سفارش ساخت ربات فارکس و ساخت ربات معامله گر بورس و ساخت ربات معاملاتی و طراحی ربات تریدر و ربات فارکس رایگان و برنامه نویسی ربات فارکس و آموزش ساخت اکسپرت فارکس و ساخت ربات معامله گر با پایتون و دانلود ربات معامله گر فارکس و خرید ربات تریدر فارکس و ربات فارکس خودکار و ربات معامله گر بورس رایگان و آموزش ساخت ربات معامله گر فارکس و دانلود ربات معامله گر بورس ایران و ربات معامله گر آلپاری و ربات فارکس برای اندروید و طراحی ربات متاتریدر و برنامه نویسی ربات متاتریدر و طراحی ربات فارکس و برنامه نویسی ربات فارکس

آموزش ارز دیجیتال

آموزش ارز دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال یکی از بازارهای نوپا است که به دلیل رشد بی‌سابقه برخی رمزارزها مانند بیت‌کوین و دوج‌کوین، توانسته توجه افراد زیادی را از سراسر جهان به خود جلب کند. با وجود اینکه طی این سال‌ها افراد زیادی وارد این بازار شدند و معامله رمزارزها را تجربه کردند، بسیاری از آنها به دلیل نداشتن دانش و آگاهی کافی، دچار خسارات مالی قابل توجهی شدند. لذا اگر علاقه‌مند به حضور در این بازار هستید، باید هر چه سریع‌تر اقدام به یادگیری مباحث ارزهای دیجیتال کنید تا به بازدهی مطلوب خود در این بازار دست پیدا کنید. در این مقاله تلاش می‌کنیم تا شما را به صورت مختصر با مفاهیم آموزشی ارزهای دیجیتال آشنا کنیم. برای یادگیری کامل و عمیق این مفاهیم میتوانید در دوره ارز دیجیتال ره‌آورد آکادمی شرکت نمایید.

ارز دیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتال یا رمزارزها، نوعی پول دیجیتال هستند که به وسیله‌ی پروتکل‌های رمزنگاری‌شده، طراحی شده و ارزش آنها مستقل از پول با ماهیت فیزیکی است. این رمزارزها برای تأمین امنیت مبادلات خود از فناوری بلاک‌چین استفاده می‌کنند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این رمزارزها، غیرمتمرکز بودن آنهاست؛ یعنی تحت نظارت هیچ نهاد و دولتی نیستند و مدیریت کلیه‌ی امور مربوط به آنها بر عهده صاحبان ارزهای دیجیتال است. تغییرناپذیری و شفافیت بالا از دیگر ویژگی‌های ارزهای دیجیتال است که نشأت‌گرفته از فناوری بلاک‌چین و استفاده از دفتر کل توزیع‌شده است. از اهداف اصلی ایجاد ارزهای دیجیتال می‌توان به مبارزه با جعل و کلاهبرداری، انتقال سریع و راحت پول و حذف واسطه‌‌ها در معاملات اشاره کرد. انتقال رمزارزها هیچ محدودیتی ندارد؛ یعنی شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه‌روز، هر مقدار از ارزهای دیجیتال را از نقطه‌ای به نقطه دیگر در جهان انتقال دهید. ارزش ارزهای دیجیتال بر اساس میزان تقاضای افراد برای خرید آنها، تعیین می‌شود و هر چه میزان تقاضا برای یک ارز دیجیتال بیشتر شود، ارزش آن نیز افزایش می‌یابد. امروزه با گسترش فضای دیجیتالی و به‌کارگیری رمزارزها در معاملات جهانی به طور رسمی و غیررسمی، شاهد رونق چشمگیر بازار ارزهای دیجیتال یا بازار کریپتو هستیم؛ به طوری که امروزه توجه بسیاری از نهادهای مالی و همچنین دولت‌ها، سازمان‌ها و بانک‌ها را به خود جلب کرده‌است. به منظور آشنایی بیشتر با ارزهای دیجیتال پیشنهاد میکنیم ویدئوی زیر را مشاهده نمایید.

آشنایی با بلاک‌چین و فناوری به‌کاررفته در آن

واژه بلاک‌چین (Blockchain) از دو عبارت بلاک (Block) و چِین (Chain) تشکیل شده‌است. بلاک‌ چین در لغت به معنای زنجیره‌ی بلاک‌ها است. در واقع، بلاک‌چین، یک سیستم ثبت اطلاعات است که از زنجیره‌ای از بلاک‌ها تشکیل شده‌است. اطلاعات شبکه ابتدا رمزنگاری شده سپس، بین بلاک‌ها یا اعضای شبکه توزیع می‌شوند تا از این طریق، امکان هک کردن و دستکاری شبکه به حداقل رسیده و امنیت شبکه افزایش یابد.

هر بلاک دارای یک رشته متنی یا هَش منحصربه‌فرد است که آن بلاک را از سایر بلاک‌ها متمایز می‌سازد و مانع از تقلب در شبکه می‌شود. در هر یک از این بلاک‌ها اطلاعات مختلفی مانند تاریخ، زمان و مبلغ معامله ثبت می‌شود. در شبکه بلاک‌چین، هر بلاک در ادامه بلاک‌ قبلی قرار می‌گیرد و علاوه بر هَش خود، شامل هش بلاک ‌قبلی نیز می‌شود. به اولین بلاک در هر شبکه بلاک‌چین که قبل از آن بلاک دیگری وجود ندارد، “بلاک جِنِسیس (Genesis block)” گفته می‌شود.

ایجاد یک تغییر کوچک در اطلاعات یک بلاک می‌تواند باعث تغییر هشِ بلاک شود و در نتیجه منجر به نامعتبر شدن شبکه بلاک‌چین شود. بلاک‌چین از فناوری دفتر کلِ توزیع‌شده استفاده می‌کند، لذا کلیه اطلاعات شبکه در یک سیستم یا سرور خاص ذخیره نمی‌شود. هر سیستمی که به شبکه متصل می‌شود، یک نسخه از اطلاعات را دریافت می‌کند. به هر یک از این سیستم‌ها، یک “نود” در شبکه گفته می‌شود. هر گونه تغییر در اطلاعات بلاک‌ها تنها در صورتی مجاز است که به تأیید کلیه اعضای شبکه برسد. در غیر این صورت، باعث از بین رفتن اعتبار شبکه می‌شود.

بازار رمزارزها از گذشته تاکنون

ایده اولیه ارز دیجیتال در سال ۱۹۸۰ توسط دیوید چام مطرح شد. در این ایده، ارز دیجیتال “دیجی‌کَش” به‌وجود آمد که ترکیبی از پول الکترونیکی و علم رمزنگاری بود. پس از آن در سال ۱۹۸۹ نوبت به طراحی بیت‌گُلد رسید که از آن به عنوان پیش‌زمینه بیت‌ کوین یاد می‌شود. با این حال، بیت‌کوین اولین ارز دیجیتالی است که به شدت مورد توجه عموم مردم قرار گرفت و باعث رونق بازار ارزهای دیجیتال شد. این رمزارز در سال ۲۰۰۹ توسط ساتوشی ناکاموتو مطرح شد و توانست مشکل بزرگ بیت‌گلد، یعنی دوباره خرج شدن را از طریق فناوری غیرمتمرکز بلاک‌چین حل کند. انجام مبادلات پولی از طریق تراکنش‌های همتا‌به‌همتا، به افراد کمک می‌کرد تا بتوانند به کمک بیت‌کوین، بدون نیاز به  واسطه (بانک‌ها) و به صورت مستقیم، برای انتقال پول خود به هر نقطه‌ای از جهان اقدام کنند. این ویژگی باعث افزایش قیمت بیت‌کوین و جذابیت بیشتر آن شد.

هم‌اکنون بیت‌کوین به عنوان یکی از قدرتمندترین ارزهای بازار شناخته شده و لقب پادشاه رمزارزها را به خود اختصاص داده‌است. از سوی دیگر، طی این سال‌ها، دسته دیگری از رمزارزها تحت عنوان آلت‌کوین‌ها با هدف رفع مشکلات بیت‌کوین به وجود آمدند که توانستند جایگاهی نزدیک به بیت‌کوین را کسب کنند. هم‌اکنون اتریوم و تتر پس از بیت‌کوین رتبه دوم و سوم بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده‌اند. این آلت‌کوین‌ها علاوه بر رفع مشکلات بیت‌کوین، به دلیل داشتن ویژگی‌ها و کاربردهایی مانند ثبات ارزش، میزبانی قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز، بسیار مورد توجه کاربران این بازار قرار گرفته‎‌اند. امروزه بسیاری از کابران بازار ارزهای دیجیتال علاوه بر سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، از آنها برای تبادلات مالی خود در سرتاسر جهان استفاده می‌کنند.

منظور از استیکینگ (staking) ارزهای دیجیتال چیست؟

استیکینگ یک روش جایگزین برای استخراج کوین است که به‌کمک آن می‌توانید با پرداخت هزینه و مصرف برق کمتر، ارز دیجیتال کسب کنید. در واقع، استیکینگ به معنی کسب سود از طریق نگهداری ارزهای دیجیتالِ خریداری‌شده است. تنها رمزارزهایی قابلیت استیکینگ دارند که از الگوریتم اجماع اثبات سهام (POS) برای پردازش تراکنش‌ها استفاده می‌کنند؛ اگرچه هم‎اکنون روش‌هایی مانند پس‌اندازِ منعطف (Flexible Saving) نیز توسط برخی از صرافی‌ها مانند بایننس به مفهوم استیکینگ افزوده شده‌است. فرآیند استیکینگ می‌تواند به دو روش انجام شود. در روش اول شما می‌توانید ارزهای دیجیتال خود را در کیف‌ پول خود نگهداری کنید و در ازای آن، در بازه‌های زمانی مختلف، سود دریافت کنید. به این روش، “استیکینگ‌ سرد” گفته می‌شود. در روش دیگر، نگهداری ارزهای دیجیتال باید از طریق یک صرافی صورت گیرد و صرافی در ازای آن به شما سود پرداخت کند. به عنوان مثال، می‌توانید با خرید ارز دیجیتال کاردانو و نگهداری آن در صرافیِ بایننس، سود دریافت کنید.


