدف سرمایه‌گذاری و کسب سود وارد این بازار شدند.

می‌توان گفت که هر شخصی که در بازار رمزارزها ترید کرده باشد، از تتر در معاملات خود استفاده کرده است. چون معامله‌گران برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال از تتر استفاده می‌کنند. از طرفی، برای سِیو سود و خروج از یک معامله، ارز دیجیتال خود را به تتر تبدیل کرده و سود می‌کنند.

 

دامیننس تتر

کلمه دامیننس (Dominance) به معنای تسلط است و نشان‌دهنده نسبت ارزش بازار (Market Cap) تتر نسبت به ارزش کل بازار رمزارزها (Total Market Cap) است.

ارزش بازار هر ارز دیجیتال، از ضرب قیمت آن ارز در تعداد سکه‌هایی که در بازار و در حال گردش است به‌دست می‌آید و چون قیمت تتر دارای ثبات و همواره برابر با یک دلار است، لذا تنها عامل تأثیرگذار در ارزش بازار آن، تعداد سکه‌های تتری است که درحال‌حاضر در بازار ارزهای دیجیتال در گردش خواهند بود.

فرض کنید ارزش بازار تتر ۱۰ میلیارد دلار و ارزش کل بازار رمز‌ارزها ۲۵۰ میلیارد دلار باشد. دراین‌صورت دامیننس تتر که از نسبت ارزش بازار تتر به ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال به‌دست می‌آید، برابر ۴ درصد است. اما شما می‌توانید با مراجعه به سایت Trading View و جستجوی نماد دامیننس تتر (USDT.D)، آن را بدون انجام محاسبات مشاهده کنید.

مقایسه دامیننس تتر و دامیننس بیت کوین و ارزش کل بازار، به شما این امکان را می‌دهد که به یک دید کلی و خوب از وضعیت بازار برسید. اگر دامیننس تتر کاهش پیدا کند، می‌توان گفت که سرمایه‌گذاران، تتر‌های خود را به ارزهای دیجیتال دیگر تبدیل کردند. بنابراین انتظار رشد بازار را خواهیم داشت. در عکس این حالت، یعنی زمانی که دامیننس تتر افزایش پیدا کند، می‌توانیم بگوییم که سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال خود را به تتر تبدیل کرده و سِیو سود کرده‌اند. بنابراین می‌توانیم انتظار ریزش بازار داشته باشیم.

 

کاربرد USDT (تتر) چیست؟

ارز دیجیتال تتر در بسیاری از صرافی‌های معتبر و محبوب، جایگزینی مناسب برای دلار است و انعطاف‌پذیری بیشتری را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده و همین امر موجب شده که به یکی از پرکاربردترین ارزهای دیجیتال بازار رمزارزها تبدیل شود. مهم‌ترین کاربردهای این استیبل کوین عبارتند از:

 

 

۱. جلوگیری از ضرر در بازارهای نوسانی

وقتی بازار ارزهای دیجیتال، دچار نوسانات شدید شده یا شاهد بازار خرسی هستیم، فضای روانی بازار و معامله‌گران متشنج شده و تنها چند راه برای یک معامله‌گر وجود دارد:

اولین راه، فروش دارایی و تبدیل آن به پول نقد و صبر برای ورود در موقعیت مناسب بعدی است که مسیری زمان‌بر و پرهزینه است و معامله‌گر را متحمل پرداخت کارمزد تراکنش بسیار زیادی برای فروش دارایی و خرید مجدد آن در موقعیت مناسب بعدی و انتقال به کیف پول می‌کند.

راه دوم، صبور بودن و ماندن در بازار و تحمل ضررهای بازار نوسانی یا خرسی است که این راه هم ضرر‌های زیادی را به دنبال خواهد داشت.

راه سومی که در این شرایط به کمک معامله‌گر می‌آید، تبدیل دارایی‌ها به تتر و در امان ماندن از نوسانات شدید بازار است. معامله‌گران با تبدیل دارایی‌های خود به تتر که دارای ثبات قیمتی است، از تحمل ضررهای فروش دارایی و ماندن در بازار خرسی جلوگیری می‌کنند. از طرفی در شرایطی که یک معامله به حد سود خود رسیده، معامله‌گر می‌تواند با تبدیل دارایی به تتر و خروج از معامله، خود را برای ورود به معامله بعدی در شرایطی مناسب آماده می‌کند. بنابراین اگر چنین ارزهای باثباتی وجود نداشته باشند، معامله‌گر پس از هر معامله مجبور به خروج از بازار و تبدیل دارایی خود به پول نقد و ورود مجدد می‌شود که مسیری پرهزینه و زمان‌بر است.