 

منظور از ماینینگ ارزهای دیجیتال چیست؟

به فرآیندی که منجر به تأیید تراکنش‌های شبکه یا ایجاد یک بلاک جدید در آن می‌شود، استخراج یا ماینینگ گفته می‌شود. همچنین، به کسانی که راستی‌آزمایی این تراکنش‌ها را بر عهده دارند، ماینر می‌گویند. در ازای این راستی آزمایی، پاداشی از سوی شبکه به ماینرها پرداخت می‌شود که برای هر شبکه متفاوت است. شبکه‌های بلاک‌چین برای ایجاد بلاک‌های جدید و پایدار ماندن، نیازمند تولید کوین‌های جدید هستند. استخراج ارزهای دیجیتال جدید کمک می‌کند تا آنها بتوانند به عنوان یک شبکه غیرمتمرکز و بدون نیاز به هسته مرکزی، به فعالیت خود ادامه دهند. رمزارزهایی که از الگوریتم اجماع اثبات کار (POW) استفاده می‌کنند، برای ایجاد کوین‌های جدید، به فرآیند ماینینگ نیاز دارند. توجه کنید که این فرآیند برای هر یک از ارزهای دیجیتال، متفاوت است. برخی از رمزارزها را می‌توان با موبایل، لپ تاپ، کامپیوتر یا کارت گرافیک استخراج کرد؛ اما برخی دیگر برای استخراج نیازمند دستگاه‌های مخصوص با قدرت پردازشی بالا هستند.

میزان رشد محبوب‌ترین رمزارزها

 

در ادامه چند مورد از محبوب‌ترین رمزارزها را معرفی می‌کنیم و با میزان رشد آنها طی یک سال اخیر آشنا می‌شویم.

بیت‌کوین

بیت‌ کوین اولین ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که تاریخ پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و قیمت آن طی این سال‌ها بر اثر رویدادهای مختلف، دستخوش تغییرات زیادی شده‌است. اولین رشد قیمت قابل توجه بیت‌کوین مربوط به سال ۲۰۱۳ است که توانست برای نخستین بار به ۱۰۰۰ دلار برسد. اما در طی سال‌های بعد، قیمت بیت‌کوین در پایین‌تر از ۱۰۰۰ دلار، نوسان کرد. در سال ۲۰۱۷ بیت‌کوین یک رشد قیمتی چشمگیر را تجربه کرد به طوری که قیمت آن به بیش از ۱۹ هزار دلار رسید. در پی این رشد قیمت، در سال ۲۰۱۸ دچار افت شدیدی شد و این افت قیمت تا سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ ادامه داشت تا اینکه قیمت بیت‌کوین تا ۱۴ هزار دلار افزایش یافت. پس از این اتفاق، نوسانات قیمت بیت‌کوین ادامه داشت تا اینکه در سال ۲۰۲۰ توانست رکورد جدیدی را در قیمت خود ثبت و قیمت ۲۸ هزار دلار را لمس کند. سال ۲۰۲۱ هم یک سال درخشان برای بیت‌کوین بود و قیمت آن تا حدود ۶۹ هزار دلار افزایش یافت. در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۱، قیمت بیت‌کوین شروع به ریزش کرد و با وجود نوسانات قیمتی، این ریزش تاکنون ادامه یافته‌است. در زمان نگارش این مقاله، بیت‌کوین با قیمتی در حدود ۱۷ هزار دلار در صدر جدول ارزهای دیجیتالِ برتر جهان قرار گرفته‌است.

اتریوم

اتریوم گران‌ترین و معروف‌ترین ارز دیجیتال است که پس از بیت‌کوین از سال ۲۰۱۳ به بازار عرضه شد؛ دقیقاً زمانی که بیت‌کوین برای اولین بار توانست رشد چشمگیری را تجربه کند. این رمزارز دارای یک شبکه بلاک‌چین مستقل بود که میزبانی بسیاری از تیم‌های توسعه‌دهنده ارز دیجیتال را بر عهده دارد. اتریوم در سال ۲۰۱۸ توانست با لمس قیمت ۱۴۰۰ دلار، به اوج قیمت خود برسد. در طول سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ با وجود نوسانات قیمتی، یک روند نزولی را طی کرد. پس از آن، روند صعودی اتریوم ادامه یافت تا اینکه در سال ۲۰۲۱ توانست تا نزدیکی ۴۹۰۰ دلار پیش رود.

کاردانو

کاردانو یک شبکه غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک‌چین است که به عنوان نسل سوم بلاک‌چین شناخته می‌شود. سرعت تراکنش‌ها در این شبکه کمتر از شبکه اتریوم و بیت‌کوین است. همچنین، کارمزد کمتری نسبت به آنها دریافت می‌کند. میزبانی از قراردادهای هوشمند باعث شده امکان پیاده‌سازی برنامه‌های غیرمتمرکز روی این شبکه بلاک‌چین فراهم شود و این رمزارز را به رقیبی برای اتریوم، ای اُ س (EOS) یا سایر پلتفرم‌های قراردادهای هوشمند تبدیل کند. کاردانو از جمله رمزارزهایی است که قابلیت استخراج دارد و به دلیل استفاده از الگوریتم اجماع اثبات سهام، استخراج آن آسان‌تر از بیت‌کوین و اتریوم است. رمزارز بومی این شبکه ADA نام دارد که از اواسط سال ۲۰۱۸ قیمت آن از حدود ۰.۴ دلار شروع به ریزش کرد و در سال ۲۰۲۰ به کف قیمتی خود یعنی حدود ۰.۰۲ دلار رسید. سپس، یک روند صعودی قابل توجه را آغاز کرد.

بایننس کوین

بایننس کوین یکی از معروف‌ترین ارزهای دیجیتال است که توسط صرافی بایننس، بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال جهان، به بازار عرضه شد و توانست طی مدت بسیار کوتاهی در لیست سایر صرافی‌ها قرار گیرد. بایننس کوین در ابتدا با میزبانی شبکه اتریوم، راه‌اندازی شد اما پس از ایجاد شبکه اسمارتِ بایننسِ چین، به این شبکه انتقال پیدا کرد. کاربرانی که از این رمزارز برای معاملات خود استفاده می‌کنند، از تخفیف کارمزد در صرافی بایننس برخوردار خواهندشد. ارز دیجیتال بایننس کوین در ابتدای عرضه، قیمتی کمتر از ۱ دلار داشت اما در سال ۲۰۲۱ توانست رکورد قیمتی ۶۸۴ دلار را ثبت کند.

ترون

ترون (TRX)، یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که روی شبکه بلاک‌چین اختصاصی خود یعنی شبکه ترون (Tron) فعالیت می‌کند. هدف اصلی این شبکه، ایجاد تحولی عظیم در صنعت سرگرمی و فراهم ساختن یک شبکه جهانی اشتراک‌گذاری مطالب رایگان در زمینه سرگرمی است. هزینه تراکنش‌ها در شبکه ترون بسیار پایین و نزدیک به صفر است. کابران می‌توانند با انتخاب شبکه ترون برای تراکنش‌های خود، کمترین کارمزد را پرداخت کنند. کمترین قیمت ترون حدود ۰.۰۰۶۸ دلار است که در سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاده و بالاترین قیمتی که تاکنون ثبت کرده، ۰.۱۷۹ دلار است که در سال ۲۰۲۱ به این قیمت رسید.

کِیک

پنکیک سواپ (PancakeSwap) محبوب‌ترین پلتفرم غیرمتمرکز است که روی شبکه بایننسِ اسمارت چِین (Binance Smart Chain) ایجاد شده‌است. رمزارز کِیک، توکن اختصاصی پلتفرمِ پنکیک سواپ است. پلتفرم پنکیک سواپ به منظور مبادله‌ی توکن‌هایی با استاندارد  BEP-20 مورد استفاده قرار می‌گیرد. با وجود نوسانات فراوان، این رمزارز توانسته به یکی از بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری تبدیل شود. در سال ۲۰۲۱، کیک توانست رکورد قیمتی ۴۴ دلار را ثبت کند؛ اما پس از آن، وارد یک روند نزولی شد و در حال حاضر با قیمت ۳/۷۳ دلار معامله می‌شود.

بیت‌کوین چیست؟

بیت‌کوین اولین و معروف‌ترین ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که از سال ۲۰۰۸ توسط ساتوشی ناکاموتو با هدف ذخیره و انتقال امن پول، به دنیا معرفی شد. این رمزارز که به عنوان پادشاه رمزارزها شناخته می‌شود، بخش اعظمی از ارزش بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده‌است. از بیت‌کوین می‌توان برای سرمایه‌گذاری، تبادلات مالی و خرید و فروش استفاده کرد. کلیه تراکنش‌های شبکه بیت‌کوین در بستر بلاک‌چین و به صورت همتابه‌همتا صورت می‌گیرد. در واقع، تمام سوابق مربوط به تراکنش‌های شبکه بیت‌کوین، در دفتر کلی به نام بلاک‌چین ذخیره شده و بین اعضای شبکه توزیع می‌شود. شبکه بیت‌کوین از الگوریتم اجماع اثبات کار (POW) برای تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کند. تولید این رمزارز از طریق فرآیند استخراج صورت می‌گیرد و نیازمند دستگاه‌های خاص با مصرف برق بسیار بالا است. به همین دلیل، بسیاری از کشورها معتقدند که تولید این رمزارز به‌صرفه نیست. لازم به ذکر است که تعداد کوین‌های قابل استخراج بیت‌کوین محدود به ۲۱ میلیون است و پس از این تعداد، تولید بیت‌کوینِ جدید متوقف خواهدشد.

ویژگی‌های بیت‌کوین

از مهم‌ترین ویژگی‌های بیت‌کوین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

غیرمتمرکز بودن

همان‌طور که گفتیم، بیت‌کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که در بستر بلاک‌چین فعالیت می‌کند؛ یعنی هیچ نهاد و دولتی بر تراکنش‌های این شبکه نظارت ندارد. کلیه امور مربوط به استخراج و تأیید تراکنش‌ها، در شبکه تحت کنترل همه‌ی اعضای شبکه صورت می‌گیرد.

ناشناس بودن افراد

کسانی که قصد انتقال یا ذخیره پول در بانک‌ها یا سایر مؤسسات مالی را دارند، باید کلیه اطلاعات هویتی خود را در اختیار این نهادها قرار دهند. این در حالی است که برای انتقال بیت‌کوین، لزوماً اطلاعات هویتی لازم نبوده و انجام تراکنش‌ها تنها از طریق آدرس کیف پول شما امکان‌پذیر است. البته یک دیدگاه منفی هم در این مورد وجود دارد که عده‌ای تصور می‌کنند این ویژگی می‌تواند فرصتی برای انجام فعالیت‌های خطرناک و غیرقانونی باشد.

سرعت بالای تراکنش‌ها

بیت‌کوین این امکان را برای شما فراهم می‌سازد تا کلیه پرداخت‌ها، تبادلات و انتقال‌های خود را در کمترین زمان ممکن یعنی در حدود چند دقیقه انجام دهید. در حالی که انتقال پول از طریق بانک‌ها یا سایر نهادهای مالی، نیازمند زمان و طی کردن سازوکارهای پیچیده‌ است.

عدم محدودیت زمانی و مکانی

از دیگر ویژگی‌های بیت‌کوین می‌توان به عدم محدودیت زمانی و مکانی آن اشاره کرد؛ یعنی شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه‌روز، هر مقدار از بیت‌کوین را به هر نقطه از جهان انتقال دهید.

شفافیت تراکنش‌ها

ناشناس بودن افراد در شبکه به معنای مخفی بودن تراکنش‌ها نیست، چرا که کلیه جزئیات تراکنش‌ها در بلاک‌های شبکه بلاک‌چین ذخیره می‌شود و هر زمان که نیاز باشد، این اطلاعات قابل بررسی است. در صورت مشخص بودن آدرس عمومی کیف پول شما، هر فردی می‌تواند با مراجعه به دفتر حساب بلاک‌چین، مقدار کوین‌های موجود در آن را مشاهده کند؛ اما ردیابی اشخاص و دسترسی به اطلاعات هویتی، از طریق آدرس کیف پول امکان‌پذیر نیست.

برگشت‌ناپذیری

طراحی بیت‌کوین به گونه‌ای است که پس از انجام هر تراکنش و انتقال بیت‌کوین، به هیچ وجه امکان برگشت آن توسط شخص فرستنده وجود ندارد و تنها راه برگشت کوین‌ها، انتقال آنها از طریق شخص گیرنده به آدرس کیف پول فرستنده است. هدف این طراحی، تضمین انجام تراکنش و انتقال کوین است تا شخص گیرنده نتواند ادعایی مبنی بر عدم دریافت کوین‌ها داشته باشد.

آلت‌کوین (Altcoin) چیست؟

آلت‌کوین از دو کلمه “Alt” به معنای جایگزین و “”Coin به معنای سکه تشکیل شده‌است. به طور کلی، به تمامی کوین‌های بازار به غیر از بیت‌کوین، آلت‌کوین گفته می‌شود. آلت‌کوین‌ها در بسیاری از ویژگی‌ها مانند همتا‌به‌همتا بودن تراکنش‌ها، قابلیت استخراج و کم‌هزینه بودن تراکنش‌ها، با بیت‌کوین مشترک هستند. در واقع، آلت‌کوین‌ها نشأت گرفته از بیت‌کوین هستند و با هدف رفع محدودیت‌های آن به وجود آمده‌اند. هر یک از آلت‌کوین‌ها، شبکه بلاک‌چین خاص خود را ایجاد کردند که این موضوع منجر به گستردگی شبکه بلاک‌چین شده‌است.

تفاوت آلت‌کوین و بیت‌کوین

همان‌طور که گفتیم، آلت‌کوین‌ نشأت گرفته از بیت‌کوین است و برای رفع برخی از محدودیت‌های بیت‌کوین مانند، سرعت پایین، کارمزد بالا و حریم خصوصی ضعیف پدید آمد. تاکنون آلت‌کوین‌های بسیار زیادی به بازار عرضه شده‌اند که تعداد زیادی از آنها عمر کوتاهی داشتند و از بین رفته‌اند. بنابراین، باید با آگاهی کامل و بررسی جوانب مختلف، برای خرید آلت‌کوین‌ها اقدام کنید. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین تفاوت‌های بیت‌کوین و آلت‌کوین اشاره می‌کنیم:

۱. یکی از تفاوت‌های مهم و بارز آلت‌کوین‌ها و بیت‌کوین، تفاوت در ارزش یا قیمت آنها است. آلت‌کوین‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آنها با قیمت‌های مختلفی به بازار عرضه شده‌اند و قیمت برخی از آنها فاصله زیادی با قیمت بیت‌کوین دارد. علاوه بر این، ارزش بازار بیت‌کوین به اندازه‌ای است که به تنهایی توانسته بخش اعظمی از ارزش کل بازار را به خود اختصاص دهد و در برابر همه آلت‌کوین‌ها قرار گیرد.

۲. آلت‌کوین‌ها دارای تنوع بالا و ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند که باعث شده کاربردها و قابلیت‌های بیشتری نسبت به بیت‌کوین داشته باشند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به حریم خصوصی و امنیت بیشتر، میزبانی از قراردادهای هوشمند و نوسانات پایین قیمت اشاره کرد. توجه کنید که این ویژگی‌ها برای همه آلت‌کوین‌ها یکسان نبوده و می‌تواند در هر آلت‌کوین متفاوت باشد.

۳. یکی از اهداف اصلی ایجاد آلت‌کوین‌ها رفع مشکل کارمزد بالا و سرعت پایین تراکنش‌ها در شبکه بیت‌کوین بود. فرآیند استخراج در شبکه بیت‌کوین، از طریق الگوریتم اجماع اثبات کار (POW) صورت می‌گیرد که هزینه بالایی دارد و به دلیل مصرف بالای برق، برای محیط زیست خطرناک است. برای رفع این مشکل، بسیاری از آلت‌کوین‌ها از الگوریتم‌های متفاوتی مانند الگوریتم اجماع اثبات سهام (POS) برای ایجاد بلاک جدید استفاده می‌کنند که ضمن کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت تراکنش‌ها، خطری هم برای محیط زیست نخواهدداشت.

مزایای آلت‌کوین‌

۱. عموماً سرعت تراکنش‌ها در آلت‌کوین‌ بیشتر از بیت‌کوین است. بیت‌کوین تنها قابلیت  پردازش ۷ تراکنش در ثانیه را دارد؛ این در حالی است که بسیاری از آلت‌کوین‌ها مانند ترون، توانایی پردازش دو هزار تراکنش در ثانیه را دارند.

۲. یکی از مهم‌ترین مزایای آلت‌کوین‌ نسبت به بیت‌کوین، کارمزد پایین‌تر تراکنش‌ها است. در حال حاضر با رشد چشمگیر قیمت بیت‌کوین و افزایش ترافیک این شبکه، کارمزد تراکنش‌ها در این شبکه برای کاربران معمولی چندان به‌صرفه نیست.

۳. تنوع بالای آلت‌کوین‌ها فضای رقابتی بیشتری را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده‌‌است. کاربرد آلت‌کوین‌ها در زمینه‌های مختلف باعث شده تا سرمایه‌گذاران این حوزه، گستره وسیع‌تری برای انتخاب داشته باشند و برای کسب سود، در بخش‌های مختلف اقتصاد دیجیتالی سرمایه‌گذاری کنند.

۴. کابرد فراوان آلت‌کوین‌ها، باعث افزایش احتمال بقای آنها می‌شود. به عنوان نمونه، اتریوم یکی از پرکاربردترین آلت‌کوین‌ها است که همین موضوع احتمال از بین رفتن آن را به شدت کاهش می‌دهد.

معایب آلت‌کوین‌

۱. عمدتاً قیمت آلت‌کوین‌ها تحت تأثیر قیمت بیت‌کوین است. به همین دلیل، نوسانات قیمت بیت‌کوین روی قیمت آلت‌کوین‌ها تأثیر مستقیم خواهدداشت. همچنین، به دلیل عمر کوتاه برخی از آلت‌کوین‌ها، خطر سقوط ارزش سرمایه، سرمایه‌گذاران را تهدید می‌کند.