 

 

۲. ارزی برای انتقال آسان سرمایه و پرداخت‌ها در معاملات داخلی و بین‌المللی

تتر هم مانند بسیاری از ارزهای دیجیتال، توانایی استفاده شدن در سیستم‌های معاملاتی داخلی و بین‌المللی را دارد و با استفاده از آن، هر دو طرف یک معامله قادرند بدون پرداخت هزینه اضافی یا تبدیل وجه نقد به ارز دیگر، با کمترین هزینه تراکنش، وجه یک معامله را پرداخت و دریافت کنند.

 

توجه داشته باشید که این روش برای ساکنان کشورهای تحریم‌شده کاربرد فراوانی دارد. می‌دانیم که در پرداخت‌های متداول که از طریق سیستم‌های پولی-بانکی انجام می‌شود، احراز هویت امری اجتناب‌ناپذیر است و همین موضوع سد راه معاملات در بسیاری از کشورها است. حتی در مواردی که این محدودیت‌ها قابل دور زدن باشد، انجام معاملات، کارمزدهای بالایی داشته و همچنان دارای ریسک و خطرات غیرقابل پیشگیری خواهد بود. اما معامله با ارز‌های دیجیتالی مانند تتر، کاملا ناشناس و بدون احراز هویت است، سرعت بالایی دارد و با کمترین کارمزد تراکنش قابل انجام است و همین ویژگی‌ها موجب محبوبیت این معاملات در سراسر جهان شده است.

 

 

۳. انتقال سریع و آسان پول به کیف پول‌ها و صرافی‌ها

درحال‌حاضر ارز دیجیتال تتر روی بلاک‌چین‌های زیادی از جمله اتریوم، بیت کوین، بایننس، بایننس اسمارت چین، ایاس، الگوراند، ترون، سولانا و… قابل دسترسی است. لذا امکان ذخیره کردن این ارز دیجیتال در صرافی‌ها و کیف پول‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دیجیتالی مانند کیف پول‌های بیت کوین، اتریوم، سولانا، ترون و… وجود دارد و این انتقال با سرعت بالا و کمترین هزینه تراکنش قابل انجام است.

 

 

۴. برطرف کردن مشکلات حسابداری در پرداخت با تتر

از زمانی که استفاده از ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین در معاملات رواج بیشتری پیدا کرد و پرداخت‌ها به وسیله آنها انجام می‌شد، شرکت‌هایی که پرداخت معاملات خود را با استفاده از این ارزها انجام می‌دادند دچار دشواری‌هایی در فرآیند حسابداری خود شدند. این شرکت‌ها مجبور بودند که ارزش پرداخت معاملات خود را در برابر دلار آمریکا تخمین بزنند. اما با استفاده از تتر که ارزشی معادل با یک دلار آمریکا دارد، این مشکل برطرف شد و لزوم تخمین مجدد را از بین رفته است.

 

 این مطلب را هم بخوانید: آموزش پرایس اکشن از صفر تا صد رایگان

 

مزایا و معایب تتر

مزایا

به‌طور کلی، استیبل کوین‌ها که تتر یکی از محبوب‌ترین آنها به شمار می‌آید، یکی از عواملی هستند که موجب رونق گرفتن بازار ارزهای دیجیتال در جهان شدند و مزایای بسیاری برای معامله‌گران این بازار دارند که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

 

۱. ثبات قیمتیUSDT و حفظ سود معاملات

معامله با جفت‌ارزهای بی‌ثبات، ریسک‌ها و خطرات بسیاری را برای معامله‌گران به دنبال دارد. فرض کنید شما قصد معامله جفت‌ارز بی‌ثباتی مثل بیت کوین و اتریوم را داشته باشید و بیت کوین خود را به اتریوم تبدیل ‌کنید. حال فرض کنید پس از مدتی، اتریوم ۱۵ درصد رشد کرده و معامله شما در سود است و برای خروج از معامله، مجددا اتریوم را به بیت کوین تبدیل می‌کنید ولی در مدت‌زمان تبدیل، ناگهان بیت کوین ۲۰ درصد ریزش می‌کند. در چنین شرایطی، تا قبل از ریزش بیت کوین، معامله شما در سود بود ولی با ریزش ۲۰ درصدی آن، سود خود را از دست داده و متحمل ضرر شده‌اید. بنابراین کار کردن با یک استیبل کوین به مراتب بسیار راحت‌تر از کار کردن با دو ارز بی‌ثبات است و با این کار در معامله جفت‌ارزها، شما تنها نگران نوسانات یک ارز خواهید بود نه هر دو ارز.