۲. ساختار غیرمتمرکز آلت‌کوین‌ها و عدم پشتیبانی آنها از شبکه، باعث شده تا در صورت بروز مشکلات امنیتی و خسارات مالی سرمایه‌گذاران، کسی پاسخگو نباشد. همچنین، به دلیل تقلبی بودن برخی از آلت‌کوین‌های موجود در بازار، خطر از بین رفتن سرمایه، سرمایه‌گذارانِ تازه‌وارد را تهدید می‌کند.

۳. آلت‌کوین‌ها اغلب دچار نوسانات شدیدی می‌شوند. اگرچه نوسانات مثبت می‌تواند منجر به سوددهی سرمایه‌گذاران شود، اما گاهی افت قیمت شدید آلت‌کوین‌ها، خسارات مالی سنگینی را به سرمایه‌گذاران تحمیل می‌کند. بهترین راهکار برای کاهش چنین ریسکی، سیو سود و خارج شدن از روند صعودی است.

۴. آلت‌کوین‌های زیادی در بازار وجود دارند که حجم معاملات آنها بسیار کم است. اگرچه برخی از آنها دارای نقدشوندگی بالایی هستند، اما به دلیل حجم پایین معاملات، دستخوش نوسانات شدید می‌شوند. سرانجام بسیاری از آنها به آلت‌کوین مرده تبدیل می‌شوند؛ یعنی تقاضایی برای معامله آنها وجود ندارد.

آیا ارزهای دیجیتال امن هستند؟

همان‌طور که می‌دانید، کلیه تراکنش‌ها و مبادلات ارزهای دیجیتال در بستر اینترنت صورت می‌گیرد. بنابراین، وقتی در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنید، همواره سرمایه شما در معرض ریسک‌هایی مانند وجود هکرها و سایت‌های کلاهبرداری قرار دارد. از طرفی، بازار ارزهای دیجیتال یک بازار نوظهور است و بسیاری از کشورها، این بازار را به رسمیت نمی‌شناسند؛ لذا در صورت بروز هرگونه تخلف در این بازار، مرجع قانونی برای رسیدگی به این تخلفات وجود ندارد. امروزه، توسعه بازار ارزهای دیجیتال و کاربرد آنها در زمینه‌های مختلف اعم از سرمایه‌گذاری، تبادلات تجاریِ بین المللی و توسعه کسب و کار، باعث شده تا موضوع امنیت ارزهای دیجیتال برای فعالان این بازار به یک نگرانی بزرگ تبدیل شود. یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث افزایش کلاهبرداری در فضای ارزهای دیجیتال شده، نداشتن آگاهی کافی کاربران این حوزه، در مورد روش‌های حفظ حریم خصوصی و امنیت است که منجر به سوء استفاده افراد فرصت‌طلب و کلاهبردار می‌شود. در ادامه، به چند مورد از روش‌های مقابله با خطر کلاهبرداری اشاره می‌کنیم:

۱. برای محافظت از دارایی دیجیتالی خود، یک کیف پول با امنیت بالا انتخاب کنید. کیف‌ پول‌های نرم‌افزاری به صورت آنلاین کار می‌کنند؛ بنابراین، احتمال هک شدن آنها بیشتر از کیف‌پول‌های سخت‌افزاری است.

۲. در نگهداری از رمز کیف پول خود کوشا باشید؛ زیرا در صورت فراموشی رمز کیف‌پول، امکان دسترسی به دارایی خود را از دست می‌دهید. همچنین، اطلاعات مربوط به کیف‌پول خود را نیز در اختیار دیگران قرار ندهید.

۳. یک صرافی معتبر را انتخاب کنید که دارای پشتیبانی و امکانات مناسب باشد.

۴. هنگام انتقال دارایی، دقت عمل داشته باشید؛ زیرا این تراکنش‌ها برگشت‌پذیر نیستند.

۵. برای خرید از سایت‌هایی که وعده ارز دیجیتال رایگان می‌دهند، سعی کنید از کیف پولی غیر از کیف پول اصلی خود استفاده کنید.

۶. برای سرمایه‌گذاری، رمزارزهایی را انتخاب کنید که دارای اعتبار و حجم معاملات بالا هستند.

کیف پول دیجیتالی چیست؟

کیف پول دیجیتالی (Wallet)، سخت‌افزار یا نرم‌افزاری است که به کمک آن می‌توانید دارایی دیجیتالی خود را نگهداری و ذخیره کنید. این کیف پول از دو کلید عمومی (Public Key) و خصوصی (Private Key) تشکیل شده که به صورت رشته‌ای از اعداد و حروف هستند. هر کیف پول دارای یک کلید عمومی یا آدرس منحصربه‌فرد است که راستی‌آزمایی تراکنش‌ها و انتقال رمزارزها از طریق این کلید صورت می‌گیرد؛ یعنی شما برای انتقال دارایی به شخص دیگر، باید کلید عمومی یا آدرس کیف پول او را در اختیار داشته باشید. کلید خصوصی، این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا به دارایی دیجیتالی موجود در کیف پول خود دسترسی پیدا کنید. برای درک بهتر کلید خصوصی، می‌توان آن را به رمزِ کارت بانکی تشبیه کرد. در صورتی که این رمز در اختیار دیگران قرار گیرد، عملاً می‌توانند به دارایی موجود در کیف پول شما دسترسی داشته باشند. در صورتی که قرار دادن کلید عمومی در اختیار دیگران، مشکلی برای امنیت کیف پول شما ایجاد نمی‌کند.

انواع کیف پول دیجیتالی

به طور کلی، کیف پول‌های دیجیتال را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

کیف پول کاغذی

کیف پول کاغذی ساده‌ترین نوع کیف پول است که در آن، کلید خصوصی بر روی یک کاغذ، چاپ شده و در اختیار فرد قرار می‌گیرد. در حال حاضر، استفاده از این نوع کیف‌پول، منسوخ شده‌است.

کیف پول نرم‌افزاری (گرم)

همان‌طور که از اسم این نوع کیف پول‌ها مشخص است، به صورت نرم‌افزاری هستند که بر روی کامپیوتر و موبایل‌های هوشمند نصب شده یا از طریق مرورگر اینترنت، اجرا می‌شوند. در هر صورت، این نوع کیف‌پول‌ها برای اجرا شدن، به اینترنت نیاز دارند. کیف پول‌های نرم‌افزاری، اطلاعات شما را به صورت آنلاین ذخیره و نگهداری می‌کنند؛ لذا اطلاعات و دارایی‌های کیف پول شما در معرض ‌کلاهبرداری‌های سایبری قرار دارد.

کیف پول سخت‌افزاری (سرد)

کیف پول‌های سخت افزاری به صورت یک سخت‌افزار مخصوص مانند فلش مموری طراحی شده‌اند. بر خلاف کیف پول‌های دیگر که به صورت رایگان به کاربران ارائه می‌شوند، کیف پول سخت‌افزاری باید خریداری شود. به کمک این کیف پول‌ها می‌توانید اطلاعات خود را به صورت آفلاین ذخیره کنید. به همین دلیل، این نوع کیف پول‌ها نسبت به کیف پول‌های نرم‌افزاری، امنیت بیشتری دارند.

بررسی سود و زیان از طریق آموزش ارز دیجیتال

قطعاً هر فردی برای سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، یک زمان مشخص برای ورود و خروج را در نظر می‌گیرد و سود یا زیان احتمالی در این بازه زمانی را محاسبه می‌کند. برای بررسی سود و زیان ارزهای دیجیتال، باید همواره دو عامل نرخ دلار و نرخ بیت‌کوین را در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که این دو نرخ همواره در حال نوسان هستند

به عنوان مثال، فرض کنید شما با سرمایه اولیه ۲۰ میلیون تومان و با نرخ دلار ۲۵۰۰۰ تومان، تعداد ۰/۲۵ بیت‌کوین خریداری کرده‌اید و پس از نگهداری آن در یک بازه زمانی مشخص، نرخ دلار به ۳۰ هزار تومان رسیده و هر واحد بیت‌کوین با قیمت ۱۷۰۰۰ دلار معامله می‌شود. بنابراین، سرمایه فعلی شما معادل ۱۲۷۵۰۰۰۰۰ تومان است؛ یعنی حدود ۱۲۵۵۰۰۰۰۰ تومان سود کرده‌اید.

تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال

تحلیل فاندامنتال(بنیادی) یک روش تحلیلی است که در آن با بررسی عوامل درونی و بیرونیِ اثرگذار بر قیمت یک دارایی، ارزش ذاتی آن محاسبه می‌شود. در بازارهای سنتی مانند بازار بورس، با بررسی شرایط اقتصادی کشور و پارامترهایی مانند میزان فروش و درآمد، بازارهای فروش، نرخ‌های اثرگذار بر فروش شرکت، میزان سودآوری شرکت و ارزندگی آن برای سرمایه‌ گذاری را تعیین می‌کنند. ماهیت تحلیل تکنیکال برای همه بازارهای مالی یکسان است اما عوامل اثرگذار بر تعیین ارزش یک دارایی با دارایی دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، در بازار ارزهای دیجیتال، برای سنجش ارزندگی توکن‌های یک پروژه باید پارامترهایی مانند میزان درآمد پروژه، کاربرد محصولات آن، تکنولوژی به‌کاررفته در آن و تعامل کاربران با این پروژه، مورد بررسی قرار گیرد. در واقع، هر چه ارز دیجیتال، محبوبیت بیشتری نزد کاربران داشته باشد و توسط شرکت‌های بزرگ به‌کار گرفته شود، ارزش بیشتری خواهدداشت. از دیگر عوامل مهم اثرگذار بر قیمت یک ارز دیجیتال، سرمایه‌گذاری افراد مشهور در آن ارز است. به عنوان مثال، انتشار توییت ایلان ماسک و خرید ۱/۵ میلیارد دلار بیت کوین توسط شرکت تسلا، باعث افزایش قیمت بیت‌کوین تا ۵۷۰۰۰ دلار شد.  بنابراین، بهترین روش برای داشتن یک تحلیل فاندامنتال مناسب در حوزه ارزهای دیجیتال، بررسی اخبار رمزارزها از سایت‌های معتبر و دنبال کردن صفحات اجتماعیِ سرمایه‌گذاران بزرگ است. به منظور یادگیری کامل این موضوع پیشنهاد میکنیم در دوره تحلیل بنیادی ره‌آورد آکادمی شرکت نمایید.

تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال

تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های تحلیلی بازارهای مالی است که در آن برای پیش‌بینی قیمت یک ارز دیجیتال در آینده، تاریخچه‌ی قیمت‌ها، روند بازار و حجم معاملات مورد بررسی قرار می‌گیرد. ایده‌ی اصلی تحلیل تکنیکال این است که بازارهای مالی بر اساس الگوهای خاصی رفتار می‌کنند و قیمت‌ها تمایل دارند در جهت روندهای شکل‌گرفته در بازار حرکت کنند. این جهت حرکت قیمت تغییر نخواهدکرد مگر اینکه یک عامل خارجی بر روی ارز دیجیتال اثر بگذارد. هر سرمایه‌گذار با هدف کسب بیشترین سود از بازار، تمایل دارد تا ارز مورد نظر خود را در کف قیمت خریداری کند و در بالاترین قیمت به‌فروش برساند. تحلیل تکنیکال به کمک ابزارهایی مانند خط روند، خطوط حمایت و مقاومت، الگوها و اندیکاتورها به شما کمک می‌کند تا بهترین نقطه برای ورود و خروج را تعیین کنید و با کسب حداکثر بازدهی، از بازار خارج شوید. به‌کارگیری تحلیل تکنیکال در کنار تحلیل فاندامنتال، می‌تواند دید وسیعی برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال به شما بدهد. به منظور یادگیری کلیه مفاهیم این موضوع پیشنهاد میکنیم در دوره تحلیل تکنیکال ره‌آورد آکادمی شرکت نمایید.

آشنایی با صرافی‌های ارزهای دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال بستری است که این امکان را برای کاربران فراهم می‌سازد تا ارزهای دیجیتال مورد نظر خود را خریداری کنند یا بفروشند. همچنین، از طریق صرافی‌های ارزهای دیجیتال می‌توانید ارزهای دیجیتال را با یکدیگر یا با ارزهای فیات رایج  مبادله کنید. از دیگر قابلیت‌های صرافی‌های ارزهای دیجیتال می‌توان به نمایش قیمت‌های روز ارزهای دیجیتال اشاره کرد. کاربران می‌توانند بر اساس این قیمت‌ها، ارزهای دیجیتال مورد نظر خود را معامله کنند و به کسب سود روزانه بپردازند. با توجه به اینکه تاکنون ارزهای دیجیتال در ایران به رسمیت شناخته نشده‌اند، صرافی‌های داخلی نمی‌توانند به طور مستقیم با این موضوع درگیر شوند.

صرافی‌های داخلی

کاربران بازار ارزهای دیجیتال می‌توانند برای راحت‌تر شدن معاملات خود، از صرافی‌های ایرانی استفاده کنند که تعدادی از بهترین صرافی‌های داخلی عبارتند از:

صرافی نوبیتکس

صرافی نوبیتکس از اولین صرافی‌های فعال در حوزه ارزهای دیجیتال است که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۶ آغاز کرده‌است. احراز هویت از شرایط الزامی ثبت‌نام در صرافی نوبیتکس است که این فرآیند کمی مشکل است. حجم معاملات در این صرافی بسیار بالا است و این موضوع باعث افزایش نقدشوندگی آن شده‌است. شما می‌توانید با سرمایه ۳۰۰ هزار تومان معاملات خود را در این صرافی آغاز کنید. از مهم‌ترین مزایای این صرافی می‌توان به برداشت وجه آنی، پشتیبانی از قابلیت حد سود و حد ضرر و حفظ دارایی‌ها به صورت کاملاً سرد و امن اشاره کرد.

صرافی والِکس (Wallex)

صرافی والکس یکی از صرافی‌های معتبر ایرانی است که توسط دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف راه‌اندازی شده و در حال حاضر بیش از ۸۶ هزار کاربر در این صرافی عضو هستند. این صرافی دارای یک تیم پشتیبانی قوی است که به صورت ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی به کابران هستند. از مهم‌ترین مزایای این صرافی می‌توان به احراز هویت سریع، پشتیبانی از قابلیت حد سود و حد ضرر، پشتیبانی از رباتِ تریدر و ذخیره امن دارایی در کیف پول‌های سرد اشاره کرد. علاوه بر این، اپلیکیشن والکس به کاربران اندروید و IOS این امکان را می‌دهد تا در هر نقطه‌ای به دارایی خود و بازار بین‌المللی دسترسی داشته باشند. کارمزد این صرافی بین ۰/۲ و ۰/۴ متغیر بوده و بر اساس فعالیت سه ماهه شما اندازه‌گیری می‌شود.

صرافی بیت‌پین

صرافی بیت‌پین نسبت به صرافی‌های مطرح‌شده، سابقه کمتری دارد اما به دلیل داشتن فضایی زیبا و رابط کاربری آسان برای کاربران مبتدی و حرفه‌ای، مورد توجه کاربران این حوزه قرار گرفته‌است. خدمات متنوع، کارمزد پایین، پشتیبانی تلفنی و آنلاین، از مزایای این صرافی است. کامزد این صرافی بین ۰/۰۶ و ۰/۳۲ متغیر است. شما می‌توانید با سرمایه ۱۰۰ هزار تومان، معاملات خود را در این صرافی آغاز کنید.

صرافی‌های خارجی

در ادامه تلاش می‌کنیم تا شما را با چند مورد از صرافی‌های معتبر خارجی آشنا کنیم تا تصمیم‌گیری در انتخاب صرافی برای شما راحت‌تر شود.

صرافی باینَنس (Binance)

صرافی بایننس با وجو سابقه کم توانسته به بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین صرافی ارز دیجیتال جهان تبدیل شود و حجم معاملات روزانه خود را به بیش از ۱٫۲ میلیارد دلار برساند. از مهم‌ترین دلایل جذابیت این صرافی، حداکثر کارمزد ۰٫۱ درصد است که با افزایش حجم معاملات کاربران، این کارمزد کاهش می‌یابد. در صرافی بایننس، بسیاری از رمزارزها با استفاده از دلار آمریکا قابل خریداری است که این موضوع باعث صرفه‌جویی در هزینه مبادلات کاربران می‌شود. از دیگر مزایای این صرافی می‌توان به تنوع بالای ارزهای دیجیتال، ارائه نرم‌افزارهای گوشی موبایل، سرعت بالای تراکنش‌ها و ارائه نمودارهای معاملاتی پیشرفته و نمودارهای داده اشاره کرد.  عدم پشتیبانی در همه ایالت‌های آمریکا و ممانعت از فعالیت کاربران ایرانی، از مهم‌ترین معایب صرافی بایننس به‌شمار می‌رود.

صرافی کوینِکس (Coinex)

صرافی کوینکس فعالیت خود را از اواخر سال ۲۰۱۷ در شهر هنک‌گنک آغاز کرده‌است. این صرافی به دلیل پشتیبانی از کاربران ایرانی و قابلیت سرویس‌دهی با زبان فارسی، توانسته به محبوبیت بالایی نزد کاربران ایرانی دست یابد به طوری که ۶۰ درصد از کاربران این صرافی را ایرانیان تشکیل داده‌اند. از مهم‌ترین مزایای این صرافی می‌توان به پشتیبانی از قراردادهای فیوچرز (Futers)، اسپات (Spot) و مارجین (Margine)، امکان برداشت تا سقف یک میلیون دلار بدون احراز هویت و پشتیبانی از بیش از ۱۱۰۰ ارز دیجیتال اشاره کرد.

صرافی کوین‌بیس (Coinbase)

صرافی کوین‌بیس معروف‌ترین و پرکابردترین صرافی ارز دیجیتال در ایالات متحده است که در سال ۲۰۱۲ فعالیت خود را آغاز کرد. این صرافی بهترین گزینه برای کسانی است که به تازگی وارد بازار ارزهای دیجیتال شده‌اند. کوین‌بیس دارای مطالب آموزشی گسترده در مورد بلاک‌چین و نوسانات بوده و کاربران خود را تشویق می‌کند تا با یادگیری این مطالب، پاداش دریافت کنند. همچنین، احراز هویت دو مرحله‌ای در نسخه‌های پلتفرم و ذخیره ۹۸ درصدی رمزارزهای کاربران به صورت آفلاین، باعث شده تا  امنیت معاملات در این صرافی به شدت افزایش یابد. این صرافی کارمزد بالای ۱٫۹۹ درصدی دریافت می‌کند که این موضوع باعث شده بسیاری از کاربران از معاملات در این صرافی صرف‌نظر کنند. همچنین، به دلیل عدم پشتیبانی این صرافی از کاربران ایرانی، محبوبیت آن نزد ایرانیان کاهش پیدا کرده‌است.