 

 

۲. سرعت بالای انجام تراکنش و عدم نیاز به سیستم بانکی

پیش از ظهور ارزهای دیجیتالی مانند تتر، پرداخت مبالغ معاملات از طریق سیستم بانکی انجام می‌شد که فرآیندی زمان‌بر بود و در برخی مواقع، چند روز زمان صرف ثبت یک معامله و مبادله پول می‌شد. اما Tether توانست این مشکل را برطرف و این امکان را فراهم کند تا معامله‌گران با استفاده از این استیبل کوین، در کسری از ثانیه، معاملات و پرداخت و دریافت‌ها را انجام دهند.

 

 

۳. کارمزد تراکنش پایین

می‌دانیم که انتقال پول به وسیله بانک و تراکنش در شبکه سوئیفت هزینه بسیار بالایی دارد درحالی‌که Tether این مشکل را برطرف کرده و شما می‌توانید مبالغ بالایی را در کسری از ثانیه و تنها با پرداخت کارمزد تراکنش شبکه بلاک‌چین، از هر نقطه دنیا به نقطه‌ای دیگر ارسال کنید.

 

 

۴. محافظت از ارزش سرمایه

یکی از راه‌های حفظ ارزش سرمایه در بسیاری از کشورها که تورم بالایی دارند، خرید ارزهای دیجیتال است. اما چون اغلب این ارزها دارای ثبات قیمتی نبوده و نوسانات شدیدی را تجربه می‌کنند، تمایل معامله‌گران بسیاری به سمت ارزهای باثباتی مانند تتر که گزینه‌ای جذاب به شمار می‌آیند بیشتر شده است.

 

 

۵. قدمت حضور تتر در بازار ارزهای دیجیتال

یکی از مزیت‌هایUSDT  نسبت به بسیاری از استیل کوین‌ها، قدمت این ارز دیجیتال است که سبب جلب اعتماد کاربران شده‌است.

معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال، طی سال‌های گذشته شاهد پروژه‌های کلاهبرداری یا ضعیف بسیاری بودند که عمر چندانی نداشته و در کمتر از یک سال نابود شدند. اما Tether جزء کوین‌هایی است که چندین بازار خرسی سنگین و وحشتناک را پشت سر گذاشته و در هر شرایطی توانسته با وجود فراز و نشیب‌های بسیار، تعادل و ثبات خود را حفظ کند. حتی گاهی شاهد فاصله گرفتن قیمت این ارز از یک دلار بودیم اما مجدداً موفق به حفظ تعادل خود شد و همچنان پابرجا است. به همین دلیل این ارز مورد اطمینان معامله‌گران و هولدرها است و به‌عنوان یکی از پیش‌کسوت‌های بازار رمزارزها شناخته می‌شود.

 

 

۶. کارایی چشمگیر تتر در بسترهای معاملاتی

دسترسی به دلار و یورو و… که پول‌های فیات رایج دنیا هستند، برای همه ‌و به آسانی امکان‌پذیر نیست و مبادله آنها در معاملات به دلیل داشتن ماهیت دولتی، مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند. اما با ظهور استیبل کوین‌ها و به ویژه تتر، بسیاری از مشکلات دسترسی به منابع ارزی و معاملات برطرف شد.

 

 

۷. میزان نقدشوندگی بالا به دلیل داشتن بیشترین حجم معاملات بازار

توجه به میزان نقدشوندگی یک دارایی در زمان خرید آن، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زیرا اگر قصد تبدیل دارایی به پول نقد را داشته باشید، این کار به آسانی و با سرعت بالایی امکان‌پذیر خواهد بود. این قابلیت در تتر هم وجود دارد و می‌توان آن را به‌طور تقریبی، برابر با پول نقد دانست. بنابراین هر زمان که تصمیم به تبدیل آن به پول نقد داشته باشید، این کار در کسری از ثانیه انجام خواهد شد.

 

 

۸. پذیرش USDT در اکثر صرافی‌ها و استفاده گسترده از آن

به دلیل محبوبیت تتر، به محض اینکه یک صرافی قصد اضافه کردن ارز جدیدی را به پلتفرم خود داشته باشد، اولین مارکتی که ایجاد خواهد شد مارکت متشکل از جفت‌ارز جدید با USDT  است. چون درغیراین‌صورت بسیاری از کاربران خود را از دست خواهد داد.