صرافی کوکوین (Kucoin)

کوکوین از دیگر صرافی‌های خارجی است که از سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شده و در حال حاضر، خدمات معاملات ارزهای دیجیتال را به حدود شش میلیون کاربر خود ارائه می‌دهد. این صرافی معمولاً در سایت خود، رمزارهایی را لیست می‌کند که ضمن ارزش بازار کم، پتانسیل رشد بالایی دارند. همچنین، توکن‌هایی که کمتر در بازار شناخته شده‌اند، در سایت این صرافی در دسترس است. تخفیف در کارمزد به کسانی که رمزارز بومی این صرافی (KCS) را هولد می‌کنند، از دیگر خدمات صرافی کوکوین است؛ به طوری که ۹۰ درصد از کارمزد معاملات به این افراد بازگردانده می‌شود. از دیگر مزایای این صرافی می‌توان به پشتیبانی از معاملات اسپات، مارجین، فیوچرز و P2P،  خدمات اعطای وام و استیکینگ (Staking) اشاره کرد. همچنین، به دلیل اجباری نبودن احراز هویت در صرافی کوکوین، کاربران ایرانی می‌توانند در این صرافی ثبت‌نام کنند و روزانه، یک بیت‌کوین برداشت کنند.

نحوه ثبت‌نام در صرافی بایننس

همان‌طور که گفتیم، صرافی بایننس بهترین صرافی ارز دیجیتال جهان است که رتبه اول جهان را از نظر میزان حجم معاملات، به خود اختصاص داده‌است. صرافی بایننس مانند بسیاری از صرافی‌های خارجی دیگر، کاربران ایرانی را تحریم کرده‌است؛ اما با توجه به اینکه معاملات روزانه تا سقف ۰٫۰۶ بیت‌کوین نیاز به احراز هویت ندارد، کاربران ایرانی می‌توانند تحت این شرایط، معاملات خود را در این صرافی آغاز کنند. همچنین، کاربرانی که در معاملات خود از ارز بومی این شبکه (BNB) استفاده کنند، کامزد معاملات آنها شامل تخفیف خواهدشد. برای ثبت‌نام در صرافی بایننس و شروع فعالیت، باید مراحل زیر را طی کنید:

۱. با توجه به تحریم کاربران ایرانی، پیش از هر چیز برای ورود به سایت صرافی بایننس نیاز به یک فیلترشکن با آی‌پی ثابت (VPS) دارید. توجه کنید که احراز هویت در صرافی بایننس برای کشورهای آلمان و آمریکا الزامی است؛ لذا از ثبت‌نام با آی‌پی این کشورها پرهیز کنید. امروزه وب‌سایت‌های زیادی در زمینه فروش و اجاره VPS فعالیت دارند و شما می توانید از آنها اشتراک خریداری کنید.

۲. گام بعدی در فرآیند ثبت‌نام در صرافی بایننس، داشتن یک آدرس جیمیل است تا کلیه ایمیل‌های دریافتی از صرافی را دریافت کنید.

۳. برنامه Google Authenticator را از Google Play Store دریافت کرده و روی موبایل خود نصب کنید.

۴. پس از طی مراحل بالا، می‌توانید به سایت صرافی بایننس مراجعه کنید.

لازم به ذکر است که رمز عبورر شما باید حداقل ۸ کاراکتر شامل اعداد، حروف انگلیسی و نماد باشد. سپس تیک موافقت با قوانین بایننس را فعال کرده و در نهایت، بر روی گزینه Create Account کلیک کنید.

۵. پس از طی مراحل بالا، ایمیلی برای شما ارسال می‌شود که حاوی یک کد شش رقمی است.

 

۶. پس از وارد کردن کد شش رقمی، آدرس ایمیل شما فعال شده و صفحه‌ای مانند تصویر زیر برای شما نمایش داده می‌شود. اکنون برای فعال شدن واریز و برداشت حساب، باید احراز هویت دو عاملی را انجام دهید.

 

۷. سپس دو گزینه پیش روی شما قرار می‌گیرد که یکی مربوط به احراز هویت از طریق پیامک و دیگری احراز هویت دو عاملی به کمک اسکنِ QR Code یا کد ۱۶ رقمی است که بر روی صفحه اپلیکیشن Google Authentication موجود است.

به این ترتیب، ثبت‌نام شما در صرافی بایننس به اتمام رسیده و می‌توانید واریز و برداشت‌های خود را انجام دهید.

آموزش مرحله‌ به مرحله خرید ارز دیجیتال از صرافی

تا اینجا درباره مفاهیم ابتدایی و هر آنچه که برای معامله ارزهای دیجیتال در بازار لازم است را مطرح کردیم. در ادامه تلاش می‌کنیم تا شما را با نحوه خرید ارز دیجیتال از صرافی‌ها آشنا کنیم. هر معامله‌گر قبل از شروع معاملات خود به یک کیف پول امن که از ارز دیجیتالِ مدنظر او پشتیبانی کند، نیاز دارد. به عنوان مثال، تراست والت از جمله کیف‌پول‌هایی است دارای رابط کاربری آسان بوده و به همین دلیل، برای افرادی که به تازگی وارد این حوزه شده‌اند، مناسب است.

پس از انتخاب کیف‌ پول، نوبت به انتخاب یک صرافی معتبر و امن می‌رسد. در ادامه، ما نحوه خرید ارز دیجیتال از صرافی اینانس را به کمک گوشی و کامپیوتر آموزش می‌دهیم. پس از مراجعه به سایت صرافی اینانس و ورود به حساب کاربری خود

پس از کلیک بر روی گزینه خرید ارز دیجیتال، صفحه زیر برای شما نمایش داده می‌شود که می‌توانید رمزارزهای موجود در صرافی را از کادر “خرید ارز دیجیتال” انتخاب کنید.

 

پس از انتخاب رمزارز، صفحه‌ای مشابه تصویر زیر نمایش داده می‌شود که از شما می‌خواهد آدرس کیف پول خود را وارد کنید. توجه کنید که صرافی اینانس، از ارزهای دیجیتالِ خریداری‌شده توسط کاربران نگهداری نمی‌کند

 

 

در وارد کردن آدرس کیف پول خود با دقت عمل کنید. هر ارز دیجیتال دارای یک آدرس خاص می‌باشد. برای دریافت آدرس ارز مورد نظر، کافی است وارد کیف پول خود شده و پس از انتخاب ارز مورد نظر، روی گزینه Receive کلیک کنید. سپس با کپی کردن آدرس و جایگذاری آن در قسمت خواسته شده، فرایند خرید رمزارز را ادامه دهید.

 

نکته ۱: توجه کنید که شما باید شبکه ای را انتخاب کنید که با شبکه کیف پولتان مطابقت داشته باشد. یعنی کیف پول شما ارز دیجیتال مورد نظر را در آن شبکه پشتیبانی کند. برای مشاهده شبکه‌ ارز دیجیتال می‌توانید به آدرس ارز در کیف پول خود مراجعه کنید.

نکته ۲: هر شبکه‌ای کارمزد مخصوص به خود را دارد. به عنوان مثال، شبکه ERC-20 نسبت به سایر شبکه‌ها کارمزد بالاتری دریافت می‌کند. در حالی که شبکه BEP2 کارمزد کمتری نسبت به شبکه ERC-20 دارد. شبکه BEP20 (BSC)  از جمله شبکه‌هایی است که انتقال در آن بسیار سریع بوده و کارمزد پایینی دارد.

در گام بعد، باید تعداد ارز دیجیتال و مبلغ قابل پرداخت را مشخص کنید. در تصویر زیر دو کادر وجود دارد که تعداد رمزارز و مبلغ قابل پرداخت را  نشان می‌دهد. با وارد کردن مقدار ارز، مبلغ پراختی برای شما نمایش داده می‌شود. همچنین، با وارد کردن مبلغ مورد نظر، تعداد رمزارزی که قابل خرید است، به شما نشان داده می‌شود.

 

نکته مهمی که در این بخش وجود دارد، کارمزد انتقال ارز دیجیتال است. کارمزد انتقال به میزان ارز دیجیتالی گفته می‌شود که برای تأیید تراکنش در شبکه بلاک‌چین پرداخت می‌شود. این کارمزد بر عهده خریدار است. هر رمزارز کارمزد انتقال مخصوص به خود را دارد. همچنین، تعداد رمزارز خریداری‌شده ارتباطی با کارمزد نداشته و مقدار کارمزد انتقال برای هر تراکنش، ثابت است.

عبارت حداقل خرید در آخرین کادر به این معنا است که به دلیل محدودیت‌های انتقال ارز، کاربر مجاز به خرید مبالغ کمتر از این میزان نخواهدبود. در آخرین مرحله پس از طی کردن تمامی مراحل بالا، کافی است روی گزینه تکمیل خرید کلیک کنید.

 

در صورت داشتن کد تخفیف، می‌توانید آن را در کادر بالا وارد کنید. سپس، کلیه اطلاعات نمایش‌داده شده را بررسی کنید. در صورت صحت اطلاعات، روی گزینه پرداخت کلیک کنید تا فرآیند خرید شما تکمیل شود.

پرایس اکشن در ارزهای دیجیتال

پرایس اکشن یک روش تحلیلی و استراتژی است که معامله‌گران در این روش، معاملات خود را  تنها بر اساس داده‌های قیمت و کندل‌های تشکیل‌شده، انجام می‌دهند. در این روش، اندیکاتورها و سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال (که با تأخیر سیگنال می‌دهند)، کابردی ندارند. برای استفاده از پرایس اکشن، باید با انواع کندل‌ها آشنایی کامل داشته باشید. نمودارهای کندل استیک از رایج‌ترین ابزارهایی هستند که در پرایس اکشن برای تفسیر بهتر و سریع‌تر روندهای بازار مورد استفاده قرار می‌گیرند. از دیگر ابزارهای کاربردی در پرایس اکشن، می‌توان به الگوهای کندل استیک اشاره کرد. از مهم‌ترین این الگوها می‌توان به الگوهای دوجی، فرفره، چکش، پوشا و هارامی اشاره کرد.

پرایس اکشن انواع مختلفی دارد اما رایج‌ترین و مشهورترین روش‌های پرایس اکشن که امروزه مورد استفاده بسیاری از معامله‌گران قرار می‌گیرد، عبارتند از:

پرایس اکشن RTM

پرایس اکشن RTM روشی است که در آن معامله‌گر به دنبال ردپای معامله‌گران بزرگ بازار بوده و تلاش می‌کند گره‌های قیمتی را پیدا کند. منظور از گره قیمتی، نقطه‌ای است که در آن، بازار شاهد خروج یا ورود سنگین توسط سرمایه‌گذاران بزرگ است. گره‌های قیمتی نقاط بسیار مهمی در بازار هستند که معمولاً پس از آنها شاهد حرکات شارپی در قیمت هستیم. بنابراین، اگر در کنار گره‌های قیمتی از سایر ساختارهای قیمتی مانند الگوها استفاده کنیم، می‌توانیم با قرار گرفتن در پوزیشن‌هایی که ریسک به ریوارد بالایی دارند، سودهای فوق‌العاده‌ای کسب کنیم.

پرایس اکشن (Smart Money)

پول هوشمند (Smart Money) به پولی گفته می‌شود که توسط سرمایه‌گذاران حرفه‌ای یا نهادهای بزرگ مانند بانک‌های مرکزی، کنترل می‌شود. پرایس اکشن Smart Money، جدیدترین سبک تحلیل دنیا است که ترکیبی از پرایس اکشن سبک عرضه و تقاضا و سبک کلاسیک است و شانس برنده شدن و میزان ریسک به ریوارد بالایی دارد؛ دو ویژگی که همواره معامله‌گران به دنبال آن هستند. زیرا پول‌های هوشمند توسط افراد حرفه‌ای سرمایه‌گذاری می‌شود که بیشترین شناخت را نسبت به بازار دارند؛ لذا استفاده از این روش به منزله این است که سرمایه شما توسط این افراد به بهترین صورت، سرمایه‌گذاری شده و بیشترین سود را نصیب شما خواهدکرد.

پرایس اکشن عرضه و تقاضا

در این روش، ابتدا باید سطوح عرضه و تقاضا را بشناسید. سطوح عرضه به سطوحی در نمودار گفته می‌شود که بین دو قله قیمتی قرار گرفته و بین این دو قله شاهد یک نزول و پس از آن یک صعود در قیمت هستیم. برای شناخت این سطوح باید با مفهوم کندل شمعی ژاپنی و نحوه یافتن خوشه‌ها آشنایی داشته باشید. معامله‌گران پس از تشخیص این سطوح با قرار گرفتن در پوزیشن فروش (Short)، کسب سود می‌کنند.

سطوح تقاضا به سطوحی در نمودار گفته می‌شود که بین دو قله قیمتی قرار گرفته و بین این دو قله ابتدا شاهد یک صعود و سپس، یک صعود در قیمت هستیم. برای شناخت این سطوح هم باید با مفهوم کندل شمعی ژاپنی و نحوه یافتن خوشه‌ها آشنا باشید. به منظور درک کامل کلیه این مفاهیم پیشنهاد میکنیم در دوره پرایس اکشن ره‌آورد آکادمی شرکت نمایید.

قیمت ارز دیجیتال را از چه طریقی بررسی کنیم؟

سایت‌هایی زیادی وجود دارند که به کاربران بازار ارزهای دیجیتال کمک می‌کنند تا قیمت ارزهای دیجیتال را به صورت آنلاین بررسی کنند. در ادامه به چند مورد از سایت‌های معتبر و کاربردی در این زمینه اشاره می‌کنیم:

سایت کوین مارکت کپ از معتبرترین و پربازدیدترین سایت‌های حوزه ارزهای دیجیتال است که با مراجعه به آن می‌توانید لیست کلیه ارزهای دیجیتال و توکن‌های بازار را مشاهده کنید. تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال به صورت آنلاین در این سایت نمایش داده می‌شود. حتی می‌توانید قیمت هر ارز دیجیتا در صرافی را مشاهده کنید. در سایت کوین مارکت کپ با کلیک کردن بر روی اسم هر رمزارز می‌توانید به اطلاعاتی مانند رنک، قیمت بر اساس بیت‌کوین و دلار، ارزش بازار، حجم معاملات ۲۴ ساعته، تعداد ارز در گردش و تعداد کل ارز موجود  و حداکثر ارزی که می‌تواند تولید شود، دسترسی داشته باشید.

از دیگر سایت‌هایی که می‌تواند در زمینه قیمت به کاربران این حوزه کمک کند، سایت Worldcoinindex.com است که علاوه بر نمایش قیمت‌ها و نمودارها، قابلیت ساخت واچ لیست و پرتفوی را برای شما فراهم کرده‌است؛ اگرچه برخی از رمزارزهای تازه‌وارد، در لیست این سایت وجود ندارد.

تریدینگ ویو از دیگر سایت‌های کابردی در زمینه ارزهای دیجیتال است که علاوه بر نمایش قیمت رمزارزها، نمودارهای قیمتی را مشاهده کنید و به کمک پنل تحلیل تکنیکال تحت وب، تحلیل تکنیکال خود را بر روی نمودارها پیاده کنید.

عوامل مؤثر بر قیمت ارزهای دیجیتال

برای داشتن بهترین عملکرد در تحلیل ارزهای دیجیتال و پیش‌بینی دقیقِ روند قیمت آنها باید با عواملی که در تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال نقش بسزایی دارند، آشنا شوید. از این رو شما را با چند مورد از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر قیمت ارزهای دیجیتال آشنا می‌کنیم:

عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضا یکی از اصلی‌ترین عوامل اثرگذار بر قیمت ارزهای دیجیتال است. عرضه و تقاضا یک پارامتر ساده در اقتصاد است که نقش مهمی را در تعیین قیمت بسیاری از کالاها ایفا می‌کند. به عنوان مثال، بخشی از ارزش فلزات گرانبها از محدود بودن عرضه آنها نشأت می‌گیرد. در مثالی دیگر می‌توان به رمزارز بیت‌کوین اشاره کرد که امروزه به دلیل کارمزد کم، سرعت بالا و عدم محدودیت مکانی و زمانی، برای بسیاری از تبادلات بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد و تقاضا برای خرید آن روز به روز بیشتر می‌شود. از طرفی، فرآیند هاوینگ بیت‌کوین هر چهار سال یک بار، باعث شده تا سرعت عرضه بیت‌کوین کاهش یابد. لذا هر چهار سال، پس از هاوینگ بیت‌کوین، قیمت آن به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. قیمت سایر ارزهای دیجیتال نیز از این قاعده مستثنی نیست. هر چه میزان تقاضا برای یک رمزارز افزایش یابد در حالی که عرضه آن محدود باشد، قیمت رمزارز افزایش می‌یابد. افزایش میزان عرضه و کاهش تقاضا نیز باعث کاهش قیمت رمزارزها خواهدشد.

قوانین دولتی و محدودیت‌ها

تعیین قوانین و ایجاد محدودیت‌ها توسط دولت‌ها، می‌تواند در افزایش یا کاهش ارزش رمزارزها تأثیر بسزایی داشته باشد. به عنوان مثال، به رسمیت شناخته شدن یک رمزارز توسط دولت‌ها می‌تواند باعث افزایش تقاضا برای خرید آن و در نتیجه افزایش قیمت در آن رمزارز شود. همچنین، ممنوع شدن یک رمزارز یا ایجاد محدودیت برای آن توسط دولت‌ها، می‌تواند تأثیرات منفی در روند قیمت این رمزارز داشته باشد. در مثالی دیگر اگر دولت‌ها قوانین سخت‌گیرانه‌ای در خصوص پرداخت مالیات وضع کنند، مخفی کردن دارایی‌ها به کمک رمزارزها می‌تواند روش مناسبی برای فرار از مالیات باشد؛ لذا با افزایش تقاضا برای خرید این ارزها، قیمت آنها افزایش می‌یابد.

حمایت افراد مشهور و تأثیر رسانه‌ها

رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی انعکاسی از نظرات مردم را درباره ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهند و از این طریق می‌توانند گزینه مناسبی برای سنجش احساسات عمومی محسوب شوند. از طرفی، این شبکه‌ها می‌توانند با حمایت و تبلیغات خود، بر احساسات معامله‌گران تأثیر گذاشته و آنها را برای خرید یا فروش ترغیب کنند. اظهار نظر مقامات کشورها، شرکت‌های معتبر دنیا و افراد مشهور در مورد ارزهای دیجیتال، می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر قیمت این ارزها داشته باشد. به عنوان مثال، توییت ایلان ماسک درباره خرید بیت‌کوین توسط شرکت تسلا، منجر به افزایش چشمگیر قیمت این ارز شد.