 

 

۹. نگهداری آسان‌تر Tether نسبت به پول‌های کاغذی

نگهداری از پول‌های کاغذی، خطرات و دردسرهای مختص به خود را دارد و هرچه سرمایه‌ شما به صورت پول کاغذی بیشتر باشد، این خطرات هم بیشتر خواهد شد؛ به‌خصوص اگر دیگران هم از این سرمایه مطلع باشند. اما اگر سرمایه خود را به صورت ارزهای دیجیتال ذخیره کنید، با داشتن یک کیف پول نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری، به‌راحتی به آن دسترسی پیدا خواهید کرد و در صورت گم شدن والت، با داشتن رمز عبور معتبر، می‌توانید کیف پول و توکن‌های خود را بازیابی کنید.

 

معایب

 

۱. متمرکز بودن USDT

غیر‌متمرکز کردن اموری که پیش از ایجاد و گسترش بازار ارزهای دیجیتال به‌صورت متمرکز انجام می‌شد یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای این بازار است. اما USDT برخلاف بسیاری از ارزهای بازار، یک استیبل کوین غیرمتمرکز نیست. این ارز توسط شرکت Tether Limited ایجاد شده و از طریق صرافی بیتفینکس توزیع می‌شود. لذا کاربران برای استفاده از USDTها چاره‌ای جز اعتماد به نهاد مدیریتی آن و این گفته که هر تتر توسط یک دلار آمریکا پشتیبانی می شود ندارند .

 

 

۲. وابستگی USDT به ارز فیات

همان‌طور که پیش‌تر هم به آن اشاره کردیم، ارزش تتر به ارزش دلار، یورو، یوان، طلا، نفت و… وابسته است و این وابستگی، امکان معاملات بهینه را برای کاربران بازارهای مالی فراهم کرده. اما در کنار مزایای جذاب، خطراتی را هم به دنبال دارد. فرض کنید برای یکی از ارزهای فیاتی که ارزش تتر به آنها وابسته است، اتفاقی بیفتد که موجب کاهش ارزش آن شود. به‌عنوان مثال، اگر ارزش دلار در برابر پوند کاهش پیدا کند، تتر هم از این الگو پیروی کرده و ارزش تتر در برابر پوند کاهش پیدا خواهد کرد.

 

 

۳. مشکلات قانونی

به این دلیل که  USDTبه وسیله یک ارز فیات پشتیبانی می‌شود، باید تحت نظر قوانین ارزهای فیات باشد که این الزام، احتمال دخالت دولت در شرکت‌ها را به وجود می‌آورد.

 

چرا در ایران تتر و دلار کاغذی اختلاف قیمتی دارند؟

 

۱. نوسان بازار ارزهای دیجیتال و ایجاد شدن گپ قیمتی

تتر و دلار کاغذی در بازارهای جداگانه‌ای معامله می‌شوند. هرگاه نوسانات بازار ارزهای دیجیتال افزایش پیدا می‌کند و به‌عنوان مثال بیت کوین ریزش می‌کند، تقاضا برای تتر افزایش پیدا خواهد کرد. زیرا تمام معامله‌گران بازار تمایل بسیاری به فروش بیت کوین و تبدیل آن به ارز باثباتی مانند تتر دارند. همین امر موجب افزایش قیمت تتر و ایجاد یک گپ قیمتی بین این استیبل کوین و دلار کاغذی می‌شود که به مرور زمان به تعادل اولیه برمی‌گردد. عکس این اتفاق هم صادق است و وقتی بازار ارزهای دیجیتال روندی صعودی را در پیش می‌گیرد، معامله‌گران تمایل بسیاری به فروش تترهای خود و خرید سایر ارزها دارند و این امکان وجود دارد که همین موضوع، موجب کاهش قیمت تتر و ایجاد یک گپ قیمتی در بین دلار کاغذی و تتر شود.

 

 

۲. سیاست‌ها و کارمزدهای صرافی‌ها

این امکان وجود دارد که قیمت یک ارز در صرافی‌های گوناگون با توجه به حجم معاملات و سیاست‌های مختص به صرافی، متفاوت باشد. صرافی‌هایی که کوچک‌اند و حجم معاملات کمتری دارند، برای جبران نقدینگی، ارز را با قیمت بیشتری عرضه می‌کنند. همچنین در صرافی‌هایی که واسطه نبوده و خودشان طرف حساب هستند، برای جلوگیری از ضرر یا کسب سود بیشتر، ارز را گران‌تر عرضه می‌کنند.

توجه داشته باشید که معمولاً قیمت دلار در بازار آزاد از قیمتUSDT  کمتر است و اگر قیمت دلار کاغذی در بازار آزاد ۴۳۳۰۰ باشد، قیمت هر واحد USDT در صرافی‌های آنلاین ۴۳۵۰۰ تومان است.

 

 

۳. نوسان شدید ریال و ایجاد شدن گپ قیمتی

در مواقعی که ارزش ریال دچار نوسانات شدیدی می‌شود، مشابه اتفاقاتی که در نوسان بازار ارزهای دیجیتال رخ می‌دهد، خواهد افتاد. البته توجه داشته باشید که تأثیر ارزش ریال روی USDT و دلار کاغذی یکسان است و فقط یک گپ قیمتی بین این دو وجود دارد که موجب می‌شود در صورت نوسان ارزش ریال، ابتدا ارزش یک ارز تحت تأثیر قرار بگیرد و سپس ارزش ارز دوم را تحت تأثیر قرار دهد. این گپ قیمتی هم پس از مدتی پر شده و تعادل اولیه ایجاد خواهد شد.

 

 

۴. کارمزد تراکنش شبکه‌های مختلف

یکی دیگر از دلایل تفاوت قیمت تتر و دلار، کارمزد تراکنش‌ها در شبکه‌های مختلف است.

می‌دانیم هر یک از بلاک‌چین‌هایی که تتر بر بستر آنها عرضه شده و مورد معامله قرار می‌گیرد، با توجه به مقیاس‌پذیری و ساختار خود، کارمزد تراکنش متفاوتی دارند. به‌عنوان مثال بلاک‌چین اتریوم این توانایی را دارد که در یک ثانیه ۱۰ الی ۱۵ تراکنش را پردازش و ثبت کند. درصورتی‌که بلاک‌چین سولانا قادر به پردازش ۱۹۰۰ تا ۲۳۰۰ تراکنش در یک ثانیه است. بنابراین می‌توان گفت که سرعت تایید تراکنش‌ها تأثیر بسزایی در کارمزد بلاک‌چین دارد. معامله بر بستر بلاک‌چینی مانند اتریوم که تعداد تراکنش‌های کمتری را در یک ثانیه تأیید می‌کند، کارمزد بیشتری دارد. زیرا به‌طور معمول ماینرهای شبکه برای اولویت‌بندی تراکنش‌ها به میزان کارمزد پرداختی توجه می‌کنند و تراکنشی که کارمزد بیشتری پرداخت کند، در اولویت تایید قرار می‌گیرد. همین موضوع باعث می‌شود که معامله‌گران شبکه اتریوم مجبور به پرداخت کارمزدهای بالایی شوند و این موضوع تأثیر غیرمستقیمی بر قیمت لحظه‌ای تتر خواهد داشت.

 

آیا ارز دیجیتال تتر امن است؟

Tether با وجود تولید و عرضه متمرکز، بر بستر بلاک‌چین‌های غیرمتمرکز معامله می‌شود و از امنیت این شبکه‌ها بهره‌مند است. بنابراین امنیت تراکنش تتر به واسطه بهره‌گیری از امنیت بلاک‌چین‌ها، تضمین شده است.

Tether ادعا می‌کند که به اندازه ارز‌های ارائه‌شده، پشتیبان دلاری دارد اما عدم شفافیت در حسابرسی ذخیره بانکی شرکت، مانع اعتماد کامل کاربران به این ارز دیجیتال پرکاربرد شده است. بنابراین کاربران از این موضوع که هر USDT توسط یک دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود مطمئن نیستند.

مشکل دیگری که می‌تواند موجب نگرانی بخشی از کاربران شود، متمرکز بودن شرکت Tether Limited است. این شرکت یک نهاد متمرکز است و این توانایی را دارد که دارایی کاربرانی که ساکن کشورهای تحریم‌شده هستند را محدود و مسدود کند.‌ بنابراین کاربران ایرانی همیشه این نگرانی را دارند که ردیابی تراکنش‌های بلاک‌چین، منجر به شناسایی محل سکونت آنها و فریز شدن دارایی آنها شود.

 

 این مطلب را هم بخوانید: آموزش ارز دیجیتال از صفر تا صد رایگان

 

چگونه تتر بخریم؟

در کشورهای خارجی کاربران این امکان را دارند که با داشتن کارت بانکی بین‌المللی و پرداخت ارزهای فیاتی مانند دلار، یورو و… از صرافی‌های ارز دیجیتال تتر خریداری کنند. اما در ایران به‌دلیل وجود محدودیت‌ها، این امکان وجود ندارد و کاربران به کارت‌های بانکی بین‌المللی دسترسی ندارند. لذا برای خرید تتر به صرافی ارزهای دیجیتال داخلی نیاز خواهند داشت. ابتدا باید در یک صرافی ارز دیجیتال داخلی ثبت‌نام کنید و پس از گذراندن مراحل ثبت‌نام، با استفاده از کارت بانکی و پرداخت ریال، تتر لازم را تهیه کنید. برای معامله در صرافی‌های بین‌المللی هم کافی است تتر لازم را به کیف پول صرافی منتقل کنید و ارزهای دیجیتال موردنظر خود را بخرید.