اهداف ارزهای دیجیتال و رقابت بین آنها

برخی از ارزهای دیجیتالی که وارد بازار می‌شوند، هیچ هدفی را دنبال نمی‌کنند اما برخی دیگر با هدف توسعه سیستم‌های پرداخت غیرمتمرکز و اقتصاد دیجیتالی، ایجاد شده‌اند. کسانی که قصد هولد کردن ارزهای دیجیتال را دارند، به دنبال ارزهایی هستند که دارای اهداف بلندمدت و آینده‌ای روشن هستند. قطعاً تقاضا برای خرید رمزارزهایی که کاربردهای متنوعی دارند، بیشتر بوده و این موضوع می‌تواند در افزایش ارزش این رمزارزها مؤثر باشد.

امروزه گسترش فضای ارزهای دیجیتال و افزایش توکن‌ها و کوین‌های موجود در بازار، باعث ایجاد یک فضای رقابتی بین رمزارزها شده‌است. همچنین، پروژه‌های ارزهای دیجیتال آینده‌داری هم در بازار در حال راه‌اندازی هستند که تلاش می‌کنند با رفع محدودیت‌های فعلی، یک شبکه قوی و کاربردی ایجاد کنند. بنابراین، رقابت بین این رمزارزها می‌توانند در تعیین ارزش آنها اثرگذار باشد.

نحوه استخراج و امنیت شبکه

نحوه استخراج و هزینه آن می‌تواند بر روی قیمت رمزارزهایی که قابلیت استخراج دارند، مؤثر باشد. در شبکه‌هایی مانند بیت‌کوین، این ماینرها هستند که قدرت شبکه و اعتماد بین گره‌ها را فراهم می‌کنند. هر چه تعداد ماینرها بیشتر شود، سختی شبکه بیشتر شده در نتیجه امنیت تراکنش‌ها در شبکه افزایش می‌یابد. بنابراین، رمزارزهایی که پروتکل‌های استخراج در آنها ساده‌تر است، کاربران بیشتری را جذب کرده و امنیت بیشتری را برای آنها فراهم می‌کنند. این موضوع می‌تواند باعث افزایش تقاضا برای خرید این رمزارزها و در نتیجه رشد قیمت آنها شود.

حرکت نهنگ‌ها

نهنگ به سرمایه‌گذارانی گفته می‌شود که با سرمایه‌های بسیار زیادی وارد بازار ارزهای دیجیتال شده و معاملات خود را در حجم‌های بالا انجام می‌دهند. این افراد معمولاً تمایل به جابجایی سرمایه ندارند؛ لذا زمانی که قصد خروج یا ورود به یک رمزارز را داشته باشند، بیانگر این است که احتمالاً خبری در راه است. معمولاً بیشتر حرکت‌های شارپی بازار بعد از ورود و خروج نهنگ‌ها اتفاق می‌افتد. لذا حرکت آنها می‌تواند بر ارزش یک ارز تأثیر بسزایی داشته باشد.

صرافی

در صورتی که یک ارز دیجیتال توسط صرافی‌های متعددی ارائه شود، افراد بیشتری این ارز را خریداری کرده و در نتیجه حجم معاملات این رمزارز افزایش می‌یابد. افزایش حجم معاملات، یکی از نشانه‌های معتبر بودن یک رمزارز است. این موضوع باعث افزایش قیمت رمزارز خواهدشد. همچنین، عرضه یک ارز دیجیتال توسط صرافی‌های معتبر که از رمزارزهای بیشتری پشتیبانی می‌کند، می‌تواند باعث افزایش تقاضا برای خرید آن و رشد قیمت آن شود؛ زیرا خرید یک رمزارز از صرافی‌های مختلف باعث افزایش هزینه‌های کارمزد خواهدشد؛ بنابراین، معامله‌گران ترجیح می‌دهند رمزارزهای مورد نظر خود را از یک صرافی که بیشترین رمزارز را پوشش می‌دهد، خریداری کنند.

سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال چه مزایایی دارد؟

بازار ارزهای دیجیتال یک بازار نوظهور است اما توانسته با سایر بازارهای مالی مانند بورس، طلا، مسکن و … رقابت کند و سرمایه‌گذاران زیادی را از سرتاسر دنیا به خود جذب کند. این بازار مزایایی دارد که باعث تمایز آن نسبت به به سایر بازارهای مالی شده‌ که عبارتند از:

۱. بازار ارزهای دیجیتال هیچ گونه محدودیت مکانی و زمانی ندارد. فعالان این بازار می‌توانند در هر زمانی از شبانه‌روز، هر مقدار از دارایی دیجیتالی خود را به هر نقطه‌ای از دنیا انتقال دهند.

۲. تحریم‌ها نمی‌تواند مانعی برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال باشد.

۳. با وجود سابقه کم ارزهای دیجیتال، بازدهی و سودآوری آنها در این مدت، نسبت به سایر بازارهای مالی بیشتر بوده‌است. بی‌ثبات بودن بازار ارزهای دیجیتال، دلیل اصلی این موضوع است؛ یعنی بازار ارزهای دیجیتال این پتانسیل را دارد که در مدت‌زمان کوتاه سودهای چشمگیری را عاید سرمایه‌گذاران کند. البته این قابلیت مانند یک تیغه دو لبه است و امکان از بین رفتن دارایی سرمایه‌گذاران در یک چشم برهم زدن هم وجود دارد.

۴. کسانی که در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند، از مزایای اقتصاد غیرمتمرکز بهره‌مند هستند. با توجه به اینکه ارزهای دیجیتال توسط هیچ دولت و سازمان مشخصی کنترل نمی‌شود و تنها کسی که مجاز به دخل و تصرف در دارایی شما است، خودتان هستید. قابلیت غیرمتمرکز بودن این امکان را برای شما فراهم می‌سازد تا در صورت جابه‌جایی به هر نقطه‌ای از جهان، تنها از طریق کیف پول، به دارایی خود دسترسی داشته باشید. این در حالی است که انتقال ارز بین دو کشور از طریق بانک‌های سنتی، نیازمند پرداخت کارمزد بالا و صرف زمان است.

۵. شفافیت تراکنش‌ها در بازار ارزهای دیجیتال بسیار بالا است و هر سرمایه‌گذار می‌تواند به کلیه تراکنش‌های انجام‌شده در سراسر جهان، دسترسی داشته باشد.

۶. به دلیل به کارگیری فناوری بلاک‌چین در بازار ارزهای دیجیتال، تبادلات مالی در این بازار بسیار امن بوده و باعث کاهش میزان کلاهبرداری و تقلب شده‌است.

۷. ویژگی‌ها و کاربردهای ارزهای دیجتال موجب شده تا این رمزارزها در پرتفوی سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت، گوگل، آمازون، اپل و … قرار گیرد؛ لذا می‌توان به آینده ارز دیجیتال به عنوان یک ارز رایج، امیدوار بود.

سؤالات متداول درباره ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال نوعی پول دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاک‌چین است که به وسیله‌ی پروتکل‌های رمزنگاری‌شده، طراحی شده و ارزش آن مستقل از پول با ماهیت فیزیکی است.

برترین ارزهای دیجیتال کدامند؟

بیت‌کوین با ارزش بازار ۱۷۸۰۰ دلار، برترین ارز دیجیتال بازار است. اتریوم، تتر، یو‌اِس‌دی کوین و بایننس کوین در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

نحوه عملکرد بلاک‌چین چگونه است؟

بلاک‌چین یک سیستم ثبت اطلاعات توزیع‌شده است که از زنجیره‌ای از بلاک‌ها تشکیل شده و در هر یک از این بلاک‌ها اطلاعات مختلفی مانند تاریخ، زمان، مبلغ معامله و … ثبت می‌شود. هر گونه تغییر در اطلاعات بلاک‌ها تنها در صورتی مجاز است که به تأیید کلیه اعضای شبکه برسد. در غیر این صورت، باعث از بین رفتن اعتبار شبکه می‌شود.

چگونه قیمت ارزهای دیجیتال را بررسی کنیم؟

کوین مارکت کپ و تریدینگ ویو از بهترین و معتبرترین سایت‌های حوزه ارزهای دیجیتال هستند که قیمت ارزهای دیجیتال را به صورت آنلاین نمایش می‌دهند.

جمع‌بندی

ارز دیجیتال نوعی پول دیجیتال غیرمتمرکز است که با پیدایش بیت‌کوین، به دنیا شناخته شد. در شبکه‌های سنتی مبادلات پولی مانند بانک‌ها، یک هسته مرکزی وظیفه مدیریت و کنترل کلیه مبادلات مالی شبکه را بر عهده دارد، این در حالی است که در فضای ارزهای دیجیتال، این هسته مرکزی حذف شده و جای خود را به تمامی کاربران شبکه داده‌است. در واقع، در بازار ارزهای دیجیتال، همه افراد به یک نسبت در تصمیم‌گیری‌های شبکه در خصوص نحوه عملکرد بلاک‌چین نقش دارند.

فعالیت در این بازار و کسب سود از آن نیازمند آموزش و یادگیری عمیق است. در این مقاله تلاش کردیم شما را به طور مختصر با انواع ارزهای دیجیتال و عملکرد آنها آشنا کنیم.

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • امتیاز دادن به دوره فقط مخصوص خریداران محصول می باشد.

*
*

نوزده − چهارده =

طراحی ربات سفارشی