دقت داشته باشید که دارایی شما تا زمانی که در کیف پول صرافی قرار دارد، تحت اختیار صرافی است و درصورتی‌که مورد حمله سایبری قرار گیرد یا ورشکسته شود تضمینی در بازگشت سرمایه شما وجود نخواهد داشت. بنابراین اگر قصد نگهداری ارزهای دیجیتال خود را دارید بهتر است که آنها را به کیف پول سخت‌ا‌فزاری و نرم‌افزاری خود منتقل کنید.

 

بهترین والت‌ها برای نگهداری تتر

مهم‌ترین و بهترین راه برای نگهداری تتر، استفاده از کیف پول‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است. انتخاب نوع تتری که قصد خرید و نگهداری آن را دارید، در انتخاب کیف پول مناسب، نقش مهمی دارد. لذا باید نوع تتر و استاندار بلاک‌چین آن را مدنظر قرار دهید.

 

ارز‌های دیجیتال جایگزین تتر

افراد بسیاری ترجیح می‌دهند به جای استفاده از تتر، از جایگزین‌های آن استفاده کنند. شما در سایت CoinMarketCap شاهد ۷۵ استیبل کوین در لیست استیبل کوین‌ها خواهید بود و می‌توانید بنابر نیاز و کاربرد مورد نظر، یکی از آنها را انتخاب کنید. اما ما در ادامه قصد داریم تعدادی از استیبل کوین‌هایی که می‌توانند جایگزینی برای تتر باشند به شما معرفی کنیم.

۱. DAI

DAI استیبل کوینی غیر‌متمرکز است که توسط هیچ نهادی صادر و کنترل نمی‌شود و ارزشی معادل با یک دلار آمریکا دارد. اما برعکس تتر که دارای پشتوانه دلار آمریکا است، توسط ترکیبی از ارزهای دیجیتال USDC، ETH، WBTC و توکن BAT که به‌صورت وثیقه‌ای در پلتفرم Maker نگهداری می‌شوند، پشتیبانی می‌شود. می‌توانید در هر لحظه، با استفاده از MakerScan مقدار USDC، ETH یا سایر ارزهایی که به عنوان وثیقه DAI در نظر گرفته شده است را مشاهده کنید و این قابلیت، شفافیت این ارز دیجیتال را بالا برده و موجب محبوبیت آن در بین کاربران شده است. یکی از مزیت‌های دیگر DAI که مورد توجه کاربران ایرانی و سایر کاربران کشورهای تحریم‌شده قرار گرفته، غیرمتمرکز بودن این ارز دیجیتال است. استفاده کردن از Tether، به معنای پذیرفتن ریسک دخالت یک نهاد متمرکز و فریز شدن احتمالی دارایی است. درصورتی‌که DAI این مشکل را از بین برده و با داشتن پلتفرمی غیرمتمرکز، اعتماد کاربران را در خصوص این موضوع که هیچ نهادی اجازه دخالت در این ارز دیجیتال و تراکنش‌های آن را ندارد جلب کرده است.

 

 

۲. BUSD

دلار بایننس (Binance USD) استیبل کوینی است که با همکاری Paxos و توسط شرکت Binance ایجاد شده است. این استیبل کوین، پشتوانه‌ای معادل با یک دلار آمریکا دارد و به ازای هر واحد BUSD، یک دلار در حساب‌های بانکی آمریکا نگهداری می‌شود. BUSD کاربرد فراوانی در بایننس اسمارت چین دارد و دارای استانداردهای BEP-2 و BEP-20 و سازگار با اتریوم است. Paxos به‌طور ماهانه گزارش‌هایی از دارایی‌های پشتوانه دلار بایننس در ذخیره‌های ارزی منتشر می‌کند و این عمل شفافیت BUSD را بالاتر برده است. کاربران بسیاری به‌خاطر کارمزد کمتر و سرعت بالاتر تراکنش‌های BUSD در شبکه بایننس، ترجیح می‌دهند از این استیبل کوین استفاده کنند و تنها نگرانی آنها به قوانین Paxos برمی‌گردد. شرکت Paxos بر اساس منشور اعتماد و قوانین بانکداری نیویورک این حق را دارد که حساب‌های کاربران کشورهای تحریم‌شده را فریز کند و این دخالت مستقیم و متمرکز بودن BUSD موجب نگرانی کاربران شده است.

 

 

۳. USDC

‏USDC استیبل کوینی متمرکز است که با همکاری کوین‌بیس و Circle ساخته شده و توسط موسسه centre توسعه داده شده و کنترل می‌شود. هر واحد از این ارز دیجیتال توسط یک دلار آمریکا که به صورت پول نقد یا اوراق قرضه کوتاه‌مدت در ذخیره بانکی آمریکا نگهداری می‌شود، پشتیبانی خواهد شد.

برای تولید USDC فردی که قصد دریافت این ارز را دارد، دلار را به حساب بانکی صادرکننده توکن ارسال کرده و صادرکننده هم با استفاده از قراردادهای هوشمند و با استاندارد ERC-20، توکن‌های معادل با مبلغ دریافتی را تولید کرده و به کاربر تحویل می‌دهد. دلاری که دریافت می‌شود هم به عنوان پشتوانه USDC در ذخیره بانکی نگهداری خواهد شد.

 

 

۴. UST

UST  یا Terra USD، استیبل کوینی غیرمتمرکز است که در حال حاضر دربرنامه‌های Defi شبکه‌های سولانا، اتریوم، بایننس اسمارت چین، کازموس، پالیگان و… کاربرد دارد. این استیبل کوین ارزشی معادل با یک دلار آمریکا دارد اما برعکس تتر دارای پشتوانه دلاری نیست و برخلاف سایر استیبل کوین‌های غیرمتمرکز، فاقد هرگونه وابستگی و پشتوانه است. برای تولید هر UST، باید یک توکن لونا (LUNA) سوزانده شود.

 

 

۵. TUSD

TUSD یا True USD، یکی دیگر از ارزهای دیجیتال جایگزین تتر است که بر بستر شبکه اتریوم با استاندارد ERC-20 راه‌اندازی شده. این استیبل کوین توسط شرکت Trust Token ایجاد شده و ارزشی معادل با یک دلار آمریکا دارد. به‌عبارت‌دیگر، به ازای هر واحد TUSD، یک دلار آمریکا به عنوان پشتوانه در حساب‌های امانی نگهداری می‌شود. این ارز دیجیتال، نسبت به تتر از شفافیت بیشتری برخوردار است اما مانند تتر، استیبل کوینی متمرکز است و شرکت سازنده آن این توانایی را دارد که سرمایه کاربران را مسدود و فریز کند.

 

 

۶. FRAX

FRAX استیل کوینی است که توسط سم کاظمیان و تیم او، بر بستر اتریوم و با استاندارد ERC-20 راه‌اندازی شده و نسل جدیدی از ارزهای دیجیتال به شمار می‌آید. در این ارز دیجیتال، بخشی از استیل کوین به وسیله دلار پشتیبانی شده و بخشی دیگر از طریق وثیقه‌گذاری پشتیبانی می‌شود. در نهایت برای حفظ ثبات قیمتی از مینت کردن یا سوزاندن توکن حاکمیت FXS استفاده خواهد شد. اگر قیمت FRAX به بیش از یک دلار افزایش پیدا کند، میزان وثیقه‌گذاری کاهش پیدا خواهد کرد و اگر قیمت آن به کمتر از یک دلار برسد، شرایط برعکس خواهد شد.

 

دغدغه‌ها و اخبار پیرامون تتر

دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی در خصوص تتر و شرکت Tether Limited که تولید و توزیع‌کننده‌ آن است وجود دارد که کاربران این ارز دیجیتال را نگران کرده است:

Tether یک استیبل کوین متمرکز است که توسط شرکت Tether Limited تولید و توزیع می‌شود و این شرکت می‌تواند به میزان دلخواه خود تتر تولید کند. نداشتن سقفی مشخص برای تترهای تولیدی، موجب شده که این ارز دیجیتال، ارزی کمیاب محسوب نشود.

شرکت Tether Limited در ابتدا اعلام کرد که به ازای هر USDT تولیدشده ، یک دلار آمریکا به‌عنوان پشتوانه، ذخیره خواهد شد اما پس از مدتی این خبر تکذیب شد و شرکت ادعای دیگری در خصوص پشتوانه USDTهای صادر‌شده اعلام کرد. Tether Limited گفت که هر USDT، توسط ذخایر دلاری شرکت که شامل ارزهای فیات، پول نقد یا سایر دارایی‌ها و مطالبات دریافتی از وام‌ها به اشخاص ثالث است پشتیبانی می‌شود و لذا هر تتر به‌طور صددرصد توسط یک دلار آمریکا پشتیبانی نخواهد شد.

شرکت Tether Limited متهم به دستکاری و افزایش قیمت بیت کوین شد اما این اتهام را رد کرد.

موضوع دیگری که کاربران را نگران کرده، هک شدن بیش از ۳۱ میلیون دلار چطور در سال ۲۰۱۷ است. پس از این اتفاق، شرکت Tether Limited به کاربران اعلام کرد که جایی برای نگرانی وجود ندارد و پشتوانه کافی برای تترها در ذخیره بانکی وجود دارد اما گزارش حسابرسی شفافی از ذخایر بانک USDT منتشر نکرد.

 

 این مطلب را هم بخوانید: آموزش بورس رایگان از صفر تا صد

 

آینده تتر

با وجود تمام فراز و نشیب‌هایی که ارز دیجیتال تتر در این سال‌ها و در طی چندین بازار خرسی تجربه کرده، همچنان محبوب‌ترین استیبل کوین بوده و حجم معاملات روزانه آن به میلیاردها دلار رسیده است.

 

سؤالات متداول درباره تتر

تتر چیست؟

تتر یک استیبل کوین متمرکز است که ارزشی معادل با یک دلار آمریکا دارد و توسط دلار پشتیبانی می‌شود. این ارز دیجیتال توسط شرکت Tether Limited تولید و توزیع می‌شود.

 

آیا تتر استخراج می‌شود؟

Tether یک ارز دیجیتال متمرکز است که برعکس بیت کوین طی فرآیند ماینینگ تولید و استخراج نمی‌شود. این استیبل کوین در بستر بلاکچین‌ها و به‌صورت غیرمتمرکز معامله می‌شود اما به این علت که توسط یک نهاد متمرکز، تولید و توزیع می‌شود ارز دیجیتال متمرکزی محسوب نمی‌شود.

 

آیا تتر بلاک‌چین اختصاصی دارد؟

تتر استیبل کوینی است که بلاک‌چین اختصاصی ندارد و بر بستر سایر بلاک‌چین‌ها، عرضه و معامله می‌شود.

 

کاربرد تتر چیست؟

۱. حفظ سود معاملات

۲. در امان ماندن از نوسانات شدید بازار

۳. انتقال آسان پول و پرداخت‌ها در معاملات داخلی و بین‌المللی

۴. انتقال سریع و آسان پول به کیف پول یا صرافی‌ها

 

چرا قیمت تتر همواره ثابت است؟

تتر استیبل کوینی است که دارای پشتوانه دلاری است و هر واحد تتر، با یک دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود. بنابراین ارزش این استیبل کوین برخلاف ارزشِ ارزهایی مثل اتریوم و بیت کوین که با عرضه و تقاضا تغییر می‌کند، به ارزش دلار وابسته است و به‌صورت مستقل تغییر نخواهد کرد.

 

علت تفاوت قیمت بین دلار کاغذی و تتر چیست؟

اختلاف قیمت دلار کاغذی و تتر به علت نوسانات ارزش ریال، سیاست‌های ارزی دولت، نوسانات بازار ارزهای دیجیتال، تفاوت کارمزد معاملات در صرافی‌ها، تفاوت کارمزد تراکنش شبکه‌های بلاک‌چینی مختلف و تفاوت ماهیت ارز دیجیتال تتر و دلار کاغذی است.

 

چگونه می‌توانیم تتر بخریم؟

این ارز دیجیتال را می‌توان از صرافی‌های داخلی و خارجی تهیه کرد.

 

بهترین کیف پول‌ها برای نگهداری USDT کدام است؟

  1. Trust wallet
  2. MetaMask
  3. My Ether Wallet
  4. Ledger
  5. Trezor
  6. Crypto Wallet
  7. D’CENT
  8. Atomic Wallet
  9. im Token
  10. Ledger Nano X
  11. Ledger Nano S
  12. SafePal S1
  13. Math Wallet
  14. Binance Chain Wallet

 

جمع‌بندی

Tether یکی از محبوب‌ترین استیبل کوین‌های بازار ارزهای دیجیتال است که توسط شرکت Tether Limited تولید و توزیع می‌شود. این ارز رقبایی نظیر DAI، USDC و BUSD دارد اما همچنان محبوب‌ترین استیبل کوین بازار به‌شمار می‌آید. Tether با ایجاد پلی بین دنیای ارزهای دیجیتال و بازار ارزهای فیات و مزیت‌های فراوانی که به همراه دارد، باعث شده که علی‌رغم نگرانی‌ها در خصوص عدم شفافیت ذخیره پشتوانه آن و متمرکز بودن فرآیند تولید و توزیع، پرکاربردترین ارز دیجیتال باشد.

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • امتیاز دادن به دوره فقط مخصوص خریداران محصول می باشد.

*
*

پانزده + هجده =

طراحی ربات سفارشی